Hvordan regnen man ut diagonalen?

Joakim Hansen

Hei

Skal til å lage forskaling til dekke på en garasje nå. Hva blir
diagonalmålet når garasjen skal være 7 X 7m ??

Kunne også vært kjekt å hvist hvordan man regner det ut.

Henry

|________
B C

AC= andre_kvaratrot av (AB*AB + BC*BC)
elller AC= SIN av vinkel ACB / AB
eller AC= COS av vinkel ACB / BC

Hvis du ikke vet hva SIN, COS er , så ta fram kalkulator og bare trykk !!!!

"Joakim Hansen" <nosp...@offline.no> skrev i melding

Joakim Hansen

"Henry" <"Henry1...@yahoo.no"> skrev i melding

> [...]
> elller AC= SIN av vinkel ACB / AB
> eller AC= COS av vinkel ACB / BC
>
> Hvis du ikke vet hva SIN, COS er , så ta fram kalkulator og bare trykk
!!!!

hehe.....jeg har tydeligvis ikke fulgt godt nok med i mattetimene. Jeg har
heller ingen kalkulator med SIN og COS (ikke vet jeg hva det er heller :)).

Kan du forklare det litt på en litt lettere måte? Og hva svaret blir kunne
også vært kjekt å vist, garasjen skal som sagt bli 7 X 7m

Jokke

Erlend Moen

Joakim Hansen wrote:
> Kan du forklare det litt på en litt lettere måte? Og hva svaret blir
> kunne også vært kjekt å vist, garasjen skal som sagt bli 7 X 7m

Diagonalen er kvadratrota av (kvadratet av den ene siden + kvadratet av den
andre siden).

I ditt tilfelle er begge sidene 7m.
Altså er diagonalen kvadratrota av (7*7 + 7*7) = kvadratrota av 49+49 =
kvadratrota av 98 = 9,899 meter.
Phytagoras læresetning - meget nyttig å kunne.

--
<-emo->

Joakim Hansen

"Erlend Moen" <e...@start.no> skrev i melding

Skjønte det nå.....takker!

Kjell Andresen

"Joakim Hansen" <nosp...@offline.no> writes:

> "Henry" <"Henry1...@yahoo.no"> skrev i melding

sqrt (7*7 + 7*7)
9.89

I tekst: diagonalen er kvadratroten av summen av arealene gitt
av de to sidelengdene.

Du husker kanskje at sqrt(49)=7 og sqrt(100)=10
nettopp fordi 7*7=49 og 10*10=100.
Siden 49+49=98 blir kvadratroten litt mindre enn 10
og løsningen til programmet mitt er rimelig.

Dersom lengden på veggene er 7.07 blir diagonalen akkurat 10m

> hehe.....jeg har tydeligvis ikke fulgt godt nok med i
> mattetimene.

Tydeligvis. Og trigonometri som er morsomt!

> [...]
>
> Kan du forklare det litt på en litt lettere måte? Og hva svaret blir
> kunne også vært kjekt å vist, garasjen skal som sagt bli 7 X 7m

Se over. Og kanskje også
http://www.geocities.com/CapeCanaveral/Hangar/3736/pytagora.htm

Kjell

Stig Ødegård

> [...]

> elller AC= SIN av vinkel ACB / AB
> eller AC= COS av vinkel ACB / BC
>
> Hvis du ikke vet hva SIN, COS er , så ta fram kalkulator og bare trykk

<meget streng lærermodus>
NEI, NEI, NEI
</meget streng lærermodus>

Nå er det så lenge siden jeg regnet pytagoras at jeg måtte sjekke, men dette
vart jo feil! SIN til en vinkel er motstående katet dividert med hypotenus.
Altså:
sin ACB = AB/AC dette gir
AC = AB/SIN ACB

COS til en vinkel er hosliggende katet dividert med hypotenus. Atså:
cos ACB = BC/AC dette gir
AC = BC/cos ACB

-stig

Joachi...@nr.no

Joakim Hansen <nosp...@offline.no> skrev:

> Skal til å lage forskaling til dekke på en garasje nå. Hva blir
> diagonalmålet når garasjen skal være 7 X 7m ??

