Tuinvogeltelling 2013

Jos

Dag allemaal,

De tussenstand van de tuinvogeltelling 2013 is nu te zien op:
www.tuinvogeltelling.nl

Voor mezelf heb ik even een paar overzicht kaartje op mijn website
gezet, ik zie dat mijn buurt afwijkt van de rest van NL:

http://noordlaarderbos.nl/?p=2026

Leuk!

--
mvg, Jos
http://www.noordlaarderbos.nl

SLe

Al doe ik doe er zelf niet aan mee (ik ben al (nog) lid van VBN), ik
hoor om me heen diverse verhalen van enthousiaste tellers. Leuk.
Sjef

Llis

Op 20-1-2013 11:18, Jos schreef:
> [...]
>
> Voor mezelf heb ik even een paar overzicht kaartje op mijn website
> gezet, ik zie dat mijn buurt afwijkt van de rest van NL:

Waar ik al bang voor was gebeurd inderdaad. Maar dan ietsje anders. 't
Is niet de buizerd die hier prompt de hele dag zit te jagen, maar het
zijn de sperwers.

Ben net een uurtje weer thuis; zit een Sperwer een Huismus te plukken.
Daar is die toch al gauw drie kwartier mee zoet.
3 merels springen in het rond. Verder geen mus te zien. Allemaal
verstopt in de bamboe. En die ene die de sigaar is. De dode mus.

Is sperwer 1 klaar (leek op een juveniel mannetje (klein van stuk, maar
de kleuren van een vrouwtje), komt pa Sperwer aan zetten.

Half uur om.
Score;
3 merels
1 dode mus
1 houtduif
2 sperwers

Maar ja .. als ik wacht tot de Sperwers weg zijn dan krijg je bij de
uitslagen geen roofvogels te zien.
Dus dit jaar vanaf dit erf alleen roofvogels en geen huismussen.
Ook al zitten er nog minimaal 200.

Liset

--
Huismussen beschermen gebeurt in Nederland via hun habitat.
Meld die schuilstruiken, slaapbomen, stofbaden, foerageerplekken,

Roely Bos

Op 20-1-2013 14:18, Llis schreef:
Vandaar dat ik niet meedoe. Ik voer de vogels toch wel in de winter.
Vandaag elf spreeuwen in de tuin, omdat ik toevallig door mijn
zonnepitten heen ben en bij de Aldi als alternatief een paar tonnetjes
vetbollen heb aangeschaft, daar lusten die spreeuwen wel pap van.
Normaal heb ik ze (2x) niet.

Roely

Llis

Op 20-1-2013 16:18, Roely Bos schreef:
Die spreeuwen zaten hier gisteren opeens massaal aan de gierst. Echt
alleen gierst. Dat had ik gestrooid voor de vogels die liefst insecten
eten. Die schijnen gierst ook vaak te waarderen. Nou dat bleek dus. Met
opeens als die invallende(?) spreeuwen.

Jan Hendriks

On Sun, 20 Jan 2013 11:18:22 +0100, Jos wrote:

> [...]
>
>Voor mezelf heb ik even een paar overzicht kaartje op mijn website
>gezet, ik zie dat mijn buurt afwijkt van de rest van NL:

Ik had maar weinig soorten:

Putters - 5
Vinken - 5
Groenling - 1
Ekster - 1
Merel - 1

Jan

SLe

Ik heb niet echt geteld, maar wel een groot deel van de dag voor het
raam gezeten.
En dan blijken er vandaag 14 soorten in mijn tuintje van 100 m
(inclusief woonhuis) op bezoek te zijn geweest:
Putters
Merels
Zanglijster
Spreeuwen
Vinken
Keep
Huismus (jazeker!)
Groenling (idem)
Kauwen
Eksters
Houtduiven
Tortelduiven
Koolmezen
Pimpelmezen.
Het was hier af en toe gewoon een openlucht volière.

Dan heb ik ook nog iets ontdekt: elk jaar duikt hier vroeg of laat de
vraag op of we ze ook moeten bewateren en zo ja, hoe dan te voorkomen
dat het bevriest.
Welnu, toen er verse sneeuw kwam heb ik van diverse soorten gezin dat
ze driftig sneeuw begonnen te "drinken". Als ze dat graag lusten,
zullen ze ook wel oude sneeuw drinken als de nood aan de vogel is.

