Re: Wakeboard-boot kopen omgeving Loosdrecht-Naarden-Almere

Roger

"JVM4REAL (Jeroen)" <jvm4...@hotmail.com> schreef in bericht
news:hvt5e05bhumd4un40...@4ax.com...
> Ik ben op zoek naar een betrouwbare dealer waar ik een leuke speedboot
> kan kopen voor het wakeboarden. Is hier iemand die me een dealer in
> omgeving Loosdrecht-Naarden-Almere kan aanbevelen? Ik geef liever iets
> meer uit voor een 2e hands boot met garantie/service dan een boot
> zomaar van markplaats...

Kijk eens naar een rib. Prima om mee te skiën, licht in gewicht, lage
brandstofrekening...

In bunschoten zit een yamaha dealer.

Roger

Hendrik Keizer

Jachthaven De Evenaar is wel in orde.
hendrik

> [...]

> omgeving Loosdrecht-Naarden-Almere kan aanbevelen? Ik geef liever iets
> meer uit voor een 2e hands boot met garantie/service dan een boot

Danny

Als je echt wilt wakeboarden moet je voor een echte wakeboardboot gaan met
een schroefas ov V-drive. Deze produceren de mooiste golf hoervoor. Een Rib
heeft een minder mooie golf hiervoor. Maar als beginner kan je met een RIB
ook plezier hebben. Net erna hoe hoog je niveau is.

Danny
"Roger" <ro...@rogervanderkraan-nospam.nl> schreef in bericht

Roger

"Danny" <dan...@wish.net> schreef in bericht

> [...]
> heeft een minder mooie golf hiervoor. Maar als beginner kan je met een RIB
> ook plezier hebben. Net erna hoe hoog je niveau is.

pcies helemaal mee eens. maar gelet op het benzineverbruik kun je met een
rib 6x per week oefenen voor het zelfde geld :-)

roger

Danny

Ik ben benieuwd wat voor motor jij achter je RIB hebt en wat het verbruik
ervan is. Ik verstook ongeveer 12 liter per uur waarbij de snelheid
grotendeels boven de 20 km/u licht en ook goede stukken volgas. Ik heb een
130 pk Volvo Penta motor 4 cilinder erin liggen.

Ik vind RIBs prachtige dingen maar betrekkelijk duur en beperkte
binnenruimte. Is het rendabel om na een jaar of 10 de tubes te vervangen? En
wat kost zo'n geintje ongeveer?

Roger

"Danny" <dv_...@hotmail.com> schreef in bericht

> [...]
> grotendeels boven de 20 km/u licht en ook goede stukken volgas. Ik heb een
> 130 pk Volvo Penta motor 4 cilinder erin liggen.

8 liter per uur met een Yamaha 40 pk tweetakt, volgas

> Ik vind RIBs prachtige dingen maar betrekkelijk duur en beperkte
> binnenruimte. Is het rendabel om na een jaar of 10 de tubes te vervangen?
En
> wat kost zo'n geintje ongeveer?

Mijn boot was 10.000 euro all in. Je kan de tubes vervangen, voor ongeveer
2.500

Roger

Danny

Hoi,

Kan je daar goed mee waterskien? Ook mensen die het nog moeten leren? Ik
hoor van verschillende mensen dat je echt minimaal een pkl of 70 hiervoor
nodig hebt.

Hoe lang is die RIB? Een 4,5 meter?

Ik vind die 8 liter best nog veel in verhouding tot 12 liter met mijn 130 pk
uit 1977.

Roger

> Kan je daar goed mee waterskien? Ook mensen die het nog moeten leren? Ik
> hoor van verschillende mensen dat je echt minimaal een pkl of 70 hiervoor
> nodig hebt.

nee hoor, met 40 pk is prima te skiën. ook met iemand van 90 kg in het
water.

> Hoe lang is die RIB? Een 4,5 meter?

4.70 ja

> Ik vind die 8 liter best nog veel in verhouding tot 12 liter met mijn 130
pk
> uit 1977.

die wil ik wel eens een uurtje vol gas zien varen. met 25 liter kan ik 4 tot
5 uur skiën, maar als je 'm goed op z'n staart trapt dan gaatie pas
verbruiken.

edoch, een 4-takt verbruikt natuurlijk altijd minder.

roger

Message has been deleted

Beerik

JVM4REAL (Jeroen) wrote:
> Als je (terwijl er geen andere klanten
> zijn) alle boten bekeken hebt 0,0 % aandacht krijgt, vrees ik het
> ergste als er eens wat met je boot aan de hand is. Leuke boten hebben
> ze wel, maar aan mij zullen ze er nooit een verkopen!

Bij vrijwel iedere jachtmakelaar moet je zelf de initiatieven nemen bij/voor
het bezichtigen van boten. Persoonlijk vindt ik dat wel lekker (niet direct
zo'n verkoper achter mijn kont aan zitten), maar aan de andere kant; ze
verdienen er een hoop geld mee.... laat ze er ook maar wat voor doen ;)

Erik.

