Rare plaatsnamen

Ernie Ramaker

Zijdelings geīnspireerd door het draadje over de spelling van
plaatsnamen enerzijds en de komkommertijd anderzijds heb ik een lijstje
gemaakt van rare plaatsnamen in Nederland. Dat wil zeggen, namen die ik
om de een of andere reden opvallend vind. (Wees gerust, in de
gebruikelijke spelling.)

http://home.planet.nl/~ramak153/rareplaatsnamen.html

Aanvullingen zijn welkom.

Joyce

In article <fwegpyx7kugu.1b...@40tude.net>,
ernie...@nordom.nl says...

Leuk idee! Wel lastig, want wat voor de een heel voor de hand liggend
is, is voor de ander opvallend. Ik denk als eerste aan Cruquius
(spelling?) en Halfweg. Grappige namen vind ik dat. Maar iemand die er
in de buurt woont, zal niet beter weten.
Ook leuk vind ik Boskant (Noord-Brabant) en Het Oventje (ja, echt, het
bestaat, vlakbij Zeeland in Noord-Brabant).

Joyce

MTL

"Ernie Ramaker" <ernie...@nordom.nl> meldde hier:

Ik mis " 's-Heer Hendrikskinderen" en "Retranchement".

MTL

Ernie Ramaker

Joyce:

> Leuk idee! Wel lastig, want wat voor de een heel voor de hand liggend
> is, is voor de ander opvallend.

Dat is waar.

> Ik denk als eerste aan Cruquius
> (spelling?) en Halfweg.

Toegevoegd.

> Ook leuk vind ik Boskant (Noord-Brabant)

Kun je uitleggen wat je leuk vindt aan Boskant?

> en Het Oventje (ja, echt, het
> bestaat, vlakbij Zeeland in Noord-Brabant).

Toegevoegd.

Ernie Ramaker

MTL:

> Ik mis " 's-Heer Hendrikskinderen" en "Retranchement".

Toegevoegd.

MTL

"Ernie Ramaker" <ernie...@nordom.nl> meldde hier:

[...]

> Toegevoegd.

[...]

Kun je uitleggen wat je leuk vindt aan 'Halfweg'?
(halfweg tussen Haarlem en Amsterdam, meen ik).

[...]

MTL

Joyce

In article <agtyu1xxsyse$.62dct5g8...@40tude.net>,
ernie...@nordom.nl says...
> Joyce:

> Kun je uitleggen wat je leuk vindt aan Boskant?

Ja, dat vergt dan weer wat meer inside kennis, vrees ik, dus misschien
is hij toch niet zo leuk. Vroeger kwam ik er wel eens, en dan moesten
we eerst door een bos rijden voor je er kwam. Ik vond het zo mooi
gevonden dus, Boskant, omdat het ook aan de rand van een bos ligt. In
mijn herinnering dan toch ;-)

Ik denk nog even verder, er zijn er vast veel meer.

Joyce

Christa

Mon, 26 Jul 2004 21:39:18 +0200 tikte dan wel citeerde Ernie Ramaker:

Als we toch zijdelings gaan...
Er is een boekje van Justus van Oel en dat geeft betekenissen aan
plaatsnamen.
Kun je nog Breukelen? heet dat.

Erg leuk.
Breukelen bijvoorbeeld is het stuntelen van een kassamevrouw met het
terugtellen van wisselgeld.

En ik heb regelmatig Weespjes. Een Weespje is dat ene theelepeltje wat
in de afwasteil was blijven liggen en in de gootsteen valt als je hem
leegkeert.

De Lamswaarde van een glas alcoholische drank is de graad van
dronkenschap die ermee bereikt wordt. De Lamswaarde van een glas
whisky zou groter zijn dan die van een glas bier bijvoorbeeld.

Lamswaarde mag er van mij wel in hoor (Zeeland). Die heb ik altijd
leuk gevonden :)

--
Toch is 'r kauw jonger

Joyce

In article <64qag0tl790b12g8r...@4ax.com>,
chr...@forumt.nl says...

> Lamswaarde mag er van mij wel in hoor (Zeeland). Die heb ik altijd
> leuk gevonden :)

Lamswaarde is minder leuk als je er moet sporten en er in de sporthal
geen douches blijken te zijn, waarna je te horen krijgt dat je moet
douchen bij de voetballers om de hoek ;-)

Joyce [met herinneringen]

Ernie Ramaker

MTL:

> Kun je uitleggen wat je leuk vindt aan 'Halfweg'?
> (halfweg tussen Haarlem en Amsterdam, meen ik).

Dat je het kan lezen als 'half weg', half verdwenen.

Joyce

In article <1d4f6rxz63eji$.afaezdwmujym$.d...@40tude.net>,
ernie...@nordom.nl says...

Vind ik ook. Maar ook gewoon dat het "halfweg" betekent, alsof iedereen
dan maar weet dat het hier gaat om halfweg Amsterdam en Haarlem. Leuk
is dat.

Joycde

Fe

"Ernie Ramaker" <ernie...@nordom.nl> schreef in bericht

Schrap Woeste Hoeve. Het was ooit een gehucht, maar het bestaat als zodanig
allang niet meer. Er is alleen nog een restaurant en een monument.

'n Leng afkeren

Joyce

> Zijdelings geďnspireerd door het draadje over de spelling van

Ook opvallend vind ik Monster, Blijham en Ohé en Laak (ik zag Ohé al
staan, maar op de ANWB-borden staat volgens mij altijd Ohé en Laak).
Of Anna Paulowna.

Joyce

Ernie Ramaker

Christa:

> Lamswaarde mag er van mij wel in hoor (Zeeland). Die heb ik altijd
> leuk gevonden :)

Jep.

Ernie Ramaker

Fe:

> Schrap Woeste Hoeve. Het was ooit een gehucht, maar het bestaat als zodanig
> allang niet meer. Er is alleen nog een restaurant en een monument.

Komt niet voor op Google, dus bestaat het niet. ;-)

MTL

"Joyce" <m...@privacy.net> meldde hier:

> In article <1d4f6rxz63eji$.afaezdwmujym$.d...@40tude.net>,
> ernie...@nordom.nl says...

Juist niet. Verwarring uitgesloten. Dat zijn twee (2) losse woorden.

