Remedie tegen Metformine darmklachten

Ron

Heeft er iemand tips advies betreffende de bijwerkingen van Metformine.

Ik slik momenteel 4x 500mg en heb voornamelijk in de ochtend rond 9.00 uur
last en in de avond tussen 19.00 en 21.00 uur. Door deze klachten wordt ik
enigszins beperkt in mijn werk en sociale leven.

Ron

Ben Doedens

Ik heb de ervaring dat ik sinds ik naast Metformine ook Glicazide gebruik en
de BG waarden duidelijk lager zijn geworden ook de bijwerkingen van
Metformine wat minder zijn geworden. Ik ben gelukkig VUTter en ondervind dus
weinig beperkingen van de bijwerkingen.

--
Met vriendelijke groeten,
Ben Doedens

Ido F

Hoi Ron,

Ik ben ooit begonnen met Glucophage 500 3xdaags.
Totaal geen problemen.
Ik geloof een jaar of twee geleden, kreeg ik ineens via de apotheek
Metformine in plaats van Glucophage, mocht niet meer van mevr. Borst!!
Nou de bijwerkingen waren lekker aanwezig.
Klacht bij mijn huisarts neergelegd, waar ik vooral last van had
was winderigheid ( behoorlijk ) en misselijk
Ik kreeg een ander recept met de uitdrukkelijk wens voor Glucophage.
Je zal het geloven of niet KLACHTEN waren zo weer voorbij.
Dus advies bespreek dit eens met je Internist/huisarts.

Succes

Ido Fresco

"Ron" <ro...@nospam.chello.nl> schreef in bericht

Message has been deleted

Hans van Zoelen

"Firebird" <firebi...@home.nl> schreef in bericht
> "Ron" <ro...@nospam.chello.nl> beitelde in het scherm
> news:nLsOd.32197$Pj6....@amsnews02.chello.com :
> Heb je de metformine recent gekregen?
> Zo ja, dan kan ik je vertellen dat doorgaans (maar niet altijd) de
> klachten
> na verloop van een maand of twee/drie minder worden of zelfs verdwijnen.
>
> Dat de metformine een stimulerende werking heeft op de stoelgang is echter
> een blijvende bijwerking.
>
> --
> Firebird

Wat bedoel je nou Firebird?
Het ene moment kan het minder worden of zelfs verdwijnen en het andere
moment is het blijvend dat metformine een strimulerende werking heeft op de
stoelgang.
Dus is jouw eerste zin helemaal niet van toepassing.

Hetgeen conform mijn ervaringen is. Ik gebruik nu al vijf jaar metformine en
loop nog steeds met regelmaat als een permanent bruine bonensoep etende
uienliefhebber op de gekste momenten naar de wc. Soms dagen niks aan de hand
en dan is het weer drie dagen op rij vreselijk raak. Onaangekondigd krijg ik
kramp en dan moet ik als de wiedeweerga een toilet opzoeken, want het lijkt
dan de rioolstort wel. Niet te stuiten. Heel vervelend ook. Mijn huisarts
lacht er om en zegt dat ik er maar mee moet leven.
Toch ga ik de tip van Ben Doedens m.b.t. Glicazide eens trachten door te
drukken bij de huisarts. Bedankt daarvoor Ben. Ik hoop dat heteen voor mij
nuttige tip is. Ik ben blij dat ik met medicijnen mijn Type B in de hand kan
houden, maar die stoelgang kan me ook gestolen worden.

Hans

Maria

"Ron" <ro...@nospam.chello.nl> schreef in bericht
Wat zijn bij jou de bijwerkingen?

Maria

Ben Doedens

Ik zeg niet dat het helpt, maar door gliclazide dalen de BG waarden, terwijl
de werking van Metformine berust op het afvoeren van overtollig suiker via
je darmstelsel. Ik heb het vermoeden dat gebruik van gliclazide de darm meer
kans geeft de zaak in te dikken. Verwacht er echter geen wonderen van, zo af
en toe is het nog best raak, maar zo af en toe moet ik ook vreselijk mijn
best doen de boel kwijt te raken. Mijn BG waarden waren zonder gliclazide
constant iets te hoog en ook de gemiddelde waarde steeg boven de 7. Na 3
maanden gliclazide zijn de BG waarden stukken lager en lag het gemiddelde op
6.7.

Van een andere bijwerking van metformine (en andere diabetesmedicijnen) heb
ik geen last. Ik val er geen milligram van af.

Message has been deleted

Ilex

Dit verhaal heb ik meer gehoord, en ik kon zonder problemen Glucophage
krijgen, maar de klachten worden er niet minder door, ik blijf ontzettende
last van diarree houden.

Ilex

"Ido F" <ti...@tiscali.nl> wrote in message

Henk

"Ilex" <il...@users.easynews.com> wrote in

Ddor andere oorzaken heb ik wat meer maagklachten gekregen en die
probeer ik te verhelpen met Rennies. Daar krijg je harde ontlasting van,
heb ik gemerkt.

Heb echter nog niet gekeken naar andere bijverschijnselen van de
Rennies. Misschien toch een tip.

Ben Doedens

Ilex wrote:
> Dit verhaal heb ik meer gehoord, en ik kon zonder problemen Glucophage
> krijgen, maar de klachten worden er niet minder door, ik blijf
> ontzettende last van diarree houden.
>
> Ilex

Glucophage is ook Metformine onder een andere merknaam.

Ido F

Beste Ben,

Je hebt helemaal gelijk, echter er zitten toch wat andere bestandsdelen in
het tabletje.
Dit besproken met de apotheker.
In Metformine, zitten een heleboel hulpstoffen, zoals bv. stearinezuur,
colloidaal, titaandioxide enz.
In Glucophage aanmerkelijk minder, dus daar kan het probleem in zitten.
Kijk eens op de site: www.cbg-med.nl ( gekregen via mijn huisarts )
Ik lees je reactie wel weer.

Gr.

Ido Fresco

"Ben Doedens" <doe...@hetnet.nl> schreef in bericht

Ilex

"Ben Doedens" <doe...@hetnet.nl> wrote in message
> [...]

JA!!, dat weet ik ook wel! Daar gaat het hele draadje toch over! Ik zeg
alleen maar dat het bij mij geen enkel verschil maakt of ik Glucophage of
Metformine gebruik, ik blijf verschrikkelijke diarree houden die ook na
maanden gebruik niet ophoudt!

Ilex

willem

to Ben Doedens
Op Thu, 10 Feb 2005 10:44:17 +0100 schreef Ben Doedens <doe...@hetnet.nl>:

Ik gebruik ook al geruime tijd 4x 500 mg.
Ik wou dat ik eens wat gemakkelijker naar de WC kan.
Dus niet idereen heeft het zelfde verschijnsel
Afvallen mij volledig onbekend. overgens slik ik ook nog 5 mg Amaryl

--
Gemaakt met Opera's revolutionaire e-mailprogramma:
http://www.opera.com/m2/