AlKo stabilisatie

Marcel Joustra

Gistermorgen trof ik in een wachtkamer een boekje aan over de de
nieuwste caravantoepassingen (ging over de caravanbeurs van 10-10). Mijn
oog viel darbij op een apparaat van AlKo welke tijdens heftig slingeren
van de caravan deze zelf kort de handrem aantrekt.
Ik heb hier en daar nu al gezocht, maar kan niets vinden. Kent iemand
dit produkt, of weet of daar ergens reviews van zijn?

Marcel

(wat ik wel vond:
http://www.caravanclub.nl/techniek/klomp/klompinstructie.htm
--
Posted by news://news.nb.nu

Fred R

Zoek bij google op "alko atc".

--
Met vriendelijke groet,
Fred R

"Marcel Joustra" <mrf.j...@ditweghavank.nl> schreef in bericht

Marcel Joustra

In article <4539f384$0$5671$e4fe...@dreader32.news.xs4all.nl>,
spijk...@xs4xxxall.nl says...

> Zoek bij google op "alko atc".

\
Inderdaad, thx

Marcel

Bert W

"Marcel Joustra" <mrf.j...@ditweghavank.nl> schreef in bericht

Eh... ja. Maar dit lijkt me informatiever:
http://www.caravantrekker.nl/algemeen/electronica.php

Bert W
Caravantrekker.nl
- Life aanwezig voor gratis adviezen, een babbel etc. op de Utrechtse beurs
(Biod hal 9 e/o AN?B/KCK (bij die Subaru) hal 10)

Lex M

Marcel Joustra <mrf.j...@ditweghavank.nl> wrote in

Alternatief: http://www.absholland.nl/

--
Hgr., Lex
http://biod.net

Posted by news://news.nb.nu

Tom

"Bert W" <be...@ndietrekautosite.nl> schreef in bericht

> Eh... ja. Maar dit lijkt me informatiever:
> http://www.caravantrekker.nl/algemeen/electronica.php

Ik vroeg me af toen ik dit verhaal las: als de caravan onafhankelijk van de
trekauto aan het remmen slaat om slingeren te bedwingen - trekt die auto met
zijn grote motorvermogen niet simpelweg de caravan dwars door die rem heen,
als de bestuurder een beetje zit te pitten? Of wint die Alko-remautomaat het
van de PK's van de trekauto?

Tom.

Case

Er staat anders duidelijk ergens te lezen, dat de combinatie
zo'n 15 kilometer aan snelheid verliest, dus lijkt het me
duidelijk dat de "Alko-remautomaat het van de trekauto wint"
( als je zo tenminste wilt stellen).

--
Groeten, Case

Ton Waalboer

"Tom" <geen...@ikgeenspam.invalid> schreef in bericht

De caravan remt met dit systeem alleen maar een beetje 'bij' (remwaarden
15-20%).
De combinatie strekt zich, waardoor geen pendelbewegingen meer worden
waargenomen
en de remwerking van de caravan stopt.
Zoals ik het verhaal begrijp is er dus geen sprake van dat de trekauto de
caravan door
z'n remmen trekt.
Het lijkt me een heel mooi systeem wat ze misschien wel verplicht zouden
moeten stellen
aan een caravan bij het invoeren van 100 km/u voor aanhangers zwaarder dan
750 kg.
Of i.i.g. bij nieuwe aanhangers in die categorie.
Groeten,
Ton

Marcel Joustra

In article <453a8490$0$327$e4fe...@news.xs4all.nl>,
be...@ndietrekautosite.nl says...

> Eh... ja. Maar dit lijkt me informatiever:
> http://www.caravantrekker.nl/algemeen/electronica.php

Die kwam er bij Google inderdaad als één van de eersten uit. Iemand
ervaring metdit produkt?

Marcel

Marcel Joustra

In article <Xns9863E81A44...@82.173.72.58>, la...@maar.llln
says...

> Alternatief: http://www.absholland.nl/

Beetje weinig info. Doet dat produkt hetzelfde?

Marcel

Lex M

> In article <Xns9863E81A44...@82.173.72.58>, la...@maar.llln
> says...

