GSM in Engeland

Charles van Doornewaard

Beste mensen,

Over ruim twee weken ga ik voor een paar dagen naar Engeland. Het zal dan voor mij
voor het eerst zijn, dat ik mijn GSM Pocket Line Swing meeneem. Hoe zit het dan met
het bellen vanuit Engeland?

Moet ik in het apparaat wat herprogrammeren of wordt vanzelf in Engeland de
dichtsbijzijnde server opgezocht? Hoe zit het met de consequenties van de
telefoonnummers?

Als ik vanuit Engeland op mijn Pocketline Swing bel naar Nederland, moet ik gewoon
hetzelfde draaien als dat ik vanuit Nederland bel, of moet e.e.a. nu worden
voorafgegaan door + 31 en netnummer zonder 0?

Hoe zit het als ik dan vanuit Engeland iemand anders wil bereiken binnen Engeland?
Moet ik daar bellen alsof ik vanuit Nederland bel? (dus + 44, en netnummer zonder 0)?

Vriendelijke groeten,

Charles van Doornewaard
Amsterdam.

Kor Hylkema

to Charles van Doornewaard

Charles van Doornewaard wrote:

> [...]
> voor het eerst zijn, dat ik mijn GSM Pocket Line Swing meeneem. Hoe zit het dan met

De GSM-dekking in Engeland is goed.

> Moet ik in het apparaat wat herprogrammeren of wordt vanzelf in Engeland de
> dichtsbijzijnde server opgezocht? Hoe zit het met de consequenties van de
> telefoonnummers?

Je telefoon zoekt automatisch het netwerk op waarmee jou provider een
roaming-overeenkomst heeft gesloten. Je moet je telefoon wel op
'automatisch' zetten.

> Als ik vanuit Engeland op mijn Pocketline Swing bel naar Nederland, moet ik gewoon
> hetzelfde draaien als dat ik vanuit Nederland bel, of moet e.e.a. nu worden
> voorafgegaan door + 31 en netnummer zonder 0?

ja, dat laatste is het geval. Denk er wel om dat je een ander nummer
voor het beluisteren van je voice-mail nodig hebt. Dit kan een heel
ander nummer zijn dat je in Nederland belt, maar jouw provider weet daar
meer van.

> Hoe zit het als ik dan vanuit Engeland iemand anders wil bereiken binnen Engeland?
> Moet ik daar bellen alsof ik vanuit Nederland bel? (dus + 44, en netnummer zonder 0)?

Als ik mij goed herinner, kun je het nummer zoals het daar gebruikt
wordt, bellen.

> Vriendelijke groeten,
>
> Charles van Doornewaard
> Amsterdam.

Succes.
--
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Deze e-mail is verzonden door Kor Hylkema van Persburo Fryslan te Grou.

Robin Vley

On Sun, 24 May 1998 20:58:24 +0200, Kor Hylkema wrote:

:>Je telefoon zoekt automatisch het netwerk op waarmee jou provider een

:>roaming-overeenkomst heeft gesloten. Je moet je telefoon wel op
:>'automatisch' zetten.

Staat'ie meestal al standaard op, maar het altijd handig om na te checken.

:>ja, dat laatste is het geval. Denk er wel om dat je een ander nummer

:>voor het beluisteren van je voice-mail nodig hebt. Dit kan een heel

Voor voicemail (KPNT) kun je vanuit het buitenland bellen:
+31653101010
Vergeet niet VOOR vertrek uit Nederland via 333 een pincode op je
voicemail te zetten, anders kom je er niet in via het andere nummer.

:>Als ik mij goed herinner, kun je het nummer zoals het daar gebruikt
:>wordt, bellen.
In het land zelf kun je inderdaad zonder +xx bellen, maar het KAN wel.
Als je je telefoonboek slim geprogrammeerd hebt zijn ALLE nummers
in het internationale formaat (dus met +31) opgenomen, dan hoef je niks
anders te doen vanuit het buitenland. GSM "ziet" vanzelf dat je al in dat
land zit.
Verder kun je even bellen met 0800-0507 voor de tarieven vanuit Engeland
voor bellen binnen het land, naar NL en gebeld worden vanuit NL.
Op de sites van Cellnet (www.cellnet.co.uk dacht ik) en Voda
(www.vodaphone.co.uk)
kun je alvast de helpdesk nummers opzoeken voor als je daar bent en je hebt
verder niks te doen.

C ya!

Robin Vley
E-mail: vi...@os2net.demon.nl.remove_this
Visit the Viper OS/2 Site @ http://www.os2net.demon.nl
GSM: +31-653-334001

Bas

Even over die voicemail. Als je die aan hebt staan in het buitenland, dan
betaal je toch, indien er een belletje doorgeschakeld wordt, eerst de
buitenland toeslag omdat er iemand naar je telefoon belt, en vervolgens nog
eens een internationaal gesprek naar je voicemail, is het niet?

