Hoe beledig ik de koning ?

lvermeulen

Zit ik mij het volgende af te vragen:

Stel dat ik hier de koning wil beledigen, welke terminologie moet ik daar dan
voor gebruiken?
Is dat precies gespecifieerd ?
Als ik zeg "Albert ziet er uit als en kapitein van een visserssloep" is dat dan
een belediging ?
Kan ik daarvoor al achter de tralies komen ?

Enige tijd terug is in Thailand een Brit veroordeeld tot vier maand bak voor het
uitspreken van de hogergenoemde woorden.

Gaat dat hier in Belgie ook zo ?
(de twee stipjes heb ik bewust weggelaten)

Is schriftelijk beledigen erger dan gewoon de belediging uitspreken ?

Graag wat practische voorbeelden van rechtspraak over dit onderwerp

Peter Elderson

Zou je dat niet beter in nl.juridisch vragen?

Michel Martens

"lvermeulen" <lverm...@tijd.com> schreef op Sat, 7 Apr 2001 22:10:49
+0200 in nieuwsgroep nl.taal :

> [...]
>
>Enige tijd terug is in Thailand een Brit veroordeeld tot vier maand bak voor het
>uitspreken van de hogergenoemde woorden.

Ik kan me moeilijk voorstellen dat ze in Thailand weten wie koning
Albert is. Waarom zouden ze die Brit er dan achter draaien? En die
heeft trouwens toch zelf een koningin waar ie mee kan leuren!

>Gaat dat hier in Belgie ook zo ?
>(de twee stipjes heb ik bewust weggelaten)
>
>Is schriftelijk beledigen erger dan gewoon de belediging uitspreken ?
>
>Graag wat practische voorbeelden van rechtspraak over dit onderwerp

Is dit niet meer iets voor be.burgerrechten of be.misc?

Pjotr

On Sat, 7 Apr 2001 22:10:49 +0200, "lvermeulen" <lverm...@tijd.com>
wrote:

> [...]
>(de twee stipjes heb ik bewust weggelaten)
>
>Is schriftelijk beledigen erger dan gewoon de belediging uitspreken ?

Ahum... Een inspirerende vraag. "Crapule" kan in Nederland wel denk
ik, want chique en ouderwets, en bovendien verstaat er niemand meer
Frans. In Belgiė kan dit juist weer niet. Wat dacht je van "aterling"?
Ik denk dat er geen rechter is die je daarvoor achter de tralies
gooit, terwijl het wel heerlijk oplucht.

O.T. voor deze NG, maar de verleiding is te sterk. Ik stel voor om de
koningshuizen in Belgiė en Nederland af te schaffen en de republiek
uit te roepen. Monarchie (letterlijk: alleenheerschappij) is
ondemocratisch. Ik wil mijn staatshoofd kunnen kiezen. Wie is 't met
mij eens?

Pjotr.

Peter Elderson

Pjotr wrote:
> ondemocratisch. Ik wil mijn staatshoofd kunnen kiezen. Wie is 't met

Ik ga voor een meer komplete persoonlijkheid.

Pjotr

Huh?

Michel Martens

Michel Martens <michel....@skynet.be> schreef op Sat, 07 Apr 2001
22:58:31 +0200 in nieuwsgroep nl.taal :

> [...]
>Albert is. Waarom zouden ze die Brit er dan achter draaien? En die
>heeft trouwens toch zelf een koningin waar ie mee kan leuren!

Ik zal er toch maar een paar :-))))))) bijzetten of ze denken in NL
nog dat ik het meen en dan kan ik inpakken bij nl.taal

Peter Elderson

Meer dan een hoofd, bedoel ik. Het hoofd, dat is wat er op de munten
staat. Daar hoef ik geen demokratie voor.

pe

Hanke van de Putte

Pjotr heeft geschreven in bericht
<3acf7e7...@news.brabant.chello.nl>...

> [...]

>uit te roepen. Monarchie (letterlijk: alleenheerschappij) is
>ondemocratisch. Ik wil mijn staatshoofd kunnen kiezen. Wie is 't met

Inderdaad errug OT. Wil daar in de nl.politiek best een discussie over
voeren, maar laat ik effe in het kort te zeggen:
"De abberaties van een koningshuis in een democratie (=gedeelde macht tussen
gekozen en erfelijke leiders) zijn m.i. beruidend minder dan die van en
gekozen president in een democratie". Ergo: Ik kies voor de gedeelde
verantwoordelijkheid tussen een gekozen minister-president en een erfelijk
vorstenhuis.