> Vind ik ook. Maar ook gewoon dat het "halfweg" betekent, alsof iedereen
> dan maar weet dat het hier gaat om halfweg Amsterdam en Haarlem. Leuk
> is dat.

Nou goed. " Sint-Job-in-'t Goor" dan maar (prov. Antwerpen).

MTL

Joyce

> Aanvullingen zijn welkom.

Analoog aan Wouw mag ook Wouwse Plantage er wel in, vind ik. Het doet
mij altijd denken aan de plantages en slaven in het zuiden van de VS,
ooit.
Overigens is Zeeuws-Vlaanderen volgens mij bij uitstek het gebied om
rare plaatsnamen te vinden. Hoewel Friesland er ook wel wat van kan.

Joyce

MTL

"Ernie Ramaker" <ernie...@nordom.nl> meldde:

> Fe:

Ben je ooit in Hoenderloo geweest?
Mijn tante woonde op de Woeste Hoevelaan en... en...

> Er is alleen nog een restaurant en een monument.

Een hotel toch ook??

> Komt niet voor op Google, dus bestaat het niet. ;-)

Plaatsnaam is toponiem is plaatsnaam is geoniem.

MTL

Message has been deleted

Ernie Ramaker

MTL:

> Nou goed. " Sint-Job-in-'t Goor" dan maar (prov. Antwerpen).

Belgiė verdient een aparte lijst, met Erps-Kwerps, Jezus-Eik en
Genoelselderen. Dat komt nog wel 's.

MTL

"MTL" <MTL...@chello.be> meldde hier:

[...]

> Mijn tante woonde op de Woeste Hoevelaan

Niet 'laan maar 'weg'.

MTL
--
En niet halfweg maar op de hoek.

MTL

"Ernie Ramaker" <ernie...@nordom.nl> meldde hier:
> MTL:

> Belgiė verdient een aparte lijst, met Erps-Kwerps, Jezus-Eik

De Franse vertaling van "Jezus-Eik?
Nou?

Notre-Dame-au-Bois.

MTL

Fe

"MTL" <MTL...@chello.be> schreef in bericht

> "Ernie Ramaker" <ernie...@nordom.nl> meldde:

> Ben je ooit in Hoenderloo geweest?
> Mijn tante woonde op de Woeste Hoevelaan en... en...

Ja maar het gehucht bestaat niet meer. Ik ken de omgeving daar redelijk;
woon er niet zo erg ver vandaan en ik heb ooit tijden gespendeerd om daar
een fietspad te zoeken wat er in de 50tiger jaren geweest moet zijn. Maar
nooit wat gevonden, geen fietspad, tenminste niet waarnaar ik op zoek was,
en geen gehucht. Er is een soort herberg nog. Wel schilderachtig trouwens.
Maar een *plaats* is er niet meer. En een monument, vanwege de moord op
gijzelaars vanwege de aanslag op Rauter vanwege de illigaliteit die een
vrachtwagen nodig had vanwege de oorlog.

'n Leng afkeren

Ernie Ramaker

Luc:

> Smeermaas is toch in Belgiė? (bij Lanaken als ik me niet vergis).

Blijkbaar. (Wel érg dicht bij de grens.)

Piet Beertema

Joyce wrote:

> Leuk idee! Wel lastig, want wat voor de een heel voor de hand liggend
> is, is voor de ander opvallend.

Da's nou precies het probleem wat ik hier ook mee heb: "raar, leuk en
anderszins opvallend" is niet bepaald een duidelijk criterium en in
hoge mate subjectief.

> Ik denk als eerste aan Cruquius (spelling?)

Ja hoor, voortreffelijk gespeld. ;-) En waar de naam vandaan komt kun
je o.a. op www.MuseumDeCruquius.nl lezen.

> en Halfweg. Grappige namen vind ik dat. Maar iemand die er in de buurt
> woont, zal niet beter weten.

Inderdaad. Geen Zevenbergenaar zal er bij stilstaan dat er in de verste
verte geen berg is te bekennen, laat staan zeven... ;-)

-p

Martijn van Groningen

En Onze-Lieve-Heer-Boompje, de 'vettige driehoek' Reet, Aartselaar en
Kontich, Bosmelk, Zwijnskot en Zichen-Zussen-Bolder.

Bart Dinnissen

Joyce:

> Ook opvallend vind ik Monster, Blijham en Ohé en Laak (ik zag Ohé al
> staan, maar op de ANWB-borden staat volgens mij altijd Ohé en Laak).
> Of Anna Paulowna.

Zo heb ik altijd plezier bij de afslag Hank Dussen, oostelijk van
Rotterdam (?). Ik stel me voor dat het de naam is van iemand.

Een verweerde Texaan, misschien, met zo'n pick-up truck.

--
Bart

Message has been deleted

Martijn van Groningen

On Mon, 26 Jul 2004 22:48:26 +0200, Ernie Ramaker wrote:

Een willekeurige greep uit het register van mijn topografische atlas:

Ukkel, Tuttegem, Vossekot, Wild Veld, Strooiendorp, Strooien Dorp,
Neder-Over-Heembeek, Schuddebeurze, Stavels-Hoekje, Smeerebbe-Vloerzegem,
Schuiferskapelle, Paardshagendorenberg, Oostpoezel, Poterijbroek,
Pikkelgem, Pierlaponthoek, Nazareth, Luipegem, Lulhoek, Lutlommel,
Luizenfort, Leukeneinde, Leut, Gentbrugge, Kersbeek-Miskom, Kruipuit, Korte
Wandeling, Kleine Hut, Kloefkapperij, Hoog Torreborre, Ingooigem,
Etterbeek, Evangelieboom (2 x), Duitsenbroek, Donderslagse Heide,
Bavegemknok, Achterste Hostie, Ballewijer, Baraque Fraiture, ...

Volgens mij kunnen we in Belgiė nog wel even vooruit.

Joyce

In article <r8tag018vrea83t3c...@4ax.com>,
dinn...@chello.nl says...

> Zo heb ik altijd plezier bij de afslag Hank Dussen, oostelijk van
> Rotterdam (?).

West-Brabant dacht ik?

> Ik stel me voor dat het de naam is van iemand.

Dat zou zomaar kunnen, ik ken zelfs een gewone Brabo (nou ja,
Nijmegenaar, nu Brabo) die Hank heet :-)

> Een verweerde Texaan, misschien, met zo'n pick-up truck.