> Kunne også vært kjekt å hvist hvordan man regner det ut.

Det har du fått allerede, så jeg hopper rett til tommelfingerreglene:
For kvadrater vil alltid:

diagional = sidekant * kvadratrot(2)
= sidekant * 1.41421....

Til grove overslag (materialberegninger og slikt) bare legger man til
50%.

|Innholdet kan synke sammen under transport. Selges etter nettovekt. |
Joachim Lous Joachi...@nr.no

Joachi...@nr.no

Kjell Andresen <kj...@dod.no> skrev:

> sqrt (7*7 + 7*7)
> 9.89

Tsk, tsk, her har du glemt avrundingsreglene. Med litt flere siffer er
det 9.89949... , og skal du bare ha bare 3 siffer må du derfor runde
_opp_ til 9.90. Kanskje ikke så viktig i dette tilfellet, men generelt
lurt å passe på.

|Snu opp ned før du drikker. |
Joachim Lous Joachi...@nr.no

Lars Grimsrud

"Henry" <"Henry1...@yahoo.no"> wrote in message
> [...]

Her var det en del å ta tak i. For det første så er det ikke noe poeng i å
gjøre matematikk så vanskelig som mulig. Han oppga ingen vinkler, som heller
ikke er nødvendig. Det er derfor forvirrende å trekke inn trigonometriske
funksjoner. Tvertimot, gjør det så enkelt som mulig. Til det kom Joachim
Lous med et godt svar.

> |________
> B C
>
> AC= andre_kvaratrot av (AB*AB + BC*BC)

Det finnes ingen "andre" kvadratrot. Kun en type, selv med komplekse tall.
Tredje-og fjerderøtter og så videre er noe helt annet. Forøvrig er det
riktig.

> elller AC= SIN av vinkel ACB / AB
> eller AC= COS av vinkel ACB / BC

Stig Ødegaard har helt rett.

> Hvis du ikke vet hva SIN, COS er , så ta fram kalkulator og bare trykk
!!!!

Hvis du ikke vet hva SIN, COS er , så ta fram matteboka og bare les !!!!

Jon Haugsand

* Joakim Hansen

<pekefinger>
(* Sjokkert *)
Dette lærte vi da i sjette klasse!
</pekefiner>

(* fremdeles sjokkert *)

--
Jon Haugsand
Dept. of Informatics, Univ. of Oslo, Norway, mailto:jon...@ifi.uio.no

Joachi...@nr.no

Joachi...@nr.no skrev:

> Til grove overslag (materialberegninger og slikt) bare legger man til
> 50%.

-på sidekanten, altså.

|Tre ikke over hodet. Fare for kvelning. |
Joachim Lous Joachi...@nr.no

Joakim Hansen

"Jon Haugsand" <jon...@ifi.uio.no> skrev i melding

> <pekefinger>
> (* Sjokkert *)
> Dette lærte vi da i sjette klasse!
> </pekefiner>
>
> (* fremdeles sjokkert *)

Tolker jeg deg rett.....mener du at dette er noe alle bør kunne??? Det er
meget mulig jeg lærte det i sjette klasse, men det har jeg i tillfelle
glemt.
Det har tydeligvis mange andre også. Før jeg stillte spørsmålet her spurte
jeg nemlig et par håndtverkere jeg kjenner og de viste det heller ikke. En
av dem er murer og burde jo ha vist det.

Joachi...@nr.no

Jon Haugsand <jon...@ifi.uio.no> skrev:

> [...]

Synes faktisk ikke det er så underlig om folk som ikke var særlig
interesseert i matte i grunnskolen og senre har hatt lite bruk for
trignometri har glemt Pythagoras. Særlig hvis det er en god stund siden.