> Beetje weinig info. Doet dat produkt hetzelfde?
>

> Marcel

Meer. Het is primair een hydraulische rem gekoppeld aan de voetrem in je
auto. Tevens is de antislingerfunctie geintegreerd.
Heb je dit gelzen?
http://www.absholland.nl/adrem.html

Ton Waalboer

"Lex M" <la...@maar.llln> schreef in bericht

> [...]
>
> Meer. Het is primair een hydraulische rem gekoppeld aan de voetrem in je
> auto. Tevens is de antislingerfunctie geintegreerd.

Meer pneumatisch zou ik zeggen.
Wat de antislingerfunctie betreft zie ik wel een kreet
"Electronic Swing Control", maar verder lees ik daar
niets over. Ook niet of die bestuurdersonafhankelijk
is, wat mij wel een voordeel lijkt.
Wat mij i.i.g. t.o.v. het Al-Ko ATC systeem een voordeel
lijkt, is dat het altijd beschikbaar is.
Het Al-Ko ATC systeem komt alleen in werking indien
vooraf vastgestelde waarden worden overschreden.
Verder zijn er buiten deze twee genoemde merken nog
meer spelers op de markt.
LEAS
( http://www.bl-trading.de/nl.html )
Brake Control II
http://www.reich-web.com/
Swing Alert
http://swingalert.mweb-design.nl/

Niet vergelijkbaar en/of toepasbaar,
maar mogelijk leuk om even naar te kijken:
http://www.boopark.nl/
http://www.bludotinc.com/pdf/th_series.pdf

Groeten,
Ton

Pim

"Case" <IkW...@GeenSpam.Invalid> schreef in bericht
Dus dat systeem heeft een behoorlijk remmende werking wat merkbaar zal zijn
aan het verbruik van je trekauto.
Of niet?

Pim

frans knaap

"Ton Waalboer" <a.waa...@invalid.xs4all.nl> wrote in message
Nee het is geen pneumatische of hydraulische systeemp
maar gewoon een elektomotortje die d.m.v een hevel
aan de remtrommel kabels trekt.
groeten

Bert W

In article <453a8490$0$327$e4fe...@news.xs4all.nl>,
be...@ndietrekautosite.nl says...

> Eh... ja. Maar dit lijkt me informatiever:
> http://www.caravantrekker.nl/algemeen/electronica.php

Die kwam er bij Google inderdaad als ИИn van de eersten uit. Iemand
ervaring metdit produkt?

Grappig ja, nog vССr Alko zelf. ;-)

Bert W

"Ton Waalboer" <a.waa...@invalid.xs4all.nl> schreef in bericht

> [...]
> 750 kg.
> Of i.i.g. bij nieuwe aanhangers in die categorie.

Het is natuurlijk beter te voorkomen dat de caravan gaat slingeren, maar
okay. Als je een klapper maakt ben je ook blij met een airbag (behalve als
je pijp rookt).

Je voelt de remwerking, maar de vertraging is behoorlijk gering. Een beetje
auto houdt z'n snelheid wel als je gas blijft geven dus vertragen doet het
systeem dan niet persé. Ik heb een tijdje rondgereden met het
remhulpsysyteem van Jan Bokslag (AESB). Daarmee kun je vanuit de auto de
caravanremmen bedienen. Die had op een bepaald moment een remwerking van
26%. Maar Blijkbaar is het anker wat je uitgooit achter toch voldoende.
Waarschijnlijk ook effectiever dan zélf hard remmen met de auto en -
belangrijk - niet meer afhankelijk van wat de bestuurder op dat moment doet.

Bert W

"frans knaap" <f.k...@quicknet.nl> schreef in bericht

> Nee het is geen pneumatische of hydraulische systeemp
> maar gewoon een elektomotortje die d.m.v een hevel
> aan de remtrommel kabels trekt.

Nee, "zal er een luchtdruk van 1 tot 2 bar, afhankelijk van het gewicht van
de aanhanger, naar een membraancilinder stromen waardoor deze zal gaan
bewegen. Deze beweging is aan de remstang van de caravan gekoppeld zodat
deze gaat remmen."
Die eindverbinding met het bestaande remsysteem hebben ze allemaal.