Een echte redneck inderdaad :-)

Joyce

Michel Martens

Ernie Ramaker schreef op Mon, 26 Jul 2004 22:48:26 +0200 in de
nieuwsgroep nl.taal

Vergeet Zichen-Zussen-Bolder niet. En ook niet de raarste van
allemaal: Sint-Agatha-Berchem. Wie wil daar nou wonen:-)
En ook nog Spermalie, de naam die je in de vooroorlogse Roomse
colleges in Vlaanderen niet mocht uitspreken tenzij je er erg goeie
redenen voor had. Niet zo erg lang geleden was hier nog een zaak waar
ze tuingereedschap verkochten; de naam van die zaak was 'De oude Pik'.
Een heel normaal woord voor een heel normaal stuk gereedschap, tot de
Nederlanders voorbij begonnen te komen en het zich bescheurden.

--
Michel.

Martijn van Groningen

On Tue, 27 Jul 2004 00:11:19 +0200, Michel Martens wrote:

> [...]
> Een heel normaal woord voor een heel normaal stuk gereedschap, tot de
> Nederlanders voorbij begonnen te komen en het zich bescheurden.

Die zaak is er nog hoor. Ik was er twee weken geleden nog. Rond lunchtijd.
Toen ging het licht uit en konden we er niet meer uit. Ze verkopen er alles
voor de doehetzelver. En rollators en sigaren.

MTL

"Martijn van Groningen" <mpavang...@hotmail.com> meldde hier:

Niet zo ver van de "Middenstatie" in hartje Antwerpen...

"Waar een pik een houweel is
En geen pintje te veel is,
Francis Bay 't orkest dirigeert"

Waar een g soms een h is
AVV VVK is"

(Raymond van het Groenewoud)

Een 'pikhouweel' (kortweg 'houweel) kun je in Nederland desnoods nog als gereedschap gebruiken...
Maar met een 'pik' (waarschijnlijk niet te koop bij de Oude Pik) doe je er heel andere dingen....

Peter Smulders

Ernie Ramaker schreef in news:fwegpyx7kugu.1b...@40tude.net:

> http://home.planet.nl/~ramak153/rareplaatsnamen.html

Eerste Exloërmond
Tweede Exloërmond
Sint Maartensvlotbrug

Vooral de laatste wil zich opstoten in de vaart der volkeren. Met Google vind
je sites als

Cityreview Netherlands, Sint Maartensvlotbrug

Uitgaan in Sint Maartensvlotbrug (1 gelegenheden in 1 categorieën)

Partyscene: Steden: Sint Maartensvlotbrug

en zelfs

Belasting Advies Sint Maartensvlotbrug
maar valt wel weer tegen als je doorklikt:
Helaas zijn er geen adviseurs in Sint Maartensvlotbrug gevonden. Bent u een
belasting adviseur in Sint Maartensvlotbrug, gebruik dan bovenstaande link om
uw bedrijf toe te voegen

Martien

Joyce <m...@privacy.net> deed de wereld kond van het feit dat
>Ook leuk vind ik Boskant (Noord-Brabant) en Het Oventje (ja, echt, het
>bestaat, vlakbij Zeeland in Noord-Brabant).

Mijn moeder is in 't Oventje geboren. Overigens wordt dat daar
uitgesproken als 't Euventje, maar dan met een korte eu; meer een o
trema. Kleingehucht bij Zeeland. bekend om haar windhoos in (?). De
zwaar verwrongen electriciteitsmats ligt daar nog steeds als monument.

--
Raffinement 'n gave

Martien

> [...]
>
>Vind ik ook. Maar ook gewoon dat het "halfweg" betekent, alsof iedereen
>dan maar weet dat het hier gaat om halfweg Amsterdam en Haarlem. Leuk

Ik heb begrepen dat Zwanenburg meer 'halfweg' ligt dan Halfweg.

--
Raffinement 'n gave

Message has been deleted

Peer Mankpoot

Martien schreef/citeerde op Tue, 27 Jul 2004 00:49:24 GMT:

> Ik heb begrepen dat Zwanenburg meer 'halfweg' ligt dan Halfweg.

Nee hoor. Die durpen worden gescheiden door een ringvaart en verbonden met
een brug daaroverheen. Ze liggen even halfweegs. Halfweg ligt aan (beide
zijden van) de weg Amsterdam-Haarlem. Voor Zwanenburg moet je eerst
Halfweg door om bij genoemde brug te komen - toch gauw zo'n twee-,
driehonderd meter.

--
Pakte Moren op

Message has been deleted

Martijn van Groningen

On Tue, 27 Jul 2004 01:03:08 +0200, MTL wrote:

> "Martijn van Groningen" <mpavang...@hotmail.com> meldde hier:

> Niet zo ver van de "Middenstatie" in hartje Antwerpen...

> [...]

Inderdaad, toen ik daaraan dacht was ik meteen gerustgesteld.

Martijn van Groningen

On Mon, 26 Jul 2004 23:05:33 GMT, Luc wrote:

> Ongeveer de helft van wat je hier opsomt zijn namen die je enkel en
> alleen op zeer gedetailleerde topografische kaarten vindt, of van die
> typische "kadasternaampjes" die zelfs bij de mensen die er in de buurt
> wonen niet eens bekend zijn. Lulhoek? Kloefkapperij? Tuttegem?
> Paardshagendorenberg? Achterste Hostie? Het lijken mij eerder
> benamingen voor een veld of een weide van boer Knol uit 1880 of zo.
> Hoe oud is die atlas van jou eigenlijk?
>
> L.

Topografische Atlas Topographique Belgiė Belgique
juni juin 1994
ISBN 90 209 1967 9

Volgens mij is dat de een-na-recentste.

Martijn van Groningen

On Tue, 27 Jul 2004 07:27:07 GMT, Luc wrote:

> Het hangt er maar van af wat je allemaal onder "plaatsnaam" verstaat
> natuurlijk. Zijn namen van straten, pleinen, parken, boerderijen,
> velden en kreken ook allemaal plaatsnamen? Oké, misschien wel. Maar in
> dat geval kunnen we het lijstje eindeloos blijven aanvullen
> natuurlijk. Met Luizengevecht of Hollandersgat bijvoorbeeld. Of La
> Petite Hollande, dat ligt naast Naast. We hebben zelfs een gehucht dat
> Gehucht heet, volgens de index van mijn wegenatlas.
>
> L.

