Lapskaus-oppskrift

NiBe

Hei, har noen der ute en god lapskaus oppskrift. Ønsker en av det gode gamle
BRUNE slaget. Enkel å lage.
Takker,
Hilsen Nina

Kai Andresen

NiBe wrote in message <73tpl8$7oe$1...@readme.online.no>...

Mye poteter (femsekssempel et kilo) - melne hvis du liker sånn lappgraut
:-), like mye kålrabi, endel gullerot, løk, purreløk, persillerot (jeg
pleier å raspe den fint), litt pepperrot - rens og del grønnsakene, brun
dem i stekepanne og kok etterhvert i en stor kjele, bruk litt god kraft
og pepper og salt. Brun blir den med sukkerkulør, og jeg foretrekker
svinekjøtt - brunes godt i stekepanna og tilsettes ikke i lapskausen før
den er ferdig kokt - la det bare trekke litt før servering - så blir det
ikke seigt. Evt en boks erter hvis du vil ha det oppi - helt mot
slutten.

En øl til oppdelingen, to til kokingen, og en til maten :-)

--
Kai Andresen <http://home.sol.no/~andkai>
-Balanced! Balanced is way overrated!

Nystedt, Karin E

[Kai Andresen]

> [...]
> det
> ikke seigt. Evt en boks erter hvis du vil ha det oppi - helt mot

:) Ble litt nysgjerrig nå! Fra hvilken del av Norges land kommer denne
lapskausen? Eller, er det en "egen" oppskrift; man tager hva man haver
lapskaus?

Smaker og lukter godt virker det som den gjør med sine for meg uvanlige
ingredienser i alle fall. :)

--
ken

Kai Andresen

Nystedt, Karin E wrote in message
<6CA2B7C04596D1119100...@nkfnt06.nkf.no>...

>[Kai Andresen]

>:) Ble litt nysgjerrig nå! Fra hvilken del av Norges land kommer denne
>lapskausen? Eller, er det en "egen" oppskrift; man tager hva man haver
>lapskaus?

Det er (nesten) sånn jeg plukket det opp på kjøkkenet hjemme (Hadeland),
stekinga fikk jeg med meg fra en vegetar - skikkelig løft!

>Smaker og lukter godt virker det som den gjør med sine for meg
uvanlige
>ingredienser i alle fall. :)

Godt er det :o) -men uvanlig? - hva da??

Alf Christophersen

"Kai Andresen" <kai.an...@oslo.online.no> wrote:

>Det er (nesten) sånn jeg plukket det opp på kjøkkenet hjemme (Hadeland),
>stekinga fikk jeg med meg fra en vegetar - skikkelig løft!

Du finner en liknende sak i Ansof Christophersen: I Ansofs urtehage
utgitt for noen år siden på Gyldendal.

Mulig du må i et antikvariat eller bibiliotek for å finne den.

Om jeg ikke husker feil er dette oppskriften.

Chinamat. Stor porsjon. (Hun kalte den så, det er egentlig en mektig
grønnsakslapskaus).

11/2 zucchini (stor)
1/2 gresskar
1/2 kålhode
2 løk i skiver
1/2 l smått oppskårne selleri (1/2 av rotselleri og 1/2 stangselleri)
1 liter små frosne tomater
1 liter frosne mangoldstilker
salt
pepper
blandingskrydder
1 Orientaslk gryte
3 ss sjampignonsuppe
11/2 zucchini (stor), 1/2 gresskar deles i smått, 1/2 kålhode strimles,
[...]
Zucchini, gresskar, kål og løk og selleri brunes i en panne i en
blanding av margarin og olje med salt, pepper og blandingskrydder.
Saus lages av Orientalsk gryte og sjampignonsuppe. I sausen tiner man så
de frosne grønnsakene. Alt blandes sammen og serveres med kokt ris og
surt og søtt. Spises med pinner!!
Hvis man har neper, får en ekstra kraftig kjøttsmak.
En annen saus kan lages av oxtailsuppe, men da må man tilsettes karri
under stekingen.