Groet,
B@s

Roger Vanderheyden

On Sun, 24 May 1998 19:49:25 GMT, cdoo...@xs4all.nl (Charles van
Doornewaard) wrote:

>Moet ik in het apparaat wat herprogrammeren of wordt vanzelf in Engeland de
>dichtsbijzijnde server opgezocht? Hoe zit het met de consequenties van de
>telefoonnummers?

Nee, als je de GSM op "Automatisch" hebt staan, dan zal de GSM na het
aanzetten in Engeland, automatisch inloggen op Cellnet of Vodafone.
Als ie op handmatig staat, dan moet je even de netwerken zoeken en op
het netwerk naar keuze inloggen. Vergelijk de tarieven. Misschien is
ene netwerk overdag goedkoper, en het andere 's avonds.

>Als ik vanuit Engeland op mijn Pocketline Swing bel naar Nederland, moet ik gewoon
>hetzelfde draaien als dat ik vanuit Nederland bel, of moet e.e.a. nu worden
>voorafgegaan door + 31 en netnummer zonder 0?

Dat moet uiteraard via +31 nummer zonder 0. Bij 020-1234567 dan wordt
dat vanuit Engeland +31201234567.

>Hoe zit het als ik dan vanuit Engeland iemand anders wil bereiken binnen Engeland?
>Moet ik daar bellen alsof ik vanuit Nederland bel? (dus + 44, en netnummer zonder 0)?

Maakt niks uit. Je kunt gewoon netnummer + telefoonnummer bellen, maar
+44 nummer zonder 0 werkt even goed. Als je op je thuis netwerk, KPN
Telecom zit, dan kun je +31201234567 bellen. Dat werkt beide. Het is
misschien handig om al je telefoonnummers in je GSM internationaal te
programmeren (Dus met +31 ervoor). Dan werkt het zowel in Nederland
als in het buitenland.

Sincerely,

Roger Vanderheyden
Free SMS: http://www.vdheyden.demon.nl/sms/
SMS Welcome: +31654939133 Remove NOSPAM to reply.

Hans van der Heijden

Bas heeft geschreven in bericht <6kb770$21...@reader3.wxs.nl>...

> [...]
>buitenland toeslag omdat er iemand naar je telefoon belt, en vervolgens nog
>eens een internationaal gesprek naar je voicemail, is het niet?

Nee hoor. Als je telefoon uit zou staan kan het netwerk niet weten in welk
land je zit.

Of via +31653101010 (voor PTT)

Hans

Robert Elsinga (replace abuse with elsinga to reply!)

On Mon, 25 May 1998 09:39:33 +0200, "Bas" <basm@NO_SPAMwxs.nl> wrote:

> [...]
>buitenland toeslag omdat er iemand naar je telefoon belt, en vervolgens nog
>eens een internationaal gesprek naar je voicemail, is het niet?

Klopt. Als je doorschakelen bij niet bereikbaar en bezet gebruikt in
het buitenland betaal je eerst voor het gesprek naar het buitenland en
vervolgens (om weer bij je mailbox te komen) voor het gesprek naar NL.

Oftewel: voor vertrek uit NL alle doorschakelingen verwijderen
(krijgen ze bezettoon of een mededeling dat je niet bereikbaar bent)
of een onvoorwaardelijke doorschakeling (*21) naar je voicemail doen
en die afluisteren zodra je een SMSje krijgt dat er een bericht is. Ik
kies voor de eerste mogelijkheid (en geef m'n mailboxnummer aan mensen
die me MOETEN kunnen bereiken, zodat ze in kunnen spreken als m'n GSM
uit staat).

Robert Elsinga =8-) Replace abuse with elsinga to reply!

--
e-mail: elsinga at gmx.net (private), robert.elsinga at brunel.nl (bussiness)
GSM Link Heaven: http://members.tripod.com/~gsm_link_heaven, homepage: http://huizen.dds.nl/~elsinga

SMS welcome at +31 655 1985 95, Fax2Mail welcome at +49 89 666 17117 96

Herbert Baerten

Hans van der Heijden wrote:

> Bas heeft geschreven in bericht <6kb770$21...@reader3.wxs.nl>...
> >
> Nee hoor. Als je telefoon uit zou staan kan het netwerk niet weten in welk
> land je zit.

Klopt als je je toestel af zet terwijl je in dekking bent.
Maar als je met je toestel aan, buiten bedekking loopt, is je 'last
known location' of zoiets nog steeds in het buitenland, en worden
inkomende gesprekken dus naar dat buitenland geroutet.

Tenzij je lang genoeg buiten bedekking blijft, dan merkt het buitenlands
net dat je geen periodic update meer stuurt, en dan geeft dat net aan je
home net door dat je er niet meer bent, en dus worden gesprekken niet
meer naar het buitenland gestuurd.
Hoe lang dat duurt, is afhankelijk van de instellingen van het
buitenlandse netwerk.

Zo heb ik het toch begrepen.

--
Herbert Baerten Limburgs Universitair Centrum
hbaerten at luc dot ac dot be Expertisecentrum Digitale Media