Ik heb er niks op tegen. Met een topografische atlas van Nederland kom je
ook een heel eind denk ik. Maar die heb ik niet.

Rian van der Borgt

On Tue, 27 Jul 2004 00:47:11 GMT, Martien wrote:
> [...]
>uitgesproken als 't Euventje, maar dan met een korte eu; meer een o
>trema. Kleingehucht bij Zeeland. bekend om haar windhoos in (?).
^^^^

Van je moeder?

Nieuwsgierig,

Rian

--
Rian van der Borgt, Leuven.
e-mail: rvdb...@xs4all.be www: http://www.xs4all.be/~rvdborgt/

Johannes

> [...]

> gemaakt van rare plaatsnamen in Nederland. Dat wil zeggen, namen die ik
> om de een of andere reden opvallend vind. (Wees gerust, in de

Als je wel Hongerige Wolf (Groningen) hebt, waarom dan niet Schapenbout
(Zeeland)? Het televisieprogramma Man Bijt Hond (NCRV) presenteerde onlangs
nog een route van HW naar SB.

Johannes

> "Joyce" <m...@privacy.net> meldde hier:

> Juist niet. Verwarring uitgesloten. Dat zijn twee (2) losse woorden.

> Nou goed. " Sint-Job-in-'t Goor" dan maar (prov. Antwerpen).

Het gaat on plaatsneman in Nederland. Maar als het echt smerig moet zijn,
dan hebben we in Nederland ook wel 'Goor' (provincie Overijssel).

Johannes

"MTL" <MTL...@chello.be> schreef in bericht

Budel-Dorplein (Noord-Brabant) klinkt als een 'dor plein' (hele onwetende
volksstammen maken daar 'dorpsplein' van), maar is in werkelijkheid genoemd
naar de oprichters, leden van de Waalse familie Dor.
In hun alledaagse voertaal (het Frans) moet dat heel wat minder 'dor' hebben
geklonken: "Place Dor" klinkt exact hetzelfde als het 'gouden' "place d'or".
Eldorado.

Johannes

"Martijn van Groningen" <mpavang...@hotmail.com> schreef in bericht

Ook in Suriname zullen heel wat fraaie plaatsnamen te vinden zijn.

Johannes

"Peer Mankpoot" <peer.m...@xs4all.nl> schreef in bericht

Ik weet niet hoe oud dat Halfweg is, maar het ligt ook halverwege de eerste
spoorlijn van Nederland, die van Amsterdam naar Haarlem (1839). Is halfweg
toen ontstaan of was de plaats toch al ouder?

Guido Reijnders

"Johannes"

> Het gaat on plaatsneman in Nederland. Maar als het echt smerig moet zijn,
> dan hebben we in Nederland ook wel 'Goor' (provincie Overijssel).

En natuurlijk het pikante Tietjerksteradeel, waar we vroeger op de lagere
school ontzettend veel pret om konden hebben.
Verder ligt iets ten noordoosten van Valkenswaard het piepkleine gehuchtje
Achtereind. Ik had er nog nooit van gehoord, tot ik er vorig jaar per
ongeluk doorheen fietste.

Guido

Bamboo

Ernie Ramaker wrote :

> [...]
> gemaakt van rare plaatsnamen in Nederland. Dat wil zeggen, namen die ik
> om de een of andere reden opvallend vind. (Wees gerust, in de

"Heilig Land-Stichting"

Rian van der Borgt

On 27 Jul 2004 09:14:30 GMT, Bamboo wrote:

>"Heilig Land-Stichting"

"Heilig Landstichting" is de correcte spelling.

Groetjes,

Misty

"Ernie Ramaker"

Achtmaal?

Bamboo

Rian van der Borgt
> Bamboo

> "Heilig Landstichting" is de correcte spelling.

Ja, maar ik heb de spelling uit de topografische atlas genomen.

Johannes

> [...]

> gemaakt van rare plaatsnamen in Nederland. Dat wil zeggen, namen die ik
> om de een of andere reden opvallend vind. (Wees gerust, in de

Zou je aan kunnen geven wanneer een plaatsnaam voor jou raar of opvallend
is?
Als je wel Een vermeldt Nummer Een en Achtmaal, waarom dan Acht weer niet?
Acht ligt in Noord-Brabant (gemeente Eindhoven), tussen Eindhoven en Best.
Misschien vind je "Best" ook wel "raar".
Wat is er "raar" of anderszins opvallend aan Hoogeloon? Loon zelf bestaat
ook (een karakteristiek en monumentaal buurtschap bij Waalre).
En "Made en Drimmelen" is leuker zonder Drimmelen. Het zijn ook twee
afzonderlijke plaatsen en plaatsnamen. "Made en Drimmelen" is een
gemééntenaam, niet tevens een plaatsnaam.
Je noemt wel Eind van Hout en Eindje, maar weer niet Eind (gemeente
Nederweert, Limburg). Iets om toe te voegen, of niet raar genoeg?
En Zeeland (Noord-Brabant)?

Jammer dat de provincie Flevoland zo karig bedeeld is. Om de Flevolanders
niet te negeren, is misschien Luttelgeest (een plaatsnaam met een beperkt
denk- of scheppingsvermogen) op te nemen?

Maar nogmaals: welke zijn je criteria?

Marko Nieuwenhuizen

On Mon, 26 Jul 2004 21:39:18 +0200, Ernie Ramaker
<ernie...@nordom.nl> wrote:

> [...]

>gemaakt van rare plaatsnamen in Nederland. Dat wil zeggen, namen die ik
>om de een of andere reden opvallend vind. (Wees gerust, in de

Ik mis:

Doodstil (Groningen)
Usquert (idem)
Over de Dijk (idem)
Wildervanksterdallen (idem, voor de categorie lange plaatsnamen)
Winschoterhoogebrug (idem, idem)
Maaskantje (Noord-Brabrant)
Brouwhuis (idem)
Pyramide (Zeeuwsch Vlaanderen)
Turkije (idem, hoewel ik niet zeker ben van de spelling)

Alweer heel wat jaar geleden was er overigens een programma op TV (ik
meen bij de NCRV) dat over deze rare plaatsnamen ging. Elke uitzending
kwam er een inwoner aan het woord en werden er wat beelden gemaakt van
de betreffende plaats.

