Grote / kleine caravan (zie ook Predom)

Bert Wijnen

Het onderhavige bericht (in de draad van Predom) van Petra zette me aan het
denken.

> [...]
> kleine met hefdak. We zijn er mee naar de ardennen geweest (3x) en naar
> Frankrijk (Meer van Annecy en de Jura). De trekauto is een volkswagen
> Polo (1400 cc). Het trekken levert geen enkel probleem op (in Frankrijk
> 120 km zonder problemen). Naast een voortent nemen we 2 racefietsen in de
> caravan mee. Verder geen bijzondere bagage. De predom 126 is niet breed,
> dat betekent dat het bed 'kort' is, hier hebben we geen last van (we zijn
> twee kleine mensen). De caravan is op een camping makkelijk te handelen.
>Kortom een prima, zeer eenvoudige caravan voor weinig geld.

Ik vind dat een prima info Petra!
Maar, ik vind een Predom eigenlijk een caravan van niks. Zoals ongetwijfeld
veel lezers hier. Laten we wel zijn: het is een crisiscaravan. Als je zo'n
ding hebt leef je van een uitkering en beunt niet bij, of je bent gewoon een
loezer. Dit is absoluut een caravan die niet kan.
Tot zo ver enkele gedachten die ik natuurlijk hier niet zo kan stellen. Ze
zijn gewoon ook niet waar. De uitstraling is erg genoeg wel zo, bij velen.
En eigenlijk is het gewoon heel slim zo'n Predom. Hij heeft alleen maar
voordelen. Goed, ook wel nadelen natuurlijk: wintervastheid, ruimte en..
meer kan ik niet bedenken. De voordelen: te trekken met elke auto, je houdt
zeker 2 x 20.000 pietermannen in de zak (auto / caravan) die je kan beleggen
in aandelen ..... ehh.. Kip bijv. ;-) je hoeft geen achteruitrij-cursus te
volgen, want je schuift de Predom desnoods dwars op je plekje.

Ik heb zelf lang gelden een klein Fendtje gehad van 3.20 m. Daarna, door
gezinsuitbreiding en comfortbehoefte werden ze steeds groter. Onze huidige
caravan is 7 x 2.20 en weegt beladen anderhalve ton. De auto Volvo V70
(diesel) is wel 'zakelijk', maar kost een stuk meer dan de auto die ik zou
hebben als ik geen caravanner zou zijn. Ergo: waar zijn we mee bezig?
Familie van 'ons Do' heeft onlangs (voor het eerst!) een caravan
aangeschaft: een Hobby van 7.40 x 2.30 van ???kg. Tzjezus...

Als je dan ook nog weet dat een leuk uitgevoerde kleine auto (bijna) net zo
goed rijdt als een grote. Dat die auto met een kleine (desnoods luxe)
caravan aangehaakt verbazingwekend lichtvoetig, stabiel en makkelijk te
berijden is... -En dat is écht zo- Wat wil je nog meer?

Mijn stelling is: 'Don't go for the max, small is beautiful'. Nu m'n vrouw
nog overtuigen....
--
Groet, Bert W
not honoured, but enthousiast member of http://www.caravanclub.nl/

Lex

"Bert Wijnen" <bert....@hccnet.nl> wrote in

>Mijn stelling is: 'Don't go for the max, small is beautiful'.

Bert,
Groot gelijk. :-)
Maar je roert niet aan: wat wil je met je caravan?
Mijn eigen ervaring: Ik heb 20 jaar lang zo'n kleine caravan (B... Extase)
gehad en met heel veel plezier gebruikt. Na 20 jaar verkocht (hij gaat
zeker nog 20 jaar mee) en hfl 450 per jaar op de nieuwprijs afgeschreven.
Maar het was voor ons eigenlijk een tent op wielen: *het comfort van een
tent, het gemak van een caravan*. Een 'mooi weer'-kampeermiddel dus.
In voor- en naseizoen is een kachel noodzaak en wat meer ruimte prettig.
Een koelkast is eigenlijk altijd overbodig, maar wel gemakkelijk.
Voor overstappende tentkampeerders is een kleine, eenvoudige caravan
misschien wel de beste optie.
Ik krijg de indruk dat velen een grote caravan willen vanwege kinderen. Die
van ons hadden altijd hun eigen tentje erbij. Misschien dat ze daarom nu
nog tentkampeerders zijn en geen caravan willen. ;-)

Een uitgebreidere motivatie staat op:
http://w3.fwn.rug.nl/mdk/biod/daarom/waarom.htm
Misschien een start voor een 2001-wie-is-wie ?

