Brun, Gottorp?, Aalborg, på Bragernes 1670-1700 - Castberg

Ola Teige

På slutten av 1600-tallet var en av de rikeste trelastmatadorene på
Bragernes Gabriel Simonsen Brun (f. ca. 1635?). Han eide skog og landeier
og drev stor trellasthandel og rederi.
Hvor han kommer er ukjent, men han er funne i tingboken på Bragernes som
skipskaptein fra 1670. Han er ikke i byen 1666, da den ble tatt med i
manntallet samme år. Under Gyldenløvefeiden på 1670-t. førte han et
defensjonsskipet "Gyldenløve" fra Drammen. Han døde grunnrik 1699 på sin
gård Fjeld i Modum. Fra ham stammer Drammens-slekter som Brun, Pay, Smith,
Thue og Simers.

Han var gift med Cathrine Cortsdatter (f. ca. 1642?), hun hadde flere
søstre som og dukker opp på Bragernes på 1670-t. Hun kalles Cathrine
Cortsdatter Gottorp i skiftet etter henne 1731, men ellers er ikke dette
navnet sett brukt.
Hennes søstre er:
1. Annichen Cortsdatter g.m. kjøpmann på Brag. senere tollvisitør i
Fredrikstad Jacob Pedersen Aalborg.
2. Susanne Cortsdatter g.m. kjøpmann på Brag. Jens Pedersen Aalborg (bror
av ovenstående).
Gift 2. g. med kjøpmann i Christiania Christen Christensen Wittrup.
3. Inger Cortsdatter g.m. Byfogd på Brag. senere auksjonsdirektør Henrich
Blichfeldt.

Er det noen som kjenner til noen av disse personene? Jeg er selv
etterkommer av Jacob P. Aalborg og Annichen Cortsdtr., men kommer ikke
lengre bakover.
Det virker som Gabriel Brun var først på Bragernes, Susanne Cortsdatter og
hennes 1. mann bodde hos ham 1674 og Inger Cortsdatter og Henrich
Blichfelt ble viet i hans hus 1682. Så jeg årøver å etterlyse ham. Kan det
være en forbindelse til Ålborg i Danmark? To søstre ble jo gift med menn
som vel har en forbindelse dit. De fleste opplysningene dette bygger på
kommer fra en rekke rettsaker som ble ført angående en arv innen denne
familiekretsen på 1680-t. Det endte med at min ane Jacob P. Aalborg gikk
dundrende konkurs og måtte flykte til Fredrikstad der folk som hadde gått
falitt hadde fristed for sine kreditorer .

I Norsk Slekthistorisk Tidsskrift VIII 1942, er det en artikkel ved navn
"Torsten Povelsen Østenes og hans efterslekt. Av fru Berna Castbergs
efterlatte papirer ved major A. St. Castberg." I denne artikken nevnes i
forbindelse med et barnebarn av Gabriel Brun i en fotnote (s. 49) at
Gabriel Brun skal være født 22. Juli 1635 og at Catharina Cordtsdtr.
Gottorp er født 13. februar 1642 på Bragernes. Vet noen hvor disse
opplysningene stammer fra? Eller hvor disse etterlatte papirer til Berna
Castberg befinner seg? Jeg har funnet ingen Cort eller Gottorp på
Bragernes før Cathrine
Hvis noen har noen opplysninger om disse personene eller kan hjelpe meg er
jeg meget takknemlig.
Jeg har en god del flere oplysninger om disse familiene, særlig Gottorp?
og Aalborg, med datoer og dokumentasjon hvis ønskelig.

Ola Teige
ote...@hepp.uio.no

Jan Erik Aas

to twarberg
> Eg har eit Aalborg problem her i Ål:
>
> Jens Kristenson #Aalborg .frå Eidsvoll? .. Storedal 1735 FDato: > Gm ... .... Barn: Anne f 1767, Guro .
> Er dette ein av dine??

Slektskap?
Navnet har mye likhet med min ane, 1004, lensmann Kristen
Andersson Aalborg på Aalborgmoen Tynset, død 1705.
Han ble 1.gang g.m/min ane 1005 prestedatter Anne Kjerstine
Pedersd. Schjelderup, død 1703, enke etter Joris Torstensson
With på Støren,og 2.gang g.m/Kristine Kristoffersd. Lossius.
Aalborg skulle være av en dansk familie.
Ettersom han hadde vært funksjonær på Kviknegruva, så er ikke
forbindelsen til gruvene i Eidsvoll så lang. (Frankfamilien i
Eidsvoll kom via Kvikne/Innset)
Er det noen som vet mer om Kristen Andersson Aalborgs opphav?

Hilsen
Jan Erik Aas

Norodd Hagenson

In article <ZvyW2.13$1B3...@news1.online.no>, "twarberg"
<twar...@online.no> wrote:

> Ola Teige skrev i meldingen ...

Følgende kan kanskje være av interesse Det er hentet mest fra Stord
bygdebok, bind 1 side 201:

Peder Pederson Ålborg var prest på Stord 1606 - 1634. Han var født i
ålborg i Danmark i 1575. Hans første kone var Sara, datter av presten i
Finnås, Daniel Pederson (Bømlo bygdebok, bind 4 side 98). Hans andre kone
var Anne, datter av presten i Skånevik, prost Anders Jonson.

Anna hadde vært gift med islendingen Steindur Taraldson, og ble tredje
gang gift med Peder Løget som var sokneprest i Ullensvang 1641 - 1668, og
hadde 11 barn med ham. (Ættarbok for Udlesvang s 320).

Resten står å lese i Bygdebok for Stord.

Opplysninger om barn av Peder har jeg ikke, men det er i alle fall en ende
å nøste i.

Med vennlig hilsen

Norodd Hagenson
Rælingen