Wellicht vind je deze site ook wel interessant:

http://members.brabant.chello.nl/~j.de.greef/aardrijkskunde.htm

Een deel van de Groningse plaatsnamen kwam van deze site:

http://home.wxs.nl/~pagklein/gemeente/groningen.html

Daar staan er nog veel meer, maar hier laat ik het voorlopig maar bij.

Marko

Marko Nieuwenhuizen

> [...]

>Luc, dat gelt voor Gasselterboerveenschemond ook. En daar ben ik toch
>echt geweest vorig jaar. Tegen de tijd dat ik het uitgesproken had was

Maar Gasselter(boer en nij)veenschemond staan wel op de ANWB-borden.
Of dat bij Lulhoek (ik las eerst -koek...) ook zo is vraag ik me af.
Al was het maar omdat ze in Belgiė geen ANWB-borden hebben :-)

Marko.

p.s. stotter je of rij je gewoon veel te hard? :-)

Johannes

"Guido Reijnders" <g_rei...@haalditwegchello.nl> schreef in bericht

Dat Achtereind is niet meer dan een buurtschap bij het dorp Aalst (gemeente
Waalre), bestaande uit anderhalve straat en een handjevol boerderijen. Het
heet er Achtereind, omdat de weg er doodloopt in bos- en heidegebied. Het
"achtereind" van Aalst, zogezegd. Het hangt er nog een beetje aan en je kunt
als je er bent, niet meer verder.

Marko Nieuwenhuizen

On Tue, 27 Jul 2004 11:06:06 +0200, "Guido Reijnders"
<g_rei...@haalditwegchello.nl> wrote:

>"Johannes"

>En natuurlijk het pikante Tietjerksteradeel, waar we vroeger op de lagere
>school ontzettend veel pret om konden hebben.

Hebben jullie Sexbierum nooit geleerd dan? Dat is natuurlijk het
toppunt...

>Verder ligt iets ten noordoosten van Valkenswaard het piepkleine gehuchtje
>Achtereind. Ik had er nog nooit van gehoord, tot ik er vorig jaar per
>ongeluk doorheen fietste.

En dan te bedenken dat de naam Valkenswaard afgeleid is van de
varkensmarkt die er werd gehouden. Dan is die plaatsnaam echt zo stom
als..

Marko Nieuwenhuizen

On Tue, 27 Jul 2004 00:47:11 GMT, Martien <mvge...@iae.nl> wrote:

<melige bui>

>De
>zwaar verwrongen electriciteitsmats ligt daar nog steeds als monument.

Was dat ding zo verwrongen dat het nu een mats is?

</melige bui>

Johannes

"Misty" <kruim...@hotmail.com> schreef in bericht

Achtmaal stond al in zijn lijstje, maar Acht nog niet.
Je zou er (of in de omgeving) een foto kunnen maken van de lijnbus, lijn 7
(of een ander nummer, als het maar géén 8 is) , met daarachter in letters
"Acht" (de bestemming). Of een wegwijzer naar Acht, met daarachter een 7
(het aantal kilometers).

Guido Reijnders

"Johannes":
> [...]

> heet er Achtereind, omdat de weg er doodloopt in bos- en heidegebied. Het
> "achtereind" van Aalst, zogezegd. Het hangt er nog een beetje aan en je

Niettemin ligt het aardig afgezonderd in de weilanden en staat het - met
eigen stipje - vermeld op mijn Falkplan wegenkaart van Nederland. Ik meen me
ook bij de 'invalsweg' het bekende blauwe plaatsnaambord te kunnen
herinneren, maar dat weet ik niet zeker.

Guido

Joyce

In article <k49bg0durrelvgtho...@4ax.com>,
mvge...@iae.nl says...

> [...]

> trema. Kleingehucht bij Zeeland. bekend om haar windhoos in (?). De

> zwaar verwrongen electriciteitsmats ligt daar nog steeds als monument.

Grappig, ik heb dus een kennis die er geboren is, en haar familie woont
er nog. Toen ze me vertelde dat ze naar het Oventje ging, wist ik echt
niet waar ze het over had. Ik dacht dat ik voor de gek gehouden werd.

Joyce

Johannes

"Marko Nieuwenhuizen" <ma...@nospam.pls> schreef in bericht

Alleen ligt Achtereind niet in de gemeente Valkenswaard, maar in de gemeente
Waalre, bij het dorp Aalst.

Over de etymologie van Valkenswaard:
In 1327 heette de plaats Wedert. Wedert werd later, wegens de er gehouden
varkensmarkten, ook wel spottend ook wel Verkenswedert genoemd. In de loop
van de 17de eeuw werd de plaats bekend als centrum van de valkerij en dáár
komt de huidige plaatsnaam vandaan.
Maar dat "valken" afkomstig zou zijn van "vèrreken" (varken), wordt tot op
de dag van vandaag nog beweerd. Leuke verhalen blijven hardnekkig, ook al
kloppen zij eigenlijk niet.

Marko Nieuwenhuizen

On Tue, 27 Jul 2004 11:45:11 +0200, "Johannes"
<j.v.k...@nospam-hccnet.nl> wrote:

>Jammer dat de provincie Flevoland zo karig bedeeld is. Om de Flevolanders
>niet te negeren, is misschien Luttelgeest (een plaatsnaam met een beperkt
>denk- of scheppingsvermogen) op te nemen?

Nu ja, ik heb ooit met autopech gestaan in Swifterbant. Dat werd door
de ANWB-belkoe in eerste instantie ook niet serieus genomen. De
autopech wel, maar de plaatsnaam niet.

Marko

Guido Reijnders

"Marko Nieuwenhuizen"

> En dan te bedenken dat de naam Valkenswaard afgeleid is van de
> varkensmarkt die er werd gehouden. Dan is die plaatsnaam echt zo stom
> als..

Hoho, dat was vroeger he. Later zijn wij ons gaan toeleggen op de valkerij
en werd die stomme r veranderd in een edele l.

Guido

Ernie Ramaker

Johannes:

> Zou je aan kunnen geven wanneer een plaatsnaam voor jou raar of opvallend
> is?