Mijn conclusie: bewateren is overbodig, zolang er sneeuw ligt.
Eigenlijk ook wel logisch want ze hebben miljoenen jaren met soms hele
lange strenge winters, zonder menselijke hulp, overleefd.
Sjef

Fustigator

Vitae forma vocata Jan Hendriks <geen...@hier.invalid> , die Sun, 20
Jan 2013 19:41:24 +0100, in littera
<vheof81j4jk2d26k3...@4ax.com> in foro
nl.vogels.vogelaar(et aliis) vere scripsit quod sequitur:
Hier in mijn tuin:

Ekster, Zwarte kraai, Merel, Vink, Keep, Heggenmus, Roodborst,
Winterkoninkje, Koolmees, Pimpelmees, Koperwiek, Zanglijster en...
Graspieper en ..zelfs vanavond een Tjiftjaf!

Tellingen heb ik niet gedaan omdat ik niet in NL woon.

Overvliegende Meeuwen van diverse soorten gedurende de gehele dag,
Scholeksters en Groenpootruiters lawaai makende en Smienten 1 uur na
zonsondergang niet mede gerekend, omdat die niet in d e tuin kwamen.

Hier verveel je je geen ogenblik(onder andere) op vogelkundig gebied.
--

Fusti

Jos

Llis plaatste dit op zijn scherm :
Dat geeft bij jou dus geen goed beeld van de dagelijks aanwezige
vogels.
De enige die bij mij jaagt is een Turkse (Terror) Tortel, die het leven
van een Houtduif zuur maakt.

Ik heb nog geen Sperwer gezien. Misschien mis ik hem wel weer, zoals
een tijdje geleden. Toen hij net langs kwam vliegen, nadat ik het
getypt had.

Jos

Roely Bos had uiteengezet :
Tja, wat is normaal? Als ik niet voer, dat is het wel erg stil in mijn
tuin. Ik heb een tijd gehad, dat ik helemaal geen vogel zag, zonder te
voeren.

Jos

Jan Hendriks plaatste dit op zijn scherm :
Valt me bij jou nog tegen Jan. Maar altijd leuk die Putters. We kunnen
wel ruilen. Ik had vandaag 13 Vinken, daar kan ik wel wat van missen.
In ruil voor een Putter.

Jos

Fustigator beweerde :
Vorig jaar kon ik het niet eens meer invullen op zondagmiddag.
Overvliegende vogels tel ik niet, anders had ik er nog wel een meeuw
bij kunnen zetten.

Jos

SLe gebruikte zijn klavier om te schrijven :
> [...]
> Putters
> Merels
> Zanglijster
> Spreeuwen
> Vinken
> Keep
> Huismus (jazeker!)
> Groenling (idem)
> Kauwen
> Eksters
> Houtduiven
> Tortelduiven
> Koolmezen
> Pimpelmezen.
> Het was hier af en toe gewoon een openlucht voliï¿œre.

Ook een leuke lijst, Sjef!

> [...]
> Eigenlijk ook wel logisch want ze hebben miljoenen jaren met soms hele
> lange strenge winters, zonder menselijke hulp, overleefd.

Precies, de vogels kunnen zich prima redden zonder de mens.

Antoinet

Jos <doublevries...@gmail.com> schreef:

> [...]
>
>Voor mezelf heb ik even een paar overzicht kaartje op mijn website
>gezet, ik zie dat mijn buurt afwijkt van de rest van NL:

Mijn lijstje:

Ekster 1
Gaai 1
Heggenmus 1
Houtduif 1
Huismus 1
Kauw 5
Koolmees 2
Merel 3
Pimpelmees 2
Roodborst 1
Spreeuw 6
Tjiftjaf 1
Turkse tortel 2

Jawl de Tjiftjaf liet zich warempel weer zien. Een mens moet ook eens
geluk hebben. :-)
Antoinet

Jos

Antoinet schreef :
Ook een leuke lijst! De Heggenmus zie ik hier nooit in de winter. De
Tjiftjaf heb ik in december nog wel gezien. In januari nog niet.

Jan Hendriks

Mja, een uurtje later was het veel drukker maar je moet nu eenmaal
binnen dat halve uur blijjven.
En nee, m'n putters blijven hier!

