ASUS hovedkort

1 view

Jørn Dahl-Stamnes

Hallo folkens,

Fikk en brukt maskin med et ASUS hovedkort i. Prøver å identifisere dette i
håp om å finne spesifikasjonene på dette, men søk på nettet har ikke gitt
resultater.

Av tekst på kortet finner jeg:
"ASUS"
"N13219"
"ND33005"
"Socket 462"

Er som sagt på jakt etter user manual, men i første omgang er jeg spesielt
interessert i om dette kortet vil boote fra SATA interface.

Noen som kan hjelpe?

--
Jørn Dahl-Stamnes
http://www.dahl-stamnes.net/dahls/

Sveinar Ånes

Jørn Dahl-Stamnes skrev i melding

> [...]
> håp om å finne spesifikasjonene på dette, men søk på nettet har ikke gitt

Den beste hjelpen til en slik jobb er siw.exe som kan lastes ned her:
http://www.gtopala.com/siw-download.html
Velg SIW standalone som er en kjørbar exe-fil.

> Er som sagt på jakt etter user manual, men i første omgang er jeg spesielt
> interessert i om dette kortet vil boote fra SATA interface.

Kan det være dette hovedkortet:
http://www.asus.com/products.aspx?modelmenu=1&model=217&l1=3&l2=13&l3=56
Manualen finner du under downloads.

mvh

Clas Mehus

On Wed, 11 Feb 2009 20:43:18 +0100, Jørn Dahl-Stamnes
<newsma...@REMOVEdahl-stamnes.net> wrote:

> [...]
>
>Er som sagt på jakt etter user manual, men i første omgang er jeg spesielt
>interessert i om dette kortet vil boote fra SATA interface.

Det er temmelig uvanlig at ikke Asus har hovedkortmodell skrevet på
kortet. Ofte er det i mellom to kortplasser eller i området mellom
prosessor og minnesokler.

Hvis hovedkortet har Serial ATA-porter skulle det være veldig merkelig
om det ikke kan boot'e fra dem.

Hvis maskinen starter opp vil det jo normalt også stå i
POST-informasjonen (slik som her:
http://www.fitzenreiter.de/ata/asus-a7n8x-deluxe-bios-post.gif)

Hvis POST ikke vises må man gjerne trykke Tab-tasten like etter at
maskinen er slått på. Ofte vil jeg vel tro at det står i BIOS også.

--
Clas Mehus
- "Den som har flest prylar när han dör vinner..."

Jørn Dahl-Stamnes

Sveinar Ånes wrote:

> Jørn Dahl-Stamnes skrev i melding

> Den beste hjelpen til en slik jobb er siw.exe som kan lastes ned her:
> http://www.gtopala.com/siw-download.html
> Velg SIW standalone som er en kjørbar exe-fil.

Sikkert kjekt, men... Problemet er at jeg har bare hovedkortet... Prøver jo
å finne ut om det støtter boot fra S-ATA interface.

> Kan det være dette hovedkortet:
> http://www.asus.com/products.aspx?modelmenu=1&model=217&l1=3&l2=13&l3=56
> Manualen finner du under downloads.

Det ligner veldig, men er ikke helt sikker. Bildet viser litt for få
detaljer.
Men takk. Skal sjekke manualen her. :)

Per Larsen

On 11.02.2009 20:43, Jørn Dahl-Stamnes tapped in the following:

> [...]
> håp om å finne spesifikasjonene på dette, men søk på nettet har ikke gitt

Får du ikke tilstrekkelig info om dette på skjermen om du slår på
strømmen, da (under Power up self test [POST])?

--
PerL

Jørn Dahl-Stamnes

Per Larsen wrote:

Var kanskje litt uklar, men jeg bare kortet... ellers hadde jeg skrudd på og
sett.

Men jeg tror jeg har funnet kortet. Bildet på ASUS sider ser veldig likt ut.

Takk for infoen her.

Per Larsen

On 12.02.2009 20:40, Jørn Dahl-Stamnes tapped in the following:

> Men jeg tror jeg har funnet kortet. Bildet på ASUS sider ser veldig likt ut.
>
> Takk for infoen her.

Men fri og bevare meg vel, altså... Når jeg nå følger asus-lenka som
Sveinar Ånes la ved tidligere i tråden, ser jeg jo at det er det samme
hovedkortet som jeg kjøpte (fra komplett.no) i juni 2004: A7N8X-E Deluxe.

Har vært veldig fornøyd med det (nå var det min første egenkomponerte
PC, så sammenlikningsgrunnlaget er vel ikke all verdens, men...), og —
joda, det støtter boot fra SATA. Mener jeg satte inn en 80 GB pata disk
(fra en eldre maskin) i 2004, men utvidet snart med 250 GB SATA, og
deretter 500 GB SATA. Idag står det altså tilsammen 750 GB disk på
SATA-kontrollerene, PATA brukes til CD- og DVD-brenner(e).

Kortet hadde (eh..., har) 4 USB-kontakter 'utvendig', samt 2 ekstra via
innstikkskort. To ethernet-kontakter, hvorav den ene er Gigabit. Jeg
satte inn en Athlon XP2500+ (1.833 GHz), Powercolor Radeon 9200 128 DDR
skjermkort og 512 MB RAM (idag har den 2 GB til omlag samme prisen).

PerL

Jørn Dahl-Stamnes

Per Larsen wrote:
> [...]

> deretter 500 GB SATA. Idag står det altså tilsammen 750 GB disk på
> SATA-kontrollerene, PATA brukes til CD- og DVD-brenner(e).

Nyttig informasjon.