Hvor mange watt drar en vanlig vaskemaskin

Morten W. Øgle

Hvor mange watt drar en vanlig vaskemaskin maksimalt i løpet av en vask?

Jeg lurer på dette pga opplegg av elektriske kurser i vaskekjelleren.

Jeg lurer egentlig på det samme for tørketrommel.

--
Morten

Oddvar Demmo

"Morten W. Øgle" <mort1fje...@online.no> skrev i melding

> Hvor mange watt drar en vanlig vaskemaskin maksimalt i løpet av en vask?
>
> Jeg lurer på dette pga opplegg av elektriske kurser i vaskekjelleren.
>
> Jeg lurer egentlig på det samme for tørketrommel.

For min del har jeg ikke utstyr utennom komfyren som trenger annet enn 10 A
kurs pg det er ganske normalt, men du må se bak på maskinen eller i boka for
å være sikker.
Oddvar

Morten W. Øgle

"Morten W. Øgle" <mort1fje...@online.no> wrote in message

> Hvor mange watt drar en vanlig vaskemaskin maksimalt i løpet av en vask?

Fant det ut! Min drar 2200 W. Da blir det nok egen kurs på denne ja.
+ en til varmtvannsbereder på 2000 W og en til tørketrommel.

Morten W. Øgle

> [...]
> A kurs pg det er ganske normalt, men du må se bak på maskinen eller i boka

Det er uaktuelt å legge opp noe annet enn 16 A (3600 W). Greit nok at du
ikke har noe enkeltutstyr som drar mer enn 2000 W, men summen kan fort
overstige 2000 W hvis du har litt forskjellig utstyr på en kurs. La oss si
du har en varmeovn på 1000 W i stuen og skal støsuge litt med en 1500 W
suger, eller bruke litt vinkelsliper på 2200 W. Da ryker fort din 10 A
sikring (2000 W).

Oddvar Demmo

"Morten W. Øgle" <mort1fje...@online.no> skrev i melding
Da har du endt opp med det samme sm meg :-) en kurs til vaskemaskin, en til
tørketrommel, en til bereder, en til varme, ingen av disse må være på mer
enn 10 A (2300 watt) men har du bestemt at du kun skal ha 16 A så hvorfor
spør du ?
Når det gjelder vinkelkutteren vil du ikke greie å starte den på en 10 A
kvikk kurs uten å hjelpe den igang men det er ikke husholdningsutstyr.

Olav Jackobsen

"Morten W. Øgle" <mort1fje...@online.no> skrev i melding
Det er vel i oppstarten vaskemaskinen drar mest strøm vel ?. Derfor må den
være 16 A og ikke 10 A.

BKL

"Olav Jackobsen" <oj...@jonline.no> skrev i melding

> Det er vel i oppstarten vaskemaskinen drar mest strøm vel ?. Derfor må den
> være 16 A og ikke 10 A.
> --

Til å avhjelpe oppstarten så brukes "trege sikringer", eller
C-karakateristikk. Men det er heller ikke lurt å belaste en kurs 95% over
tid heller. Det blir bare varmeutvikling av sånt.
Så skal en legge nytt legger man 16A-C til vaskemaskin/tørketrommel.

mh Bjørn Kåre

Jon Petter

Vanligvis kan vaskemaskin og tørketrommel dele en 16A. Vaskemaskinen
bruker mest når den varmer, altså den første halvtimen eller så.
Etter det bruker den lite. En 16a kurs kan overbelastes "en del en
stund" (40% i en time ?), det funket i hvert fall fint hos meg, men
tørketrommelen måtte stilles om fra 16A til 10A (effekten på
varmeelementet).

Uansett legger man vel aldri 10A lenger ? Hva er vitsen, er det noe å
spare ? Muligens kan du spare litt ved å la noen ting dele en teknisk
kurs (20-25A).

Kjell Andresen

Det var et tips om dette på no.teknologi.bil for noen dager siden.
Sjekk ut http://www.clasohlson.no/ og sjekk ut varenr. 32-3760 til 198,-

"El-Energimåler. Flyttbar elmåler som viser elkostnad/forbruk for et
nettilkoblet apparat/utstyr..
Med denne måler plassert mellom uttak og støpsel avsløres alle
"standby-tyver". Viser Volt, Watt, Ampere samt kostnaden for det
aktuelle apparatet på tydelig LCD-display. Programmerbar
kilowattpris. Måleområde: Volt; 0-300V, Watt; 0-4800VA (3600W),
Drives med 2 stk batterier type SR44 (medfølger)."

Kjell

Morten W. Øgle

hvorfor
> spør du ?

Jeg spør ikke om jeg skal ha 10 eller 16 A, men om jeg kan sette
varmtvannsberederen og vaskemaskinen på samme 16 A kurs, men det kan jeg
ikke.

Frode Strand

Det går greit hvis du begrenser berederen, eller kobler den via et
tidsur til tidspunkter på døgnet du ikke bruker vaskemaskinen. Sammen
vil de dra 4000 watt, som blir for mye på 16A

Jens Kr. Kirkebø

On Wed, 19 Jul 2006 21:33:36 +0200, Frode Strand
<frode....@gmail.com> wrote:

>Det går greit hvis du begrenser berederen, eller kobler den via et
>tidsur til tidspunkter på døgnet du ikke bruker vaskemaskinen. Sammen
>vil de dra 4000 watt, som blir for mye på 16A

Det finnes forgreningskontakter med prioritet, dvs. at når vaskemaskin
koblet i kontakt 1 trekker strøm leveres ikke strøm til vv-bereder på
kontakt nr. 2. Dermed kan det kobles slik at vv-bereder ikke får strøm
nå vaskemaskinen går.

Jens Kr. Kirkebø

On 19 Jul 2006 01:02:58 -0700, "Jon Petter" <let...@hotmail.com>
wrote:

>Uansett legger man vel aldri 10A lenger ? Hva er vitsen, er det noe å
>spare ? Muligens kan du spare litt ved å la noen ting dele en teknisk
>kurs (20-25A).

Da må det sikres ned på forgreningene pga. at vanlige stikkontakter
kun går til 16A. Skal man ha vaskemaskin, tørketrommel og vv-bereder i
kjelleren er det ofte greiest å sette opp et lite skap nede. Man drar
da f.eks 6mm2 kabler fra hovedskapet, sikrer med 25A 3-fas og henter
ut 3x16A 1-fas fra skapet nede.

Frode Strand

Jens Kr. Kirkebø wrote:

> [...]
> koblet i kontakt 1 trekker strøm leveres ikke strøm til vv-bereder på
> kontakt nr. 2. Dermed kan det kobles slik at vv-bereder ikke får strøm

Genialt