Jan

Fustigator

Vitae forma vocata Antoinet <a...@aazwaanxx.demon.nl> , die Sun, 20 Jan
2013 22:35:09 +0100, in littera
<4joof8d72rj20mrbg...@4ax.com> in foro
nl.vogels.vogelaar(et aliis) vere scripsit quod sequitur:

Wij deelden samen dit geluk vandaag!

--

Fusti

Llis

Op 20-1-2013 20:22, SLe schreef:

> [...]
> En dan blijken er vandaag 14 soorten in mijn tuintje van 100 m
> (inclusief woonhuis) op bezoek te zijn geweest:

Eindelijk weer eens ? Of waren ze er al die tijd en heb je ze niet zien
zitten in de struiken .. :-))

> [...]
>
> Dan heb ik ook nog iets ontdekt: elk jaar duikt hier vroeg of laat de
> vraag op of we ze ook moeten bewateren en zo ja, hoe dan te voorkomen

Als je water in beweging weet te houden dan kan het niet bevriezen.
Als je water net boven nul graden weet te houden idem.

Het eerste kan met luchtpompjes. Kost 12 eu voor een traploos regelbaar
klein luchtpompje dat in de meest gebruikelijke NL winters precies een
wakje open kan houden om te drinken.

Het tweede doe je bv door onder je drinkschaal een paar bakstenen neer
te zetten, bij wijze van windscherm, en daar midden in een
wachsinelichtje te branden zetten. Heb je vast nog wel van kerst over :-)

Nog een andere optie is 2 identieke drinkbakjes nemen, en regelmatig
verwisselen met vers water. Identiek omdat veranderingen voor een vaste
populatie tuinbewoners telkens wennen is. Maar een ontdooit waterbakje
zien ze graag.

Gisteren nam een van de merels bij -3 graden nog doodleuk een bad.
Had ie blijkbaar stomweg heel erg behoefte aan. Dan ga ik niet zeggen
dat ie dat niet mag doen. Vogels zijn tenslotte zo enorm veel langer op
deze aardbol dan mensen dat ik mag aannemen dat ze weten wat ze doen.
"Gok" ik zomaar .
Liset

Llis

Op 20-1-2013 21:14, Jos schreef:
> SLe gebruikte zijn klavier om te schrijven :
>
> Ook een leuke lijst, Sjef!

> Precies, de vogels kunnen zich prima redden zonder de mens.

't Is maar hoe je die woorden uitlegt: Als je de Mens helemaal uit de
vergelijking verwijderd, dus ook geen huizen, geen steden, geen
vliegvelden, geen megastallen, geen windmolens langs kustlijnen met
lasers er tussen bij wijze van kunstwerk, geen akkers, geen reusachtige
velden vol "glastuinbouw" (lees kassen), geen geslenter en
gefotografeer in de natuur etc etc, dan redden vogels zich (denk ik ook
wel) heel erg veel langer dan waar ze nu de kans voor krijgen.
Liset

Jan Hendriks

Zonder de ouderwetse weide en akkerbouw hadden we waarschijnlijk
nauwelijks vogels als Grutto, Kievit, Tureluur, Veldleeuwerik, etc.
hier gehad. De boeren maakten het landschap open en de weiden waren
kruidenrijk met een lekker hoog waterpeil. Daar lustten de vogels wel
pap van. Daarna zijn door schaalvergroting en economischer werken
monoculturen ontstaan waardoor deze vogels geen de voedsel meer vinden
en waar dat nog wel het geval is worden hun nesten weggemaaid omdat er
nu meermalen per jaar geoogst moet worden.

De mens heeft de vogelstand dus eerst positief beïnvloed en dat later
weer teniet gedaan. Maar helemaal zonder mens kunnen veel soorten ook
weer niet want ook dan verandert het landschap zodanig dat veel
soorten hier niets meer te zoeken hebben.

Jan

Jos

Jan Hendriks schreef :
Ik heb de hele morgen gekeken en het drukste half uurtje er uitgepikt,
in de middag kwamen Spreeuw en Roodborst nog langs, die heb ik dus niet
ingevoerd bij de tuinvogeltelling. Op dit moment heb ik trouwens slecht
1 Vink, 1 Kauw en een Merel in de tuin, vanwege de sneeuw.

Jos

Llis plaatste dit op zijn scherm :
Bepaalde soorten zullen in dat geval ook wel uitsterven en weer nieuwe
verschijnen.

