Invoeren van nieuwe caravan uit Duitsland

a.krikke4

Het is me opgevallen dat caravans in Duitsland ongeveer 10 procent goedkoper
zijn, in ieder geval lijkt dat op te gaan voor Duitse merken zoals
Dethleffs, Knaus, Hobby. Heeft iemand ervaring met het kopen van een nieuwe
caravan in Duitsland? Wat komt er bij kijken? Hoe gaat het bijvoorbeeld met
kenteken, RDW keuring etc?

Albert Krikke

Gait Jan

Albert,

Op de Caravan Salon in Düsseldorf ontmoetten wij een Duitse dealer uit onze
grensstreek.
Het zou inderdaad mogelijk zijn een nieuwe caravan bij hem aan te schaffen.
De truc is dat deze dan even gedurende een dag of wat als Duitse caravan
wordt tenaamgesteld en vervolgens als "occasion" weer wordt verkocht.
Omdat het voor ons nog niet aktueel was heb ik niet nagevraagd hoe de
procedure er dan bij ons uitziet en wat dat gaat kosten.
Bedenk wel dat inruil van een in Nederland gekochte caravan natuurlijk niet
aantrekkelijk is.
Ook zijn de Duitse caravans mogelijk typisch Duits uitgerust.

Onze nieuwe Duitse caravan, in Nederland dit jaar gekocht, konden we zonder
problemen bij hem voor onderhoud en garantiewerkzaamheden voorrijden. De
door de fabriek voorgeschreven inspectiebeurt om garantie te behouden tegen
vochtinwerking is bij hem 25 euro goedkoper.

Bovendien heb ik het gevoel (zeker na dat gesprek met deze man) dat men daar
goed werk aflevert.

Groet,
Jan.

"a.krikke4" <a.kr...@chello.nl> schreef in bericht

August de Vries

"Gait Jan" <kruu...@geenspam.nl.invalid> wrote in

Mijn schoonouders hebben dit inderdaad gedaan. Het scheelt een behoorlijk
bedrag. De uitrusting kun je gewoon kiezen. De caravan moet daarna wel door
de RDW worden gekeurd, maar dat is voor een nieuwe caravan geen enkel
probleem. Ze kennen het daar ook, dus ze lopen er even omheen. Alleen voor
je beurten en garantie moet je mogelijk wat verder rijden. Tweedehands
caravans zijn daar ook goedkoper, dus inruil is minder aantrekkelijk.

August

--
Bekijk ook eens m'n spellensite: Spellenlijst
http://www.inter.nl.net/users/devries/spellen

robert

-----------------Knipperdeknip---------------------

Tweedehands caravans zijn daar ook goedkoper, dus inruil is minder
aantrekkelijk.

> August

Dat waag ik te betwijfelen. Over het algemeen houden gebruikte spullen in
Duitsland hun waarde beter dan in Nederland. Hoewel de nieuwprijs lager is,
wordt na enkele jaren de Nederlandse prijs "ingehaald" door de Duitse.
Mogelijk komt dit doordat alles wat op de Duitse wegen verschijnt beter
onderhouden wordt i.v.m. de TÜV.

Robert

du...@dummy.nl

On Thu, 17 Oct 2002 11:05:34 GMT, "a.krikke4" <a.kr...@chello.nl>
wrote:

Je vergeet m.i. rekening te houden met de invoerrechten en de
nederlandse BTW.
Ton

hawi

<du...@dummy.nl> schreef in bericht news:3daef15f...@news.hccnet.nl...

Ton, volgens mij is het zo dat als in een land van
de E.U. btw hebt betaald dat niet nog eens in
Nederland hoeft te betalen.

Allee voor peronenauto's moet je extra
belasting betalen

Hawi

Nikkela

Je hebt gelijk

"hawi" <ha...@wanadoo.nl> schreef in bericht

du...@dummy.nl

Dat geldt uitsluitend voor kleine artikelen voor persoonlijk gebruik,
waarvoor een algemene vrijstelling is verleend, zoals b.v.
alcoholische dranken etc. doch zeker niet voor een caravan die in
Nederland geregistreerd dient te worden. Verder is de BTW in Duitsland
lager dan in Nederland. Formeel gezien moet de in Duitsland gekochte
caravan officieel worden uitgevoerd om de daarop geheven belasting(en)
terug te krijgen en in Nederland worden ingevoerd.
Ton

Hoera

Misschien werkt er iemand bij de rijksdienst voor het wegverkeer of bij de
douane, deze mensen kunnen direct antwoord geven op dit probleem
Wie oh wie >
Harry

