Zelf Kieuwnetten maken, palingkistjes timmeren en fuiken breien..

Peter

Hallo,
Ik ga over een weekje een week vissen aan de rivier, en wel op paling. Het
is de bedoeling dat we van 21.00 - 5.00 vissen en dan van 5.00 tot 13.00
slapen. Dus dan hebben we van 13.00- 21.00 nix te doen (ja eten enzow
natuurlijk).

Dus ik dacht, met die tijd kunnen we vast wel iets doen. Ik heb ooit eens
gehoord dat kieuwnetten, (een net wat je verticaal in het waterhangt, dmv
drijvers en lood, als vissen ertegenaan zwemmen blijven ze vast zitten) zelf
te maken zijn. Maar op internet is hier nix over te vinden. Dit vind ik
jammer. Maar weet iemand hier mischien hoe je ze moet maken en van welke
soorten touw/draad/tuig?

Ook over fuiken kan ik weinig vinden, welke afmetingen en dergelijke moet je
hebben qua ringen en welk soort 'net'moet er om de fuiken komen? En hoe moet
dit bevestigd worden?

Ik las in het grote palingboek van Stef de Bruin over plaingkistjes, alleen
hier ging de schrijver niet verder op in. Weet iemand hier de afmetingen
van, en hoe je deze verder moet maken.. houtsoort en dergelijke.

Het zijn best veel vragen voor 1 topic, maar ik zou graag met de antwoorden
een website samenstellen, zodat iedereen die een fuik/palingkistje of
kieuwnet zelf wil maken niet langer hoeft te zoeken.

Ik hoop dat jullie veel reageren, ook al weet je maar een klein beetje, alle
beetjes helpen..

Groeten,
Peter

Ps. Als je nog fuiken/palingkistjes of kieuwnetten te koop hebt, heb ik wel
intresse, mail me op peter....@is.nl

Sjoerd van der Wijk

HET ONDERWERP WAAR JE HIER OVER SPREEKT IS VERBODEN VISTUIG
JE KUNT JE WEL VOORSTELLEN DAT ALS JE OP DEZE MANIER GAAT VISSEN NIX MET
SPORTVISSEN TE MAKEN HEBT

Peter heeft geschreven in bericht ...

Kristof Cappoen

Verdomme vis als een sportvisser en niet als een stroper BAH Dit
letterlijk en figurlijk de vis uitroeien ik ben er spraakloos van :-(

"Peter" <peter.blo...@is.nl> schreef in bericht

Erik Etrout

Stel zo'n vraag in de nieuwsgroep "Stropers en andere criminelen", maar niet
hier !

Bedankt en ik hoop dat je nix vangt !

ERIK

"Peter" <peter.blo...@is.nl> schreef in bericht

Ton van der Bruggen

JE HOEFT NIET ZO TE SCHREEWEN!

Maar goed, even serieus. Ik ben het niet met die vistuigen eens, maar: De
genoemde vistuigen zijn gewoon te gebruiken (-en dus legaal-) wanneer je je
een grote sportvisakte aanschaft én schriftelijke toestemming hebt van de
eigenaar/visrechthebbende van het water...

Groeten, Ton.

"Sjoerd van der Wijk" <sjoerdva...@hetnet.nl> schreef in bericht

Bert

Gelukkig heb je op internet niets kunnen vinden.
Wij zullen je zeker niet wijzer maken.
Hoe kan iemand zo dom zijn om zo'n vraag te stellen in de nieuwsgroep
"Sportvissen"
"Erik Etrout" <Erik-...@pandora.be> schreef in bericht

Kristof Cappoen

Peter
Ik hoop dat ge net zoals de vissen stikt in u netten en fuiken, toegelaten
of niet het is er voor u maar alleen om de buit te doen ! ik hoop uit de
grond van mijn hart dat gij nooit z'on moordwapens in handen krijgt. Pffff
weeral één die het visbestand naar de kl*ten helpt en wij maar proberen te
vragen om de vis terug te zetten vooral de ondermaatse vis zoals bv
snoekbaars, snoek enz.
VERGEET NIET dat ook andere vis in u zo geliefde netten STIKT !!!!!!! ik
bedoel baars brasem voorn en noem maar op denk toch eens na man. Is het
bedoeld voor op zee wel dan telt voor mij de zelfde regel ondermaatse vis
gaat eraan en de vispopulatie blijft achteruit gaan .
Marc

"Peter" <peter.blo...@is.nl> schreef in bericht

sportvisser

Hallo.

Ik denk niet dat je de vergunningen heb om met fuiken e.d. op paling te
vissen.
Fuiken e.d. weet ik niets vanaf maar ik heb wel ervaring met palingkistjes.
Ik heb een geweldige gebruiksaanwijzing voor het maken van palingkistjes. en
een adres waar je keeltjes kunt bestellen als er interesse voor is hoor ik
het wel.

Groetjes John.

"Peter" <peter.blo...@is.nl> schreef in bericht

sportvisser

Sorry e-mail vergeten.

[...]

fam.van.ni...@kabelfoon.nl

Groet John

"Peter" <peter.blo...@is.nl> schreef in bericht

Stratenmakersbedrijf W. v.d. Heijden B.V.

Wijzig je naam in (sport)vis(ser)stroper.

"sportvisser" <peuren...@NOSPAM12move.nl> schreef in bericht

Rudi Dekeyzer

Doe zoals ik, man, wij hebben dinsdag 16 knappe snoekbaarzen gevangen op een
plug. Allemaal maatse vissen waarvan zeker de helft 60-plussers. Stuk voor
stuk netjes gehaakt en ongeschonden weer vrijgelaten. En we hebben ons
geamuseerd hoor. Ik hoef daar echt geen boterham minder om te eten.

Rudi

Peter <peter.blo...@is.nl> wrote in message
> [...]

ronald....@gmail.com

Hoi gasten,

Het is 2014 en Ik schryf vanuit Zuid Afrika

Ald fuikvissen verboden is, waarom het ik in m'n laatste vakantie in nederland zoveel fuiken in De Wieden gevonden heb. Hebben die gasten er een vergunning voor?

marcjd...@hotmail.com

niks mis met fuiken vind ik zelf zolang je de gevangen vissen NIET terug gooit. de vissen zijn getraumatiseerd en zullen dood gaan.

als je gaat fuik vissen, doe het dan niet te veel een doe iets nuttigs met de vissen.

vis is gezond, maar duur. Voor veel mensen is dit lijkt een goede oplossing om toch een keertje te kunnen genieten van een lekkere paling.

-

Ik heb de zelfde vraag. Ik heb wel eens met fuiken gevist, maar mijn fuik is stuk. Dus omdat fuiken vrij duur zijn, zal ik ook graag willen weten hoe je een fuik moet maken van bijvoorbeeld kippengaas.