--
Hgr., Lex
http://w3.fwn.rug.nl/mdk/ng

Dries Bartelds

Bert,

Om je geheugen op te frissen: ik ben die praktijkgeval caravan-stuiteraar
bij Ludenscheid (de umlaut denk je er wel bij).
Eerste caravan 1980 Chateau Elite Touring 1978, auto, Toyota Stationwagen
1300cc: 2 kinderen '78 en '81 prima caravan, voldoende groot, 10 jr in
bijzettentje. Combinatie niet ideaal, trekkracht 1300 cc iets te weinig voor
de Grossclocknerhochalpenstrasse, toch gehaald.

Later 1985 Chateau 320 Grand de Luxe achter Nissan Primera 2000cc benzine.
Trekcombinatie duidelijk, piece of cake. Groot genoeg voor ons tweeen,
kinderen willen niet meer in caravan slapen..... Ruimte om te slapen te smal
onder schuin oplopend dak.

Ik nodig iedereen in korte bewoordingen ervareingen m.b.t. comfort en
combinatie te etaleren! Ik ben als een spons voor de informatie die ik in
deze newsgroep lees! Perfect!

Dries

Bert Wijnen <bert....@hccnet.nl> schreef in berichtnieuws
95kn8m$e0v$4...@news.hccnet.nl...

*Peter*

"Dries Bartelds" <bart...@home.nl> schreef in bericht

> Bert,
>
> Om je geheugen op te frissen:

Wat doe je nou! Hij was net een beetje rustig! ;-)))

> Ik nodig iedereen in korte bewoordingen ervareingen m.b.t. comfort en
> combinatie te etaleren! Ik ben als een spons voor de informatie die ik in
> deze newsgroep lees! Perfect!

Zolang je er geen boek over gaat schrijven doe ik mee:

H200 met Kip KK420 van eh '87?
Allebei even breed, dus geen gemier met spiegels.
De auto is onze schuur en fietsenstalling, de caravan is wat wij zochten:
een ruim bed met een apart zitje en nu ook een poepdoos. Helaas is het
interieur in de gewetenloze periode van Kip gemaakt. Kantafwerking met
strijkband etc.
Tegenwoordig is de kwaliteit veel beter.
(Ik ben trouwens vast van plan om een BIOD te kopen, als de Kip niet meer
mee kan.)
Oorspronkelijk was het hut slechts voorzien van 220 volt, maar kan nu ook
volledig op 12 volt.
Het meeste comfort ervaren wij onder de luifel met onze heerlijke stoelen.
Het rijcomfort? Hoog zitten en voor het strakkere sturen een Stabifix knars-
en kraak-stabilisatorkoppeling met ingebouwd slot.

groeten,
Peter

Dries Bartelds

Ja meneer

Dries

*Peter* <p.waalbo...@convolution.nl> schreef in berichtnieuws
zFCf6.397$xK5....@news.soneraplaza.nl...

Menno vd Heijden

> Goed, ook wel nadelen natuurlijk: wintervastheid, ruimte en..
> meer kan ik niet bedenken.

In Lenk staat elk jaar met kerst een echtpaar met een Predom, gewoon tussen
de dure Polars, Kabes en Kips! Ik heb ze nog niet bevroren gezien, wel de
afvoer van de Solifer!

Ook ik denk met weemoed terug aan onze Eriba Pan, klein handzaam en een
enorme zithoek! en rijden dat die doet! Wie weet ruil ik mijn Kip wel weer
in (als die netzoveel waard is als een pan ;-))

groet Menno

*Peter*

> Ja meneer
>
> Dries

???

Peter

Gerrit Kleinmeijer

> [...]
95kn8m$e0v$4...@news.hccnet.nl...

> Het onderhavige bericht (in de draad van Predom) van Petra zette me aan

<knip> en helemaal mee eens.

> Mijn stelling is: 'Don't go for the max, small is beautiful'. Nu m'n vrouw
> nog overtuigen....

