Brunt sukker-oppbevaring?

anja

Innimellom så er det en oppskrift som krever brunt sukker. og siden
sist så har jo det blitt hardt, på grensen til forsteinet.

Går det an å fryse det, eller gjøre noe annet lurt?

Anja

Frode Andreassen

Anja

Bare sørg for at poen blir helt tett og at det er så lite luft som mulig i
posen. Da holder det seg i månedsvis...

Frode

Tor-Einar Jarnbjo

anja schrieb:

> Innimellom så er det en oppskrift som krever brunt sukker. og siden
> sist så har jo det blitt hardt, på grensen til forsteinet.

Sukkeret er sjelden ødelagt, selv om det klumper seg, men brunt sukker
har veldig lett for å trekke til seg fuktighet og bli til en hard klump.
Brekk av det du trenger og løs det opp i litt væske (gjerne varm) før du
bruker det videre.

Tor-Einar

Aina Nilsen

"Tor-Einar Jarnbjo" <ne...@jarnbjo.de> skrev i melding

Et annet alternativ er å gi det noen sekunder i mikrobølgeovnen, men ellers
er lufttett oppbevaring det viktigste. Etter at jeg begynte å pakke
sukkerposen i en ekstra zip-lock pose har jeg mindre problemer med den.

Aina

John Hilt

On Fri, 22 Aug 2008 02:06:46 -0700 (PDT) anja
wrote in news:no.alt.mat

>Innimellom så er det en oppskrift som krever brunt sukker. og siden
>sist så har jo det blitt hardt, på grensen til forsteinet.

>Går det an å fryse det, eller gjøre noe annet lurt?

Det lure er å legge et fuktig håndkle over en åpen pakke. Da blir det
brune sukkeret like mykt og medgjørlig som da pakken var nyåpnet.

--

"Don't walk on the water, you're scaring the fish!" - Judea, year 0.

Unknown

On Sun, 24 Aug 2008 14:49:23 +0200, John Hilt <jo...@klyse.no> wrote:

>On Fri, 22 Aug 2008 02:06:46 -0700 (PDT) anja
>wrote in news:no.alt.mat

>Det lure er å legge et fuktig håndkle over en åpen pakke. Da blir det
>brune sukkeret like mykt og medgjørlig som da pakken var nyåpnet.

Brunt sukker er hygroskopisk. Dvs at det tar opp vanndamp fra den
omgivende luften. Poenget er å forhindre at dette skjer, og det oppnås
lett ved å fylle sukkeret over på en lufttett beholder, f eks en
glasskrukke med tett skrulokk. Og ikke glemme å skru lokket godt på
straks man har tatt av sukkeret!

John Hilt

On Tue, 26 Aug 2008 18:06:56 +0200 Stephan L Sandemose <>
wrote in news:no.alt.mat

>Brunt sukker er hygroskopisk. Dvs at det tar opp vanndamp fra den
>omgivende luften. Poenget er å forhindre at dette skjer

Tvert i mot. Poenget er at sukkeret tørker ut og blir til en stor og
hard klump. Derfor blir det mykt igjen når en legger et vått håndkle
over.

--

"Oh blast!" - Alfred Nobel.

Unknown

Hver og en får jo bruke den metoden som han/hun finner best. Jeg har
selv brukt min metode i et antall år, med godt resultat. Og den vil jo
for så vidt være virksom også om problemet er "uttørking". I mine
hyller bevarer brunt sukker i krukke med tett lokk status quo.