Slektsnavnet Norman / Normann / Norrman

Morten Lange ISL

Hei,

Min oldefar hadde slektsnavnet Norrman da han kom fra Sverige. I Norge ble
det skrevet bl.a Norman og Normand. Navnet er brukt av hans "fars-linje"
tilbake til omkring 1700 (Uppsala).

Er det noen som vet noe om dette slektsnavnet, ut fra denne beskrivelsen
eller om andre Normann-slektsnavn ? En skulle tro at navnet knytter seg til
en utvandrer fra Norge til Sverige...

Tips om steder å spørre / lete i Sverige eller pekere til svenske kilder
mottaes med takk.

Generelle betraktninger er også interessante.

Vennlig hilsen
Morten Lange

--== Sent via Deja.com http://www.deja.com/ ==--
---Share what you know. Learn what you don't.---

Skjærbakken

Morten Lange ISL skrev i meldingen <7h9356$por$1...@nnrp1.deja.com>...

> [...]
>mottaes med takk.
>
>Generelle betraktninger er også interessante.

Vet ikke mye om navnet, men du har sikkert vært borti i fotograf Normann?
Flere fotografer som hadde forretninger flere steder i Norge, og så på Hamar
og Elverum tror jeg. Det er flere oppføringer på navnet Normann i
lokalkatalogen. Vet ikke om dette er samme slekten som din.

Espen Skjærbakken

Laila Normann

Hei!
Jeg er en Normann!
Og jeg var ordentlig spent når jeg startet min slektsforskning, med et av
hovedmålene å finne ut hvor mitt Normann kom fra. Min far visste ikke, og heller
ikke bror til min avdøde bestefar. (han er 85 og heter Normann). Så jeg startet
letingen. Vel. Min kjære Oldefar (ikke langt bakover) ble døpt i Grønland Kirke
i 1883, og han het Torbjørn Normann som FORNAVN!!! og noe så "kjedelig" som
Larsen til etternavn!
Vel. Han ble skreddermester, og mange av håndverkermestrene tok et
"håndverksnavn". Han brukte sitt Normann, og derfra er vårt. Men jeg har hørt at
det er gammel nordnorsk "kongeslekt" som het Normann, har ikke hengt meg på
dette da dette ikke er min familie.
Det finnes en Normann slekt i dag i Nord-Norge, en i Drammen og en i
Oslo-området. Så er det vår som ikke egentlig er noen "Normann"familie", da vi
er kun Normann i 4 generasjoner og den er jo ikke "orn'tlig".
Lykke til!
Laila Normann (som er 3/8 svensk, og bor i Sverigesgate i Oslo!!!:)

Skjærbakken wrote:

> Morten Lange ISL skrev i meldingen <7h9356$por$1...@nnrp1.deja.com>...

Morten Lange ISL

Hei og tusen takk for svarene.

Jeg har to mulige spor selv etter å ha slått opp på
http://home.sol.no/~cfscheel/sl-index.htm

der jeg fant dette :

Norman [db] Eng, Oskar Norman: Slægten Norman. 1918.
Norman [XREF]: [KIN01]

[db] = dbo (Deichmanske bibliotek, Oslo)
[KIN01] = Ole M. Kinnappel: Slekten Trane fra Viborg. Kr.sand S.1978.

Så jeg kunne forsøke meg på et fjernlån en vakker dag, eller be foreldra mine
låne den.. Men antakeligvis burde jeg først og fremst lete i Sverige, siden
navnet kan spores tilbake til 1820 i Uppsala.

Hilsen
Morten Lange

In article <373887D6...@c2i.net>,

Jo, jeg tror det....

Per Helge

Normann finnes det flere av i Troms. Jeg er etterkommere av flere
Normann-ere som bodde og drev handel på tussøy utenfor Kvaløya i Tromsø
kommune (tidligere Hillesøy kommne). Den eldste kjente ble født på slutten
av 1500-tallet. Men det finnes også en Nordmann-slekt i Sør-Troms.
Jeg tror imidlertid ikke at alle Nordmann-slektene behøver å ha samme
opphav, dog.

Per Helge

Kjell Ove Hattrem

11. mai 1999 11:09:28 GMT skreiv Morten Lange ISL <morte...@my-dejanews.com> følgende.

> [...]

>eller om andre Normann-slektsnavn ? En skulle tro at navnet knytter seg til

Ifølge "A Dictionary of Surnames av Hanks og Hodges betyr de svenske Nor(r)man-navna "mann fra nord", men "nord" kan være en nokså lokal betegnelse.

Prøv å kontakte Einar Normann i Trondheim. Han har granska forskjellige Normann-slekter. Om du har DIS-Norge-matrikkelen, finner du ham der.

Ellers minnes vi den glimrende gitaristen Robert Normann.

