Open Data hakatons decembrī?

Raimonds Simanovskis

to opend...@googlegroups.com
Sveiki

Vēlējos atdzīvināt Latvijas open data hakatonus un noorganizēt vēl vienu šogad decembrī.

Manuprāt to varētu organizēt sestdien 7. vai svētdien 8. decembrī, kamēr vēl nav sākušies Ziemassvētku pasākumi.

Attiecībā par potenciālām tēmām - es pēdējā laikā esmu darbojies ar OpenStreetMap kartēm un ar JavaScript bibliotēkām, kā datus uz šīm kartēm vizualizēt, tādēļ man bija doma, ka varbūt varētu uzražot kādus jaunus interesantus ģeogrāfiskus datus, ko varētu uz kartēm parādīt. Vajadzētu dabūt kādus publiskus interesantus datus ar adresēm un tad varētu tos apstrādāt ar geocoding servisiem, lai klāt varētu pielikt platuma un garuma ģeogrāfiskās koordinātes.

Vai citiem šie piedāvātie datumi liekas OK un vai varbūt ir vēl kādas idejas par hakatona tēmām?

Visu labu,
Raimonds

Uldis Bojars

to opend...@googlegroups.com
Laba doma par Open Data hakatonu - sen nav bijis :)

8. decembris būs labāks tiem, kas plāno visu nakti svinēt Latvijas programmētāju dienu (6. decembrī).

Turpinot tēmu sarakstu:
 - budžeta datu (vai citu valsts datu) analīze. Ģirtam Karnītim ir iestrādes šajā jomā

Varbūt kādam ir padomā dati, ar ko ir vēlme darboties un kuri šobrīd nav pieejami kā open data? Ja tā, tad vēl ir laiks tos mēģināt pieprasīt / dabūt.

Visu labu,
Uldis

2013/11/11 Raimonds Simanovskis <raimonds.s...@gmail.com>

Ģirts Karnītis

to opend...@googlegroups.com
Man labāk der svētdiena, 8. decembris.

Viena ideja būtu par budžeta datiem - pa ministrijām pa pa programām un lai pa gadiem var skatīt cauri. Papildus piesiet klāt tekstuālos paskaidrojumus, kas katru gadu budžetam nāk līdzi no katras ministrijas 10-50lpp apjomā, kā arī normatīvos aktus, kas nosaka vienu vai otru budžeta pozīciju.

Par karšu datiem. Ir pieejami tiešās pārvaldes iestāžu dati, t. sk. adreses. Var šos datus izlikt ar normālu meklēšanu un attēlošanu kartē.

Ģirts Karnītis
Sent from my Nokia 1610

realrichlv

to opend...@googlegroups.com
atvainojos par ielaushanos topikaa - man paraadiija, ka taads ir.

kad nu ir laiks, darbojos openstreetmap. programmeet nemaaku. bet "open data" vilina :)

ar praktiskiem darbiem paliidzeet nevareeshu, bet ja buus kaadi ar osm saistiiti projekti, no osm puses labpraat popularizeesim. ja ir vienkaarshi jautajumi par osm, arii tur labpraat paliidzeesim. ja sarezhgjiitaaki, meegjinaasim zinoshaakus cilveekus piesaistiit ;)

ja shaads pasaakus materializeetos, es vareetu meegjinaat to aprakstiit latvijas osm blogaa, bet 7-8, visticamaak, buushu taalu. darbdienaas jau laikam ko taadu gruutaak noorganizeet...

Uldis Bojars

to opend...@googlegroups.com
Runājot par valdības / CSDD runām par ceļu satiksmes negadījumiem un sodu palielināšanu, Pauls Timrots komentēja:

"Kādus fotoradarus?! Tu kaut vienu policijas ekipāžu ar parastajiem radariem esi redzējis? Viņi tīšām neķer, lai sadzitu stattistiku! Lai būtu iemesls pēcāk kāst naudu ar FR."