Zou de begrijpelijke eis van veel vrouwen "bekijk het maar met dat
primitieve gedoe: ik wil in de vakantie tenminste een minimum aan
huishoudelijk comfort" om twee redenen heel veel mannen niet heel goed
uitkomen?
In de eerste plaats omdat hoe meer comfort je hebt hoe minder werk je hebt
aan je in de vakantie toch wel verplichte rol als huisman? Tweedens: meer
comfort is meer caravanvolume (en auto) en als de mijne groter is dan de
jouwe levert dat mij status op.

Small is inderdaad beautiful, maar ook daar zit status. Toen wij (zonder
meegaande koters inmiddels) van de tent overgingen naar de caravan hadden we
op grond van functionaliteit prima kunnen kiezen voor een Predom. Ook daar
kun je mee winterkamperen in Lenk. Maar wij kozen mede op grond van status
toch voor de "uitstraling" van het veel duurdere Eriba Tourinkje (en
bovendien ontlenen wij natuurlijk ook heel veel status aan "die lui die met
dat kleine oude hondenhok in weer en wind de rimboe intrekken" :-)).

Waarmee maar gezegd wil zijn dat ik het met je eens ben dat "groter" en/of
"duurder" een norm wordt in welvarend West Europa die niet gestoeld is op
rationele overwegingen.

Groet,
Gerrit.

+heel soms cultuurpessimist+

Blij

Luxe en comfort is wat waard !!

EFBE

Bert Wijnen <bert....@hccnet.nl> schreef in berichtnieuws
95kn8m$e0v$4...@news.hccnet.nl...

Jan Nieuwstad

Leuke verhalen hier.
Wij zijn ook aan de vouwcaravan (Casita) gegaan. Daaraan gingen diverse
tenten, een roadmaster vouwwagen vooraf en ook een Paradiso, wat een perfect
systeem!. Wij kochten die als impulsaankoop bij de Wit, waar we waren voor
een nieuwe pannenset. Wisten toen nog niet dat je op de maten van het bed
moest letten en de eerste nacht in Frankrijk bleek het bed voor ons veel te
klein. Met wat gerommel met een plank konden we er een geïmproviseerde
langslaper van maken, maar dit voldeed toch niet.
Toen kwam er een Knaus Jet 380. Het rijden vond ik een crime met de caravan
achter een 1500 cc Lada station, motortemperatuur te hoog niet goed
optrekken etc. terwijl de ANWB infolijn verzekerd had dat het goed moest
kunnen. Toen nam ik me voor; nooit meer een caravan tenzij met een Range
Rover o.i.d.
Na enkele jaren met een Combicamp vouwwagen besloten we de vorige vakantie
(toen we aan het inpakken waren) toch weer tot caravan, maar namen een
vouwcaravan omdat we een wat lichte auto hebben.(Peugeot 309, 1400i, 55 kWh,
max. koppel 107) Vielen eigenlijk volledig voor een Lander Graziella maar
gaan daarvoor geen andere auto kopen.
Ben erg benieuwd hoe het deze zomer zal gaan met de Casita 3.25 (volgens de
buren net een kassawagentje op de kermis). Komen we de tunnel van Antwerpen
nog uit, of de bult achter Luik op? Zou moeten kunnen met ongeveer 500 kg
leeggewicht en dus waarschijnlijk niet meer dan 600 kg totaal.
Op grond van een test in de KCK waarin kleine auto's vouwwagens van 650 kg
trekken zou het geen probleem moeten zijn.
Wat de toekomst brengt? Misschien blijven we small en ...(?).., of we gaan
nog eens een 'echte' caravan kopen, bij voorkeur een waarmee we bij Harrie
in de club mogen.
Het enige nadeel wat we hebben kunnen bedenken aan de vouwcaravan is dat je
onderweg niet zo makkelijk thee zet en van je eigen plee gebruik maakt.
Verder vind ik het wel geruststellend als ik die verhalen lees over
slingerende caravans. Dit probleem lijkt mij met een vouwcaravan stukken
minder.
Jan N.

Bert Wijnen

"Blij" <bl...@casema.net> schreef in bericht news:3a82c0eb$0$15891@reader4...

> Bert Wijnen <bert....@hccnet.nl> schreef in berichtnieuws
> 95kn8m$e0v$4...@news.hccnet.nl...

> Luxe en comfort is wat waard !!
>
> EFBE

Ja, dat is waar, maar imho kan dat dus ook in 'small-uitvoering'.
Groet, Bert W