Top Fuel fakta.

Nosferatu

Please: ikke kom med at jeg sammenligner dette med en Civic eller at de er
dårlig i svingene.
DET ER IKKE SVINGER I DRAGRACE.

Kalla fakta om Top Fuel

Siffrorna kring en Top Fuel Dragster imponerar. Inget av människan uppfunnet
fortskaffningsmedel kan konkurrera med en Top Fuel Dragster i prestanda,
inte ens rymdfärjor eller jaktplan!
För den oinvigde kan en liten förklaring vara på sin plats. Varsågod att
häpnas över följande fakta!

----

Visste du ...

...att en Top Fuel Dragster utvecklar upp till 6000 hästkrafter, nästan
tjugo gånger mer än en vanlig personbil?

...att en Top Fuel Dragster konsumerar upp till 40 liter nitrometan på en
körning?

...att en Top Fuel Dragster accelererar 0-100 km/h på cirka 0,7 sekunder och
har färdats 17 meter ifrån stillastående start på samma tid, nästa elva
gånger snabbare än en Porsche 911 Turbo?

...att en Top Fuel Dragsters förare utsätts för upp till sju gånger
G-kraften om bägge bromsskärmarna vecklas ut samtidigt?

...att om du i 180 km/h passerar en stillastående Top Fuel Dragster, då
hinner dragstern ikapp dig efter två sekunder om den startar samtidigt som
du passerar den?

Källa: Tidningen Bilsport/Accplock

» Mer Top Fuel-teknik

----

Dragracing - den mest actionfyllda arenasporten

För den som aldrig upplevt dragracingsporten kan vissa saker verka
svårbegripliga. Men faktum är att få sporter är lättare att förstå. Åk på en
tävling och titta själv, så förstår du vad vi menar!

Dragracing är en accelerationstävling där man tävlar parvis enligt
utslagningsprincpen.
De tävlande placerar sig i en stege genom kvalkörningar. Vinnarna möter
därefter varandra fram till en final.
Tävlingssträckan är 1/4 engelsk mile (402,33 m ) och tävlingsformen är
mycket publikvänlig tack vare den överblickbara banan.
Deltagarna startas med hjälp av ljussignaler i en s k julgran. När
fotocellerna vid startlinjen bryts startar tidtagningen och när mållinjen
korsas mäts sluthastighet samt tillryggalagd tid.
På ljustavlor vid banslutet redovisas de uppmätta resultaten. Fotocellerna
är sammankopplade med startljusen och reaktionstid mäts i tusendelar.
Tjuvstart indikeras med en röd lampa och innebär omedelbar diskvalificering.
Man mäter även tiden vid 60 fot, 330 fot, 1/8 mile och 990 fot vars
information endast används av teamen för motor- och chassieinställningar.
En mängd olika klasser existerar från standardbilar och motorcyklar till
kungaklassen Top Fuel Dragsters.
Publiken har även tillträde till depåområdet i dragracing vilket ger både
publik, deltagare och sponsorer möjligheten att komma i kontakt med
varandra.
Dragracingsporten föddes på den amerikanska västkusten som buskörning mellan
trafikljusen efter det andra världskriget. Myndigheter och ordningsmakt lät
sig dock inte imponeras av framfarten. För att få bukt med problemet
överläts ett gammalt militär-flygfält och den 19:e juni 1950 kördes världens
första dragracingtävling.
Att sporten har sitt ursprung i Amerika märks både på bilar och många av de
specialuttryck som används. Sporten har utvecklats till att idag vara en av
de största motorsporter som bedrivs flitigt över hela världen.
I Sverige kördes den första dragracingtävlingen 1968 på Anderstorp. Svensk
dragracing har under de år som gått utvecklats till att vara ledande i
europa.

Realf Ording Helgesen

> ...att en Top Fuel Dragster utvecklar upp till 6000 hästkrafter, nästan
> tjugo gånger mer än en vanlig personbil?

Har en "vanlig" personbil ca. 300HK?

Realf

Jan Otto Ruud

"Nosferatu" <mo...@c2i.net> wrote in message

> Please: ikke kom med at jeg sammenligner dette med en Civic eller at de er
> dårlig i svingene.
> DET ER IKKE SVINGER I DRAGRACE.

Så ta med deg alt dette dragstergreiene til no.sport.motorsport da vel!

--
Jan Otto

Knut Kleiven

On Mon, 03 Dec 2001 10:53:10 GMT, "Nosferatu" <mo...@c2i.net> wrote:

>Please: ikke kom med at jeg sammenligner dette med en Civic eller at de er
>dårlig i svingene.

Er det noko betre at du samanliknar dragsterar med Porsche 911 i
"skryte teksta" di ?

>DET ER IKKE SVINGER I DRAGRACE.

Nettopp derfor er sporten så drepande kjedelig. Kor vanskeleg er det å
køyre rett fram i 5-6 sekund ?

Kkl

--
Knut Kleiven
knut.kleiven@<remove>ulsteinverft.com

Nosferatu

"Realf Ording Helgesen" <re...@realf.com> skrev i melding
Jeg stussa på det jeg og. De har nok regna feil.

Gjermund Haugestol

"Knut Kleiven" <knut.k...@ulsteinverft.com> wrote in message

> Er det noko betre at du samanliknar dragsterar med Porsche 911 i
> "skryte teksta" di ?

> Nettopp derfor er sporten så drepande kjedelig. Kor vanskeleg er det
> køyre rett fram i 5-6 sekund ?

Verre enn du tror kan jeg tenke meg. Ihvertfall hvis du skal gjøre
unna 402ognoe meter på den tiden. Men det er vel som med alt annet,
øvelse gjør mester. I tillegg til en god slump penger da.

--
Gjermund Haugestøl
`86 VW Jetta 1.8 CL

Ronny Simonsen

On Mon, 03 Dec 2001 11:58:45 GMT, knut.k...@ulsteinverft.com (Knut Kleiven) wrote:

> Er det noko betre at du samanliknar dragsterar med Porsche 911 i
> "skryte teksta" di ?

> Nettopp derfor er sporten så drepande kjedelig. Kor vanskeleg er det å
> køyre rett fram i 5-6 sekund ?

Har noen av dere vært og sett Top Fuel!? At det skulle være kjedelig må jo bety at dere umulig
har vært på mange Top Fuel Drag.
Har dere sett en bil på bakhjulene i 350km/h!? Det har jeg! Hva med når drivstoffslangen løsner
under start og spyler 26liter nitrometan i sek!? Det har jeg! Synes ikke slikt er særlig kjedelig ;-)

Bare en liten kommentar til Top Fuel fakta; De yter nå ca.10000hk og ikke 6000hk.
Ronny Simonsen
- 90mod 525i 24v Nå: 206000km