Jos

Llis schreef :
Dat lijkt me ook wel een klus, dan moet je elke 2 uur het
wachsinelichtje vervangen.

[knip]

Llis

Op 21-1-2013 9:34, Jan Hendriks schreef:
Natuurlijk. De mens kan een positieve invloed op bepaalde soorten
hebben. Met name wanneer de mens zich gedraagt als deel-van-de-natuur en
wat minder als self-appointed heerser-over-de-natuur.
Is mijn mening.
Gelukkig zijn er op dit forum maar weinig self-appointed
heersers-over-de-natuur, maar meer bewonderaars en helpende handen.
Liset

Llis

Op 21-1-2013 9:59, Jos schreef:
Een doopkaars mag natuurlijk ook ;-)
Liset

Jan Hendriks

Misschien zijn we dat zelf niet maar we zijn natuurlijk wel meelopers
met die heersers-over-de-natuur. We profiteren voluit van hun gedrag.
We zouden gewoon niet meer zonder ze kunnen. Nouja, op een enkele
"zonderling" na die ergens in een rafelrandje van de samenleving
verblijft en genoeg heeft aan een hutje zonder stroom, gas, pc, tv,
etc...
Hoe zeldzaam die mensen zijn blijkt wel uit het feit dat je daar
tv-programma's over kunt maken die goed worden bekeken.

Jan

Llis

Op 21-1-2013 10:16, Jan Hendriks schreef:
Je zou er haast depressief van worden.
Of zullen we een boom opzetten of vuur wel of niet bij natuur hoort ?
;-)

BugHunter

Jan Hendriks <geen...@hier.invalid> schreef:

> [...]
> weer niet want ook dan verandert het landschap zodanig dat veel
> soorten hier niets meer te zoeken hebben.

Er was toch een tendens om stroken met begroeiing aan te leggen tussen de
landerijen? Ik hoor daar eigenlijk weinig meer over.

--
Bye, BugHunter.
-

Roelf van Bergen

"Jos" <doublevries...@gmail.com> schreef in bericht
> Roely Bos had uiteengezet :

> Tja, wat is normaal? Als ik niet voer, dat is het wel erg stil in mijn
> tuin. Ik heb een tijd gehad, dat ik helemaal geen vogel zag, zonder te
> voeren.

Nou ik voer al mijn hele leven, een paar jaar terug had ik dan ook gewoon
druk aanloop.
Maar vooral dit jaar heb ik haast evenveel aanloop dan jij als je niet
voert. De laatste week slinkt zelfs de gestrooide voorraad nauwelijks.

Roelf

Roelf van Bergen

"Llis" <no....@xs4none.nl> schreef in bericht

> [...]
> natuur etc etc, dan redden vogels zich (denk ik ook wel) heel erg veel
> langer dan waar ze nu de kans voor krijgen.

Kort juist geformuleerd.

We compenseren met dat voeren wellicht de een heel klein beetje schade die
onze soort aanricht.

Roelf

Roelf van Bergen

"Jan Hendriks" <geen...@hier.invalid> schreef in bericht

> [...]

> weer niet want ook dan verandert het landschap zodanig dat veel
> soorten hier niets meer te zoeken hebben."

Klopt en is dat erg? Nee dat is niet erg. Overigens veel vogels die je
toewijst een het grond gebruik door te boeren, zouden in de moerasdelta die
Nederland eigenlijk is, vast een betere plek hebben gevonden dan nu met de
zogenaamde moderne landbouw het geval is. En verder zouden dan weer andere
soorten hun ruimte hebben ingenomen.

Roelf

Roelf van Bergen

"SLe" <sleer...@gmail.com> schreef in bericht
Klopt van dat overleven, maar vast aanmerkelijk minder dan nu nu er door
velen gevoerd wordt.
En deze conclusie sluit aan bij mijn eerder geponeerde vraag over
natuurlijke selectie. Een vraag waar natuurlijk een antwoord onmogelijk
"lijkt".

Verder was je tuin goed voorzien, bij mij was het nog minder dan
gebruikelijk dit jaar.

meestel heb ik pak weg 20 huismussen, nu niet meer dan 5.
Verder één roodborst en dat al 3 weken lang.

4 kauwen en 2 Turkse tortels.

En nog 2 merels man en vrouw.

En dat was het dan.

Roelf

Roelf van Bergen

> [...]
Nou dat profiteren van wordt langzamerhand wel geschreven met een gigantisch
vraagteken Jan.