Kjell Ove Hattrem

Arnstein Rønning

Trondheimsborgeren John Ellingsen Normann var visstnok den første
nordlandshandleren som hadde sitt leie på Raten på Ytre Elgsnes (ved
Harstad), og nevnes første gang 1675. Handelen ble da drevet i beskjeden
målestokk........osv. I 1677 pantsatte han sin gård i Sanden i
Trondheim......osv. ..skifte etter kona Ingeborg Nilsdatter
1679.....osv..sønnen Nils Johnsen Normann (kalt Nils Elg)...osv....John gift
2. Birgitte (Berit) Christophersdtr.
Ellers står i NST "et-eller-annet-sted" at "slekten Norman i Ibestad har
sikkert som stammor Ingeborg Jonsdtr Norman, datter av Jon Ellingsen Norman,
nordl.handler og utligger i Trondhjem (1620-90) og 2. hustru Birgitte
Christophersdatter" (vet ikke om alt dette stemmer, men det står her og
der - jeg var ikke så flink til å notere kilder tidligere)

Med hilsen
Arnstein Rønning
arnstein...@c2i.net

Calle skrev i meldingen <7hrcao$5d$1...@romeo.dax.net>...

Calle

Morten Lange ISL

In article <373d6f01...@news.online.no>,
khat...@PlanetAll.com (Kjell Ove Hattrem) wrote:
> [...]

> Ifølge "A Dictionary of Surnames av Hanks og Hodges betyr de svenske
> Nor(r)man-navna "mann fra nord", men "nord" kan være en nokså lokal

A-ha... Takk for dette !

Kan man si noe liknende om de norske Norman navnene, tro ?
Lurer på om svenskene har Söderman, Vestman og Östman også :-)

> Prøv å kontakte Einar Normann i Trondheim. Han har granska
> forskjellige Normann-slekter. Om du har DIS-Norge-matrikkelen,
> finner du ham der.

Jepp, fant ham.

Takknemlig hilsen fra Morten Lange

> Ellers minnes vi den glimrende gitaristen Robert Normann.
>
> Kjell Ove Hattrem

--== Sent via Deja.com http://www.deja.com/ ==--

Alf-Inge Johnsen

On Tue, 18 May 1999 23:17:44 +0200, "Arnstein Rønning"
<arnstein...@c2i.net> wrote:

> [...]
>Trondheim......osv. ..skifte etter kona Ingeborg Nilsdatter
>1679.....osv..sønnen Nils Johnsen Normann (kalt Nils Elg)...osv....John gift

Har registrert følgende om Berit Kristoffersdatter
kjilde,skifteprotokoll for Trondheim

Kristoffer Einersen D.1668
gm
Barbro Mortensdatter D.1681
datter
Berit Kristoffersdatter F.ca 1651

Har desverre ikke funnet noe om John

Hilsen Alf-Inge Johnsen
Dis-Salten

--

Hilsen
Alf-Inge Johnsen - al...@online.no

Per Helge

Har du tilgang på Håløygminne (for eksempel på biblioteket), vil du finne en
oppramsende artikkel om nordmann-slekten i Sør-Troms i en av årgangene.
Tussøy-Nordmannene har jeg imidlertid ikke funnet opphavet til.

Per Helge

Kjell Ove Hattrem

19. mai 1999 19:01:03 GMT skreiv Morten Lange ISL <morte...@my-dejanews.com> følgende.

>A-ha... Takk for dette !
>
>Kan man si noe liknende om de norske Norman navnene, tro ?

Det ser jo ut til at navnet Nor(r)man her til lands gjerne kommer fra Sverige, hvor det i noen tilfeller var navn på en person som kom til et sted fra nord.

>Lurer på om svenskene har Söderman, Vestman og Östman også :-)

Det har de: Söder(ling), Södermann (Sønder i Norge og Danmark), Wester, Westin, West(er)man, Westling (West(h) og Vest(er) i Danmark og Norge) og Östman (tilsvarende engelsk Eastman.)

>[...]

Kjell Ove Hattrem

Ingrid Kjønnøy

>Lurer på om svenskene har Söderman, Vestman og Östman også :-)

Har du ikke sett "Vi på Saltkråkan" i Barne-TV?

Ingrid

Astian

Ingrid Kjønnøy <ik...@online.no> wrote in message

> Har du ikke sett "Vi på Saltkråkan" i Barne-TV?

.. og "Skjærgårdsflørt" på teater.

Astian.

Calle

Basert på antatt fødselsår på Ingeborg Johnsdatter Normann (f. 1659 i følge
Astafjord Bygdebok,
Tore Meyer), er det vel mer sannsynlig at Birgitte Kristoffersdatter (f.
1651) var stemor til Ingeborg, og ikke
mor som hun står oppført som i Astafjord bygdebok (de var jo nesten like
gamle !).

Er det noen som kan stadfeste hvem som var mor til Ingeborg Johnsdatter
Normann, event. har andre
fødselsår på disse to damene slik at slektskapet er sannsynlig ? Eller er
det Ingeborg Nilsdatter som
er mor til både Ingeborg og Nils Normann ?

Mvh.

Carl-Fredrik Sørensen

email:carl...@isi.no
email:carl...@hotmail.com