Slå av varmtvannsbereder ?

Leif N

[Reposter til denne gruppa, etter anbefaling]

Er det ulemper med det ? Kan det bli belegg/algegroing inni tanken ? Tenkte
at det kunne være noen penger å spare på strømforbruket i hytta, hvis man
slår den av når det ikke er noen der og bruker varmtvann ? Kan det bli økt
slitasje av skru den av og på, si 20-50 ganger pr år (i verste fall) ?

--
Leif Nordland
''''

Ole

"Leif N" <myr...@online.no> skrev i melding

Algegroing skal jeg ikke uttale meg om, men tanken blir ikke mer slitt om du
slår den av.
Termostaten blir mindre slitt, fordi den ikke slår ut/inn.
Hvis den kan bli utsatt for frost, må den stå på.
Kjør igjennom nytt vann et par ganger i året.

Elektriker.

Jan Lasse Eilertsen

Leif N wrote:

> Er det ulemper med det ? Kan det bli belegg/algegroing inni tanken ? Tenkte
> at det kunne være noen penger å spare på strømforbruket i hytta, hvis man
> slår den av når det ikke er noen der og bruker varmtvann ?

God tanke, men er det mye å spare? Så lenge ingen bruker vann (og du har
tette kraner) så er det bare varmetapet det må kompenseres for. Før i
tiden bodde jeg i en leilighet med varmtvannsbereder i kjøkkenbenken, og
her var benkbeslaget over tanken bare litt varmere enn resten -
tilsvarende 100-150 W (?). Dette varmetapet kan ytterligere reduseres
med ekstra isolasjon.

Jan Lasse Eilertsen

Kobayashi

Ikke alle "eksperter" anbefaler å senke temperaturen, nettopp pga. vekst.
Det samme gjelder vel å slå av.

Jøtul

Leif N <myr...@online.no> skrev i
meldingsnyheter:9gjf6s$9a4kf$1...@ID-11876.news.dfncis.de...

> [Reposter til denne gruppa, etter anbefaling]
>
> Er det ulemper med det ? Kan det bli belegg/algegroing inni tanken ?
Tenkte
> at det kunne være noen penger å spare på strømforbruket i hytta,

Pass på legionærbakterien. Selv om du varme opp til 65 Celsius og tar
knekken på bakteriene, er det mindre sikker hva angår toksinene som er blitt
produsert i nedkjølingstida. Gjentar du bedriften ofte nok, er det en viss
fare for opphoppning i tiilegg til alt anna som kan gro under slike forhold.
Husk svensken i Gøteborg som ville spare penger og skrudde termostatet ned
til 50 Celsius og kom ut av dusjen i flat stilling, føttene først. Han
sparte seg til en flott likskue!

Jøtul

Bjørn Vaggen Konestabo

["Jøtul" <glad...@email.com>]

| Husk svensken i Gøteborg som ville spare penger og skrudde termostatet ned
| til 50 Celsius og kom ut av dusjen i flat stilling, føttene først. Han
| sparte seg til en flott likskue!

Da sparte han i alle fall vann.

Seriøst: 50 grader er jo latterlig lite? Da går jo hele tanken når man
skal ha seg en dusj?

--
This message has not been scanned for viruses.

Oddvar Demmo

>Seriøst: 50 grader er jo latterlig lite? Da går jo hele tanken når man
>skal ha seg en dusj?

Hva driver du med i dusjen :-))
Hilsen Oddvar
http://home.online.no/~oddvarde/index.html

Leif N

Takker alle som har svart. Det blir vel til å ha den stående på da, for
helsa ! ;) Den vil stå frostfritt, og jeg oppga litt feil intervaller, mente
40-50 ggr.
--
Leif Nordland

Jesper Schmidt

"Oddvar Demmo" <oddv...@online.no> wrote in message

| Hva driver du med i dusjen :-))

Vasker seg, kanskje?
(hvor ofte må du vaske håndkleet ditt :-)

Går det ikke med ca. 5 l/min? I en leilighet har man kanskje en 80 liters
tank - da sier vi 80 / 5 = 16 minutter ved 30 graders varmtvann på tanken.
Dersom vi øker temp. i tanken til 90 grader, snakker vi tre kvarter med
dusjing isteden (ved 30 graders dusjvann... brrrrrr.).

--
mvh Jesper

email: jesper_s_sc...@hotmail.com (fjern ordet "REMOVE" for å få en
gyldig emailadresse)

Bompuz

Jøtul <glad...@email.com> skrev i artikkelen

> Pass på legionærbakterien. Selv om du varme opp til 65 Celsius og tar
> knekken på bakteriene, er det mindre sikker hva angår toksinene som er
blitt
> produsert i nedkjølingstida.

Og hva lever legionærbaktierien av i en varmtvannstank?

Bomp

Jøtul

Bompuz <bom...@hotmail.com> skrev i
meldingsnyheter:01c1052b$907f9ee0$7bc82780@nw120116...
Næringssaltene og organisk material fra vannet

Jøtul

Bjørn Vaggen Konestabo <bjo...@infostream.no> skrev i
meldingsnyheter:wblmmlj...@jones.oslo.infostream.no...

> ["Jøtul" <glad...@email.com>]
>
> Da sparte han i alle fall vann.

Og nå meldes det om to dansker i Tyrkia som døde av legionærsyka !

Bompuz

Jøtul!

Har du mer informasjon om denne bakterien?
Hva den egentlig heter? G+/G-, kokk/stav, hyppigst forekommende osv?

Nettkilde til patogener?

Bomp

Bompuz

Jøtul <glad...@email.com> skrev i artikkelen

.
> Husk svensken i Gøteborg som ville spare penger og skrudde termostatet
ned
> til 50 Celsius og kom ut av dusjen i flat stilling, føttene først. Han
> sparte seg til en flott likskue!

Klippet fra DoktorOnline;
Inkubasjonstid:
pluss minus en uke.

Etter nesten en uke i dusjen var det ikke rart at han kom ut i flat
stilling, legionærbakterie eller ikke :-))

Bomp

Jøtul

Bompuz <bom...@hotmail.com> skrev i
meldingsnyheter:01c10b6d$28b75990$7bc82780@nw120116...

> [...]
>
> Etter nesten en uke i dusjen var det ikke rart at han kom ut i flat
> stilling, legionærbakterie eller ikke :-))

Toksinene trenger neppe ei uke for å slå til for fullt... Husk
B-krigsføring! (ikke hos DO)

Jøtul