Het grond gebruik is zo "over" intensief dat "" onze"grond, want
uiteindelijk is Nederland van ons allemaal en niet zoals in feodale tijden
van de grondbezitter, overigens veel boeren bezitten de grond die ze
bewerken zelf ook niet, maar zijn ze pachter, alleen met kunst en vliegwerk
vruchtbaar gehouden kan worden. En als dat nodig was voor die pak weg 17
miljoen inwoners dan was het dus vooral in ons eigen belang, zolang als dat
nog kan duren, maar het grootste deel aan opbrengsten van deze
uitputtingsslag wordt geëxporteerd. En de relatie zonder stroom. PC Tv etc.
zie ik helemaal niet. Boeren voorzien in landbouw producten en niet in de in
dit rijtje genoemde. En vooral boeren hebben grote impact op dat wat in het
veld, met ook onze vogels, voor zover het woord "onze" hier op zijn plaats
is, gebeurd.
Het weer terug brengen van de landbouw tot dat wat "onze" grond op zeer
lange termijn kan dragen zou haast zeker niets af doen aan het rijtje
comfort zaken dat jij noemt.

Overigens moeten we voor dat rijtje en nog wat zaken zo snel mogelijk wel
onze stinkende best doen om niet meer afhankelijk te zijn van fossiele
brandstoffen en zo de rampzalige ontwikkeling van de klimaat opwarming op
zijn minst af te remmen. Voor 2 jaar terug dachten "deskundigen" nog dat de
Noordpool, bij ongewijzigd beleid, over 75 jaar 's zomers totaal ijsvrij zou
zijn. Nu stellen die deskundigen dat ze zich daarop gigantisch hebben
verkeken en dat het wel eens binnen 4 jaar zou kunnen zijn.

Kortom aan jou rijtje moet zeker zo snel mogelijk iets gebeuren, maar ook
aan de wijze van landbouw , dus ook de vlees fabrieken mee gerekend, moet
iets gebeuren en ik vind de ideeën van ene Professor Fresco dan ook al even
rampzalig dan van de zogenaamde klimaat sceptici.

Roelf

Roelf van Bergen

> Llis plaatste dit op zijn scherm :

> Bepaalde soorten zullen in dat geval ook wel uitsterven en weer nieuwe
> [...]
Nou Jos migratie is ook nog een optie. Onze soort heeft nog niet elke niche
zo bezet en verziekt, dat alleen uitsterven voor sommige soorten de eind
conclusie is. Daarbij moeten we natuurlijk wel bedenken dat al vele soorten
juist door menselijk handelen en dan van vooral Blanke mensen, voorgoed het
loodje hebben gelegd en dat wat wij jacht noemen, iets wat op de keper
beschouwd meestal wel terug gebracht kan worden tot stropen, tot nu toe de
hoofdschuldige is. Maar onze zogenaamde moderne landbouw gaat wel een steeds
grotere rol in deze spelen. Eens zal de wal, ook voor onze soort, de wal het
schip keren en het zou beter zijn ons daar goed rekenschap van te geven en
handelend te gaan optreden, zodat we de erfenis die we van onze kinderen
hebben gekregen ook nog in een redelijke staat aan die kinderen kunnen
overdragen.

Roelf

Roelf van Bergen

> Op 20-1-2013 20:22, SLe schreef:
>
> Als je water in beweging weet te houden dan kan het niet bevriezen.

Dit gaat maar in zeer beperkte mate op.
De oppervlakte kan dan wel bevriezen maar het ijs groeit aan de onderzijde
niet aan.Wat watervogels doen is het water dat onder het ijs zit en net ven
warmer is dan het ijs, omhoog werken waardoor in het wak nog niet een dooi
toestand heerst.

> Het eerste kan met luchtpompjes. Kost 12 eu voor een traploos regelbaar
> klein luchtpompje dat in de meest gebruikelijke NL winters precies een
> wakje open kan houden om te drinken.