Message has been deleted

Danny

Maar wat voor boot zoek je nu precies? Echt een die specifiek voor het
wakeboarden is dus met een tower erop en een inboard met V-drive of
schroefas of is een speedboot met in- of outboard ook vodoende? De eerste
heeft lang niet elke dealer staan, de tweede is gemakkelijker te vinden.

Danny

> Ach als ik alle boten uitgebreid heb bekeken en komt nog steeds
> niemand even vragen of een bepaald soort boot ofzo zoek weet ik
> genoeg.
>
> Het leek me meer een zaak waar je geholpen wordt als je met een foute
> mercedes en dito vrouw langskomt :)
>
> M. vr. groeten,
> Jeroen (zoekt verder naar wakeboard boot)

Message has been deleted

PieterW

On Thu, 1 Jul 2004 17:01:11 +0200, "Danny" <dan...@wish.net> wrote:

>Als je echt wilt wakeboarden moet je voor een echte wakeboardboot gaan met
>een schroefas ov V-drive. Deze produceren de mooiste golf hoervoor.

een Urker produceert een veel mooiere golf volgens mij.

Cheers, Pieter
--
Vernuft is een sublimatie van domheid.©

Danny

Hey Jeroen,

Als ik jouw was zou ik voor een boot gaan met een buitenboordmotor met een
lengte van tussen de 5 en 5,50 meter. Misschien 6 maar dan wordt hij wel
groot, een 17 voets boot is groot genoeg. Persoonlijk zou ik dan gaan voor
een boot met een open neus. Als je wilt wakeboarden kan je veel vrienden
meenemen die gewicht aan boord brengen waardoor de boot dieper komt te
liggen en je een hogere golf produceert. Vaak hebben ze back-to-back seats
die uit te klappen zijn tot zonnebed. Inboard is leuk en ziet er meestal
iets beter uit maar een buitenboordmotor heeft toch meer voordelen. De boot
is lichter, motor gemakkelijker te vervangen e.d. Bij een dealer krijg je op
een motor (nieuw en gebruikt) garantie. Op boten in de meeste gevallen niet.
Maar aan een boot kan je vaak zien of er iets aan mankeert. Als een boot er
nog goed uitziet is hij meestal goed bijgehouden. Maar er zijn toch een paar
punten van aandacht bij een boot:

- Kijk of de vloer zacht en sponzig aanvoelt. Veel boten krijgen water
binnen door regen of als men uit het water in de boot stapt. Dit water komt
via schroeven en gaten onder de vloer waardoor deze gaat rotten. De vloer
voelt dan zacht aan. Met name voorin bij het dashboard in het midden waar de
doorstap naar voren is komt er vaak water via het raam naar binnen en bij de
stoelen waar de schroeven in de vloer zitten. Als je er met een
schroevendraaier in prikt heb je kans dat je dwars door de vloer steekt
(spreek uit ervaring). Ook bij skipalen e.d. heb je dit.

- Een tweede punt van aandacht is de spiegel. Deze wil ook nogal eens
rotten..

- Let ook op haarscheuren, vooral op de hoeken bij de spiegel.

- Bekleding vervangen is duur, als er een scheurtje in zit kan je wachten op
de volgende, reparatie kan een uitzichtloos geheel zijn en vervangen is vrij
prijzig.

- Als je een gebruikte motor bij een boot koopt dan is het misschien
verstandig om er door een dealer naar te laten kijken. Zij kunnen jouw wel
vertellen of de motor goed of aan een revisie toe is. Dit kost uiteraard wel
een paar centen.

Als je zuinig wilt varen is het het overwegen waard om voor een direct
ingespoten tweetakt motor te kiezen, fel, zuinig maar kost wel een paar
centen.

Ik hoop dat je er iets aan hebt en ben benieuwd wat voor boot het gaat
worden.

Danny

> [...]
> zonnen (vooral belangrijk voor m'n vriendin :) Een niet al te gek
> benzineverbruik spreekt natuurlijk wel aan. Een rib heb ik daarom ook
> overwogen, maar heeft wat minder mogelijkheden/comfort qua zonnen en
> met vrienden varen.
>
> Wat ik me afvraag is of het zinnig is zo'n boot bij een dealer te
> kopen. Simpelweg geen ervaring mee. Zou je op een boot van ca. 5 jaar
> oud bijvoorbeeld garantie kunnen krijgen? M'n vroegere buurman heeft
> inmiddels z'n 3e 70 PK buitenboordmotor achter z'n Boston Whaler
> hangen, en dat soort ellende zit ik niet zo op te wachten.

Message has been deleted

Fekke

Hallo Jeroen,

Ik heb juist een tijdsintensieve speurtocht gedaan naar een tweedehands
speedboot. Mijn zoektocht concentreerde zich op een boot waarmee ik kan
gaan wakeboarden. Vanwege de ruimte aan de achterkant heb ik gekozen voor
een inboard motor.

