Compostbak

Eddy van der Geest

Ik ben van plan een compostbak te kopen en vraag mij af welke het meest
geschikt, waar te koop en waarop moet ik letten bij aanschaf?

(Ik woon in Den Haag en naar mijn weten worden deze niet
(gesubsidieerd) door de Gemeente verstrekt.)

Eddy

Peter den Bakker

Eddy van der Geest <evdg...@caiw.nl> wrote in message news:373D4F33...@caiw.nl...

Ten eerste is belangrijk hoe groot je tuin is, daarvan is toch afhankelijk
hoeveel tuinafval je moet gaan komposteren.
Daarvan is weer afhankelijk of een silo voldoende is, of als deze te klein
is dat je beter zelf een kompostbak kan maken.
Welke ruimte heb je daarvoor beschikbaar? (liefst uit het zicht).
Ik gebruik zelf een VAM kompostsilo welke toen door de gemeente
gesubsidieėrd werd.
Daar ben ik zelf wel tevreden over, het leverd goede kompost op en vrij snel.
Ben zelf wel kritisch met wat ik erin gooit.
De temperatuur in de silo loopt ongeveer op tot 50 a 60 oC.
De meningen over een silo of een eigengemaakte bak lopen nogal uiteen,
ik heb zelf geen ervaring met een open komposthoop mischien kan iemand
anders je daar iets over vertellen.

Groetjes Peter.

Dick J Bax NL2986

Eddy van der Geest heeft geschreven in bericht
<373D4F33...@caiw.nl>...

>Ik ben van plan een compostbak te kopen en vraag mij af welke het meest
>geschikt, waar te koop en waarop moet ik letten bij aanschaf?

Probeer het eerst eens met een gewone hoop, evt. begrensd door hout, gaas
o.i.d. Zo kun je precies de afmetingen hebben die jet het best uitkomen en
maak je voorlopig geen of weinig kosten. Bovendien doe je zo ervaring op of
je dat bevalt. Mijn ervaringen met containers zijn niet onverdeeld gunstig.
De huidige, van VAM, lijkt nogal aantrekkelijk voor muggen. Hoe ze erin
komen is me een raadsel. Er schijnen altijd wel gaatjes of kiertjes over te
blijven waardoor ze naar binnen kunnen.

Groetjes, Dick
--
Nederland sterk, iedereen werk!

Unknown

Hello Dick!

On Monday May 17 1999, Dick J Bax NL2986 (2:283/203.999) wrote to All:

DJBN> niet onverdeeld gunstig. De huidige, van VAM, lijkt nogal
DJBN> aantrekkelijk voor muggen. Hoe ze erin komen is me een raadsel. Er
DJBN> schijnen altijd wel gaatjes of kiertjes over te blijven waardoor ze
DJBN> naar binnen kunnen.

Muggen?Wat moeten die daar nu in doen? Als het watertonnen oid waren kan ik het
me voorstellen, want dat hebben ze nodig voor de voortplanting!

==> Greetings from: Henk Van.De.Weerdt (the Netherlands)

+ email : hvdw...@geocities.com@elcom.org
+ FidoNet: 2:283/203.1000

Richard Troost

> [...]
>
>(Ik woon in Den Haag en naar mijn weten worden deze niet
>(gesubsidieerd) door de Gemeente verstrekt.)

Vier jaar geleden ben ik een -losse- composthoop gaan maken. Ongeveer 2 x 1
en 1,5 mtr, hoog (Die hoogte schijnt een soort maximum te zijn.) Omdat ik
eigenlijk van niets wist, heb ik alles wat uit de tuin kwam op die hoop
gegooid. Af en toe een laagje zand, en dan weer een flinke laag uit tuin of
keuken. Het gevolg was dat binnen korte tijd die hele composthoop vol stond
met (Durf het haast niet meer te typen Menno ;) )zevenblad.
Natuurlijk zat er -dus- veel meer onkruid zaad tussen. Hoewel ik de hele
berg voor alle zekerheid via de kliko heb afgevoerd zag de compost er zeer
goed uit.
Omdat we inmiddels "in de kinderen" zitten heb ik nu een vat gekocht. Ik
moet zeggen dat het opstarten wat moeizaam gaat, dus ik weet niet wat ik van
zo'n vat moet denken.

Als je de ruimte heb zou ik beginnen met een losse composthoop en dan vooral
geen onkruid en/of gemaaid gras erop gooien. Volgens mij heb je dan volgend
jaar al een behoorlijk goede kompost.

Wissel zo veel mogelijk lagen keuken- en tuinafval af.
Zorg voor variatie in het GFT materiaal.
Meng droog en nat materiaal. slap, stevig en grof en fijn materiaal.
Versnipper het GFT afval, niet langer dan 5 cm.
Stamp het materiaal niet aan, dan drukt u er de noodzakelijke zuurstof uit.
Gooi de compostberg na een jaar om.

Wat er niet op mag:(zowel een "losse" als in een vat.)

gekookte etensresten
oud brood.
Kaaskorsten.
Botjes en visgraten.
Timmerhout.
Stof uit de stofzuiger.
Gewone kattenbakvulling.
Houtskool en asresten.
Papier
Sinaasappel- en aardappelschillen, tenzij onbespoten.
Wortelonkruid, bloeiend kruid of zieke plantdelen.

Zoek ook een op het net, staat vast wel meer op.

Hobby ze!,

Richard.

Dick J Bax NL2986

hvdw...@geocities.com heeft geschreven in bericht
<0001...@geocities.com>...

> [...]
het
>me voorstellen, want dat hebben ze nodig voor de voortplanting!

Je zegt precies wat ik ook dacht. Misschien verschuilen ze zich heel slim
voor de vele vogels die mijn tuin aandoen?