En dat gaat dus alleen op als je voldoende diep water hebt.
Water heeft de grootdte dichtheid bij 4 graden celcius een kouder water is
dus lichter totdat het bevriest en dat ijs ( voorheen water dus) is
aanmerkelijk lichter en zet daardoor ook nog eens uit. Ijs drijft daarom op
water dat zwaarder is. Bij voldoende diepte heb je dus op de bodem van
bijvoorbeeld een vijver water van pakweh 4 graden celsius en naar de
oppervlakte toe daalt de temperatuur van het water totdat het bervriest. Dus
een luchtpompje in een relatief klein bakje water heeft niet tot nauwelijks
effect.
Het is dan ook niet de beweging die het water ontdooit houdt maar het
transport van warmer water vanaf een dieper deel naar boven door die lucht
bellen, of ide bewegende zwemvogel voeten.

Om de zelfde reden vriest water in zeer diepe (zand) putten ook moeilijk
dichjt. Het water dicht bij de bodem is veel warmer dan 4 graden celcius en
dus ook veel lichter en zal opstijgen naar de opervlakte, terwijl een
neerwaartse stroom van water van de oppervlakte is dat de 4 graden celcius
nadert en dus het zwaarst is. Dit is natuurlijke circulatie. Bij zeer stenge
vorst kan dat oppervlak soms dicht vriezen, maar door die natuurlijke
circulatie nooit voldoende aangroeien om aan een schaatser draagkracht te
geven. Ik vraag me de laatste dagen wel eens af of sommige ijs gekken zich
dat wel realiseren.
) >
> Het tweede doe je bv door onder je drinkschaal een paar bakstenen neer te
> zetten, bij wijze van windscherm, en daar midden in een wachsinelichtje te
> branden zetten. Heb je vast nog wel van kerst over :-)

Dan moet je wel zorgen dat het water niet te heet wordt, vogels hebben geen
weet van dat fenomeen dat verbranding heet en bij ervaring is de schade al
geleden.

> [...]
> verwisselen met vers water. Identiek omdat veranderingen voor een vaste
> populatie tuinbewoners telkens wennen is. Maar een ontdooit waterbakje

Wat suiker aan het water toevoegen verlaagd het vriespunt ook al aardig en
geeft denk ik geen kans op schadelijke gevolgen voor de vogels.

> [...]
> ie dat niet mag doen. Vogels zijn tenslotte zo enorm veel langer op deze
> aardbol dan mensen dat ik mag aannemen dat ze weten wat ze doen.

Hier nemen zowel merels als zelfs het roodborstje zo nu en dan een bad op de
rand van het wak in mijn vijver. ( Jawel lucht pompje op 20 cm onder het
oppervlak).

Roelf

SLe

On 21 jan, 08:07, Llis <no.m...@xs4none.nl> wrote:

> Eindelijk weer eens ? Of waren ze er al die tijd en heb je ze niet zien
> zitten in de struiken .. :-))

Ja Liset ik had weer eens een Huismus, niet lang of vaak, maar toch.
Het was (is) een man en die heb ik hier sinds half aug. niet meer
gezien, ook niet in de struiken.
Hij zat nu gezellig naast de Groenling en de Keep van het strooizaad
te snoepen.
Ik kon er ook nog een kiekje van maken:
https://picasaweb.google.com/107841075143094785436/MusGroenlingEnKeep
Sjef

Llis

Op 21-1-2013 11:57, Roelf van Bergen schreef:
Zou ik niet doen. Krijg je plakveren van. En hoe meer een vogel de best
gaat doen het er af te krijgen hoe meer suiker er aan de veren blijft
zitten. Vliegt niet zo goed met plakveren. Isoleert ook niet zo fijn.

> Hier nemen zowel merels als zelfs het roodborstje zo nu en dan een bad op de
> rand van het wak in mijn vijver. ( Jawel lucht pompje op 20 cm onder het
> oppervlak).

Grappig heh ? En vrij veel mensen denken nog dat je moet zorgen dat je
badje te klein is voor vogels om in te baden, wanneer het vriest.
Liset

Jan Hendriks

On Mon, 21 Jan 2013 11:18:43 +0100, Roelf van Bergen wrote:

>"Jan Hendriks" <geen...@hier.invalid> schreef in bericht

>"Maar helemaal zonder mens kunnen veel soorten ook
>
>Klopt en is dat erg? Nee dat is niet erg.

Nee niet erg voor de vogels maar wel voor mij en vele anderen die
daarvan willen genieten. Als burger mag je toch best een zekere
invloed hebben op je omgeving. De buurt waarin je woont maar ook de
natuur. Dus als dat kan door weidevogelvriendelijke landbouwmethoden
toe te passen dan graag!

