Frysepunkt diesel

Frank R. Andersen

Noen som vet hva frysepunktet er for diesel? Det ble litt diskusjon om det
her.

-Frank

Jakob Haugå

"Fra 1. november er blokkeringspunktet på diesel -32 grader."

Jakob

Clas Mehus

Er avhengig av diverse blandingsforhold av komponenter og diverse
tillegg i dieselen. Med andre ord, det stoffer som gjør at dieselen
kan tåle lavere temperaturer. Dieselsammensetningen i Norge er noe
forskjellige på sommeren og på vinteren (iblandet mer parafin - eller
hadde de gått over til noe annet nå? Mente å lese det ett eller annet
sted)

--
Clas Mehus
- "Den som har flest prylar när han dör vinner..."

John Hilt

On Sun, 16 Dec 2007 22:56:49 +0100 Clas Mehus
wrote in news:no.teknologi.bil

> [...]
>forskjellige på sommeren og på vinteren (iblandet mer parafin - eller
>hadde de gått over til noe annet nå? Mente å lese det ett eller annet

Tidligere ble vinterdiesel tilsatt opptil 30 prosent parafin, nå brukes
andre kjemiske tilsetninger som senker frysepunktet.

Ellers kan det være verdt å merke seg at vanlig avgiftsbelagt diesel
kan ha samme farge som den avgiftsfrie. Sitat regionsjef Inger Margrethe
Solli i YX Energi Norge:

"Når det gjelder fargen på dieselen vil den variere avhengig av typen
råolje og raffineringsmetode. Tidvis vil det vi kaller "blank" diesel,
dvs avgiftsbelagt diesel, ha tilnærmet samme farget som avgiftsfri
diesel tilsatt farge- og sporstoffer."

Ola A

John Hilt skrev:
Noen her som kan si noe om følgende : ved eu-kontroll og dieselsjekk
blir det oppdaget at kjøretøyet har brukt avgiftsfri diesel,ingen
godkjenning. Er dette riktig ? hørte dette på jobb forleden dag.

mvh
OlaA

Tore Wik

Ola A skrev:

> Noen her som kan si noe om følgende : ved eu-kontroll og dieselsjekk
> blir det oppdaget at kjøretøyet har brukt avgiftsfri diesel,ingen
> godkjenning. Er dette riktig ? hørte dette på jobb forleden dag.

Feil. Det skjer ikke noe verre enn et forenklet forelegg i området 10
000,- til 50 000,-

--
mvh
Tore Wik

Ola A

Tore Wik skrev:
Mange takk for svaret :-)

mvh
OlaA

MorteN

"Tore Wik" <tor...@online.no> wrote in message

> Feil. Det skjer ikke noe verre enn et forenklet forelegg i området 10
> 000,- til 50 000,-

Skilles det mellom det å bli tatt med avgiftsfri diesel på tanken kontra om
bilen har sporstoffer i "systemet"? Hvis jeg ble tatt pga sporstoffer vil
jeg selvfølgelig hevde at en tidligere eier må ha kjørt med avgiftsfri
diesel. Jeg må så anmeldes og påtalemyndighetene må bevise at jeg har kjørt
med denne dieselen. Vet noen om det finnes noen dommer på nevnte
problemstilling?

Hvor setter dette sporstoffet seg? Holder det å bytte filtre? Hvordan går de
fram for å finne sporstoffer? Det høres jo litt komplisert ut. Må vel skru
fra hverandre deler av motoren, og da bør de vel ha grunn til mistanke
først?

--
MorteN

Trygve Lillefosse

Det er vel noe så enkjelt som fortynning.

Du har bensin/diesel i tanken som ble fylt ifjor, såsant du ikke
jevnlig kjører tanken tom før du fyller den, eller kjører ekstremt
mye.

--
SEE YA !!!
Trygve Lillefosse

Message has been deleted

John Hilt

On Tue, 18 Dec 2007 14:32:57 +0100 Ola A
> [...]

>blir det oppdaget at kjøretøyet har brukt avgiftsfri diesel,ingen
>godkjenning. Er dette riktig ? hørte dette på jobb forleden dag.

