Slektsvåpen for Winther

Knut Nilsen

Ang. innlegg fra Knut Lande (knla...@telepost.no) 6.desember 1995.

Iflg. våre opplysninger er adelsmerke el. slektsvåpen for slekten Vinter
"av Nandrup" følgende: I skjoldet en sittende, hvit bjørn (halv) med rødt
halsbånd på blå bunn. På hjelmen to vesselhorn (et blått, et hvitt) eller
en halv bjørn som i skjoldet. (Disse opplysningene skal være fra NDA,
s.315.)
Denne Vinter-slekten kommer fra Nøtten gård i Ålborghus, og stammer fra
Nandrup Herregård. (Og kan føres tilbake til uradel-slekten Hvide.)

Min kone er etterkommer av Vinter-slekten fra Nøtten gård; de skrev navnet
"Winther" og tre brødre flyttet til Norge ca. 1670. (Niels, Jesper og
Jakob.) Min kone stammer fra Jakob, og det ville være interessant å finne
ut om det er samme slekt som Claus Winther.

mvh Knut Nilsen (knu...@stud.lutd.hitos.no)

Vidar Holum

Ref. Winther
Også i min kones slekt har vi Winther fra Aalborg.
Hun het Alette Marie Winther f. i Aalborg 1788 død i Norge 1877
gift med Hans Chrystie Reiersen f. Fredriksvern 1771
(Chrystie fra Brevik og Skotland.)
Hans Chrystie Reiersen ble senere stortingsmann og prest
bla. på Nesodden og på Krågstad , han var en farverik person.

Jag har også i samme slekt Karen Hansdatter Winther f 1698 d 1750 gift
med David Chrystie også fra Brevik.
Håper det er en kobling her som det går å nøste opp, ta gjetne
kontakt.

--
Vidar Holum, Landingsvn.132. 0767 Oslo Norway
Telf. 47 22149307 Fax. 47 32813693 Mobil 47 94382754

Ditt brukernavn

to knu...@stud.lutd.hitos.no
Viser til ditt innlegg på Internett. Har selv en Winther i familien fra
Ørsnes i Vesterålen, Marit Winther Hansen, f 27 jun 1851, død 8 mar 1927.
Hun var gift med Petter Brandt Lange. Hennes foreldre het Peder Andreas
Hansen og Maren Regine Marthinusdatter Sivertsen. Hvordan Winther navnet
er kommet inn i slekten har jeg ikke klart å spore opp. Dersom du vet noe
er jeg takknemlig for tips. Videre i min søken etter Winther navnet kom
jeg over "Slekten Winther fra Nøtten i Danmark" skrevet av Ole M.
Rosenberg Kinnapel i av 10 nov 1987, fra Kristiansand. Dette til info.

ALF CHRISTOPHERSEN

> [...]
DB> jeg over "Slekten Winther fra NOtten i Danmark" skrevet av Ole M.
DB> Rosenberg Kinnapel i av 10 nov 1987, fra Kristiansand. Dette til info.

Det var vel vanlig i forrige arhundre a beare de finere slekter
scrpa ved a gi sine barn de 'finere slekters' slektsnavn som
mellomnavn. Har ogsa observert tilsvarende skikker i Vestfold pa
landsbygda. Etter et par generasjoner har sa etterkommere glemt
arsaken til at deres oldemor fikk et 'fint slektsnavn' som
mellomnavn og tror at det var slekt. I enkelte slekter har tilogmed
mellomnavnet blitt tatt som slektsnavn, med navnerettsaker kanskje
som sluttresultat. En venninne i studietiden matte skifte etternavn
pga. tapt rettsak. Husker ikke lenger hvilket slektsnavn det var,
men det var et kjent slektsnavn her scrpa som altsa en vareier i
Lofoten hadde tatt fordi hans mor hadde blitt dcpt med vedkommende
slektsnavn som mellomnavn.

I ditt tilfelle er nok bade Brandt og Winther slike mellomnavn som
ikke har noe med din slekt a gjcre.

Alf Chr.

(Min bestefar hadde ogsa et mellomnavn som ikke tilhcrte var slekt,
men i det tilfellet var det snakk om et slektsnavn som ville dc ut
og vedkommende som var sistemann skal visstnok ha bedt mine
oldeforeldre a dcpe deres eldste scnn med slektsnavnet som
mellomnavn. Min bestefar fikk navnebevilling til a ta mellomnavnet
som slektsnavn da han var 18 ar. Dessverre for ham og familiens
venn fikk han 4 dctre, som enten ikke giftet seg (og beholdt
slektsnavnet til sin dcd) eller giftet seg og fikk andre
slektsnavn. Dessuten viser slektsgransking av mellomnavnet nok ble
feilstavet av presten. 'o' ble til 'u' og en 'n' manglet etter
dobbelt l. Nok om det.)
---
* MegaMail 2.10 #0:Internet: alf.chris...@basalmed.uio.no

Knut Lande

In article <1995Dec27....@skog.lutd.hitos.no>,
knu...@stud.lutd.hitos.no says...
Olafsen: "Våre sorenskrivere 1 s. 114 og " Norsk Genealogisk tidskrift 1
s. 171 Claus Winther forordnet Sorenskriver i Eiker 13/12 1664. Han var
brorsønn av Anders Winther tingskriver på Eiker. Hans fulle navn Claus
Poulsen Winther f. ca 1627 d. ca 1674. Gift i Kristiania 4/12 1653 med
Eline Knutsdotter. De hadde 9 barn
Det er lenge siden jeg fikk disse opplysningene. Jeg mener også at noen
flytte til stavanger. Det var forøvrig arvingene som ga fatet.

Knut Lande