> [...]
>zogenaamde moderne landbouw het geval is. En verder zouden dan weer andere

Ik vermoed dat die moerasdelta voornamelijk uit rietvelden en/of
wilgenwouden zou hebben bestaan. De vogels die ik noemde hebben daar
weinig te zoeken. Dat geeft natuurlijk niet want ze kunnen zich vast
ook in andere Europesche gebieden handhaven.

Jan

Jan Hendriks

On Mon, 21 Jan 2013 11:58:24 +0100, BugHunter wrote:

>Er was toch een tendens om stroken met begroeiing aan te leggen tussen de
>landerijen? Ik hoor daar eigenlijk weinig meer over.

Over zulke initiatieven hoor je meestal pas weer als het een succes
blijkt te zijn. Voorlopig zal het nog wel even stil blijven.

Jan

Roelf van Bergen

> Zou ik niet doen. Krijg je plakveren van. En hoe meer een vogel de best
> gaat doen het er af te krijgen hoe meer suiker er aan de veren blijft
> zitten. Vliegt niet zo goed met plakveren. Isoleert ook niet zo fijn.

Daar heb je gelijk in. Je moet wel zorgen dat het water alleen gedronken kan
worden.

> Grappig heh ? En vrij veel mensen denken nog dat je moet zorgen dat je
> badje te klein is voor vogels om in te baden, wanneer het vriest.

Wel dus als je suiker aan het water hebt toegevoegd, zoals je terecht hebt
opgemerkt.

Roelf

Jan Hendriks

> [...]
>iets gebeuren en ik vind de idee�n van ene Professor Fresco dan ook al even
>rampzalig dan van de zogenaamde klimaat sceptici.

Zeker wat betreft het vlees moet er gauw wat gebeuren:

Radar besteedde in november een item aan ons stukje kippenvlees en
wat er zoal aan vooraf gaat voordat het in de schappen ligt.
Jaarlijks worden zo'n 500.000.000 kippen bijeen gedreven en met grof
geweld gevangen, gekneust, in kisten gestouwd, op elkaar gestapeld en
vervolgens op open vrachtwagens getransporteerd.
Volgens een ruwe schatting worden daarbij zo'n 35.000.000 poten en/of
vleugels gebroken en worden de kippen, al dan niet verminkt, ook
'swinters onbeschermd door de ijzige vrieskou gereden.
Zijn daar dan geen regels voor? Jazeker maar voor controle op de
naleving ervan is geen geld want dan zou een stukje kip bij Appie een
paar dubbeltjes meer moeten kosten.

Voor degenen met een sterke maag, het begint rond 17:00 op
onderstaande link:

http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1306282

Mja, en dan werd er nog niet eens gesproken over wat de kip zoal door
moet maken vanaf het uitkomen tot aan het op transport stellen.

Jan

Roelf van Bergen

"Jan Hendriks" <geen...@hier.invalid> schreef in bericht
De laatste jaren heb ik me daar niet meer zo mee bezig gehouden.

Maar in de jaren dat ruilverkaveling een rage leek werd er vaak afgesproken
dat boeren een rand van pakweg 1,5 tot 2 meter om hun akkers vrij zouden
houden van gewas en er zo veel mogelijk de natuur de ruimte zouden geven. Op
zich al een beetje naïeve afspraken omdat de boeren gegarandeerd aan
"onkruid" bestrijding zouden gaan doen, dat was ook toen al immers de
folklore.

Maar heel langzamerhand namen die boeren steeds bij het bewerken een klein
stukje van dat vrij land mee, want elke vierkante meter grond is gewas winst
niet waar en uiteindelijk waren die randen dan ook niet meer terug te
vinden.

Zo zijn ook de scheidingsheggen, vooral bestaande uit doornige struiken
en/of gerief hout verdwenen en daarmee broedplekken van veel vogels.

En als er niets verandert dan komt dat nooit meer terug.

Roelf

Jos

Roelf van Bergen plaatste dit op zijn scherm :
Tja, dat weet ik ook waar dat aan ligt. Misschien concurrentie van de
buren?