Ikke riktig, dersom bilen teknisk sett ellers er kjørbar. Men en blir
nådeløst ilagt et gebyr på fra 20.000 til 200.000 kroner, som muligens
må betales før en får EU-godkjenning:

- Farget diesel: 200.000 i bot!
http://www.dinside.no/php/art.php?id=6389

Heia Norge. Men det finnes en "work around" som gjør at en kan slippe
unna hele boten ved å betale et ubetydelig beløp på forhånd, som en
slags "forsikring". Men dette forteller jeg ikke om, sånn uten
Widerøe...

Tore Wik

Anonym skrev:
> Så du mener at kontrollinstansene for PKK kan utdele forenklet
> forelegg på 50000,-?

Hvor har du det fra?

> Dette høres merkelig ut for meg, og jeg vil tro det er kun tollvesenet
> og politiet som kan dele ut slike.

Dersom det blir oppdaget på PKK at man har brukt farget diesel kan man
nok oppleve at dette blir anmeldt til tollvesenet. Da blir det dyrt:-)

--
mvh
Tore Wik

Message has been deleted

Tore Wik

Anonym skrev:

> Les opprinnelig spørsmål, og hva du så skriver, da er det lett å tyde
> dette ut av det som skrives.

Ingen har bedt deg tyde noe som helst, etter hva jeg kan lese.

> Hvilken grunn har et verksted til å angi slikt?
> Det måtte være kun dersom det er en personlig konflikt mellom eier og
> verkstedfolka..

Det eneste jeg har uttalt meg om er hva som _kan_ skje. Vil du påstå at
det _ikke_ _kan_ _hende_ at verkstedet anmelder et slikt forhold?

--
mvh
Tore Wik

Frode Strand

MorteN wrote:

Mener det er en grense på 2%.

Boten med personbil er 20.000 første gang.

--
fS
'92 MB 300 TD Turbo 7-seter

Frode Strand

John Hilt wrote:

> [...]
>

> Ikke riktig, dersom bilen teknisk sett ellers er kjørbar. Men en blir
> nådeløst ilagt et gebyr på fra 20.000 til 200.000 kroner, som muligens

Fargen på drivstoffet har da aldri vært noe kontrollpunkt på eu-kontroll.

Tore Wik

Frode Strand skrev:

> Mener det er en grense på 2%.

2% sporstoffer, eller 2% avgiftsfri diesel?

> Boten med personbil er 20.000 første gang.

Ooh, da har det økt. Mente å huske at det begynte på 10 000,- men så er
det også noen år siden jeg har brydd meg om å følge med:-)

--
mvh
Tore Wik

Frode Strand

Tore Wik wrote:

> 2% sporstoffer, eller 2% avgiftsfri diesel?

Veldig usikker, men jeg mener det var så at man kan ha sporstoffer
tilsvarende 2% avgifts-redusert- diesel.

> Ooh, da har det økt. Mente å huske at det begynte på 10 000,- men så er
> det også noen år siden jeg har brydd meg om å følge med:-)

Artikkelen det var linket til hadde dato i 1999, og hadde samme satsen,
så det har ikke akkurat økt over sommeren.

Jens Kr. Kirkebø

On Wed, 19 Dec 2007 14:39:27 +0100, John Hilt <n...@c2i.not> wrote:

> [...]
>unna hele boten ved å betale et ubetydelig beløp på forhånd, som en
>slags "forsikring". Men dette forteller jeg ikke om, sånn uten

Vanskelig. Du melder i fra at du har tanket x antall liter feil farge
diesel ved et feiltak, og betaler den ekstra avgiften.

Thomas Lundquist

Tore Wik <tor...@online.no> writes:

> Det eneste jeg har uttalt meg om er hva som _kan_ skje. Vil du påstå
> at det _ikke_ _kan_ _hende_ at verkstedet anmelder et slikt forhold?

det kan selvsagt hende.

men det interessante er om de er pålagt å sjekke og rapportere.

(tvilsomt.)

ez
--
Med Infrastruktur bygger vi landet.