En viktig detalj. Nepene skal brunes for å gi kjøttsmak. En venninne av
meg laget den en gang, men bare så vidt stekte nepene. Da ble det en
helt annen rett, lit kjedelig faktisk. (Derfor er det egentlig feil,
komplett feil faktisk, å kalle det "Chinamat", i og med kinesere bare så
vidt svir overflaten på grønnsakene, mens hun (min mor) nok stekte langt
grundigere disse grønnsakene))

(Regner med at dette ikke fungerer som reklame i og med boka er for
mange år siden utsolgt fra forlaget og ikke vil bli trykt opp igjen.
(Sic. Har personlig intet mot nytt opplag jeg, det blir jo mer
lommepenger av det :-) ))

Nystedt, Karin E

> [...]

> (Hadeland),
> stekinga fikk jeg med meg fra en vegetar - skikkelig løft!

:) (-: Da var det litt fra hjemtraktene dine + litt sånn "spesialvri".
De fleste av oss plukker nok med seg matoppskrifter hjemmefra som går
igjen fra generasjon til generasjon. Da har vel jeg en blanding fra
Fredrikstad og Gjøvik på morssida.

> uvanlige
>

> Godt er det :o) -men uvanlig? - hva da??

:) Liksom ikke helt vant til løk + purre (bruker purre - masse ).
Pepperrot, sukkerkulør og erter var også litt uvanlig for meg. Sikkert
veldig godt det også.

Selv syns jeg en skalk med muskatnøtt gir litt spiss på smaken og
foretrekker å bruke oksekjøtt - enten rester fra stek m/brun saus eller
kjøtt i mørke (bankekjøttbiter i brun saus). Har jeg ikke rester brukes
også bankekjøtt skjært i terninger + kraftben. Bruner kjøttet, koker ut
panna og har det oppi stooor kjele. Den gule fettranda fra kjøttet
legges også oppi sammen med kraftbenet for å få god kraft. Masse
poteter, 2 store purrer, 4 store gulrøtter, persille-/sellerirot skjæres
i terninger, salt og pepper. Lager den bittelittegranntynn og står og
slurper opp kjempegod kraft fra kopp mens det koker ferdig.

Nå foretrekker jeg lys lapskaus når det lages uten rester og da steker
jeg ikke kjøttet først. (Suppelapskaus er heller ikke å forakte -
kjempegodt.)

:) Er du hobbykokk?

--
ken
Musikk er kjærlighetens mat, spill mer

Joachim Lous

Kai Andresen skrev:

| Brun blir den med sukkerkulør,

Kjetteri!
Hva i all verden er vitsen med å ha den brun hvis ikke fargen kommer
av ingredienser og tilberedning? Det du beskriver er vel egentlig lys
lapskaus, som er en helt (vel, litt i hvert fall) annen rett. Eller skal
det egentlig være røkt kjøtt i den? Ikke et vondt ord om lys lapskaus,
forøvrig.

Nei, brunfragen skal komme av kraftig bruning av løken og oksekjøttet, i
samme gryta, før alt det andre has i. Det skal så gi både smak og farge
ved å koke sammen med resten.

Og for de som vil ha det enklest mulig: de eneste obligatoriske grønnsakene
er løk, poteter og gulrøtter. Man kan selvsagt legge til det man føler
for, og noen vil insistere på å ha med f.eks. erter eller div. rotfrukter,
men riktig laget kan også minimumsversjonen bli riktig god.

Husk godt med grov eller hel pepper i :)

Serveres med flatbrød og smør. Og øl, selvsagt.

|Innholdet kan synke sammen under transport. Selges etter nettovekt. |
Joachim Lous Joachi...@nr.no

Kai Andresen

Joachim Lous wrote in message <7436n8$6u2$1...@snipp.uninett.no>...

>Kjetteri!

Kall det gjerne kjetteri, men det funker :-) Du skal ha mye stekeskjy
for å få lapskausen brun (jeg lager den alltid lys for min del). Brun
saus derimot bruner jeg i kjele med smør og mel - men jeg foretrekker å
få saus som er farget med sukkerkulør heller enn saus som smaker
svidd....

