double push

John Smulders

Hoi,

Voor degene die nog harder willen is dit misschien een leuke site. Gaat over
double push.

Groeten

John Smulders

http://www.skatecentral.com/public/custom/Dan.Burger/chooped/chooped.html

Dave Smulders

Deze techniek leer je automatisch jezelf aan als je eerst de 'normale'
techniek volledig onder de knie hebt.
Kortom, mensen die eraan toe zijn om deze "techniek" te gebruiken leren het
vanzelf....ik denk niet dat het voor andere mensen nut heeft dit te
leren.....aangezien het gewoon een stukje extra slag is van de normale
slag....pas nuttig als je "normale" afzet qua techniek al perfect is.
En dan doe je het toch al automatisch :)

Dave

John Smulders <jsmul...@freeler.nl> schreef in berichtnieuws
8cfl8e$bsf$1...@rubidium.news.lion-access.net...

Peter van der Sluis

Dave Smulders wrote:

> [...]
> slag....pas nuttig als je "normale" afzet qua techniek al perfect is.
> En dan doe je het toch al automatisch :)

Dat lijkt me stug want de double push vereist een heel andere
coordinatie en balans dan de gebruikelijke schaatstechniek. Ik denk van
mezelf dat ik een heel behoorlijke techniek heb maar mij lukt het niet
om de DP onder de knie te krijgen. Automatisch gaat het zeker niet...

Peter van der Sluis
Pijnacker

Sjakkie

Moet je ff een tijdje gaan ijshockeyen, dan leer je echt krachtig schaatsen
en schaats je vanzelf al een beetje met de DP. Je moet het niet forceren,
want dan lukt het niet. Het moet vanzelf gaan en dat gaat pas als je een
behoorlijke tijd skate en het ook echt kan.

Sjakkie

Dave Smulders

> [...]
> mezelf dat ik een heel behoorlijke techniek heb maar mij lukt het niet
> om de DP onder de knie te krijgen. Automatisch gaat het zeker niet...

Nuja, ik heb vandaag toch eerst echt op m'n skates gestaan en gekeken, maar
dat DP heb ik mezelf nooit aan hoeven leren, en doe het wel....
Ik was meer verbaasd eigenlijk dat er een site over was die de 'techniek'
uitlegt....aangezien het me redelijk logisch lijkt....

Iedereen wil een langere slag (bv. de klapschaats...), maar vergeten
blijkbaar dat je em bij het begin ook langer kan maken :)
Goede oefening bijvoorbeeld om je 'normale' slag te perfectioneren, is
tijdens het schaatsen je been helemaal uislaan, en niet meteen
terughalen...nu sleep je met redelijk lage snelheid, het puntje van je
schaats naar je 'standbeen', totdat je met je skate de hiel van je andere
schaats raakt....daarna zet je em voor je neer, en doet aan de andere kant
hetzelfde...
Bij deze oefening maak je heel veel gebruik van je gewicht, aangezien je het
steeds omhoog brengt en weer gebruikt in je slag...dit, plus de beenbeweging
leiden er uiteindelijk toe, dat je bij normaal skaten, de DP 'techniek'
automatisch gaat doen.

Overigens, is overdreven gebruik maken van deze techniek ook niet
optimaal...een beetje is gunstig voor je snelheid/controle....maar de
overdreven variant vreet teveel energie voor de extra snelheid die je eruit
krijgt.

Dave

Peter van der Sluis

Sjakkie wrote:

<knip>

> [...]
> want dan lukt het niet. Het moet vanzelf gaan en dat gaat pas als je een
> behoorlijke tijd skate en het ook echt kan.

IJhockeyen...!!?? Zo'n zeven jaar geleden ben ik weer met schaatsen
begonnen en om mijn enkels niet te veel te belasten dacht ik dat het
wijs zou zijn om op hockeyschaatsen te rijden. Na een rondje of drie
wist ik dat het nooit iets zou worden tussen de hockeys en mij. Ik heb
een paar noren gehuurd en wist gelijk weer waarom ik schaatsen leuk
vind.

Dat de DP effectief kan zijn betwijfel ik niet maar of de techniek beter
is dan de gewone schaatsslag, daarvan ben ik nog steeds niet overtuigd.
Afgelopen zomer zag ik een paar Amerikanen deel nemen aan skeelerraces
hier te lande. De Ami's waren fervente DP'ers, en niet zonder succes
want ze eindigden regelmatig bij de eerste tien, maar het viel me op dat
in de loop van de race hun DP steeds meer overging in een gewone
schaatsslag. Het kan best, zoals ergens anders in dit draadje wordt
gesuggereerd, dat de DP zoveel energie vraagt dat het misschien alleen
een geschikte techniek is voor de korte afstanden op de baan.