"Pagājšgad neķēra vispār, tagad, protams, pieaugums! Jāmēra un jāskaita ir tikai negadījumi, nevis CP čaklums izrakstot soda kvītis!"

"
Statistika bija tāda pati kā pērn, līdz tagad pēdējās divās nedeļās pēkšņi nenormāli pieauga negadījumu un cietušo skaits. Tam vispār nav sakara ar FR. CIlvēku, kurš brauc 160kmh, nevar apturēt ar fotoradaru!"

https://www.facebook.com/uldis.lavrinovics/posts/10202449665831351

Ja tā, tad būtu vērts hakatonā paskatīt negadījumu statistiku. Cik detalizētus datus par šo var dabūt?

Uldis

2013/11/13 realrichlv <taa...@gmail.com>

Jānis Baiža

to opend...@googlegroups.com
Saistībā ar CSDD atceros, ka kolēģis Andris Krauze šo kādu laiku atpakaļ bija savilcis (bija ielicis arī iekš eazyBI), bet toreiz bija problēma, ka CSDD šo informāciju publicē kā PDF.

Pēteris Brūns

to opend...@googlegroups.com
Redzēs kā sanāks un vai būs atļauja datus izmantot.
Iespējams par vienas pilsētas ietvaros notikušiem negadījumiem varēsim iegūt informaciju un paspēlēties. Datu rinda ~ 3 gadi, ietver informāciju par katru negadījumu (laiks, vieta/punkts, ceļa un laika apstākļi, ir/nav apgaismojums u.c. tehniskā informācija, negadījuma raksturs, iesiastītās personas(gājēji, vellapēdisti, autobrauceji utt.), personu skaits, vecums, reibumā vai skaidrā, utt.). Vecākiem datiem varētu būt kādi iztrūkumi un nepilnības.

Priekā!

2013/11/13 Jānis Baiža <jba...@gmail.com>

--
pb

Ģirts Karnītis

to opend...@googlegroups.com
Pazīstams stāstīja, ka nupat no CSDD bija dabūjis pēdējo padsmit gadu pilnu statistiku par jauno auto pārdošanu LV - visas markas, modeļus, cik reģistrēti. Kā nopratu, CSDD ir diezgan atvērti uz statistiku piedāvāšanu.

Ģirts Karnītis
Sent from my Nokia 1610

Marcis

to opend...@googlegroups.com
Labrīt!

man ir pieejami diezgan daudz veselības dati - mēģināšu noskaidrot vai datu turētāji neiebilst pret to izmantošanu.
+ no VID publiski pieejamiem resursiem esmu apkopojis mēnešu griezumā akcīzes nodokļus, alkohola realizācijas (2004-2013) un šo to analizējis un vizualizējis - varbūt šis varētu būt arī viens no topikiem?

Marcis

Raimonds Simanovskis

to opend...@googlegroups.com
Paldies par atsaucību un idejām.

Tā kā priekšroka tika dota 8. decembrim tad es tuvākajā laikā izveidošu ieplānošu pasākumu http://www.meetup.com/opendata-latvia/ uz 8. decembri, lai interesenti tur varētu piereģistrēties, kā arī noskaidrošu par telpām, kur tas varētu notikt.

Noteikti būtu labi dabūt visas iespējamās atvērto datu kopas jebkādā formātā un tad uz vietas varam sadalīties pa interešu grupām un katrs ar savu darboties.

Attiecībā par CSDD datiem būtu interese dabūt avota datus, no kuriem patlaban tikai kopsavilkums ir pieejams (http://www.csdd.lv/lat/noderiga_informacija/statistika/celu_satiksmes_negadijumi/?doc=523). Pirms pāris gadiem rakstīju uz CSDD publisko e-pastu, ka man būtu interese par šiem datiem, bet tad saņēmu atbildi, ka viņi publicēs tikai PDF formātā statistiku, jo vairumam esot interese tikai par to. Tā ka ja ir iespēja caur citiem kanāliem dabūt detalizētākus datus, tad tas būtu labi.

