tips boom omhalen

cees

hallo,

wij willen een boom gaan omhalen. vergunning e.d. is geregeld, alleen
hebben we nog tips nodig hoe we dit moeten aanpakken. ik dacht zelf
aan het zoveel mogelijk weghalen van de zijtakken en dan de top
neerhalen. weet iemand een goeie link ofzo?

bedankt, cees

Klaus Bernert

Hoe ge tewerk moet gaan hangt toch wel van het soort van de boom af, evenals
van de grootte en van de standplaats!
Amusement, Klaus.
"cees" <cee...@hotmail.com> schreef in bericht

Rick

> [...]

Heb in nl.doe-het-zelf eens een tip gelezen, misschien kun je 'm met google
vinden...
Hangt ook van de grote van de boom af, maar kwam op het volgende neer:
- Van onder naar boven alle takken weg zagen, maar een stuk laten zitten.
- De top er in stukken af halen en via het stuk tak wat je hebt laten zitten
naar beneden takelen.
- de ruimte die je hebt om 'm te laten vallen boven de grond laten zitten.
- een geul om de boom heen graven en de wortels met een bijl of een schep
door hakken of steken.
- de boom omtrekken, auto's en traktors werden genoemd, maar dat is niet
geheel ongevaarlijk....
- als alles goed gaat komt de kluit (grotendeels) mee.

Ik ben maar een leek maar het klinkt logisch;-)))

Succes, Rick.

Klaas Vellinga

Beste cees,

Het zelf neerhalen van een grote boom is, als je daar geen ervaring mee
hebt, levensgevaarlijk. Ik raad je in dat geval aan een boomrooierij of
hovenier in te schakelen.

Veel succes.

Klaas

"cees" <cee...@hotmail.com> schreef in bericht

que

"Klaas Vellinga" <k.vel...@hccnet.nl> schreef in bericht

Heb niet zoveel verstand van rooien, maar wel ervaring met bomen omhalen.
Als het een grote boom is moet je dat zeker niet zomaar doen. Elke boom
reageert anders door de houtsoort, de ouderdom en het wortelstelsel. Een
grote boom omhalen is echt vakwerk. We merken dat iedere keer weer als hier
de erfbeplanting en omliggende bomen gekapt worden. Steeds is het weer een
verassing hoe die valt, waar die valt en hoe de stam zich houdt. De een
knapt af, de ander valt net iets verkeerd, de inschatting hoe lang de boom
is en welke ruimte die nodig heeft om de omgeving niet te beschadigen enz
enz.

De eerste twee bomen dachten we ook zelf te kunnen, het ging op een haartje
goed. De schrik in de benen dat zo'n gevaarte als nog maar zo een paar meter
boven de grond afknapte, het uiteinde totaal onverwacht een andere kant
opzwiepte en de takken als mokerslagen in het rond sloegen was meteen een
goede les.

Wij ruimen, maar omhalen doet een vakman, en zelfs die komt er soms maar net
zonder kleerscheuren af. Er wordt dan stoer gelachen, maar de heren willen
wel daarna gelijk even een bakje koffie. pffff, net goed gegaan wordt er dan
gelachen, maar de gezichten spreken soms boekdelen.
Ga niet onbezonnen te werk, een boom is langer, dikker en zwaarder dan je
denkt. Ik heb het dus wel over forse bomen.
Succes
Que

ps: liever iemand in de boom dan eronder.

bausie.

cees schreef:

Een paar jaar geleden lag er een zelfbomen kapper naast mij in het
ziekenhuis met een gebroken heup cees.
André
http://www.xs4all.nl/~bausie/

cees

> Een paar jaar geleden lag er een zelfbomen kapper naast mij in het
> ziekenhuis met een gebroken heup cees.

Ach stelletje paniekzaaiers! Het kappen ging prima en de boom ligt nu
netjes in mootjes. Gewoon voorzichtig aan doen en goed blijven kijken
is het beste advies.