Den onsdagen den 30:e maj 2012 kl. 15:06:29 UTC+2 skrev Jan Svärdhagen:
Ruben Puentadera talar om ett omdefinierat lärande, men vad innebär detta för dig.
Vid en träff vi höll inom
Fjärde nyckeln i Uppsala gjorde vi ett försök till en definition. Istället för att som Ruben Puentedura, utgå från skolämnen och visa på stegringen i trappan, utgick vi från ett IT-redskap istället, nämligen Wiki. Till ett och samma ämnesområde tänkte vi att man kan använda wikis, som ett redskap, på olika nivåer av SAMR-modellen.
Nivå 1: Eleven eller eleverna skriver - läraren rättar och ger omdöme
Nivå 2: Redskapet ger möjligheter att använda film, ljud, länkar och bilder till uppgiften, i jämförelse med ett inlämnat arbete på papper
Nivå 3: Möjlighet att följa skrivprocessen. Utkast – feedback - reflektion - omarbetning. Möjligheter till samarbete inomklassen. Vi bygger tillsammans.
Nivå 4: Skapa någonting direkt riktat till en mottagare, som sedan kan bygga vidare vidare eller fördjupa vid ett senare tillfälle. T.ex. skulle en klass kunna göra en wiki inom något arbetsområde som sedan nästa klass bygger vidare på. Eller t.ex. en åk. 9 skapar ett läromedel som ska kunna användas av en åk. 7. Utbyte internationellt, näringslivet, föreningar?
Som sagt var det i alla fall ett försök att inspireras av Punentedura.
Johan Aspersand, IT-didaktiker, Vård och bildning Uppsala kommun.