Un būtu arī jauki painformēt par šo pasākumu OpenStreetMap komūnu Latvijā, jo varbūt var identificēties kādi jautājumi, kur var viens otram palīdzēt.

Raimonds

Rich

to opend...@googlegroups.com
On 11/13/2013 06:32 PM, Raimonds Simanovskis wrote:
> [...]
>
> Un būtu arī jauki painformēt par šo pasākumu OpenStreetMap komūnu
> Latvijā, jo varbūt var identificēties kādi jautājumi, kur var viens

noteikti, kaa buus kaads links, informeesim ;)

--
Rich

Raimonds Simanovskis

to opend...@googlegroups.com
Vēlējos uzvaicāt, vai kāds var piedāvāt / rekomendēt telpas plānotajam hakatonam svētdien, 8. decembrī?
Parasti norises laiks ir no kādiem 10:00 līdz 18:00 un dalībnieku skaits parasti nav bijis vairāk kā 20.

Tā kā pagaidām vēl nav zināms, vai kāds piedalīsies no mūsu iepriekšējo hakatonu viesmīlīgā saimnieka eBIT, tad vēlējos noskaidrot, kādas varētu būt potenciālās alternatīvas.

Visu labu,
Raimonds

Raimonds Simanovskis

to opend...@googlegroups.com
Ir nopublicēts nākamais open data hakatons http://www.meetup.com/opendata-latvia/events/151738752/
Lūdzu reģistrēties, lai varētu zināt plānoto dalībnieku skaitu.

Šoreiz norises vieta būs TechHub Riga, Citadeles ielā 12.

Raimonds

Kalvis Apsītis

to opend...@googlegroups.com
Sveiki,

Man nav nekādas pieredzes ar šādiem pasākumiem, bet būtu interesanti atrast (piemēram, mazam piemēriņam par kādu no šeit jau minētajām tēmām) atbildi uz kādu no "meta-jautājumiem":
(1) Kā dokumentēt un atkalizmantot HTML-scraping vai PDF-scraping - t.i. Extract+Transform+Load darbības, kas vajadzīgas, lai datu pirmavotu pārtaisītu CSV vai kādā līdzīgā saprātīgā formā; kā šīs ekstrakcijas darbības veikt atkārtoti (ja datu kopas atjauninājums ir vajadzīgs nevis tam pašam cilvēkam, kurš to sākotnēji atrisināja, bet kādam citam).
(2) Kā atrast vajadzīgās datu kopas - viņu arī Latvijā ir saradies ļoti daudz. Varbūt ir vajadzīga kaut kāda anotēšana - kurus pirmavotus mēs zinām, kurus mākam transformēt, u.c.

Ja par kādu konkrētu jautājumu - tad nāk prātā, ka dati par iedzīvotājiem (iedzīvotāju reģistrs) diezgan tuvināti atspoguļo demogrāfisko realitāti. Ja nav demogrāfijā drošu pieturas punktu (jeb, precīzāk, ir kļūda 10-15% apmērā), tad sistemātiskas kļūdas ieviešas arī daudz kur citur - ja mēģina spriest par nodarbinātību Latvijas novados, par to, cik vietas Saeimā pienākas katram vēlēšanu apgabalam (sk. http://ritvars.wordpress.com/2013/11/07/vai-saeimas-velesanas-ir-vienlidzigas/ ), utml.
Dažiem cilvēkiem (profesoram Mihailam Hazanam, u.c.) ir zināmas korekcijas - kas iegūtas pētot Latvijas valstspiederīgo klātbūtni dažādās ES valstīs. Varbūt šīs korekcijas ir jāstandartizē - līdzīgi kā ir korekcijas saulespulksteņu rādījumiem atkarībā no gadalaika vai tml. Jo pretējā gadījumā, PMLP mājaslapā publicētie dati uz 2013-07-01 joprojām apgalvo, ka Latvijā esot 2.189 miljoni iedzīvotāju (nevis 1.9 miljoni, kā 2011.g. tautas skaitīšanā).

