Forkortelser

Marius Helgå

Noen som vet korrekte forkortelser for disse ordene/uttrykkene?

i forbindelse med

vedrørende

angående

Marius Helgå
Forskningstekniker
Nasjonalbiblioteket, Rana

Anne Eilertsen

Marius Helgå skrev i meldingen <7b320g$i83$1...@snipp.uninett.no>...

>Noen som vet korrekte forkortelser for disse ordene/uttrykkene?

Jeg kan ikke _garantere_ at disse er korrekte, men jeg har vanligvis
sett brukt

>i forbindelse med

i forb. med

>vedrørende

vedr.

>angående

ang.

Mvh Anne.

--
Anne Eilertsen
http://home.sol.no/~aneilert

Jon Grepstad

Marius Helgå wrote:

> Noen som vet korrekte forkortelser for disse ordene/uttrykkene?
>

> i forbindelse med
>
> vedrørende
>
> angående

vedr.
ang.

"i forbindelse med" har ikke en fast forkorting.

Jon Grepstad

Ragnar Otterstad

vedrørende
>angående

Jeg har bare sett : Vedr. og Ang.

MVH Ragnar Otterstad

Jon Haugsand

* Ragnar Otterstad

> vedrørende
>

> Jeg har bare sett : Vedr. og Ang.

Hmmm, hva betyr "Ad."?

--
Jon Haugsand
Norsk Regnesentral, <mailto:haug...@nr.no> <http://www.nr.no/>

Anne Eilertsen

Jon Haugsand skrev i meldingen ...

>* Ragnar Otterstad

>Hmmm, hva betyr "Ad."?

"Ad" er, iflg. Kunnskapsforlagets "Norsk Ordbok", en
preposisjon som betyr omtrent det samme som
"vedrørende" (brukes f.eks. i uttrykk som "Ad punkt 1:"),
men det er ikke en forkortelse - så kanskje det ikke er
dette du tenker på?

Jon Haugsand

* Anne Eilertsen

> [...]
> "vedrørende" (brukes f.eks. i uttrykk som "Ad punkt 1:"),
> men det er ikke en forkortelse - så kanskje det ikke er

Hmm, jo det var det. Jeg skriver alltid "Ad ditt-og-datt" i brevene
mine. Jeg har alltid tenkt på det som en forkortelse for "angående",
men ser her at jeg har vært på jordet.

Ivar Birkeland

Jon Haugsand skrev ...

>* Anne Eilertsen

>Hmm, jo det var det. Jeg skriver alltid "Ad ditt-og-datt" i brevene
>mine. Jeg har alltid tenkt på det som en forkortelse for "angående",
>men ser her at jeg har vært på jordet.

Du har ikke vært på jordet når det gjelder *bruken* av det
latinske "ad". Det kan jo oversettes med: til, vedrørende
eller som du har tenkt, angående. Det er bare ikke en
forkortelse i denne sammenhengen.

Men AD eller a.D er en forkortelse av det latinske
"anno Domini" (i det Herrens år).

--
Ivar Birkeland

Ivar Birkeland

Ivar Birkeland skrev ...

>Men AD eller a.D er en forkortelse av det latinske
>"anno Domini" (i det Herrens år).

Rettelse: *a.D.* (med punktum også etter D)

--
Ivar Birkeland