Inhaalverbod in Nederland, ook voor caravans?

Bert W

Notabene met een CBR-rijexaminator (tevens klomprij-instructeur, zonder
email ;-), voerde ik laatst een discussie over die nieuwe inhaalverboden
voor vrachtwagens tijdens de spitsuren (in Nederland dus op de
autosenlwegen). Ik vond (en vind) dat je met je caravan wél mag inhalen en
hij niet. Mijn argumentatie is gebaseerd op het feit dat ik geen vrachtwagen
rij, maar een personenwagen met aanhanger. Hoe denkt u daarover??
--
Groet, Bert W (to reply to sender remove NOSPAM from emailadress)
not honoured, but enthousiast member of http://www.caravanclub.nl/

Ron

Het inhaalverbod geldt niet voor personenauto's met aanhanger volgens de
volgende (mijn) redenatie:
- Een vrachtauto is wettelijk gezien een (trekkend) voertuig van meer dan of
gelijk aan 3500 kg.
- Een auto is wettelijk gezien een (trekkend) voertuig van minder dan 3500
kg.
- Het totale treingewicht (auto/vrachtauto + aanhanger) is in principe niet
van belang (mits je enkele grenzen in acht neemt, volgens mij 10.000 kg en
of 18 meter lengte)

groeten,

Ron

"Bert W" <bert....@hccnet.nl> wrote in message

albert

Zou het niet zo zijn, dat een flink aantal combinaties keurig 80/90 km
rijdt, waardoor er filevorming op de linkerbaan ontstaat, wanneer zo een
caravanrijder wil gaan inhalen? Het is op het moment al haast zo, dat
ondanks flitsers en zo 120 km p.u. een snelheid is waardoor je niet goed
meer op de rechterstrook kunt rijden, maar ook niet op de linkerstrook. Het
attent inhalen en direct weer terug naar je baan en weer inhalen als het
zover is, lukt ook haast niet meer, omdat weinigen je de ruimte geven om
tussen te voegen. Ik zou dus zeggen: blijf lekker rechts.

Groeten
Albert

Ron <r.ko...@xs4all.nl> schreef in berichtnieuws
3b284acc$0$21100$e4fe...@newszilla.xs4all.nl...

Ineke en Hans vW

"Bert W" <bert....@hccnet.nl> schreef in bericht

> [...]
> --
> Groet, Bert W (to reply to sender remove NOSPAM from emailadress)

Bert, lees gewoon de taal van de weg(beheerder)

Als deze vind dat auto's met een aanhangwagen (vaak staat er ook een
caravan op) niet mogen inhalen geeft hij dat aan dmv borden.
Je hoeft hier zelf geen interpretaties aan te geven.
Gewoon opletten en de verkeersborden "lezen".
Groetzz, hawi

Guppie

"albert" <str...@uwnet.nl> wrote in message
Wat jij vind is de vraag niet, het gaat om wat mag.
Guppie

Jan

"albert" <str...@uwnet.nl> schreef in bericht

> [...]
> zover is, lukt ook haast niet meer, omdat weinigen je de ruimte geven om
> tussen te voegen. Ik zou dus zeggen: blijf lekker rechts.

Als je goed de verkeerssituatie kan overzien, zie je dat filevorming juist
ontstaat doordat luitjes vlak bij elkaar de zelfde langzame snelheid
aanhouden,de 100 km vakken wakkeren dit gevoel nog verder aan.(niet inhalen
Jaap(kan ook piet, alhan of kees zijn) je rijdt al 100).
Nog vervelender is als je met je caravan achter personenauto's met of zonder
caravan komt te zitten, die er door hun dramatische snelheidsgevoel op hun
dooie akkertje doorhobbelen.
Om de eigen combinatie op voldoende toeren te houden en niet telken malen
door hun gepruts te moeten blijven schakelen is inhalen de enige goede
optie.
Een leeg wegvak voor je is dan je winst.
Het rijdt tevens veel ontspannender dan achter zo'n auto met caravan te
zitten die op het geringste hellinkje in de Franse Ardennen al in zijn 3
omhoog moet kachelen.
Personenauto's moeten maar even het geduld opbrengen om hierbij stil te
staan en de caravaners en vrachtauto's even de ruimte te geven om ook hun
cruise snelheid te kunnen aanhouden.
Gelijk terug naar rechts en de rechterbaan gebruiken is voor alle
weggebruikers van toepassing.
Automobilisten die op een 100 vak zonder gas bij te geven met 95 hun
voorligger die 90 rijdt gaan inhalen is pas een gevaar op de weg die van mij
gelijk geflitst mag worden.

Jan

Jan

Jan

"Jan" <sing...@hotmail.com> schreef in bericht

In navolging op het hier boven geschrevene is het inhalen door caravaners
mits niet apart aangegeven niet verboden.
Een betere controlehandhaving (hernieuwdexamen) van de autorijkunst lijkt
mij meer een discussiepunt voor onze rijexamenexaminator

Jan

albert

Wat mag is voor velen ook geen argument, bedoel ik ermee te zeggen. Waarom
er een inhaalverbod ingesteld wordt, wordt niet over nagedacht.

Albert

Guppie <gup...@viskom.nl> schreef in berichtnieuws
9g9p4q$n54$1...@nl-news.euro.net...

Bert W

> "albert" <str...@uwnet.nl> wrote in message
> >
> Wat jij vind is de vraag niet, het gaat om wat mag.
> Guppie

Vind ik ook gup, maar knip 's wat tekst weg. Overigens haal ik altijd in met
een groot snelheidsverschil. Juist om ophoping achter me te voorkomen.
Desnoods dus boven de toegestane snelheid.

