volume van oplossing van 0.5 kg suiker in 1 liter water

Paul

Hein Fennema wrote:

> De vraag is als volgt: wat is het volume van een oplossing van 0.5 kg
> suiker (saccharose) in 1 liter water (bij kamertemperatuur, of, beter nog
> bij een temperatuur T) ?

Ja? En?
Of Het Alwetende Internet dat effe voor jou beantwoordt?

Paul.

Hein Fennema

Eric Boon

Hein Fennema <fen...@nici.kun.nl> wrote:

42

--
Eric Boon <er...@cs.kun.nl>
-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-

Hein Fennema

In article <330a297d.5...@vulcan.xs4all.nl>,
joh...@vulcan.xs4all.nl (Johan Wevers) wrote:

> Dat valt tegen he, zo'n tentamen thermodynemica?

Dag Johan,

Nee dit gaat niet over een tentamen thermodynamica. Eigenlijk is deze
vraag ontstaan naar aanleiding van het bereiden van vlierbloesemsiroop. De
originele post was wat a-specifiek t.a.v. de temperatuur. (Overigens, een
kilo suiker wil best oplossen in 1 liter water. Om jouw soort reactie te
voorkomen hebben we er maar een halve kilo van gemaakt.) En het is ons ook
bekend dat het een lastig thermodynamisch probleem is. Dus was de vraag of
iemand dit zou weten. We waren op zich al blij dat jij wist te vertellen
dat het volume minder zou worden. Dat is namelijk niet triviaal. Aangezien
je er niet bij vertelde hoe je dat wist zijn we erg benieuwd van jouw te
vernemen *waarom* het minder wordt.

Mocht je nog een echt antwoord op de vraag weten, dan houden we ons ook
aanbevolen.

Groet, Mark en Hein.

Jos Zwetsloot

1) Hein Fennema wrote:
> De vraag is als volgt: wat is het volume van een oplossing van 0.5 kg
> suiker (saccharose) in 1 liter water (bij kamertemperatuur, of, beter nog
> bij een temperatuur T) ?
0.5 kg suiker in 1 liter water = 0.5 kg suiker per 1.5 kg oplossing =
33.3% (gewicht)

2) Hein Fennema <fen...@nici.kun.nl> wrote:
>De vraag is als volgt: wat is het volume van de suikeroplossing als 1 kg
>suiker (saccharose) opgelost wordt in 1 liter water?
1.0 kg suiker in 1 liter water = 1.0 kg suiker per 2.0 kg oplossing =
50.0% (gewicht)

Even het Handbook of Chemistry and Physics erbij pakken.
Geen tabelletje met dichtheden voor saccharose beschikbaar, maar wel
voor sucrose.
De dichtheid als functie van het gewichtspercentage van de oplossing (20
C).

32% 1.1366 kg/liter
33.3% 1.1431 (interpolatie)
34% 1.1464 kg/liter
50% 1.2295 kg/liter

1) 1.5 kg oplossing met een dichtheid van 1.1431 = 1.3122 liter
2) 2.0 kg oplossing met een dichtheid van 1.2295 = 1.6267 liter

Jos Zwetsloot.

Johan Wevers

> [...]

>vraag ontstaan naar aanleiding van het bereiden van vlierbloesemsiroop. De
>originele post was wat a-specifiek t.a.v. de temperatuur.

Tja, de getallen waren zo specifiek dat de suggestie gewekt werd dat ze
waren overgeschreven uit een opgavenboek. En dat zou nl. bepaald niet de
eerste keer zijn.

>We waren op zich al blij dat jij wist te vertellen
>dat het volume minder zou worden. Dat is namelijk niet triviaal.

De afleiding niet (ik zou 'm zo niet uit m'n mouw kunnen schuden), het
verschijnsel zelf wordt voor zover ik weet al op de MAVO onderwezen (daar
heb ik het tenminste gehad).

>Aangezien je er niet bij vertelde hoe je dat wist zijn we erg benieuwd van
>jouw te vernemen *waarom* het minder wordt.

De suikermoleculen gaan als het ware tussen de waterdeeltjes in zitten, de
gemiddelde intermoleculaire afstand neemt af. De dichtheid neemt dus toe.

>Mocht je nog een echt antwoord op de vraag weten, dan houden we ons ook
>aanbevolen.

Ik zag dat de juiste numerieke waarden al door iemand anders opgezocht
waren (spaart mij weer een bezoekje aan de bieb uit want ik heb de
rubberbijbel niet hier).

--
ir. J.C.A. Wevers <*> For Physics and science fiction information:
joh...@vulcan.xs4all.nl <*> http://www.xs4all.nl/~johanw/index.html