bli kvitt masse

Frode Strand

Jeg håper å drenere og kanskje grave ut litt her i sommer.

Da blir det ganske mye masse til overs, som jeg må bli kvitt. Hva er
mest fornuftige måte å bli kvitt det på?
Fornuftig = rimelig, men uten at jeg sliter meg helt i hjel.

Jeg har minigraver selv, så jeg kan fint grave massen opp i noe, bare
det ikke er for høyt, og det kan stå her en stund.

Jeg har et sted ca. 12 min kjøretur herfra hvor massen kan dumpes.

Å kjøre det bort med egen 1-tonn-henger ser jeg for meg vil ta
uforholdsmessig mye tid og bli dyrt etterhvert.

Steinar Midtskogen

[Frode Strand]

Jeg skulle bli kvitt en del masse i fjor og tok en sjekk med firmaer
som leier ut containere og kjører bort. Pris var typisk rundt 3000
kroner per 5 m³-container (dvs 10-15 tonn) inklusiv bortkjøring og
noen dagers leie. Dette var i Oslo.

Det kan også tenkes å være noen som trenger fyllmasse og vil hente,
men da er du vel heldig.

--
Steinar ; NIL DIFFICILE VOLENTI ; http://latinitas.org ; http://voksenlia.net

Frode Strand

Steinar Midtskogen wrote:
> [...]
> som leier ut containere og kjører bort. Pris var typisk rundt 3000
> kroner per 5 m³-container (dvs 10-15 tonn) inklusiv bortkjøring og

Jeg må nok ha unna MINST 50m3 hvis ting går som jeg håper. 30.000 blir
mye penger, det må da finnes rimeligere måter?

Hvor mye veier en m3 sand?

--
fS
'92 Mercedes-Benz 300TD Turbo

Kjell T Svindland

Frode Strand skrev:

> Hvor mye veier en m3 sand?

En kubikkmeter er 1000 liter? (Se opp for kommafeil.)
Vanlige sandmineraler som kvarts og feltspat har en tetthet på ca 2,7
g/cm3, 2,7 kg/liter eller 2,7 tonn/m3. Sand har typisk drøyt 30%
porøsitet, dersom porevolumet er fylt med luft, blir det 1,9 tonn, eller
noe mer om sanda er våt.
Mener jeg å huske uten å slå opp i geologilærebøkene mine.

--
Kjell T Svindland
69°41'N, 18°45'E

jon-gunnnar

"Frode Strand" <frode....@gmail.com> skrev i melding

> [...]

Vanlige maskinentrepenører driver med slikt stadig vekk, og bortkjøring av
masse er en "standardvare". Tipper det er langt billiger å leie / engasjere
slike enn å bruke containere. Og hvis du helst vil grave selv, kan du jo be
dem sette igjen en lastebil på ettermiddagen, og hente+tømme den neste dag.
Jeg har sett m3-priser på bortkjøring av masse på rundt 150-250 kr, men
varierer nok mye.

--
jon-gunnnar pettersen
...kjørte bort ca 1100m3 i løpet av byggeperioden ;-)

Frode Strand

Det høres nok mer fornuftig ut. 50 m3 blir ca. 100 turer med hengeren,
det vil i hvertfall ta hele sommeren omtrent.

Jeg får høre med noen entreprenører. Kanskje jeg kan legge alt i en stor
haug, og be dem komme og hente også.

Geir

Frode Strand skrev:

Dette finnes også jevnlig en del 'Gis bort' annonser for fyllmasse,
stein, jord, skog på rot etc på finn. Denne kategorien annonser er
gratis...

geir