> [...]
skal
>det egentlig være røkt kjøtt i den? Ikke et vondt ord om lys lapskaus,

Sorry, jeg kjenner ikke noen regler for lapskaus. Men jeg har lagt merke
til at forskjellig slags kjøtt brukes, og at forskjellige folk bruker
fler eller færre av ingrediensene. Men jeg har ikke oppdaget noen
systematiske forskjeller i lys og mørk lapskaus - unntatt fargen da....
:-)

>Nei, brunfragen skal komme av kraftig bruning av løken og oksekjøttet,
>samme gryta, før alt det andre has i. Det skal så gi både smak og
farge
>ved å koke sammen med resten.

Og blir godt. Men sukkerkølør er ikke annet enn svidd sukker - som ikke
smaker svidd... Så det er en grei og IMHO legitim måte å få fargen sånn
man vil ha den.

Kai Andresen

> [...]

>i terninger, salt og pepper. Lager den bittelittegranntynn og står og
>slurper opp kjempegod kraft fra kopp mens det koker ferdig.

Jeg liker svine- og lammekjøtt bedre enn storfekjøtt - og bytter ofte ut
angitt kjøtt med en av de... Det kraftbenet du nevner glemte jeg i
farta - det er jo kjempeviktig da! Pleier å brune det i stekeovnen
først.
(hmm - jeg bruner ganske mye av dette ja, men lapskausen min er alltid
lys...)

>:) Er du hobbykokk?

Sempe-sempe-GLAD :-) -både i å lage og spise god mat!

Nystedt, Karin E

[Kai Andresen]

> Jeg liker svine- og lammekjøtt bedre enn storfekjøtt - og bytter ofte
> ut
> angitt kjøtt med en av de...

:) Smak og behag - noen liker .... og andre..... vet du. Det finnes
sikkert "drøssevis" av forskjellige typer kjempegode lapskauser rundt
omkring i Norge. Det behøver ikke å være noen kokebokoppskrift på at
sånn og sånn SKAL det være. Behøver ikke å ha gått kokk- og
stuertskolen for å få til en god lapskaus eller andre matretter for den
saks skyld.

Rotemat sa unga i gata om lapskaus da jeg var liten.

> Det kraftbenet du nevner glemte jeg i
> farta - det er jo kjempeviktig da!

Vi glemte litt vann også - og buljong! :) Væske nok til at kjøttet er
dekket.

> Pleier å brune det i stekeovnen
> først.

Oppfinnsom er du.

> (hmm - jeg bruner ganske mye av dette ja, men lapskausen min er alltid
> lys...)

Hva mener du egentig med lys... helt lys uten særlig farge, lysebrun,
mellombrun - i hvert fall ikke så mørk brun som du vil ha den skjønner
jeg. Bruner du det lenge nok? Dvs. uten at det smaker brent. :)

> Sempe-sempe-GLAD :-) -både i å lage og spise god mat!

Det er tydelig at du klarer deg bra på kjøkkenet. Det er nok av dem
(les: menn) som sitter foran brødboksen og sulter når de blir eldre,
fordi det plutselig ikke er noen der og lager mat til dem. :))

--
ken
Den som intet våger intet vinner

Kai Andresen

> [...]

>sånn og sånn SKAL det være. Behøver ikke å ha gått kokk- og
>stuertskolen for å få til en god lapskaus eller andre matretter for den

Det holder ofte å lukke øynene og *kjenne* luktene og smakene som du vil
ha med - og så lage det. :-) Og så hjelper det med de
tv-kjøkkenprogrammene - skikkelig inspirerende -særlig Floyd!

>Hva mener du egentig med lys... helt lys uten særlig farge, lysebrun,
>mellombrun - i hvert fall ikke så mørk brun som du vil ha den skjønner
>jeg. Bruner du det lenge nok? Dvs. uten at det smaker brent. :)

Med lys mener jeg _ikke brun_ -den blir faktisk lys, *gyllen*, eller
hva man vil. For lys til å kalles brun.... :-)

>Det er tydelig at du klarer deg bra på kjøkkenet. Det er nok av dem
>(les: menn) som sitter foran brødboksen og sulter når de blir eldre,
>fordi det plutselig ikke er noen der og lager mat til dem. :))

...og nå kommer damene etter! Det begynner å bli ganske vanlig å høre at
jenter sier de ikke kan lage mat - og når man overtaler dem så viser det
seg ofte at det stemmer også

roadrnnr

> [...]