Overigens kan die hele DP me niet zoveel schelen. Ik skeeler vooral om
mijn schaatstechniek een beetje bij te houden.

Groetjes en wees voorzichtig,

Peter van der Sluis

Dave Smulders wrote:

<knip>

> [...]
> leiden er uiteindelijk toe, dat je bij normaal skaten, de DP 'techniek'

Als ik me voorstel te doen wat je hierboven beschrijft dan zie ik het
niet anders voor me dan een gewone schaatsslag en het omhoog en omlaag
brengen van je gewicht is niet per definitie alleen gebonden aan het
double pushen.
Je uitleg wijkt af van wat er in 'Inline Skater' in een fotoserie door
de Belg Renaat Demeter wordt voorgedaan. Bovendien is vriend en vijand
het er iniddels wel over eens dat je op ijs, in elk geval niet met
noren, kan DP'en...
DP komt er in het kort op neer dat je aan het begin van een slag eerst
een afzet naar binnen geeft en na deze afzet de slag afmaakt met een
gewone slag naar buiten. Het is te ingewikkeld om het hier beeldend uit
te leggen dus zou ik je adviseren de plaatjes in 'Inline Skater' te
bekijken of ergens op het web een videootje van een DP'er te pakken te
krijgen...

DP'ze en wees voorzichtig,

Sjakkie

> [...]
> wist ik dat het nooit iets zou worden tussen de hockeys en mij. Ik heb
> een paar noren gehuurd en wist gelijk weer waarom ik schaatsen leuk

Jah IJshockey. Daar komt de DB in principe vandaan. Een of andere Amerikaan
of Canadees, die voorheen IJshockey deed, is deze techniek als eerste gaan
gebruiken bij het skeeleren. Volgens mij doet hij aan sprinten op skeelers.

> [...]
> gesuggereerd, dat de DP zoveel energie vraagt dat het misschien alleen
> een geschikte techniek is voor de korte afstanden op de baan.

Wat is de gewone schaatslag dan ? Want voor zover ik weet doe je de DP al
een beetje bij de normale schaatslag. Jah kost veel energie, dus wordt dan
ook veel gebruikt bij kortere afstanden.

Sjakkie

Dave Smulders

Peter van der Sluis <2641...@worldonline.nl> schreef in berichtnieuws
38ECFDF0...@worldonline.nl...

> [...]
> te leggen dus zou ik je adviseren de plaatjes in 'Inline Skater' te
> bekijken of ergens op het web een videootje van een DP'er te pakken te

Huh ? ik heb het toch nooit over ijs gehad ? :)

DP is simpel gezegd niets meer dan een overstap inzetten en dan toch maar
beslissen rechtdoor te gaan :)

En er zijn variaties op....je kan bijvoorbeeld....(op zowel beton als ijs in
dit geval)....je schaats voorbij het middelpunt van je gewicht neer laten
komen (aan dan kant dat je dus gigantisch op je gezicht schuift als je te
lang zo blijft hangen :)

en aan je skate/schaats "trekken" met je been. En dan snel over het rechte
punt laten klappen (op ijs...anders glij je nogal weg)

Dat geeft ongeveer dezelfde snelheidswinst als de double push, mits goed
uitgevoerd :)

Dave

dirk van zoest

Ik heb me op papier al een tijdje bezig gehouden met de DP. Op de baan vind ik
het knap lastig, maar dat komt omdat dat 'schaatsknopje' in je hoofd om moet.

Op http://www.breakawayskate.com staat veel info over de DP. Je kan zelfs een
trainings video bestellen. De eigenaar van de de site Barry Publow (canadees
schaatser en skeeleraar) heeft ook een zeer interessant boek geschreven (speed
on skates) wat de 70 gld zeker waard is. Er staan veel Dp oefeningen in.

Groetjes van Dirk

http://www.xs4all.nl/~dirvz/rijn-ijssel.htm

2klaar

On Thu, 06 Apr 2000 23:13:20 +0200, Peter van der Sluis
<2641...@worldonline.nl> wrote:

> [...]

>de Belg Renaat Demeter wordt voorgedaan. Bovendien is vriend en vijand
>het er iniddels wel over eens dat je op ijs, in elk geval niet met

Op ijs kun je prima DP'en, maar het heeft geen zin, omdat je dan je
glijfase verwaarloost.. Dus het levert niets op maar kost meer
energie!

groeten, Maurits