SUCKS#012, NIC#03, DoD#3098, DoDRT#02, DoDCT#012, 066, SDK#1528, AMO#209sjef
'97 Ducati ST2(Greven), '96 Honda GOOF3(Singer), '00 CBR900RR(Pfaff)
'99 Mercedes Vito 112CDi (Nimitz)

Siteringsproblemer? : http://www.bersvendsen.com/usenet/quoting.html

Chr Dahl

"Frode Strand" <frode....@gmail.com> wrote in message

> [...]
> tilsvarende 2% avgifts-redusert- diesel.

> Artikkelen det var linket til hadde dato i 1999, og hadde samme satsen, så

Siden dette allerede er under diskusjon, tar jeg meg den frihet og spørre om
noe jeg også....

Men hvor lenge kan disse fargestoffene sitte i filteret?
Blir det borte etterhvert?
Og hva hvis man har kjøpt "ny" bil og tidligere eier har fylt avgiftsfri
diesel?

--

Christian
'04 Audi A4 1,9 tdi Quattro Avant

M.J.

"Chr Dahl" <cd...@hotmail.com> wrote in message

Det blir "regnet" ut hvor mye du kunne brukt på den tiden du har hatt bilen.

M.J.

"Jens Kr. Kirkebø" <j...@scm.no> wrote in message

Gjelder i to uker etter det må tanken under to prosent "avgiftsfri"

Frode Strand

M.J. wrote:
> Det blir "regnet" ut hvor mye du kunne brukt på den tiden du har hatt
> bilen.

Dette er altså noe du VET?

--
fS
'92 MB 300 TD Turbo 7-seter

'94 MB E220T (Hugges snart)

M.J.

"Frode Strand" <frode....@gmail.com> wrote in message

Dette var en praksis dengang farvet diesel kom på markedet.
Har du eid bilen i 48t. har du ikke hatt mulighet til å svindle staten for
20-50000kr i avgift.

Frode Strand

M.J. wrote:
> Dette var en praksis dengang farvet diesel kom på markedet.
> Har du eid bilen i 48t. har du ikke hatt mulighet til å svindle staten
> for 20-50000kr i avgift.

Hva med å forholde seg til dagens regler i stedet for noen som ble faset
ut for ca. 10 år sida? De er liksom ikke så interessante lenger.

Bot for å bli tatt med personbil og farget diesel : 20.000 . Samme om du
har hatt bilen et kvarter eller 30 år. Ved gjentakelse dobles bota.

Audun Torsdalen

On Tue, 25 Dec 2007 18:19:52 +0100, Anonym <anonym...@gmail.com>
wrote:

>Har du henvisning til noen lov/forskrift/rettsavgjørelse som sier
>dette?

Forskrift om særavgifter:
http://www.lovdata.no/for/sf/fd/td-20011211-1451-014.html#3-11-7

§ 3-11-7. Særskilt avgift ved urettmessig bruk av merket mineralolje

(4) Avgiften nedsettes forholdsmessig dersom det dokumenteres at det på
kjøretøyet ikke kan ha vært benyttet merket mineralolje urettmessig i en
toårsperiode fra oppdagelsestidspunktet. Beløpet beregnes pr. påbegynt
måned, likevel for minst to måneder. Beløpet avrundes oppad til nærmeste
hele 100 kroner.

Hva som ligger i dette dokumentasjonskravet vet jeg ikke noe om.

--
'00 Triumph Tiger
au...@dod.no

Frode Strand

Du glemte litt :

(3) Dersom det urettmessig er benyttet merket mineralolje, skal det
beregnes avgift etter følgende tabell:

Motorvognens tillatte totalvekt i kg Avgift kr
0 - 3.499 20.000,-
3.500 - 7.499 40.000,-
7.500 - 14.999 60.000,-
15.000 - 19.999 80.000,-
20.000 og over 100.000,-

[...]

(5) Ved gjentakelse kan det ilegges dobbel avgift.

Jeg tror det skal ganske mye til for å dokumentere at du ikke har brukt
farget diesel...

--
fS
'92 MB 300 TD Turbo 7-seter