Ladedata for 6,5x55

Geir Kallevik

Hei
Er det noen som kan hjelpe meg med noen gode ladedata for 6,5x55??
Ønsker også tips om gode kuler for hjort og rådyr.

Mvh
Geir Kallevik
Bjørk
5570 AKSDAL

Morten Vinje

Geir Kallevik <@> skrev i meldingen
<36362...@d2o202.telia.com>...

>Hei
>Er det noen som kan hjelpe meg med noen gode ladedata for
6,5x55??

Jeg kan på det aller varmeste anbefale Våpenjournalens ladebok.
Koster rundt 1/2 k, og er verdt hver eneste krone. Massevis av
ladedata å velge i, og en bok basert på edruelige komponentvalg.

Morten

Fulmen

Geir Kallevik wrote:

> Hei
> Er det noen som kan hjelpe meg med noen gode ladedata for 6,5x55??
> Ønsker også tips om gode kuler for hjort og rådyr.

Vihtavuori har alle ladedataene sine online:

http://www.vihtavuori.fi/vihtavuori/rifle/65x55se.htm (Amerikanske data)
http://www.vihtavuori.fi/vihtavuori/mrifle/65x55se.htm (Metriske data)

Ellers kan jeg ambefale Våpen Journalens Ladebok (Hjemmeladerens
bibel...)

Når det gjelder kuler, bør du nok se på de litt dyrere kulene, som feks
Nosler Partition. Har ikke hørt så veldig mye om Nosler's Partition
Gold, men den ser meget lovende ut.

I mellomskiktet finner du Lapua Mega, ikke så veldig dyr, men skal
allikevel oppføre seg godt (enkelte har kallt denne for den beste
normalkulen på markeded).

For rådyr, ser det ut som at de fleste ambefaler samme kuler som til
storvilt. En tung, massiv kule vil som oftest gi mindre
kjøtt-ødeleggelse en de såkalte rådyrladningene.
--
Fulmen
---

- Have you ever danced with the devil in the pale moon light?
- I always ask that of all my friends.... I just like the sound of it!

Odd H}vard Skevik

Geir Kallevik <@> wrote:
> Hei
> Er det noen som kan hjelpe meg med noen gode ladedata for 6,5x55??
> Ønsker også tips om gode kuler for hjort og rådyr.

Gode ladedata for 6.5x55 er stadig vanskeligere å finne.
Både Norma, VihtaVuori og Alliant (Hercules) har data liggende tilgjengelig
via nettet, men alle er "merkelige".

Sjekk http://user.tninet.se/~dvx072o/reloadin.htm
Ladedata fra mange forskjellige ladebøker. Ellers er jo som allerede
nevnt Våpenjournalens ladebok obligatorisk. Utgave 4 skal være ferdig
i disse dager. En av de få kildene til troverdige ladedata!

Det er ikke så mange virkelig gode storviltkuler for 6.5-kalibrene.
De som kan være aktuelle som all-round kuler er vel - i tilfeldig rekkefølge :
Nosler 140grs Partition, Swift 140grs A-Frame, Trophy Bonded 140grs Bear Claw,
Lapua 156grs Mega, Norma 156grs Oryx og Hornady 160grs RN.

Minste kulevekt for storviltjakt i Norge er 139grs. Barnes 140grs X passer
dårlig i 6.5x55, det samme gjelder andre homogene kobber/messingkuler i
tilsvarende vekt. Nå skulle jeg tro det gikk helt greit å skyte hjort med
120grs kuler, men så var det loven, da...

Prisen har jo også litt å si. Trophy Bonded er svinedyr hvis du kjøper bare
kuler; det er faktisk billigere å kjøpe den ferdigladet fra Federal.
Mega og Hornady er billige. Nosler og Oryx koster vel en 5-6kr/stk, og
Swift koster ca. en tier pr. kule.

Nosler Partition gold er en utmerket kule jeg gjerne skulle hatt i 6.5, men
den finnes p.t. bare for 270, 7mm ,30 og .338. Fikk tak i en eske bare for
å prøve i .30-06, og det så svært lovende ut - men det er en annen historie.

Til kombinert rådyr- og storviltjakt ville jeg vel valgt Swift, og ladet
med Norma 15 eller MRP og standardhetter.

mvh

Odd Håvard Skevik