Vad innebär ett omdefinierat lärande för dig?

202 views
Skip to first unread message

Jan Svärdhagen

unread,
May 30, 2012, 9:06:29 AM5/30/12
to omdef...@googlegroups.com
Ruben Puentadera talar om ett omdefinierat lärande, men vad innebär detta för dig.

Jan Svärdhagen

unread,
May 30, 2012, 9:11:42 AM5/30/12
to omdef...@googlegroups.com

johan.a...@gmail.com

unread,
May 30, 2012, 11:32:27 AM5/30/12
to omdef...@googlegroups.com


Den onsdagen den 30:e maj 2012 kl. 15:06:29 UTC+2 skrev Jan Svärdhagen:
Ruben Puentadera talar om ett omdefinierat lärande, men vad innebär detta för dig.

Vid en träff vi höll inom Fjärde nyckeln i Uppsala gjorde vi ett försök till en definition. Istället för att som Ruben Puentedura, utgå från skolämnen och visa på stegringen i trappan, utgick vi från ett IT-redskap istället, nämligen Wiki. Till ett och samma ämnesområde tänkte vi att man kan använda wikis, som ett redskap, på olika nivåer av SAMR-modellen.
Nivå 1: Eleven eller eleverna skriver - läraren rättar och ger omdöme
Nivå 2: Redskapet ger möjligheter att använda film, ljud, länkar och bilder till uppgiften, i jämförelse med ett inlämnat arbete på papper
Nivå 3: Möjlighet att följa skrivprocessen.  Utkast – feedback - reflektion - omarbetning. Möjligheter till samarbete inomklassen. Vi bygger tillsammans.
Nivå 4: Skapa någonting direkt riktat till en mottagare, som sedan kan bygga vidare vidare eller fördjupa vid ett senare tillfälle. T.ex. skulle en klass kunna göra en wiki inom något arbetsområde som sedan nästa klass bygger vidare på. Eller  t.ex. en åk. 9 skapar ett läromedel som ska kunna användas av en åk. 7. Utbyte internationellt, näringslivet, föreningar?

Som sagt var det i alla fall ett försök att inspireras av Punentedura.
Johan Aspersand, IT-didaktiker, Vård och bildning Uppsala kommun.

Jan Svardhagen

unread,
May 30, 2012, 11:36:23 AM5/30/12
to omdef...@googlegroups.com
Tack Johan för ett konkret förslag, det är faktiskt så jag tror att vi måste arbeta, att pröva oss fram och kanske också definiera själva vad en omdefiniering innebär.

Janne Svärdhagen



--
Det här meddelandet skickas till dig eftersom du prenumererar på gruppen Omdefiniera i Google Groups.
Om du vill visa den här diskussionen på webben besöker du https://groups.google.com/d/msg/omdefiniera/-/zKWftdiC-kAJ.

Om du vill göra ett inlägg i den här gruppen skickar du e-post till omdef...@googlegroups.com.
Om du vill sluta prenumerera på den här gruppen skickar du e-post till omdefiniera...@googlegroups.com.
För fler alternativ, besök gruppen på http://groups.google.com/group/omdefiniera?hl=sv.

johan...@gmail.com

unread,
May 31, 2012, 9:25:19 AM5/31/12
to omdef...@googlegroups.com
Bra idé med att utgå från ett verktyg, konkret och tydligt. Kanske en wiki kan handla om skolan där eleverna hela tiden lägger till och uppdaterar kontinuerligt hela tiden.

Jag vill lägga till två nivåer före nivå 1:
Nivå -1 (U: Unused) Man skapar en wiki men kommer inte igång att använda den
Nivå 0 (A: Addition) Man skriver först på papper och skriver sedan in det i wikin

Modellen blir då enligt mig: UASAMR
//Johan busck, IT-pedagog EnIT Kungälv

ulf.oom...@gmail.com

unread,
Jun 1, 2012, 3:04:58 PM6/1/12
to omdef...@googlegroups.com
Jag blev intervjuad av Sören och han snickrade ihop en kul form där han fejkar ett samtal med en AI, men AI refererar till mig. Jag tror att hans sammanställning kan ge lite perspektiv på omdefinierat lärande. Vore kul om ni läste och tyckte till  http://www.123minsida.se/The-new-AI-paradigm/91461855  
Ulf O G

Den onsdagen den 30:e maj 2012 kl. 15:11:42 UTC+2 skrev Jan Svärdhagen:

oscar...@gmail.com

unread,
Jun 2, 2012, 6:02:15 PM6/2/12
to omdef...@googlegroups.com
Jag tror mycket på att lyfta blicken och arbeta mindre lokalt. Eller att man åtminstone gör utbytesprojekt till ett mer betydande inslag. Tekniken idag möjliggör utbyte mellan studenter i hela landet och i hela världen. Även lärare borde ganska enkelt kunna samarbeta och nätverka mer. Wiki, videotjänster, bildtjänster mm är super till detta. Jag har planer på att starta upp en webbtjänst för det här. Hoppas att folk hänger på bara:)


Den onsdagen den 30:e maj 2012 kl. 15:06:29 UTC+2 skrev Jan Svärdhagen:

Johan Aspersand

unread,
Jun 8, 2012, 5:56:46 AM6/8/12
to omdef...@googlegroups.com
Här kommer en till tanke. Det omdefinerade lärandet känns svårt att beskriva eftersom vi har så lite egen erfarenhet och tradition av vad det i praktiken innebär. De första nivåerna är lättare. En fundering jag har angående den högsta nivån är att den kanske bäst beskrivs som en upplevelse hos eleverna av att aktiviteten de gör, där IT används, är på riktigt. Många uppgifter är "skolifierade", dvs. något man bara gör i skolan. Men på nivå 4 är det på riktigt! Jag publicerar på riktigt, på internet. Vi utbyter erfarenheter med riktiga elever i ett annat land. Geocaching är på riktigt. Vi samarbetar med riktiga författare/forskare etc.

Den onsdagen den 30:e maj 2012 kl. 15:06:29 UTC+2 skrev Jan Svärdhagen:
Reply all
Reply to author
Forward
0 new messages