Zo'n lijst is uit de aard der zaak heel persoonlijk. Zoals al gezegd is,
namen die ik leuk vind, vindt een ander niet noodzakelijk ook leuk. Het
criterium is dus eigenlijk gewoon of ik het (ook) leuk vind.

Wat ik leuk vind is o.a.:
- namen met een afwijkende (evt. gezochte) betekenis die je niet zou
verwachten voor een plaatsnaam: Ballast, Bangert, Doosje, Arm(h)oede,
Zwarte Paard.

- namen met een grappige klank (evt. rijm): Baburen, Briltil,
Slijk-Ewijk.

- lange, niet-alledaagse namen: Jipsingboermussel,
Barger-Erfafscheidenveen, Hendrik-Ido-Ambacht.

- en natuurlijk de 'basisschoolgniffelfactor': Sexbierum, Poepershoek.

> Als je wel Een vermeldt Nummer Een en Achtmaal, waarom dan Acht weer niet?

Omdat dat niet in m'n beginlijst van 5000 Nederlandse plaatsnamen stond
waarschijnlijk. Ik voeg 'm toe.

> Wat is er "raar" of anderszins opvallend aan Hoogeloon? Loon zelf bestaat
> ook (een karakteristiek en monumentaal buurtschap bij Waalre).

Hoogeloon, daar wonen rijke mensen. Dat is zo'n gezochte betekenis die
'm leuk maakt voor mij.

> En "Made en Drimmelen" is leuker zonder Drimmelen. Het zijn ook twee
> afzonderlijke plaatsen en plaatsnamen. "Made en Drimmelen" is een
> gemééntenaam, niet tevens een plaatsnaam.

Ok.

> [...]
> niet te negeren, is misschien Luttelgeest (een plaatsnaam met een beperkt
> denk- of scheppingsvermogen) op te nemen?

Ik zal ze toevoegen.

Marko Nieuwenhuizen

En hoe zit dat tegenwoordig met de verhouding valken/varkens? :-)

Marko Nieuwenhuizen

On Tue, 27 Jul 2004 12:38:41 +0200, Ernie Ramaker
<ernie...@nordom.nl> wrote:

> [...]
>Slijk-Ewijk.
>
>- lange, niet-alledaagse namen: Jipsingboermussel,
>Barger-Erfafscheidenveen, Hendrik-Ido-Ambacht.

Grappig. Ik dacht je te moeten corrigeren, nl. dat het
Barger-Erfscheidenveen is, dus zonder af. Blijkt het allebei gebruikt
te worden (ongeveer 1500 Google-hits met af, ongeveer 1000 zonder)
In het geval van Emmer-Erfscheidenveen wordt alleen de
zonder-af-versie gebruikt. Ik denk overigens dat je het verschil toch
niet hoort wanneer het in goed plat Drents veenstekersdialect wordt
"uutsprook'n"

Marko

Guido Reijnders

"Marko Nieuwenhuizen"

> En hoe zit dat tegenwoordig met de verhouding valken/varkens? :-)

Eh... we hebben hier vier varkensfokkerijen, zeg elk met duizend varkens
(lage schatting) , dus dat komt op 4.000 varkens. Ik weet niet hoeveel
valken hier rondfladderen, maar ik hoop dat het er meer dan 4.000 zijn. :-)

Guido

Message has been deleted

Fe

"Luc" <.@.> schreef in bericht

> Hier in Gent kun je gewoon de bus nemen naar... Zwarte Gat.

Maar dat doet natuurlijk niemand. Want ontsnappen daaruit is immers
onmogelijk.

'n Leng afkeren

Message has been deleted

Johannes

"Guido Reijnders" <g_rei...@haalditwegchello.nl> schreef in bericht

Jullie zullen toch niet de enigen zijn met varkensfokkerijen? En dat in de
varkensrijkste provincie van Nederland! Hebben jullie buren geen varkens?
Hoewel: er is natuurlijk verschil tussen een varkensFOKKERIJ en een
varkensHOUDERIJ. De meeste varkensboeren zijn alleen dat laatste!

Fe

"Luc" <.@.> schreef in bericht

> Niet volgens de laatste berichten daaromtrent:
>
> http://www.cnn.com/2004/TECH/space/07/21/hawking.blackholes.ap/index.html

V e r h i p! Is een mens dan van niets meer zeker.

'n Leng afkeren (ontkurkt net zijn lunch)

Ernie Ramaker

Marko Nieuwenhuizen:

> [...]
> Pyramide (Zeeuwsch Vlaanderen)
> Turkije (idem, hoewel ik niet zeker ben van de spelling)

> Wellicht vind je deze site ook wel interessant:

Mooi! Weer een heleboel toegevoegd.

Message has been deleted

Ernie Ramaker

Luc:

> Wat dacht je van Stroopuit? Daar fietste ik vroeger wel eens langs.
> Stroopuit is een wijk (lees: hoopje huizen in het veld) in Ijzendijke.
> Het ligt trouwens niet zo ver van Turkye (met y, zo staat het op het
> naambord als ik me goed herinner).

Volgens routenet.nl is het Turkeye aan de Turkeijeweg. Op
gemeentesluis.nl hebben ze het ergens over Turkeije. Gooi maar in m'n
pet, zoals we hier zeggen. Wie fietst er even langs?

Message has been deleted

Guido Reijnders

"Johannes"
> [...]

> Hoewel: er is natuurlijk verschil tussen een varkensFOKKERIJ en een
> varkensHOUDERIJ. De meeste varkensboeren zijn alleen dat laatste!

Ja, ik kwam dat cijfer van vier fokkerijen toevallig tegen tijdens een kort
google-zoektochtje, maar er zijn natuurlijk veel meer varkenshouderijen.
Geen idee hoeveel, maar we kunnen gevoeglijk aannemen dat er in Varkenswaard
meer varkens zijn van valken.

Guido

Martien

Martien <mvge...@iae.nl> deed de wereld kond van het feit dat
> [...]

>trema. Kleingehucht bij Zeeland. bekend om haar windhoos in (?). De
>zwaar verwrongen electriciteitsmats ligt daar nog steeds als monument.

Nog even wat info gevraagd bij mijn broer. De uitspraak was 't
Uiventje, en die mats is een mast natuurlijk

--
Raffinement 'n gave

Martien

rvdb...@xs4all.be (Rian van der Borgt) deed de wereld kond van het
feit dat

> ^^^^
>
>Van je moeder?

