Derfor falt Jerikos murer.

Dragoneer

Israels ødeleggelse av Jeriko er beskrevet i Josva. Alle slags
outrerte forestillinger om magi og overnaturlige gullkister med enorm
ødeleggende kraft er blitt fremsatt om hvorfor og hvordan Jerikos
murer kunne falle sammen etter at tusenvis av rømte egyptiske slaver
marsjerte i prosesjon rundt byen i en ukes tid før hele gjengen brølte
og stormet mot bymurene.

De hadde sendt speidere inn i byen som opprettet kontakt med et par
horer, blant annet Rahab. Hun svarte sikkert på de israelske spionenes
spørsmål om hvor muren var svakest, hvor det var sprekker og revner.

Gjennom sitt show i syv dager til endes, med uniformerte krigere, et
presteskap med en diger gullkiste og folk med bukkehorn de blåste i og
andre ting som fremkalte oppmerksomhet fra folkene inne i byen som
begynte å trekke mot murenes avenyer og man må regne med at det kan ha
vært ihvertfall tusenvis, kanskje titusenvis av folk på murene som
sikkert både festet og svertet mens de fulgte med på hva som skjedde
med gjengen på utsiden. Hundretusenvis av flyktninger i prosesjon på
utsiden med en glinsende gullkiste med engler på og en hel avdeling
med prester som blåste i bukkehorn. Underholdning. Ganske
nervepirrende underholdning. Se for deg tusenvis av folk på murene, og
da Josvas folk gikk forbi det svakeste punktet i muren på den sjuende
dagen, ble det gitt signal om å brøle og storme byen. Det neste som
skjer er at muren faller og Israel inntar Jeriko og legger den under
seg. Mens befolkningen flyktet nedover fra muren, rushet sikkert de
militære opp, og det første til enorm belastning mot muren.

Det var altså vekten av tusenvis av mennesker i panikk som brakte ned
Jerikos murer, ikke en personlig Gud. Mye av gamletestamentet er ren
stridsstrategi. Jeriko er et ypperlig eksempel.

Jan BM

Den Sun, 20 Mar 2011 06:37:37 -0700, Dragoneer <omkris...@gmail.com>
wrote:

> Det var altså vekten av tusenvis av mennesker i panikk som brakte ned
> Jerikos murer, ikke en personlig Gud.

Dette spørsmålet er bare aktuelt om vi skal akseptere at det faktisk
skjedde, at noe som faktisk har skjedd også har en naturlig forklaring er
fullstendig uproblematisk. En annen ting er at om det har skjedd, så kan
det være flere årsaker til at den bibelske forklaringen er den som ble
hengende ved. Av strategiske grunner kan vi tenke oss et slikt rykte bli
spredd, en ting er å skape frykt, en annen kan være å beskytte navnet på
en forræder fra innsiden, eller rett og slett og beskytte den virkelige
teknikken(holde det hemmelige våpen hemmelig;)

Mye av gamletestamentet er ren
> stridsstrategi. Jeriko er et ypperlig eksempel.

Altså kan man lære av denne historien, uavhengig om den er reell eller
ei. Men for hvem er dette nyttig lærdom?

Dragoneer

On 20 Mar, 15:20, Jan BM <janNOS...@sfjbb.net> wrote:
> Den Sun, 20 Mar 2011 06:37:37 -0700, Dragoneer <omkristen...@gmail.com>

Det er godt nok dokumentert at Jeriko som vi kan besøke idag, trolig
opplevde dette med arkeologisk støtte. Men jeg tar ikke høyde i
hvorvidt beskrivelsens sannhetsgehalt er troverdig eller ikke. Som jeg
sa er dette en krigsstrategisk oppskrift på hvordan man bringer ned en
by med tusenvis av år gammel bymur. Som jeg har sagt mange ganger, er
Bibelen en esoterisk innføring i alle datidens vitenskaper og fag og
bøkene fantes trolig bare på innlemmede medlemmer av kongehuset og
deres stråselskaper og nøkkelmenn.