Leuk is wel dat als je op de camping komt er van alles gaat sissen, net als
een echte vrachtwagen. ;-)

Groenendaal

"Bert W" <be...@ndietrekautosite.nl> schreef in bericht

Als je die rem ook nog eens kan bedienen bij een afdaling zou het helemaal
mooi worden.
Inplaats van een slepende rem kan je dan pulserend remmen, met minder kans
op oververhitting.
Gebleken is in ieder geval dat dit soort technieken het alleen maar veiliger
maakt, dus prima
intitiatief zou ik zeggen.
vr. gr. Henri

bestweter

"Groenendaal @hotmail.com>" <jhgroenendaal<wegspam> schreef in bericht

Moet te regelen zijn:
Uit de "technische beschrijving":
"" De Ad Rem bestaat in hoofdlijnen uit een frame met
geïntegreerde luchttanks, een compressor, membraamcilinder,
en een drukregeling.
De autoaccu zorgt voor de spanningsverzorging voor de Ad Rem.
Hierdoor gaat de compressor draaien.
De samengeperste lucht wordt in een tank opgeslagen;

als het rempedaal wordt ingetrapt zal het remlicht gaan branden,
dit signaal wordt naar een elektrische luchtklep gestuurd.

Als deze zich opent zal er een luchtdruk van 1 tot 2 bar, afhankelijk

Ton Waalboer

> [...]
> Waarschijnlijk ook effectiever dan zélf hard remmen met de auto en -
> belangrijk - niet meer afhankelijk van wat de bestuurder op dat moment

Ik begrijp werkelijk niet waarom vanuit overheidswege geen strengere
eisen aan de remmen van aanhangers worden gesteld. De tekortkomingen
van die remmen zijn duidelijk. Er is maar één situatie waarbij je zonder
al te veel risico een noodstop kan maken en dat is de situatie waarbij de
combinatie zich in een rechte/gestrekte lijn bevind. De remcapaciteit van
de aanhanger moet het altijd afleggen t.o.v. die van de trekauto en in het
bijzonder wanneer de combinatie zich in een meer dan flauwe bocht
bevind, omdat de oplooprem in die situatie minder tot niet zal werken
en de neiging hebben de trekauto te willen passeren. De omstandigheden
bepalen de afloop en niet dat remsysteem zoals dat tot vandaag wordt
toegepast.
Van de systemen die nu voorbij gekomen zijn vind ik niet dat er één bij
zit die werkelijk voor 100% aan de behoefte voldoet.
Een combinatie van functionaliteiten en eigenschappen van zowel het
Al-Ko ATC systeem, het Ad-Rem systeem, ABS en schijfremmen zou
al aardig in de buurt komen. Maar goed, het begin is er. Alhoewel ik het
aanloopje wel erg lang vind :-)
Groeten,
Ton

Case

Als het constant zou remmen, wel ja ;-)
Maar het remt dus alleen maar als het slingerbewegingen
constateert. Dus als je van slingeren houdt, dan zal je
verbruik flink toenemen.....
--
Groeten, Case

Ton Waalboer

> [...]
>>

> Nee het is geen pneumatische of hydraulische systeemp
> maar gewoon een elektomotortje die d.m.v een hevel

Elektrische luchtklep
Luchtcompressor
Remlicht

Dit zijn de enige elektrische componenten die rechtstreeks
te maken hebben met dit luchtremsysteem.
Het enige aanwezige elektromotortje is dat van de compressor.
Groeten,
Ton

Snowmen

On Tue, 24 Oct 2006 10:45:26 +0200, "bestweter" <best...@notent.nl>
wrote:

> [...]
>waardoor deze zal gaan bewegen. Deze beweging is aan de remstang van
>de caravan gekoppeld zodat deze gaat remmen.""

Nogal 'n zeer omslachtig technisch geklooi dus allemaal..
Lijkt me dan handiger om het Alko ATC systeem simpelweg met een extra
knopje op de middenconsole uit te rusten..