Alleen na bonen in tomatensaus.

--
Raffinement 'n gave

Martien

Joyce <m...@privacy.net> deed de wereld kond van het feit dat

Vooral grappig vind ik de benamingen van ooms en tantes in die oude
tijd. Oom Bert werd Bertusom en tante Cornelia werd Knilliemoet.

--
Raffinement 'n gave

Fe

"Luc" <.@.> schreef in bericht
> die erbij verschijnt laat dan weer Turkeyeweg zien, gevolgd door...
> Yzendijke met Y! Dat is dus grandioos verkeerd, want de lange ij is...

JIJ begon erover!

> Sjit, ik moet dringend weg.

Jaja. En de brokken zijn voor ons...

'n Leng afkeren (I mentioned the war once, but I think I got away with it)

Martien

Ernie Ramaker <ernie...@nordom.nl> deed de wereld kond van het feit
dat
>- namen met een afwijkende (evt. gezochte) betekenis die je niet zou
>verwachten voor een plaatsnaam: Ballast, Bangert, Doosje, Arm(h)oede,
>Zwarte Paard.

En Ballast heeft bij jou geen lageschoolgniffelfactor?

--
Raffinement 'n gave

Rian van der Borgt

On Tue, 27 Jul 2004 13:17:18 +0200, Fe wrote:
>"Luc" <.@.> schreef in bericht
>
>Maar dat doet natuurlijk niemand. Want ontsnappen daaruit is immers
>onmogelijk.

Ik zit regelmatig in die bus. Maar ik stap wel op tijd uit :-)

Ik vraag me al wel een tijdje af of dat dan geen onzijdig gat is.

Groetjes,

Rian

Arjan Groenemeijer

Ernie Ramaker wrote:

> [...]
> gemaakt van rare plaatsnamen in Nederland. Dat wil zeggen, namen die ik
> om de een of andere reden opvallend vind. (Wees gerust, in de

Uit fryslân: (Nederlandse naam)

De Valom
Lutjelollum
Langelille
De laatste Stuiver
Exmorra
Flansum
Gauw
Houtigehage
Het Heidenschap
Jutrijp
Luinjebert
Lutkepost
Lutkewierum
Metslawier
Morra
Opperkooten
Oude Schouw
Poppingawier
Rottum
Ruigahuizen
Slijkenburg
Snikzwaag
Stroobos
Tzum
Tzummarum
Vrouwenparochie
Wouterswoude
Wammert
Wieuwens
Wieuwerd
Wommels
Zwarte Haan

Arjan Groenemeijer
--
mail $(echo qnqiqmqd...@qmqyqrqeqaqlqbqoqxq.qcqoqmq | sed 's/q//g')

Ernie Ramaker

Arjan Groenemeijer:

> Uit fryslân: (Nederlandse naam)
[...]

Dank je!

Annie

> [...]

> gemaakt van rare plaatsnamen in Nederland. Dat wil zeggen, namen die ik
> om de een of andere reden opvallend vind. (Wees gerust, in de

Tietjerksteradeel is geen plaats maar een gemeente. De spelling _moet_
(volgens der betreffende gemeente) in het Fries. Jaja, ze bedenken wat daar.

In de gemeente T.liggen o.a. de plaatsen (ik doe het maar in het
Nederlands): Tietjerk (Tjerk komt van tsjerke wat ook kerk betekent,
Grijpskerk, Oudkerk, Oenkerk. Hoofdplaats is Bergum.

Annie

Johannes

> [...]
me
> ook bij de 'invalsweg' het bekende blauwe plaatsnaambord te kunnen
> herinneren, maar dat weet ik niet zeker.

Er is in ieder geval geen bebouwdekombordje "Achtereind". En op de normale
blauwe ANWB-wegwijzers kom je die plaats ook niet tegen (op die wegwijzers
kunnen alleen plaatsen staan die, als je er bent, met bebouwdekombordjes
worden aangeduid, want hoe kun je anders weten dat je er bent?). Maar op
andere wegwijzers zal Achtereind zeker wel kunenn staan.

Wel is er met de wegwijzers iets anders aan de hand.
De gemeente Waalre bestaat uit twee dorpen (buurtschappen zoals Achtereind
en Loon niet meegerekend): de hoofdplaats Waalre en het veel grótere Aalst.
Wie Aalst binnen komt rijden, ziet echter ook dáár op de bebouwdekombordjes
"Waalre" staan (eigenmlijk onjuist, want dat is niet de plaatsnaam, maar de
gemeentenaam). En ziet dan ín dat Waalre (eigenlijk Aalst) weer een
wegwijzer naar Waalre. Maar dán is er het dórp waalre mee bedoeld.

En dáárdoor wordt afrit 33 op de autosnelweg A2/A67 in de verkeersberichten
weer "(afrit) Waalre" genoemd, terwijl het eigenlijk "afrit Aalst" zou
moeten zijn. Wat weer verwarrend kan zijn juist voor de mensen die ter
plekke bekend zijn en weten hoe de dorpen (eigenlijk) heten. Voor hen is
Waalre een heel ander dorp, kleiner en verder weg gelegen dan Aalst.
Bij afrit 33 kom je via de Aalsterweg (met daarbij ook het Van-der-Valkhotel
Aalsterweg en daarnaast het grote Sportpark Aalsterweg) het dorp Aalst
binnen.
Wellicht kan de gemeente de bebouwdekomborden een keer van de juiste
pláátsnaam voorzien. Dus: Aalst (eventueel met kleine letters eronder
"gemeente Waalre", zoals elders ook gebruikelijk is). De benaming van de
afrit op de autosnelweg in de verkeersberichten zal dan vanzelf wel volgen.

Johannes

> [...]