>ha med - og så lage det. :-) Og så hjelper det med de
>tv-kjøkkenprogrammene - skikkelig inspirerende -særlig Floyd!

Mr. Keith Floyd lærer oss hovedsaklig tre ting da..
Man tar det man har, hvordan være full på tv og vi ler av måten han
lager mat på...
roadrnnr aka pål.

Email: road...@cyberjunkie.com
I'd rather stick needles in my eyes than talk to one of
these techno-wannabees who think a bus is some form of
public transportation.
Laserdiscs:74 Vhs:180 Dvd's:0

Kai Andresen

roadrnnr wrote in message <3666d83...@news1.c2i.net>...

>Mr. Keith Floyd lærer oss hovedsaklig tre ting da..
>Man tar det man har, hvordan være full på tv og vi ler av måten han
>lager mat på...

Synd hvis du ikke får mer ut av det enn dét. Jeg har lært masse om å
kombinere kryddere og andre råvarer. Og fått masse inspirasjon. Er mat
for deg bare god mat hvis den er beskrevet i en veldig nøyaktig
oppskrift?

Nystedt, Karin E

[roadrnnr]

> [...]

> Mr. Keith Floyd lærer oss hovedsaklig tre ting da..
> Man tar det man har, hvordan være full på tv og vi ler av måten han

Hællandussenda! Har jeg sitti her å posta i fylla? Kan ikke huske å ha
nevnt "Floydgubben" i det hele tatt jeg. :)

--
ken
Man skal ikke tro, man skal vite

Nystedt, Karin E

> [...]

> <6CA2B7C04596D1119100...@nkfnt06.nkf.no>...
> >
> Det holder ofte å lukke øynene og *kjenne* luktene og smakene som du

Fantasien din er det ikke noe i veien med ser det ut til. Bra :)

> Og så hjelper det med de
> tv-kjøkkenprogrammene -

Jeg ser ikke så mye på NRK 1, men har titta litt innom (jeg vet ikke hva
det heter) det programmet hvor det er to "kokkelag" - en proff og en
amatør på hver side som lager spennende retter som skal være ferdig
innen 1/2 time tror jeg det er av veldig enkle råvarer. Programlederen
der: Brita Garden har vært hjemme hos meg flere ganger og langa innpå
diverse mat. Morro å se henne der hun står og følger interessert og
spent med, for den gangen klaget hun på at hun ikke var noe flink til å
lage mat. Jeg hadde aldri trodd hun skulle endt opp med matprogram på
TV. Så man skal aldri si aldri.

> skikkelig inspirerende -særlig Floyd!

:))Lite hint til kritikerne: Klin edru her. Utrolig hva han får til
under de forhold han lager mat. Mange som har fått inspirasjon derfra -
og andre ikke gjør annet enn å le av ham virker det som. Hvordan folk
lager mat og i hvilken tilstand bør være uvesentlig. Resultatet ser
skikkelig godt ut.

> skjønner
>
> Med lys mener jeg _ikke brun_ -den blir faktisk lys, *gyllen*, eller
> hva man vil. For lys til å kalles brun.... :-)

"Gyllen" er det jeg liker best. Har du kjøpt brun lapskaus på boks noen
gang. Er ikke å anbefale - ikke godt, men den er ikke så veeeldig mørk
brun den heller. Uten sukkerkuløren din, uten brunsvartstekt løk - usj,
og hvis du ikke har rester av brun saus; må du ha veldig mørk kraft,
brune det skikkelig - uten å svi det - røre, røre, ikke for sterk varme.
Øvelse gjør mester vet du. Du får det nok som du vil ha det til slutt.