Varbūt ir kaut kādi atjautīgi paņēmieni (dažu preču patēriņš, izvesto atkritumu daudzums vai tml.), kas ļautu vismaz tuvināti saprast, cik katrā vietā ir iedzīvotāju. Tad varētu būt divas korekcijas - viena globāla (kas piereizina Iedzīvotāju reģistru ar kaut kādu koeficientu), plus vēl kaut kāda - katram novadam cita.

Kalvis

Uldis Bojars

to opend...@googlegroups.com
2013/11/24 Kalvis Apsītis <kalvis....@gmail.com>

[...]

Ar informāciju par šīm lietām derētu apmainīties vēl pirms hakatona, lai uzreiz var likt lietā. Vai šejienieši, kas ir darbojošies ar HTML-/PDF- scraping, var padalīties pieredzē?

Pašam nav plaša pieredze ar HTML-scraping. Tik, cik vajag, izdaru ar Python un BeautifulSoup. Noteikti, ka ir labākas metodes. ScraperWiki projekts izskatās interesants: https://en.wikipedia.org/wiki/ScraperWiki

Data Journalism Handbook par datu iegūšanu no weba: http://datajournalismhandbook.org/1.0/en/getting_data_3.html

Uldis

Rich

to opend...@googlegroups.com
On 11/24/2013 11:44 PM, Uldis Bojars wrote:
> Ar informāciju par šīm lietām derētu apmainīties vēl pirms hakatona, lai
> uzreiz var likt lietā. Vai šejienieši, kas ir darbojošies ar HTML-/PDF-
> scraping, var padalīties pieredzē?

esmu sho to raavis aaraa, latvijas osm kopienas cilveekiem ir diezgan
liela pieredze ar pdf parseeshanu (jo daudz kur plaanojumi pieejami
tikai pdf formaataa).
viens no osm kopienas daliibniekiem ir pat izveidojis pluginu, lai no
pdf plaanojumiem dabuutu vektorus.

taa kaa tika mineetas vairaakas valsts un pashvaldiibu datu kopas,
ieteiktu pabakstiit tur straadaajoshos par datu piedaavaashanu
apstraadaajamos formaatos.

bija staasts par csdd, kas nepiedaavaa csv vai taml., tikai pdf, jo
"visiem vajag tikai pdf". ja visi shejienieshi aizsuutiis lukstinjam
mailu par datu pieejamiibu, varbuut tas liidzees ;)
--
Rich

Gints Turlajs

to opend...@googlegroups.com
Labdien!

mana paziņa Zinta Miezaine izteica šādu priekšlikumu: Zinta Miezaine Varbūt vajag vienoties par kādu vietni, kur šādas bildītes sakrāt - cilvēki turpmāk noteikti daudz ko piefiksēs...

un pēc tam arī piezīmēja, ka fano par open data community.

Ar vislabākajiem vēlējumiem,

Gints

Kalvis Apsītis

to opend...@googlegroups.com
Labvakar!

Gints pacēla svarīgu jautājumu par to - vai "open data" var īstajā brīdī palīdzēt atspoguļot aktualitātes un kalpot t.s. "data journalism" (stāstu veidošanai par aktuāliem jautājumiem - tad, kad notiek dabas katastrofas, nelaimes gadījumi vai tml.). No vienas puses, "content management system" daudzām vajadzībām labi noder - teiksim, bildītes par Zolitūdes katastrofu vai nejēdzībām celtniecības objektos varētu ieteikt krāt Flickr servisā un pievienot tiem noteiktus tagus, lai vēlāk varētu vieglāk atrast.