> gemaakt van rare plaatsnamen in Nederland. Dat wil zeggen, namen die ik
> om de een of andere reden opvallend vind. (Wees gerust, in de

Gezien de talrijke aanvullingen van zelfs de allerkleinste groepjes
boerderijen, is het wellicht raadzaam de inzendingen te beperken tot
woonplaatsen (dus geen bedrijventerreinen, dus niet: Schiphol) en wel die
woonplaatsen die een bebouwdekombordje hebben of daarvoor in aanmerking
zouden kunnen komen. Dit om te voorkomen dat elke verzameling van twee of
drie boerderijen als "plaatsnaam" erdoor komt, want dan vind je bijna overal
wel een Heikant, enz. Dat hoeven geen grote plaatsen te zijn, maar een
zekere verhouding tussen het aantal in enig verband gelegen woningen en de
uitgestrektheid van de woonplaats is dan medebepalend.
Plaatsen die recentelijk met een oprukkende stad zijn vastgedroeid, maar die
nog als afzonderlijke plaats worden aangevoeld (zoals Hintham bij
's-Hertogenbosch of Hout, dan wel Mierlo-Hout bij Helmond of Zeelst bij
Veldhoven, maar weer niet Djept en Muggenhol, die weer buurtschapjes zijn
bij dat Zeelst bij Veldhoven, hoezeer dat Muggenhol verder ook in de
verzameling zou passen), mogen ook meetellen.
En dan in de officiële spelling en niet in tal van dialecten. Dus geen
Zoerik voor Soerendonk, Buul voor Budel, Oers voor Oerle, Lind voor Leende,
Rooi voor Sint-Oedenrode, enz. En ook geen spotnamen of carnavalsnamen,
zoals Oeteldonk.

Reinier Post

Johannes schrijft:

>Je zou er (of in de omgeving) een foto kunnen maken van de lijnbus, lijn 7
>(of een ander nummer, als het maar géén 8 is) , met daarachter in letters
>"Acht" (de bestemming).

Hoe dan? Lijn 8 is de lijn naar Acht.

--
Reinier

Johannes

"Luc" <.@.> schreef in bericht
> [...]
> Stroopuit is een wijk (lees: hoopje huizen in het veld) in Ijzendijke.
> Het ligt trouwens niet zo ver van Turkye (met y, zo staat het op het

Waarom Turkye niet is vermeld, staat vermeld op die site (er worden alelen
maar land- en streeknamen vermeld als die in het Nederlands exact dezelfde
spelling hebben).
De oppervlakte van Monaco klopt niet mee. Sinds de inpoldering van
Fontveille is Monaco enkele tientallen hectaren groter. Land op de zee
claimen. Dat moet Nederlanders toch bekend in de oren klinken.
En die lange Thaise naam is gewoon de officiële benaming van wat hier
gewoonlijk Bangkok heet. Het aantal letters bij zo'n naam is arbitrair,
omdat het Thaise schrift heel anders is dan het onze en het aantal letters
dan afhankelijk is van de gekozen wijze van transcriptie.
Vergelijk de Egyptische stad Aswan/Assouan/Assoean.

Johannes

"Ernie Ramaker" <ernie...@nordom.nl> schreef in bericht

Als ik mij niet vergis, ligt het dorp Borssele (met twee s'en) in de
gemeente Borsele (met één s). Ook officieel.
Iemand had ooit ontdekt dat in een oude schrijfwijze de plaatsnaam met één s
werd geschreven en dus veranderde de gemeente (alsof ook namen niet
evolueren) haar naam van Borssele in Borsele. Maar de naam van de woonplaats
liet men onveranderd. Want men was nou enmaal aan die schrijfwijze met twee
s'en gewend. Die was ingeburgerd.

Martijn van Groningen

On Tue, 27 Jul 2004 14:40:59 +0200, Johannes wrote:

> [...]
> gemeentenaam). En ziet dan ín dat Waalre (eigenlijk Aalst) weer een
> wegwijzer naar Waalre. Maar dán is er het dórp waalre mee bedoeld.

Mag ik eens aan de Antwerpenaren in het gezelschap, en bij uitbreiding
wellicht de Belgen, vragen hoe het hier zit met de bebouwdekomaanduidingen?
Voorbeeld: als ik Wommelgem binnenrijd, staat daar op een gegeven moment
'Wommelgem', en klein daaronder 'Antwerpen', wat suggereert dat je de
gemeente Antwerpen binnenrijdt voor zover je daar uit was, maar dat is niet
waar, want Wommelgem is niet een van de fusiegemeenten. Wommelgem heeft
administratief niets met stad Antwerpen te maken, behalve dat het er niet
zo ver vandaan ligt en natuurlijk wel in de provincie Antwerpen, maar dat
wordt normaal gezien niet vermeld. Kortom: hoe zit dat?

Herman Elderson

Ernie Ramaker citeerde seku debiteerde:

> [...]
> gemaakt van rare plaatsnamen in Nederland. Dat wil zeggen, namen die ik
> om de een of andere reden opvallend vind. (Wees gerust, in de

Nou, als je erover gaat nadenken zijn

Rotterdam
Barendrecht
Papendrecht
Loosdrecht
Utrecht
Sappemeer
Zoetermeer..

toch ook niet helemaal gewoon.

Water in Broekl... oh nee Broek op Waterland was al geweest?

--
Herman Elderson

Frits Zandveld

"Johannes" <j.v.k...@nospam-hccnet.nl> schreef in bericht

> [...]

> "Acht" (de bestemming). Of een wegwijzer naar Acht, met daarachter een 7

Zo reed (rijdt) er vanuit Apeldoorn een bus waarop staat "19 Dieren".
Hoeveel mensen er in die bus mogen weet ik niet.

Frits

hapeass

"Christa" <chr...@forumt.nl> wrote in message
> [...]
>
> Luc, dat gelt voor Gasselterboerveenschemond ook. En daar ben ik toch
> echt geweest vorig jaar. Tegen de tijd dat ik het uitgesproken had was

je reed zo snel dat je 't Haantje helemaal niet hebt gezien.

Hapeass

Frits Zandveld

"Annie" <ann...@nospam.nl> schreef in bericht

> [...]
>
> Tietjerksteradeel is geen plaats maar een gemeente. De spelling _moet_
> (volgens der betreffende gemeente) in het Fries. Jaja, ze bedenken wat

Dan zou het Tietsjerksteradiel moeten zijn.

<knip>

Frits

hapeass

"Ernie Ramaker" <ernie...@nordom.nl> wrote in message

> [...]
> gemaakt van rare plaatsnamen in Nederland. Dat wil zeggen, namen die ik
> om de een of andere reden opvallend vind. (Wees gerust, in de

Tuk

It is loading more messages.