> [...]
> at
> jenter sier de ikke kan lage mat - og når man overtaler dem så viser

Det har du faktisk rett i. Men det kommer en dag da de fleste "må til
pers". Jeg kunne heller ikke lage mat da jeg var i begynnelsen av
20-årene :))

--
ken
Bedre sent enn aldri

Marit Grimstad

NiBe <ni...@online.no> skrev i artikkelen

<73tpl8$7oe$1...@readme.online.no>...
> Hei, har noen der ute en god lapskaus oppskrift.

Jeg er sær når det gjelder lapskaus, ikke noe fiksfakseri i gammeldags
bibblapskaus:
Oksekjøtt løk, gulrøtter og poteter (til nød litt sellerirot) salt og
pepper
Brun kjøtt og løk i smør, Brun litt om gangen og kok ut panna med vann
etter hver omgang, ha det over i gryte. La kjøtt og løk surre i gryte en
stund før poteter og gulrøtter has i. (ta gjerne i litt buljongpulver)

Surretiden avhenger selvfølgelig av hvor fint kjøtt du har spandert.
Marit

Alf Christophersen

"Nystedt, Karin E" <karin....@nkf.no> wrote:

>"Gyllen" er det jeg liker best. Har du kjøpt brun lapskaus på boks noen
>gang. Er ikke å anbefale - ikke godt, men den er ikke så veeeldig mørk

Hvem har sagt at det kun er løk som kan gi brunfargen?? Den blir jo bare
bitter.

Prøv å brunsteke nepe en gang. Du blir sikkert overrasket over hva det
smaker om du ikke forkuller den.

roadrnnr

> [...]

>kombinere kryddere og andre råvarer. Og fått masse inspirasjon. Er mat
>for deg bare god mat hvis den er beskrevet i en veldig nøyaktig

Jeg sa hovedsaklig da....
Nei, nøyaktighet er ikke helt min stil å lage mat på...
ca. er vel heller min måte å lage mat på.
roadrnnr

roadrnnr

> [...]

>Hællandussenda! Har jeg sitti her å posta i fylla? Kan ikke huske å ha
>nevnt "Floydgubben" i det hele tatt jeg. :)

nei, det har du ikke.
Det var kai som postet dette da.

Jon-Gunnar Pettersen

Claus Wunderbaum <cwu...@offline.no> wrote in message
367b33c1...@news.online.no...

>Så kjedelig du er da ...
>
>Kan ikke se at noen av de norske TV-kokkene har bidratt med noe
>særlig annet enn en belæring om moderat bruk av salt.

Å, vi har lært mye mer enn det! F.eks. at all alkolholen man (Mot
formodning)
bruker i maten fordamper når det koker. Altså er det nesten ikke farlig å
tilsette
en liten skvett €@£€@|%"#% i sausen.

JGP

GeirS

Jon-Gunnar Pettersen <jon...@eunet.apple.no> skrev i artikkelen
<74eoah$m00$1...@elle.eunet.no>...

> Å, vi har lært mye mer enn det! F.eks. at all alkolholen man (Mot
> formodning) bruker i maten fordamper når det koker. Altså er det
> nesten ikke farlig å tilsette en liten skvett €@£€@|%"#% i sausen.

Vi har jo også lært at det bare gjør godt med en liten skvett i kokken
også.

GeirS

Eplet er alltid grønnere på den andre siden.

Nystedt, Karin E

> [...]

> noen
> mørk
>

> Hvem har sagt at det kun er løk som kan gi brunfargen?? Den blir jo

Jeg liker ikke/bruker ikke "brunsvidd" løk i noen som helst sammenheng -
smaker ikke godt. Når jeg steker løk til annen mat deler jeg den i to,
skjærer litt tykke skiver, strør sukker på, steker den gylden og lar den
surre i litt vann til slutt. Saftig og med god løksmak blir det da.

> Prøv å brunsteke nepe en gang. Du blir sikkert overrasket over hva det
> smaker om du ikke forkuller den.

Det har jeg aldri prøvd (pleier å knaske neper), men kan jo alltids
prøve. Sitter her og prøver å forestille meg smaken. Blir det mye saft
og spruting under stekinga? Det er ingen fare for forkulling, da jeg som
nevnt ikke liker overstekt mat. :) Takk for tipset.

--
ken