No otras puses, ziņu rakstītājiem nenoliedzami noderētu arī kaut kāds "datu portāls", kurā būtu šādi tādi noderīgi linki un vismaz dažas nepieciešamākās datu kopas mašīnlasāmā veidā (un varbūt arī dažas vienkāršas vizualizācijas jeb mini-pārskati). Ja paskatāmies, uz kādiem publiskiem datiem visbiežāk atsaucas aktuālo ziņu veidotāji, tad tur figurē daudz kas, bet tās lietas bieži atkārtojas (1) amatpersonu deklarācijas no VID; (2) KNAB ziedojumi; (3) valsts iepirkumi; (4) dati par valsts iestāžu un pašvaldību budžetu; (5) dati par sabiedrisko pakalpojumu regulatoru un tarifiem; (6) finansu un makroekonomiski dati - t.sk. no Latvijas Bankas vai Eurostat; (7) CSDD notikumi un vienotais notikumu reģistrs; (8) meteoroloģisko novērojumu dati - piemēram, ja notiek vētra vai kārtējo reizi "labots" kāds temperatūras vai tml. rekords; (9) pāris reizes gadā ziņās aktualizējas arī demogrāfiskie dati - kad zināms, cik gadā/pusgadā piedzimuši, nomiruši, aizbraukuši; (10) pirms vēlēšanām - ikmēneša "Latvijas faktu" partiju reitingu dati; arī SKDS aptaujas, arī agrāko vēlēšanu rezultāti.

Man pašam ir mazliet pieredze ar KNAB ziedojumiem (un arī vēlēšanu datiem vispār), arī ar meteoroloģisko datu vēsturi. Ja ir kāds ziņu taisītājs, kurš zina, kādus mini-pārskatus viņiem vajag (piemēram, kārtējās infografikas), tad varbūt var kaut ko izdomāt. Starp citu, varētu vienoties par to kā KNAB datus uzturēt aktuālā formā - Raimonds to vienreiz jau atrisināja (kaut arī varbūt var uzrakstīt tādu skriptu vēlreiz), jo partiju ziedojumi jau visu laiku nāk klāt. Ja infografikām pieliktu klāt nelielu "opendata.lv" logo - mūsu pasākumam būtu kaut minimāla reklāma.

Sk. arī pāris mašīnlasāmas datu kopas - http://bit.ly/Iehaph (meteoroloģisko novērojumu vēsture 3 lielajās pilsētās, diezgan nepilnīga - ar lielu gaidīšanu un servisu uzkāršanos izeksportēta no "meteo.lv"; ir arī tautasdziesmu melodiju datubāze - http://bit.ly/1bNobo0 . Varētu arī apspriest Shapefile izmantošanu karšu krāsošanai - http://bit.ly/1c3rFX1 . Tur ir mazs tutoriālis, kas varētu palīdzēt tiem, kuri grib dabūt interaktīvas izkrāsotas kartes (SVG failus) ar skripta palīdzību.
Nedomāju, ka tas ir kādam interesanti, bet varbūt kāds ir vizualizējis meteoroloģiskus vai tautasdziesmu melodiju datus.

Shapefiles?
Starp citu, vai kādam no klātesošajiem ir zināms, kur var dabūt visām 3 Baltijas valstīm Shapefile poligonus priekš administratīvā dalījuma (piemēram, igauņu maakond + latviešu novadu + lietuviešu savivaldybės)?

Kalvis

Ģirts Karnītis

to opend...@googlegroups.com
Cik zinu, nesen cilvēki uzprasīja CSDD datus par auto reģistrācijām pa gadiem pa markām, modeļiem, izlaiduma gadiem un tos saņēma. Domāju, ka var CSDD uzjautāt anonimizērus datus - varbūt ir pozitīvs rezultātas.

Ģirts Karnītis
Sent from my Nokia 1610

Pēteris Brūns

to opend...@googlegroups.com
Par Baltijas valstu administratīvo dalījumu telpiskajiem datiem.