@d Greiner

"a.krikke4" <a.kr...@chello.nl> schreef in bericht

Nou, op verzoek van Harry, daar gaat ie dan.
Een caravan in Duitsland kopen kan alleen aantrekkelijk zijn als je zowiezo
het BTW verschil in de vergelijking meeneemt en dan goedkoper uit bent.
Je moet namelijk de caravan BTW-vrij uit Duitsland halen (uitvoeraangifte
bij de Duitse douane anders krijg je hem niet BTW-vrij mee). Dat geeft al
veel werk, want die dealer is niet gek en wil eerst die uitvoeraangifte
zien, anders wordt "zijn BTW-vrije" levering niet gehonoreerd door de
Belastingdienst! En dan Nederlandse BTW betalen. Dat betekent: aangifte ten
invoer doen bij de Nederlandse Douane.
Uiteraard via de RDW voor de keuring.
Het geeft allemaal veel romslomp als je niet dicht bij Duitsland woont (
even los van het feit dat je in staat bent zo'n uitvoer en invoeraangifte in
te vullen), want je mag er niet mee naar Nederland rijden zonder de keuring
(officieel natuurlijk). Nog afgezien van de garantie en onderhoud enz.,
waarvoor je telkens naar Duitsland terug moet. Na de garantie kan je
natuurlijk gewoon bij een Nederlandse caravanboer voor het onderhoud.
Datzelfde geldt ook voor een auto, alleen daarop moet je nog BPM betalen.

De opmerking over invoerrecht is onzin, want vanuit een EU-land betaal je
geen invoerrecht meer.

Wat betreft overige zaken: als het duidelijk voor particulier gebruik is,
kan je vrijwel alles invoeren, met uitzondering van alcoholische dranken.
Ook hier moet van een normaal particulier gebruik sprake zijn. De grens die
daar getrokken is, is 90 liter wijn en een paar flessen gedistilleerd. Al
moet ik zeggen dat de controle daarop niet zo scherp is, behalve als je met
een caravan vol drank :))), sorry aanhanger probeert de nodige drank mee te
nemen. Dat valt ook op natuurlijk!
Handelaren gebruiken een bestelwagen of vrachtauto, of een aanhangertje.
Deze doen aangifte bij de Nederlandse Douane en betalen de accijns. (Goh wat
heb ik een vertrouwen in de mensen! :))) ).
--
Groetjes
Ad (die toevallig bij de Nederlandse Douane werkzaam is en die bij het

Posted by news://news.nb.nu

Hoera

Kijk dat bedoel ik nou, iemand die terzake op de hoogte is, maakt aan alle
discussie een einde,
Alhoewel?????
Is het nou werkelijk goedkoper of niet???

Harry

Gini Westera

"@d Greiner" <A.Grein...@chello.nl> schreef in bericht

> [...]

> knip

> Datzelfde geldt ook voor een auto, alleen daarop moet je nog BPM betalen.

Geldt dat dan alleen voor nieuwe caravans c.q. auto's?
Toen ik mijn (2e hands) auto in duitsland kocht hoefde ik in nederland
alleen maar langs de rdw met de auto en een cvo van mitsubishi duitsland en
that was it.
niets geen gezeur over btw (en ook niet bpm, want hij werd in nederland
verbouwd naar grijs)

dag,

gini

Ton Waalboer

"Gini Westera" <mwes...@nospam.demon.nl> schreef in bericht

Tja, ik weet het niet hoor ..ik denk toch dat de ene douaneambtenaar de
andere niet is :)

Op http://www.belastingdienst.nl "Veel gestelde vragen
douane"/"Categorieen" lees ik het volgende:
===========
Categorie:
Belasting van personenauto's en motorrijwielen
Subcatagorie:
Auto importeren
Vraag:
Waar moet ik aan voldoen bij invoer in Nederland van een auto met
buitenlands kenteken uit een ander land binnen de Europese Unie?
Antwoord:
Keuring
Om de auto op Nederlands kenteken te krijgen zult u allereerst een afspraak
voor een keuring moeten maken bij het RDW Centrum voor voertuigtechniek en
informatie. Bij hen kunt u ook een verzoek indienen voor het verkrijgen van
een eendagskenteken dat geldig is voor de dag van keuring en voor eventuele
BPM-betaling.