Og generelt: viser man interesse for å lære bør man møtes med oppmuntring,
ikke klager på at man ikke kan det fra før.

|Fanget med delfinvennlige metoder. |
Joachim Lous Joachi...@nr.no

Jan-Arild Løkstad

[Joakim Hansen --> Jon Haugsand]

> [...]
> spurte jeg nemlig et par håndtverkere jeg kjenner og de viste det
> heller ikke. En av dem er murer og burde jo ha vist det.

Selv om det naturligvis ikke er av veien å ha litt kjennskap til
"elementær" matematikk, klarer man seg helt utmerket et helt liv som
håndtverker uten å vite hvordan man regner ut en diagonal; absolutt
ikke nødvendig. Det er forbausende mange tømrere (spesielt av den
eldre garde) som ikke kan det, og som heller ikke har en enkel måte
å dele inn tømmermannspanel på, finne ut hvor mange himlingsplater
(inkl. kapp) som må bestilles til et rom med gitte mål etc. Lang
erfaring gjør at de har sin styrke i den praktiske utførelsen av
arbeidet, noe de også som regel er _ekstremt_ dyktige på, og her
kommer man ikke langt med matematikk, snarere tvert i mot. Alle
kjenner imidlertid til "tømrertrekanten"; det er nok.

--
Jan-Arild

Rolf Marvin Bře Lindgren

[Joakim Hansen]

| Tolker jeg deg rett.....mener du at dette er noe alle bør kunne???

det varierer nok fra miljø til miljø. selv regner jeg det som
almendannelse. slikt skal man bare kunne.

formelen er kat^2 + kat^2 = hyp^2, utlagt: ta kvardatroten av summen av
kvadratene av sidene (sidene kalles kateter. diagonalen kalles
hypotenus. formelen kalles Pytagoras' læresetning). sidene dine er 7
meter, da er diagonalen kvadratroten av 7^2 + 7^2 = roten av 49 + 49 =
roten av 98 = så nær ti meter at du kan kalle det ti meter.

| Det er meget mulig jeg lærte det i sjette klasse, men det har jeg i
| tillfelle glemt.

hvor gammel du er vet jeg ikke, men min generasjon lærte det også i
sjuende, åttende og niene.

| Det har tydeligvis mange andre også. Før jeg stillte spørsmålet her
| spurte jeg nemlig et par håndtverkere jeg kjenner og de viste det
| heller ikke. En av dem er murer og burde jo ha vist det.

dette burde gi anledning til endel flåsete kommentarer om kvaliteten på
handverk her i landet.

det er litt imponerende at handverkerne ikke kan Pytagoras'
læresetning. det er vel på mange måter minst like imponerende at de
klarer seg uten.

--
Rolf Lindgren http://www.roffe.com/
ro...@tag.uio.no

Jan-Arild Løkstad

[Rolf Marvin Bøe Lindgren]

* Joakim Hansen

> Det har tydeligvis mange andre også. Før jeg stillte spørsmålet her
> spurte jeg nemlig et par håndtverkere jeg kjenner og de viste det
> heller ikke. En av dem er murer og burde jo ha vist det.

* Rolf Marvin Bøe Lindgren

> dette burde gi anledning til endel flåsete kommentarer om kvaliteten
> på handverk her i landet.

På grunn av at enkelte av håndtverkerne ikke kan den pytagoreiske
læresetning? Javel. På samme måte som innen alle andre yrkesgrupper
finnes det naturligvis gode, og mindre gode, håndtverkere også, for
all del, men det skyldes altså _ikke_ den greske filosofen og
matematikeren som levde noen hundre år f.Kr. Kvaliteten på håndtverk
blir nok vurdert etter _helt_ andre kriterier, gudskjelov.

> det er litt imponerende at handverkerne ikke kan Pytagoras'
> læresetning.

Hvem har sagt det? Selvfølgelig er det håndtverkere som kan sin
Pytagoras.

> det er vel på mange måter minst like imponerende at de klarer seg
> uten.

På hvilke måter? Kan du gi et helt konkret eksempel på hva det er du
tenker på? _Nøyaktig_ hvor i prosessen ved oppføringen av f.eks et
bolighus, eller et hvilket som helst annet bygg, vil det for en
erfaren tømrer representere et problem å ikke kunne den pytagoreiske
læresetning?