Ja vēlies oficiālos datus, tad jāmeklē šajos virzienos.
Igauņi jau izsenis publicē savus datus, arī izmaiņas. Te var dabūt: http://geoportaal.maaamet.ee/index.php?lang_id=2&act=print&page_id=312
Latvijā šāda paša līmeņa oficiālo datu kopu var dabūt no VZD, protams par maksu...
Lietuva - nemācēšu atbildē, bet varētu būt līdzīgi kā pie mums. Var vēl parakņāties pa viņu ģeoportālu http://www.geoportal.lt

Var vēl paskatīties, kas ir eirostatam, laikam jāmeklē vismaz nuts3 (Nomenclature of Territorial Units for Statistics) līmeņa dati.

Statistikas pārskatu vajadzībām manuprāt nav nepieciešamība pēc augstas precizitātes izcakotām novadu robežām. Tāpēc pilnīgi pietiktu ar OSM pieejamajiem administratīvo vienību datiem (tas nenozīmē, ka OSM ir būtiski neprecīzāki dati vai ļoti ģeneralizēti), var sanākt piekārtot, bet kārtošana sanāktu arī iegūstot datus no iestādēm+pirkšanas izmaksas+licence, lietošanas tiesību ierobežojumi utt.

Ātri apskatot osm datus, tad - Igaunijai ir importēti oficiālie maaamet dati, Latvijai pēc RAPLM publicētajiem adm. reformas datiem, Lietuvai (avots nezināms). Visos gadījumos laikam būtu labi dabūt objektiem klāt nuts/atvk kodus, lai var eleganti izmantot kopā ar citām datu kopām.

Šeit "izvilktie" dati no OSM datubāzes, ar visiem pieejamajiem adm. līmeņiem neizdalot kādu atsevišķi:
Dodu arī GML formātā, lai ir +/- pilns iespaids par datiem. Lai arī ESRI ShapeFile ir labs un ilgi kalpojis tomēr ir savi ierobežojumi.

Veiksmīgi,

2013/11/25 Kalvis Apsītis <kalvis....@gmail.com>

--

--
pb

Raimonds Simanovskis

to opend...@googlegroups.com
Skatos, ka idejas priekš hakatona ir daudzas un dažādas.

Droši vien vislabāk būtu, ka visi ideju autori hakatona sākumā 10:00 varētu ļoti īsi pastāstīt par ideju, kā arī sagatavot pieejamos izejas HTML, PDF, CSV, Excel vai citus failus vai arī web adreses, kur tos datus varētu dabūt. Un tad uz vietas varam sadalīties pa interešu grupām, lai kaut ko tālāk ar tiem datiem varētu izdarīt.

Papildus atgādinu, ka iepriekšējā gadā uztapa http://ata.opendata.lv, kur tika salikti pāris apstrādātie datu rezultāti, ko bijām iepriekšējos hakatonos ieguvuši.

No savas puses tehniski varu piedāvāt
- datu analīzi un vizualizāciju diagrammu veidā ar eazyBI palīdzību (iekš http://opendata.lv/ esmu nopublicējis dažus iepriekšējos rezultātus), esmu tagad arī pievienojis OpenStreetMap kartes datu attēlošanai
- HTML skreipošanai parasti izmantoju Ruby un atbilstošas HTML/XML bibliotēkas

Raimonds

Raimonds Simanovskis

to opend...@googlegroups.com
Atgādinu, ka rītdien notiek Open Data hakatons, ja vēljoprojām ir kādi papildus interesenti, tad lūdzu reģistrēties http://www.meetup.com/opendata-latvia/events/151738752/
Notiek TechHub, Citadeles ielā 12, sākums 10:00.

Sākumā kā jau runājām ideju autori var īsi noprezentēt, ko varētu šajā hakatonā darīt, lai pēc tam sadalītos pa interešu grupām. Lūdzu ideju autoriem pēc iespējas sagatavot datu avotu failus vai URLus, lai pēc iespējas mazāk laika vajadzētu veltīt datu meklēšanai un varētu uzreiz ķerties klāt hakošanai :)

Visu labu,
Raimonds