mosmatten

Heerenhof

In onze tuin willen wij een beschaduwd rondeel met gras vervangen door mos.
Nou zagen wij in een tuinenprogramma op TV een mossenmat, gelijk je
grasmatten hebt.
Wie kan ons helpen aan een goede leverancier.
Bij de juiste tip een jaar lang gratis toegang tot
"DE HEERENHOF" in Maastricht,
een van de Limburgse Tuinen opengesteld op de eerste zondag van maart;
Helleborus-Lentedag van 10-17.00 uur
elk weekend in juni van 10-17 uur en elke dinsdagavond in juni van 18.30 -
22.00 uur.
Meer informatie: e-mail; de.Hee...@worldonline.nl
of Veldstraat 12-a, 6227 SZ Maastricht, tel.043-4084800 fax.043-4084450

annet planten

"Heerenhof" <de.hee...@worldonline.nl> schreef:

> [...]
>grasmatten hebt.
>Wie kan ons helpen aan een goede leverancier.

http://www.verlaat-groep.nl/mowi/xeroflor/xeroflor.html
www.easy.be/immo/grotewerken/immo_grotewerken8.asp
en www.dakweb.nl
drie leveranciers-sites.
Het handigste is natuurlijk om je dat tv-programma te herinneren
en de redactie te vragen waar ze hun item vandaan hadden gehaald.

Dag, Annet

Ook interessant: http://www.tuininformatie.net

Jos

"annet planten" <the....@planet.nl> schreef in bericht

Dat die mosmatten wellicht bestaan, wil ik niet ontkennen. Als je ze op TV
zag, dan zal het dus wel. Maar of die wel zomaar zonder meer zullen
aanslaan op het plekje waar je ze neerlegt, dat lijkt me een ander paar
mouwen. Mij is namelijk altijd verteld dat mossen, in tegenstelling tot
hogere (dwz `hoger´ ingedeeld in de plantensystematiek, niet wat betreft hun
afmetingenà planten, hun voedsel nauwelijks via hun (hecht)wortels uit de
ondergrond opnemen, maar veeleer via de bovengrondse delen vanuit het water
dat er uit de lucht op condenseert. Daardoor zijn de plantjes véél meer dan
andere afhankelijk van het microklimaat. Als dat niet zeer nauw aansluit
bij dat waar het mos voorheen groeide, heb je veel kans dat het op korte
tijd afsterft. Mij is altijd gesuggereerd dat, om een mooie mosplek te
bekomen, je de plek `alleen maar´ onkruidvrij moet houden, en dat dan
natuurlijk met de hand, niet met de spuit, want dan spuit je ook de mosjes
dood. Dan zullen zich op die plek spontaan die mossen vestigen die het daar
ook naar hun zin hebben. En als je een mooie mosplek hebt, dan blijf je
naugezet wieden, liefst niet door de kruiden zomaar uit te trekken, maar
door ze met een smal klein mesje uit te steken, om je mostapijt zo weinig
mogelijk te beschadigen. (Ikzelf heb hiermee geen ervaring, maar de man die
me dit uitlegde hád een prachtig mostuintje in zijn grote tuin.)

groeten, Ann

annet planten

"Jos" <jos....@tijd.com> schreef:

> [...]
>andere afhankelijk van het microklimaat. Als dat niet zeer nauw aansluit
>bij dat waar het mos voorheen groeide, heb je veel kans dat het op korte

Helemaal eens. Maar als ze daar in Maastricht nou een licht
beschaduwd mos-rondeel willen, moeten ze dat verder helemaal zelf
weten, toch? En als het lukt lijkt me dat prachtig.
De ellende van tv-tuinieren: je weet nooit zeker of je kijkt naar
een stabiele situatie (en daar krijg je dan wat fluffy
achtergrondinfo over) of naar een situatie die voor de
gelegenheid is opgepoetst. Hoe het er een jaar na dat poetsen
bijligt weet alleen de eigenaar.

In een hoek van mijn geheugen zit nog iets over dat mossen (oei,
wat een enorme familie!) hun eigen 'voedingsgrond' aanmaken; ze
zijn zwak zurig en houden wel van wat kalkigs rondom de pootjes
of in de lucht. Zuur en kalk samen reageert langzaam tot een

Heerenhof

Wie weet voor ons en adres waar we mosmatten kunnen verkrijgen

De Heerenhof, 27-12-2000

annet planten

"Heerenhof" <de.hee...@worldonline.nl> schreef:

>Wie weet voor ons en adres waar we mosmatten kunnen verkrijgen
>
>De Heerenhof, 27-12-2000

Heerenhof, posten is 1 ,maar *lees* je hier ook?
20-12-2000, ev