waarschuwing truma geiser

weirdo13

heb een nieuwe caravan met truma geiser naar frankrijk gesleurd.
heerlijk lux dat warme water. gevaarlijker is echter dat de
temperatuur van het waterniet hoger komt dan 55 graden celsius,
terwijl truma zegt dat die net boven de 65 moet zijn, waarmee het een
potentieel dodelijke besmettingsbron kan worden. legionelle
bijvoorbeeld.....
men zij gewaarschuwd!

Willy

Ik heb 2 standen, 50° & 70°.
Steeds op 70° plaatsen, anders kan je problemen krijgen (veteranen ziekte)
vooral bij het versproeien van het water (douche).
Willy.

weirdo13 <schi...@hotmail.com> schreef in berichtnieuws
McIjO5E0eeJa+U...@4ax.com...

J@nneke

Dat is nu precies een van de redenen dat ik de boiler niet gebruik.
Douchen vind ik sowieso al een crime in de caravan.
Janneke

"Willy" <hare...@pandora.be> schreef in bericht

Bert W

"weirdo13" <schi...@hotmail.com> schreef in bericht

Een geiser?? Ik ken zelfs geen boiler van het merk Truma die niet verhit kan
worden tot de gewenste temperatuur. Dus verkoop geen onzin.
--
Groet, Bert W (to reply to sender remove NOSPAM from emailadress)
not honoured, but enthousiast member of http://www.caravanclub.nl/

Tom

"weirdo13" <schi...@hotmail.com> schreef in bericht

Nah - is geen probleem, tenzij je in de caravan doucht (en dat doen maar
heel weinig mensen). Gewoon handen wassen, of afwas doen, levert geen enkel
gevaar op ook al walmt het water van de legionella (en die kans is sowieso
al zeer klein).

Groeten,
Tom.

weirdo13

dank voor alle reacties

truma zegt da het geen probleem is daar de duitse wetgeving het over
Behaelter groter dan 60 liter heeft.......

volgens de dealer van de caravan, mijts in heerhugowaard, moet er een
element vervangen worden, in een nieuwe geiser nb!

enne die tiepes die roepen dat ie ingesteld kan worden, waar dan?? de
folder annex gebruiksaanwijzing rept daar niet over.

janneke, ben het helemaal met je eens, maar de buerstner heeft een min
of meer handig gordijn dat ellende tegengaat en in turkije en perzie,
iran voor de andere lezertjes, is het wel een uitkomst. evanls onlangs
in kosovo, waar de stront van de muren droop.

Joost Dirven

Wat een viezerikken

In een camper kun je je wel douchen

Regards,

Joost JFA Dirven
FASTER IMPORT

Email : dir...@useyewear.nl

Tom <ttt...@wegspam.wxs.nl> schreef in berichtnieuws
9g2us8$5u3fl$1...@reader03.wxs.nl...

Jan van der Windt

Hallo weirdo13,

Dit probleem is niet onbelangrijk. Daarom is het van belang om juiste
gegevens te verspreiden.
Ik ben benieuwd hoe je hebt geconstateerd dat het water in de geiser slechts
tot 65 graden wordt opgewarmd?
De temperatuur van het getapte water is zeker lager, daar het eerst door een
paar meter slang wordt gepompt.

Indien de caravan 1 ŕ 2 weken niet is gebruikt, is het het nodig om al het
water in een vaste tank weg te laten lopen, door te spoelen en vers water te
tanken. Wat ik uit de pers begrepen heb is dat die legionella bacillen zich
éérst tot een gevaarlijke massa vermenigvuldigd hebben, wanneer het water
lange tijd in slangen of in een reservoir heeft kunnen staan - heb jij
andere informatie?

Groeten,

Jan

weirdo13 <schi...@hotmail.com> schreef in berichtnieuws
McIjO5E0eeJa+U...@4ax.com...

Joost Dirven

Ik reis veel, caravan of camper is nu niet belangrijk.

"Indien de caravan 1 ŕ 2 weken niet is gebruikt, is het het nodig om al het
water in een vaste tank weg te laten lopen, door te spoelen en vers water te

tanken". Sorry,... nooit van zijn leven, na twee dagen laat ik mijn water al
weglopen.

Tank schoonmaken: natuurlijk. Mijn tank is redelijk groot en ik geloof al
die fabrikanten verhalen wel. daarom:

Ik doe in mijn tank eerst redelijk veel chloor en dan water. (bij mij is dat
450 liter dus ik praat over enkele liters) Dit laat ik een nacht staan en
laat dit dan door AL MIJN LEIDINGEN weglopen maw: de kranen laten lopen, net
zolang water bijvullen totdat er geen bubbeltjes meer meekomen.

Dit is een goedkope en efficiente manier van tank schoonmaken. Ziektes komen
voornamelijk door lange tijd stilstaand - stagnant - water. Twee weken water
bewaren is zeer risicovol. Een week is niet erg slim.

Succes

Joost Dirven.

Email : dir...@useyewear.nl

Jan van der Windt <jc.vd...@hccnet.nl> schreef in berichtnieuws
9g36d6$6dn$1...@news.hccnet.nl...

weirdo13

het commentaar van Truma............

leider ist es nicht mölich, die Wassertemperatur in der Therme
zu erhöhen, da dies zur Zerstörung des Grätes führen könnte.
Außerdem ist dies auch nicht notwendig, da wie im letzten
Schreiben schon angedeutet, keine Legionellengefahr besteht.

Wenn Sie eine höhere Wassertemperatur wünschen, müssten Sie
einen TRUMA-Warmwasserboiler einbauen.

mfg
Eberhard Römer

Bert W

"weirdo13" <schi...@hotmail.com> schreef in bericht

Ah, de electrische Therme boiler. Ja, die heeft een element wat bij een
bepaalde bereikte temperatuur afslaat. Ik denk dat het risico van legionella
in een campingdouche vele malen groter is dan met deze boiler. Heb je je wel
eens afgevraagd hoe hoog of liever hoe laag.. de temperatuur is die uit een
douchekop komt? Legionella kan goed gedijen in lauwe stilstaande leidingen.
In zo'n direkt kort caravan leidingnetje is de kans m.i. te verwaarlozen.

Tom

"Bert W" <bert....@hccnet.nl> schreef in bericht

<knip>

> Legionella kan goed gedijen in lauwe stilstaande leidingen.
> In zo'n direkt kort caravan leidingnetje is de kans m.i. te verwaarlozen.

En uiteindelijk: wie doucht er nu in de caravan? De meeste campings
schijnen tegenwoordig over warme douches te beschikken.

Groeten,
Tom.

weirdo13

> [...]
>In zo'n direkt kort caravan leidingnetje is de kans m.i. te verwaarlozen.

in frankrijk zijn de zelfde wettelijke voorschriften als in de andere
eu landen. de temperatuur uit de doeskop is een menging van hoog en
laag,niewaar..
ennne dat idee van een kort leidinkje hadden ze ook bij de
bovenkarspelse westfriese flora...40cm!

weirdo13

naeen, twee en 6 minuten, met een lectronische meter, die ik voor
andere metingen toevallig bij me had.

weirdo13

>En uiteindelijk: wie doucht er nu in de caravan? De meeste campings
>schijnen tegenwoordig over warme douches te beschikken.

ikke en dat laatste in in beschaafd europa gedeeltelijk waar, je moet
echt eens de wijde wereld in, daar is zoon caravan toch voor?