Norsk TV på Gran Canaria

Karl Martin Aurdal

Er det mulig å ta inn Norsk TV på Gran Canaria, via parabol ?

Mvh
Karl Martin Aurdal

NB

"Karl Martin Aurdal" <karlmart...@hotmail.com> skrev i melding

> Er det mulig å ta inn Norsk TV på Gran Canaria, via parabol ?
>
> Mvh
> Karl Martin Aurdal

Nei !

Eneste som kan være mulig med en stor antenne (2-3meter) er TV3 Norge
analogt
men det er ikke mye vits i å forsøke siden analogt satellitt tv garantert er
på vei ut.

Karl Martin Aurdal

"NB" <nos...@online.no> skrev i melding
--------------------------------------

Hvorfor er det ikke mulig å ta inn de nye digitale skandinaviske kanalene
der nede ?

Mvh
Karl Martin Aurdal

Anders Lagerqvist

Karl Martin Aurdal wrote:

> Hvorfor er det ikke mulig å ta inn de nye digitale skandinaviske kanalene
> der nede ?

Jeg antar det er fordi jorden er rund. Sagt på en annen måte,
signalene fra satelittene kommer ikke langt nok syd.

-Anders

Bjørn G

> Er det mulig å ta inn Norsk TV på Gran Canaria, via parabol ?

HEI!

Jeg solgte et 10 brukers anlegg til noen kunder, som skulle bruke det i
Spania.. (vet ikke hvor)
De kjøpte alt, bortsett fra skål hos meg. Den skulle de kjøpe der nede,
og etter som jeg forstod, måtte det være ganske stor diameter på den.

mvh
Bjørn.

Inge

Det har IKKE noe å gjøre med at jorden er rund, men det er strålen fra
satellitten som bestemmer det! Se www.lyngsat.com Tror der er 'footprint'
som det heter som viser satellittenes dekningsområde.

"Anders Lagerqvist" <alag...@eunet.no> skrev i melding

Jan Otto Ruud

"Karl Martin Aurdal" <karlmart...@hotmail.com> wrote in message

> Hvorfor er det ikke mulig å ta inn de nye digitale skandinaviske kanalene
> der nede ?

Fordi signalene fra sattelitene er rettet mot norden, og selvom dere har dem
"rett over hodet" på kanariøyene så er det svært svake signaler der. Da de
sendte analogt var det lettere å se norsk TV i "syden".

Mine foreldre som bor i sydspania hadde bra utvalg i norske TV kanaler og
radio for noen år siden. Da digitale sendinger startet ble det værre og
værre, og det stanset helt da NRK internasjonal sluttet å sende sist sommer.

--
Jan Otto

Audun Torsdalen

On Sat, 11 Jan 2003 23:21:13 GMT, Anders Lagerqvist <alag...@eunet.no>
wrote:

Det har med hvilke dekningsområder som er lagt inn i de forskjellige
transponderne på satellitten. På Ku-bånd (hvor det meste av TV-trafikken
ligger) brukes spot-beam, der man begrenser dekningsområdet, mot å få
kraftigere signalstyrke (slik at mottageren kan bruke mindre parabol.)

Denne spot'en kan formes slik at den dekker bestemte geografiske
områder, og man kan da slippe å bruke sendeeffekt (som er en dyrebar
resurs i en satellitt) på å sende til områder der signalet har liten
interesse.

Man kan selvsagt forme en beam slik at den dekker både Kanariøyene og
Norge. Men det vil da gå ut over signalstyrken, særlig i utkantene, som
Nord-Norge. Eut W3 /7E har en slik dekning. Men maksimal signalstyrke er
lavere enn for f.eks. Thor II/0,8W.

http://www.eutelsat.com/satellites/7e_popd.html
http://www.thor-satellites.com/index.php?click0=3&click1=2&click2=3&sel0=3&sel1=2&sel2=3&
--
Audun Torsdalen
au...@dod.no

Jens Kr. Kirkebø

On Sun, 12 Jan 2003 01:59:03 +0100, "Jan Otto Ruud"
<navne...@broadpark.no> wrote:

> [...]
>værre, og det stanset helt da NRK internasjonal sluttet å sende sist sommer.

Vel, det går nok å få de digitale signalene i god nok kvalitet også.
Spørs bare om de har plass til (og vil betale for) en stor nok
antenne. 12m burde holde :)

markus walther

"Jens Kr. Kirkebø" <je...@ikom.no> wrote in message

> Vel, det går nok å få de digitale signalene i god nok kvalitet også.
> Spørs bare om de har plass til (og vil betale for) en stor nok
> antenne. 12m burde holde :)

Hva er det egentlig som gjør at større tallerkener kan motta svakere

markus

Audun Torsdalen

Tenk på en parabolantenne som en spot-light. Jo større antenne jo mer
konsentrert klarer man å få strålen. Jo mer konsentrert stråle, jo mer
energi får man overført.

Satellitter står ikke helt stille på himmelen (sett fra en posisjon på
jorden), men beveger seg i et mønster som et liggende 8-tall. Store
antenner vil derfor miste mottak hvis de står låst til en posisjon.
Strålen blir for smal til å kunne treffe satellitten hele tiden. Derfor
blir antenner større enn 3-4m utstyrt med tracking, slik at antennen
følger etter satellittens bevegelser. Alle satellitter (i geostasjonær
bane) sender ut en beaconfrekvens (peiletone), som brukes av store
parabolantenner til tracking.

Bonzo

"Jens Kr. Kirkebø" <je...@ikom.no> wrote in message

Selv en 12meter (eller større) vil trolig ikke motta Thor 3 på Kanari øyene.
Bakgrunnstøy
og annen støy vil være for stor i forhold til satellitt signalet.

markus walther

"Audun Torsdalen" <au...@dod.no> wrote in message

> [...]
> følger etter satellittens bevegelser. Alle satellitter (i geostasjonær
> bane) sender ut en beaconfrekvens (peiletone), som brukes av store

takk :)

markus

Inge

Sett en 1 meter og en 10 meters parabol til å peke rett mot himmelen under
regnvær i en time. Hvilken parabol tror du har samlet mest regn?

"markus walther" <mar...@erfaring.com> skrev i melding