Na mij zoektocht constateerde ik dat de tweedehands boten zo prijzig zijn,
dat ik net zo goed voor een nieuwe kon gaan. Blijkbaar verminderen
speedboten niet zo snel in waarde. Daarbij komt dat de wat lichtere boten
op de tweedehandsmarkt bijna niet te koop zijn. Ik kwam bijna altijd uit op
een boot die te groot is. Ik heb verschillende boten gezien (voornamelijk
bij de particulier) en het viel mij op dat vaak de stiksels van de kussens
slecht waren. Ook waren stootranden vaak beschadigd. En ja, het oog wil
ook wat. Ik heb dan ook maar een nieuwe gekocht inclusief de nazorg en
garantie. Ook hiervoor heb ik een redelijk tijdrovend marktonderzoek
gedaan. Het is een bayliner 175 met wakeboardtower geworden. Dit is een
relatief kleine boot (5,33 m) met een 135 pk motor en een open punt. Zonnen
kan je vriendin door twee stoelen plat te leggen. In de threads heb ik over
garantieverhalen gelezen. Bij Bayliner is de garantie (op constructiefouten
van de boot zelf) levenslang. Op de motor 2 jaar. Op de instrumenten etc
slechts 1 jaar. Oh, ja. De leverancier. Bomert. Daar heb ik vooralsnog
veel vertrouwen in. Ik heb gezocht in de nieuwsgroepen naar eventuele
negatieve berichten over dit bedrijf. Niets gevonden. Slechts een paar
positieve opmerkingen. De benadering van de verkoper is professioneel en
gericht op (in mijn geval) wat ik wilde bereiken. De verkoper was ook in
staat een enkel wild idee van mij te nuanceren. Hierdoor heb ik geen geld
besteed aan zaken die voor mij niet direct van belang zijn.

Ik lees en hoor dat bayliner een mindere boot is dan bijvoorbeeld de Mariah
of de Maxum. Een Mariah, Maxum, (en zovele anderen) zijn vaak wat zwaarder
dan een Bayliner. Dat kan ik nou net niet hebben. Mijn auto mag namelijk
maar een beperkt gewicht trekken. Mijn Bayliner en mijn trailer hebben
samen precies het juiste gewicht.

Succes met je zoektocht.

VrGr
Fekke

"JVM4REAL (Jeroen)" <jvm4...@hotmail.com> wrote in message
> [...]

> omgeving Loosdrecht-Naarden-Almere kan aanbevelen? Ik geef liever iets
> meer uit voor een 2e hands boot met garantie/service dan een boot

Message has been deleted

Danny

Hallo Fekke,

Het is niet zo dat boten niet snel in waarde dalen. De bayliner die jij
gekocht hebt komt uit de VS waar men met dollars betaalt. De dollar is vorig
jaar zo hard gezakt dat men de prijzen tot wel 25% kon laten zakken. Dan is
het niet moeilijk om met de nieuwprijs dicht in de buurt te komen van een
jonge gebruikte boot. Ik geloof dat de goedkoopste Bayliner begint bij 13000
euro. Als je dit vergelijkt met een boot van 88 tot 93 waar ze tussen de
9000 en 12000 euro vragen is dit verschil helemaal klein.

Hou er wel rekening mee dat een Bayliner eigenlijk Low-budget boten zijn die
ze zo goedkoop mogelijk proberen te bouwen om ze aantrekkelijk te maken voor
het grote publiek. Wil je echte kwaliteitsboten moet je gaan voor merken als
Four Winns en Chaparral. Niettegenstaand dat met goed onderhoud en
liefdevolle behandeling van zo'n boot deze ook lang mee kan gaan.
Begrijp me niet verkeerd dat ik ze lowbudget boten noem, ik heb er zelf ook
een.

Ik geloof niet dat Mariah zoveel beter is als bayliner. De afwerking wat uit
het zicht is is echt niet super te noemen. Dit is niet erg van belang maar
als je in het motorruim kijkt is de vloerbedekking echt niet recht
afgesneden. Verder ziet het er allemaal wel leuk en verzorgd uit en de
Mariah boten hebben een geweldige lijn (persoonlijk vind ik ze mooier als
Bayliner). Mariah wordt nu gebouwd door de mensen die voorheen Renken deden.

Een 17 voets bayliner kan je niet vergelijken met een 18 voets mariah, deze
is 30 cm langer wat ruimte maar ook gewicht meebrengt.

Danny

"Fekke" <n0-On...@wanadoo.nl> schreef in bericht

Message has been deleted

Danny

Mocht je een nieuwe boot kopen staan er overal altijd leuke prijzen op. Maar
wil je iets extra's zoals een wakeboardbeugel e.d. moet je er extra voor
betalen. Ook komen er kosten bij om de boot klaar te maken. Ik geloof dat
Holland Sport Boat Centre in Amsterdam 1000 euro rekent om een boot klaar te
maken. Ook radio's zijn vaak duur, je kunt meestal beter een gewone
autoradio kopen en deze inbouwen.

Volgens mij wordt er op marktplaats ook nog een skiboot aangeboden voor net
geen 7000 euro, met een 150 of 200 pk buitenboordmotor. Er zit alleen geen
wakeboardbeugel op. Misschien is t iets voor je.

Danny