Groet, Bert W

Bert W

"Ineke en Hans vW" <Ha...@wanadoo.nl> schreef in bericht

De betreffende examinator was zelfs van mening dat er in Nederland geen
aparte inhaal-verbods-borden bestaan voor auto's met caravan. Bij mijn weten
staat er echter één als je na vliegveld Beek afdaalt naar Maastricht. De
vraag was echter niet zozeer hoe borden gevoelsmatig te interpreteren (dat
doe ik toch wel ;-), maar juist de wettelijke betekenis van die
spits-inhaalverbodsborden te achterhalen.

--
Groet, Bert W (to reply to sender remove NOSPAM from emailadress)

Hans Stoute

> [...]
> hij niet. Mijn argumentatie is gebaseerd op het feit dat ik geen vrachtwagen
> rij, maar een personenwagen met aanhanger. Hoe denkt u daarover??

Hallo Bert,
Je hebt natuurlijk gelijk. Als je iets niet mag spreek je over een
gedragsregel. Een gedragsregel dat je met aanhanger niet in mag halen
bestaat niet.
Bord F3(dacht ik) regelt dat vrachtauto's (>3500kg) andere
motorvoertuigen niet mogen inhalen. (strikt genomen betekend dit niet
eens een geslotenverklaring voor de linkerbaan)
Conclusie: je mag inhalen.

Groeten Hans

Driesl

Bert,

Twee zaken bij deze kwestie zijn belangrijk in licht van de Nederlandse
verkeerswetgeving. Ten eerste wat staat er in de begripsomschrijving van een
vrachtauto, auto en aanhangwagen. Daar wordt in de verkeerswetgeving
duidelijk onderscheid in gemaakt. Ten tweede kan bij de snelheidsbepalingen
die gelden voor de diverse categoriën weggebruikers nog een bepaling staan
waaruit blijkt dat voor auto's met aanhangwagen dezelfde snelheid geldt die
voor vrachtauto's geld. Dat heb ik niet kunnen ontdekken. Kortom de bewering
van de rij-examinator is niet juist. Tenslotte kan ik me het nauwelijks
voorstellen dat een CBR-examinator, die bij dagelijks met deze regels bezig
is en daarvan op de hoogte wordt gehouden een dergelijke regeling niet kent.
met andere woorden ik denk dat je met een rij-instructuur hebt gesproken,
die omwille van "duur" doen, zich voor rij-examinator uitgeven. En juist die
groep rijschoolhouders is niet altijd perfect op de hoogte.

Dries(die er niet voor uit durft te komen dat hij niet weet wat een
klomprij-instructeur is)

Menno vd Heijden

> [...]
vrachtwagen
> rij, maar een personenwagen met aanhanger. Hoe denkt u daarover??

Dit geldt inderdaad niet voor caravans! In Duistland staat er vaak een losse
aanhangwagen bij dan mag het dus niet. Ook een inrij verbod voor
vrachtwagens geldt niet voor caravans (wel voor joost:-)))

groet Menno

Menno vd Heijden

.nl...

> [...]
> een groot snelheidsverschil. Juist om ophoping achter me te voorkomen.
> Desnoods dus boven de toegestane snelheid.

Precies, inhalen met 120 km/u!

groet Menno

Peter Koning

> Het rijdt tevens veel ontspannender dan achter zo'n auto met caravan te
> zitten die op het geringste hellinkje in de Franse Ardennen al in zijn 3
> omhoog moet kachelen.

> Jan

Eh Jan ik ga meestal in zijn 3 omhoog?

Maar ik rij dan meestal rond de 100 en ik haal ook 80 in zijn 2 is dat ook kachelen?

Peter K

Jan

"Peter Koning" <pk...@wish.net> schreef in bericht

Ach Peter ik wordt zo weenerig van sommige luitjes.
Was vanmorgen even bij de plaatselijke caravan handelaar om me weer is te
laten oplichten en daar stonden er weer twee hun nieuwe caravan op te halen.
Eén nieuwe Hobby van bijna 5 meter met vast bed minimaal 1200kg en je raad
het al denk ik, jawel hoor een rode Opel Vectra 1.6 ervoor.
Ik snap werkelijk niet dat de Hobby dealer die mensen niet voorlicht, nou
zijn de twee verkopers in deze Toko van het soort die de firma die dit
bedrijf heeft overgenomen het eerst moet ruimen om van deze vestiging weer
een klantvriendelijke en gedegen bedrijf te maken.
Over de overige werknemers valt overigens niks dan goeds te vermelden.
De tweede was een nog grotere Fendt met een Renault hatchback 1.8.
Deze Fendt was wel extra gestroomlijnd doormiddel van een afdekplaat op de
dissel.(scheelt toch, niet dan)

De eerste is de kachel, die al op het Prins Clausplein met extra mankracht
(WW) geholpen moet gaan worden.
De tweede zal net het breakeven punt bereiken.

De hobby dealer lacht zich waarschijnlijk rot, verkocht is verkocht.(Goede
voorlichting,nul.)

Jan

Bert W

"Menno vd Heijden" <menno.van...@caravanclub.nl> schreef in bericht

Die is bij mij geruimd ;-)

Bert

Bert W

"Driesl" <bart...@home.nl> schreef in bericht

Ja hij is echt examinator en ik zal hem een bijscholingscursus geven
binnenkort (en de oren wassen ;-). Manoeuvreren met de caravan, dat heet
klomprijden bij de NCC. En daar geven we les in en houden wedstrijden. L +
L. Leuk en leerzaam. Kijk maar eens op de site van de club.