--
Jan-Arild

Rolf Marvin Bře Lindgren

[Jan-Arild Løkstad]

> [...]
| matematikeren som levde noen hundre år f.Kr. Kvaliteten på håndtverk
| blir nok vurdert etter _helt_ andre kriterier, gudskjelov.

det er ingen, i hvert fall ikke jeg, som vil gå tilbake til handverkeren
og spørre ham eller henne ut om vedkommendes kjennskap til formell
geometri for å vurdere resultatet av et arbeide. det forbauser meg at
du later til å tro at jeg eller noen andre mener dette. jeg tror ikke
du kan *se* slikt på et stykke arbeid, men jeg *vil* tro at en
handverker som kjenner denne læresetninga (som for øvrig sannsynligvis
hadde vært kjent i lang tid før Pytagoras) vil ha en fordel.

| _Nøyaktig_ hvor i prosessen ved oppføringen av f.eks et bolighus,
| eller et hvilket som helst annet bygg, vil det for en erfaren tømrer
| representere et problem å ikke kunne den pytagoreiske læresetning?

jeg kan ikke annet enn å prøve å resonnere. jeg tok en akademisk
utdannelse nettopp for å slippe å forholde meg til praktiske ting. jeg
leier inn handverkere når jeg har bruk for slikt. jeg _tror_ det vil
være kjekt å kunne i mange sammenhenger hvor man skal beregne lengder av
materiale. for alt jeg vet bruker handverkere målebånd i stedet.

hvordan er det med formelen for omkretsen av en sirkel, er det ingen
vits i å kunne den heller?

hvis du skal svare på dette innlegget: slett alt du ikke svarer på.
skriv kommentarene dine under det du svarer på. tusen takk.

Thomas Bjørseth

On Sat, 12 Oct 2002 22:38:34 +0200, Rolf Marvin Bøe Lindgren
<ro...@aqualene.uio.no> wrote:

>hvordan er det med formelen for omkretsen av en sirkel, er det ingen
>vits i å kunne den heller?

For å løse IQ-testene i Magasinet (Dagbladet på Lørdager) er det greit å
kunne de grunnleggende formlene for areal og omkrets av sirkel,
pytagoras osv.. ;-)

Personlig har jeg flere ganger hatt bruk for å regne omkrets, areal,
diameter og radius på sirkler. Ikke spesielt yrkesrelevant som
IT-konsulent, men jeg snubler av og til over saker hvor kunnskaper om
geometri er kjekt å ha. Ikke minst når lærelystne nevøer spør og
graver...

Thomas B
--
Thomas Bjørseth
Mail: tho...@bjorseth.no

Jan-Arild Løkstad

[Rolf Marvin Bøe Lindgren]

* Jan-Arild Løkstad

> [...]

> det vil være kjekt å kunne i mange sammenhenger hvor man skal
> beregne lengder av materiale. for alt jeg vet bruker handverkere

Ikke akkurat det svaret jeg forventet å få, men, det sier meg
egentlig nok.

> hvordan er det med formelen for omkretsen av en sirkel, er det ingen
> vits i å kunne den heller?

Jeg sier ikke at det ikke er noen vits med matematikk, _absolutt_
ikke. Alle seriøse håndtverkere med respekt for seg selv og sitt fag
vet nøyaktig hva slags kunnskap som kreves for å beherske det. Føler
man at noe av denne kunnskapen mangler, sørges det for at man
tilegner seg den. Men, for å gjenta meg selv, for en tømrer inngår
altså ikke den pytagoreiske læresetning (som er det vi faktisk
snakker om, og som jeg kommenterte) som en del av denne _nødvendige_
kunnskapen. Simple as that. Tømreryrket er, og er ment å være, et
praktisk fag. Her sitter man ikke i 20 minus og diller med
lommekalkulatorer for å regne ut diagonaler eller omkretsen av
sirkler, spesielt ikke det siste.