--
Paul

Dik T. Winter

In article <dc0vctclfi0i0rka2...@4ax.com> Michel Martens <michel....@skynet.be> writes:

> Ik zal er toch maar een paar :-))))))) bijzetten of ze denken in NL
> nog dat ik het meen en dan kan ik inpakken bij nl.taal

Ach, waarom? Die Britten hebben hun koningin nog steeds hoog zitten.
Ik herinner me dat ik jaren terug in Londen was met nieuwjaar, en dat
een jongeman uit Hull volstrekt geschokt was toen ik vertelde dat bij
de toetreding van het VK tot de EEG Elisabeth niet koningin van de
EEG zou worden. Maar de zaken veranderen, sinds kort mogen de Britse
posterijen postzegels uitgeven zonder het portret van de koninging,
dit uiteraard met haar toestemming.
--
dik t. winter, cwi, kruislaan 413, 1098 sj amsterdam, nederland, +31205924131
home: bovenover 215, 1025 jn amsterdam, nederland; http://www.cwi.nl/~dik/

Dik T. Winter

In article <npKz6.217$35....@iguano.antw.online.be> "lvermeulen" <lverm...@tijd.com> writes:
> Zit ik mij het volgende af te vragen:
>
> Stel dat ik hier de koning wil beledigen, welke terminologie moet ik daar dan
> voor gebruiken?

Ik ken alleen Nederlandse voorbeelden. Ik denk echter dat het in Belgie
niet veel anders is.

> Is dat precies gespecifieerd ?

Nee.

> Als ik zeg "Albert ziet er uit als en kapitein van een visserssloep" is dat
> dan een belediging ?
> Kan ik daarvoor al achter de tralies komen ?

Ik denk het niet. In Nederland, jaren 60:
1. Cartoon van Willem, Juliana achter het raam als hoer met een
prijskaartje van f 5.200.000. (Haar wedde was net tot dat bedrag
verhoogd.) Dit in het tijdschrift God, Nederland en Oranje. Een
onderzoek werd ingesteld (ik ben nog bij de rechter-commissaris
geweest). Is geseponeerd.
2. Tijdschrift Bikkelacht. Een Beatrix look-alike als pin-up. Wel
een proces (dacht ik), maar zeker niet meer dan een nominale
veroordeling.

> Enige tijd terug is in Thailand een Brit veroordeeld tot vier maand bak
> voor het uitspreken van de hogergenoemde woorden.

In Japan zou het wel eens ernstiger kunnen worden. In die landen zijn
de hoofden van staat semi-goddelijk.

Peter Elderson

"Dik T. Winter" wrote:
> In Japan zou het wel eens ernstiger kunnen worden. In die landen zijn
> de hoofden van staat semi-goddelijk.

Zolang het duurt. De omslagtijd is vrij kort, had ik begrepen. Daarna
zijn ze weer vogelvrij, toch?

Michel Martens

"Dik T. Winter" <Dik.W...@cwi.nl> schreef op Sun, 8 Apr 2001
01:41:39 GMT in nieuwsgroep nl.taal :

> [...]
> verhoogd.) Dit in het tijdschrift God, Nederland en Oranje. Een
> onderzoek werd ingesteld (ik ben nog bij de rechter-commissaris

Was dat niet dezelfde periode van de beruchte Barend Servet-show?
Ook die voerde koningin Juliana ten tonele in mider fraaie
omstandigheden, vergezeld van mannen met enkel een truitje, sokken en
schoenen aan. En je zag niet enkel hun blote kont hoor! Er is toen
ook heel wat heisa over geweest.

Michel.

Pjotr

On Sat, 07 Apr 2001 23:39:55 +0200, Peter Elderson
<elde...@xs4all.nl> wrote:

>Meer dan een hoofd, bedoel ik. Het hoofd, dat is wat er op de munten
>staat. Daar hoef ik geen demokratie voor.

Nee, da's waar. Het moet natuurlijk wel een mooi hoofd zijn, wegens de
gewenste esthetische kwaliteit van de munt. Ik bedenk me ineens dat
het lekkere bekkie van Máxima wat dat betreft zeker voldoet. Wat dacht
je van het volgende poldermodelcompromis: Nederland een republiek,
maar met de beeltenis van Máxima op de munten? ;-))

Pjotr.

Gilbert

"Dik T. Winter" schreef:

> [...]
> 2. Tijdschrift Bikkelacht. Een Beatrix look-alike als pin-up. Wel
> een proces (dacht ik), maar zeker niet meer dan een nominale

Begin jaren '80 - Er was een t-shirt te koop met daarop in het groot een
postzegel met Bea erop met een tekstballonetje met daarin 'Lik me'.
Is toen uit de handel genomen (verboden meen ik).

--
Gilbert

"April: Alle vogels zijn nesten begonnen, en ik zit er OOK flink in.
(Levi Weemoedt)"

Eric Schade

Hanke van de Putte <hvdp...@kabelfoon.nl> in:
9ao3cj$19fp$1...@news.kabelfoon.nl...

[knip]

Ergo: Ik kies voor de gedeelde
> verantwoordelijkheid tussen een gekozen minister-president

ES: Gekozen? Door wie dan wel?
Benoemd door de Koningin zul je bedoelen.

XRutj@s

Ronald van Doorn

Gilbert wrote:

> Begin jaren '80 - Er was een t-shirt te koop met daarop in het groot een
> postzegel met Bea erop met een tekstballonetje met daarin 'Lik me'.

Een echte monarchist heeft dan ook een (oranje) sponsje op zijn bureau om de
postzegels te bevochtigen ;-)

Ronald