SLe

On 21 jan, 14:13, Jan Hendriks <geens...@hier.invalid> wrote:

> Over zulke initiatieven hoor je meestal pas weer als het een succes
> blijkt te zijn. Voorlopig zal het nog wel even stil blijven.
>
> Jan

De werkgroep Grauwe Kiekendief is daar nu actief mee bezig en naar
eigen zeggen met succes.
http://www.werkgroepgrauwekiekendief.nl/?id=5
Sjef

Roely

> Over zulke initiatieven hoor je meestal pas weer als het een succes
> blijkt te zijn. Voorlopig zal het nog wel even stil blijven.
>
> Jan

Dat gebeurt ook wel. Vorig jaar was ik in de buurt van de Vogelweg aan
het kijken, en daar was een strook van zo'n drie meter breed waar
allerhande onkruiden in groeiden. We hoorden daar de kwartel.

Afgelopen dinsdag reden we ook door de polder, zie ik op de weg naar
Harderwijk (vanaf Lelystad) een groep patrijzen! Ja, en dan! Je kunt er
niks. Bij het stoplicht aan het eind van de weg omgekeerd, bij het
vorige/volgende stoplicht weer een U-bocht, en toen waren ze verdwenen.
In de greppel ofzo. Er stond wel een auto in de berm, met knipperlichten
aan, niemand erin, maar toen ik geen vogels meer zag wilde ik die berm
toch ook niet in. Als ik alleen in de auto had gezeten had ik het wel
gedaan, ondanks alle toeteraars, maar mijn man zat naast me.

Roely

Llis

Op 21-1-2013 13:59, Roelf van Bergen schreef:
> [...]
> worden.

> Wel dus als je suiker aan het water hebt toegevoegd, zoals je terecht hebt

Ahum. Dan moet je denk ik wel eierdopjes water aan leveren, want alles
dat groter is wordt als bad gebruikt. :-)
Kan alleen het filmpje niet meer terug vinden. Was van een Ringmus die
in een kommetje van 8cm lang aan het poedelen was.
Liset

Jan Hendriks

On Mon, 21 Jan 2013 16:42:56 +0100, Roely wrote:

>Dat gebeurt ook wel. Vorig jaar was ik in de buurt van de Vogelweg aan
>het kijken, en daar was een strook van zo'n drie meter breed waar
>allerhande onkruiden in groeiden. We hoorden daar de kwartel.

Hopelijk gaat het overal waar mogelijk toegepast worden.
Een Kwartel zou ik ook wel weer eens willen zien. Volgens mij zag ik
hier een paar jaar geleden een stelletje, schooiend door een
stoppelveldje maar aan de andere kant van de weg. Voor ik kon keren en
terug rijden waren ze natuurlijk al verdwenen.

> [...]
>toch ook niet in. Als ik alleen in de auto had gezeten had ik het wel
>gedaan, ondanks alle toeteraars, maar mijn man zat naast me.

Kun je geen vogelaar van hem maken?

Jan

Jan Hendriks

> [...]
>en/of gerief hout verdwenen en daarmee broedplekken van veel vogels.
>
>En als er niets verandert dan komt dat nooit meer terug.

Er zijn dus wel initiatieven om dat weer te verbeteren, zie verder in
het draadje, maar volgens mij allemaal gebaseerd op afspraken terwijl
het gewoon via de wet zou moeten zijn geregeld met een goede controle
op naleving.

Jan

Roely

Op 21-1-2013 18:57, Jan Hendriks schreef:
Ik ben ermee bezig ;-). Een mooie kijker heeft hij al gekregen voor zijn
verjaardag.

Roely

Roelf van Bergen

"Llis" <no....@xs4none.nl> schreef in bericht
Wat dacht je van drinkflessen die ook voor knaagdieren worden gebruikt?
In de vorm zoals die ook wel in volières worden gebruikt voor onderanderen
duiven.

Roelf

Roelf van Bergen

> [...]
> het draadje, maar volgens mij allemaal gebaseerd op afspraken terwijl
> het gewoon via de wet zou moeten zijn geregeld met een goede controle

Helemaal mee eens.

Nederland is van ons allemaal en niet alleen van grond eigenaren.
Roelf

Jan Hendriks

Heel bemoedigend, en wat ziet zo'n faunarandje er fraai uit!

Jan

SLe

Ja, en als we Liset mogen geloven (en waarom zouden we dat niet?) zal
daarmee ook de mussenstand weer opkrabbelen.
Sjef

Antoinet

Uitslag:

http://www.tuinvogeltelling.nl/index.cfm?act=resultaten.nu

En dat is dan nog zonder die 200 van Liset. :-))

Antoinet