I løpet av de 24 årene jeg har jobbet i bransjen, er du faktisk den
første jeg noen gang har sett sette spørsmålstegn ved en
håndtverkers evne til å utøve sitt yrke på et så syltynt grunnlag;
om en del andre ting, ja, men aldri dette.

--
Jan-Arild

Stig Ødegård

"Jan-Arild Løkstad" <loek...@online.no> skrev i melding

En ting jeg lurer på.
Når en snekker/tømrer skal sjekke om vinkelen han har laget er rett (altså
90 grader) må han da ikke regne ut diagonalen, og så bruke målbandet for å
sjekke at dette stemmer i praksis? Er det andre måter å finne det ut på?
Jeg hadde en dyktig snekker å hjelpe meg til å sette opp forskaling til
grovplaten til mitt hus. Vi benyttet da måleband og pytagoras flittig for å
sjekke at alle hjørner var i rett vinkel (altså 90 grader)

Mvh
-stig

GR

Rema 1000 sitat: "det enkleste er ofte det beste..."

Geir

Tina B.S.

"Stig Ødegård" <stig_o...@hotmail.com> wrote in message

Er det virkelig mulig?
Trodde det var vi damer som hadde tendenser til " kakling", men det her....?
Ja lykke til med matten og alt annet dere må måle dere med!

Tina.

Kjell Johnsen

Stig Ødegård <stig_o...@hotmail.com> wrote:

Eller så bruker man "Pytagoras for dummies". Et kjapt overslag vil vise
at hypotenusen i en trekant med sider på 3 og 4 (meter ellehvadunåvil)
er 5. Og vips, 3 meter langs den ene veggen, 5 meter langs den andre,
og diagonalen mellom de to punktene skal være 5 meter. Og da er det
snakk om nøyaktig på centimeteren (noe alle som har satt opp listverk i
gamle, skjeve hus vet). At mange snekkere ikke vet at det er Pytagoras
de bruker er en helt annen sak. Skjønt, i våre dager bruker man vel
aldri annet enn sånne bygglasere til slikt presisjonsarbeide.

Kjell Johnsen

Helle Moen

> [...]

> grovplaten til mitt hus. Vi benyttet da måleband og pytagoras flittig for å
> sjekke at alle hjørner var i rett vinkel (altså 90 grader)

Tja, jeg tror vel rettvinkel og vater er mer alminnelig i bruk. (Jeg
kan forøvrig anbefale gammalt trehus til Pytagoras-motstanderne - rette
vinkler er ikke noe tema hos oss.)

Helle Moen
helle...@mison.no

Ola Resell

wrote in message news:lbz3crb...@aqualene.uio.no...

> [...]
> meter, da er diagonalen kvadratroten av 7^2 + 7^2 = roten av 49 + 49 =
> roten av 98 = så nær ti meter at du kan kalle det ti meter.

Jeg skjønner godt at du er teoretiker når du mener at 9.899 m
er det samme som ti meter :-)

Jeg bruker Pytagoras når jeg f.eks. monterer skinner til garasjeport,
og må være pinlig nøyaktig for å få skinnene (de som går innover i
garasjen) parallelle.

Forøvrig - hvorfor ikke si "A^2 + B^2 = C^2" istedetfor å teoretisere
med kateter, hypotenus og summen av kvadratene som er ord jeg
tror vil gjøre forvirringen større hos de fleste håndverkere.
Forutsetningen for "Aiandre + Biandre = Ciandre" er at det
er en rett vinkel mellom sidene A og B.

(Denne figuren gjør seg best med fast tegnbredde, f.eks. courier):
|\
| \
A | \ C
| \
|____\

Etter min mening er dette den enkleste framstilling av
problemstillingen. Keep it simple!

mvh
Ola R.
Hobbyamatørsnekker og dataingeniør

Jan-Arild Løkstad

[Stig Ødegård]

> [...]
> han har laget er rett (altså 90 grader) må han da ikke regne ut
> diagonalen, og så bruke målbandet for å sjekke at dette stemmer i

Som Rolf M.B. Lindgren helt riktig har pekt på, vil det kunne
forenkle arbeidet noe dersom man kjenner til han grekeren og på
forhånd vet hvor lang en diagonal skal være. Har man en kalkulator
for hånden, kan man naturligvis regne det ut, men i praksis foregår
det sjelden slik.

På en byggeplass gjøres det meget kort forklart ved å sjekke om
diagonalene er like lange. Er de det, vet man at hjørnene er "i
vinkel". For å kontrollere en rett vinkel kan man bruke
"tømrertrekanten", som går ut på å måle 60 cm den ene vegen, 80 cm
den andre, og deretter sjekke om avstanden mellom punktene er 100
cm. Disse lengdene kan tilpasses i det uendelige: 60/80/100 cm,
90/120/150 cm, 180/240/300 cm osv. Samme metode kan brukes for å
sette ut rette vinkler, men for komplekse fundamenteringsarbeider
f.eks, blir dette selvfølgelig for unøyaktig. Her må det brukes
salinger som settes opp på grunnlag av tidligere utstikking i marka.
Mellom salingene strekkes det ståltråd som arbeidet kontrolleres i
forhold til ved hjelp av loddesnor. Under arbeidet er det også
vanlig å kontrollere høyder, retninger og punkter med teodolitt.

--
Jan-Arild

Erlend Moen

Stig Ødegård wrote:

> [...]
> sette opp forskaling til grovplaten til mitt hus. Vi benyttet da
> måleband og pytagoras flittig for å sjekke at alle hjørner var i rett

Selvsagt er dette viktig!

På mange (de fleste?) hustegninger er diagonalmålet allerede oppgitt i
grunnmurstegningen.
Og 9,9 meter i dette tilfellet kan ikke "tilnærmes" til 10 meter som
foreslått tidligere her. En vil da få en skjev konstruksjon med to vegger på
7 meter og to på 7,14 meter.

--
<-emo->

Helle Moen

Tina B.S. <ti...@nospam.skullerud.net> wrote:

<snip>

> Er det virkelig mulig?
> Trodde det var vi damer som hadde tendenser til " kakling", men det her....?
> Ja lykke til med matten og alt annet dere må måle dere med!

Målematte? Er det noe nytt, og hvor får vi kjøpt det?

Mvh
Helle "man får kakle med det nebbet man har" Moen
--
Helle Moen
helle...@mison.no

Tina B.S.

"Helle Moen" <helle...@mison.no> wrote in message

Hei Helle!

Tusen takk for at du gjorde meg oppmerksom på min utrolig "dumme" måte å
ordlegge meg på!
Dette beklager selvfølgelig på det sterkeste!

"klukk, klukk..."

Helle Moen

> [...]

> her....?

> Hei Helle!
>
> Tusen takk for at du gjorde meg oppmerksom på min utrolig "dumme" måte å

Å, ingen årsak, du!

> Dette beklager selvfølgelig på det sterkeste!
>
> "klukk, klukk..."

_To_ utrolig bra bidrag til diskusjonen! Også så relevante for
no.fritid.bolig, da!

(Det er forsåvidt ikke dette innlegget heller, men man får da unne folk
en liten cat fight i ny og ne...)

Tina B.S.

> _To_ utrolig bra bidrag til diskusjonen! Også så relevante for
> no.fritid.bolig, da!

Ja ikke sant :o)

Mvh
Tina B.S

benni...@gmail.com

kl. 07:53:28 UTC+2 fredag 11. oktober 2002 skrev Joakim Hansen følgende:
> Hei
>
> Skal til å lage forskaling til dekke på en garasje nå. Hva blir
> diagonalmålet når garasjen skal være 7 X 7m ??
>
> Kunne også vært kjekt å hvist hvordan man regner det ut.

hvis du bruker pytagoras så finner du ut diagonalen. diagonalen er da hypotenusen.

anders...@gmail.com

6630x3700

tor...@gmail.com

barne...@gmail.com

13f...@stavangerskolen.no

lol denne suger

ValskraaCapo

Vær stille du. De er sikkert 4-5 ganger så gamle som deg lol