Aantonen van de status van de auto
Om te voorkomen dat u naast de BPM ook nog de omzetbelasting (BTW) en het
Douanerecht moet voldoen, zult u moeten aantonen dat de auto zich al in het
vrije verkeer van de Europese Unie bevindt. Het aantonen van de status van
de auto (EU) kan plaatsvinden met de voertuigbescheiden (kenteken en
dergelijke) uit het land van herkomst.

=========
Kan me niet voorstellen dat het voor caravans anders zou uitpakken.
Verder ter info: http://www.rdw.nl/diensten/index_tarieven.htm

Ad gaat dit (nogeens) helemaal uitleggen. :)

Ton

Willem-Jan Markerink

"@d Greiner" <A.Grein...@chello.nl> wrote in

> "Gini Westera" <mwes...@nospam.demon.nl> schreef in bericht
>>

> Gini voor een auto op grijs kenteken wordt géén BPM betaald! Ook niet
> als je die in Nederland koopt.
> Bij een 2e hands auto wordt een afschrijving gehanteerd van 1% per
> maand. Indien de auto dus al redelijk oud is (100 maanden is 8 1/2
> jaar) dan wordt ook voor een auto op geel kenteken geen BPM gerekend.

Fout, sinds begin dit of vorig jaar geldt er een restdrempel van 10%, pas
bij ouder dan 25j vervalt ook die.
De ecofascistjes wilden import van vuile voertuigen ouder dan 8.5 jaar
voorkomen....
Ergo loop je kans om meer BPM te moeten betalen dan het hele voertuig
waard is....
Zou Bolkesteijn ook dat bedoelen als'ie het heeft over gelijktrekken van
belastingen?

--
Bye,

Willem-Jan Markerink

The desire to understand
is sometimes far less intelligent than
the inability to understand

<w.j.ma...@a1.nl>
[note: 'a-one' & 'en-el'!]

@d Greiner

"Willem-Jan Markerink" <w.j.ma...@a1.nl> schreef in bericht

> "@d Greiner" <A.Grein...@chello.nl> wrote in

KNIP

> [...]
> waard is....
> Zou Bolkesteijn ook dat bedoelen als'ie het heeft over gelijktrekken van

Met die 10% heb je gelijk Willem-Jan!
Behalve dan de opmerking van "die ecofascistjes".
Het is namelijk de Bovag geweest die de regeling, van 1% per maand, om zeep
heeft geholpen om de eigen autobranche te beschermen en te voorkomen dat al
te oude auto's naar Nederland komen. Het Ministerie is daar ingetrapt!
(Excuus dat ik even achterliep, maar het is ook niet mijn vakgebied)
Ik heb het voor de zekerheid even nagevraagd bij "onze deskundigen" op dit
gebied.

Een auto of camper (geel kenteken) invoeren (vanuit de EU):
Een opbouwend percentage in de afschrijving, hetgeen betekend dat je na 2
maanden 4% - 7% mag afschrijven oplopend tot _na_ het 1e jaar 24 %.
Vervolgens naar 37% na het 2e jaar enz. tot aan 10% restwaarde na 9 jaar.
Deze 10% blijft dus tot aan 25 jaar.
Dit gaat volgens schema in maanden/jaren. Een auto of camper kopen kan dus
alleen maar
lucratief zijn als hij (of zij) een jaar of 2 oud is. Je zal dan zelf moeten
uitrekenen of het lonend is.

N.B.: Je moet BPM en vervolgens de BTW betalen in Nederland, dus je moet in
Duitsland een BTW-vrije levering regelen met de dealer.

Dat houdt dan ook in dat een oudere auto kopen geen zin heeft voor wat
betreft de BPM omdat die zoals al gezegd over de cataloguswaarde wordt
berekend.
Uiteraard geen invoerrecht! Dit alleen uit 3e landen.

Een caravan invoeren (vanuit de EU):
Je behoeft geen BTW in Nederland te betalen indien deze is betaald in het
land van herkomst (in het voorbeeld Duitsland). Dit moet blijken uit de
factuur!
Dit houdt in dat je in ieder geval winst zou moeten kunnen halen uit het
BTW-verschil tussen Nederland en Duitsland
De keuring dient alleen plaats te vinden voor caravans boven de 750 kg.
De douane heeft hierin _geen_ bemoeienis.
Als je dus een aanhangwagen of kleine caravan koopt hoef je helemaal niets
te doen.
--
Groetjes
Ad

Willem-Jan Markerink

"@d Greiner" <A.Grein...@chello.nl> wrote in

Ik weet 100% zeker dat de politiek er zich toen mee bemoeid heeft, omdat
er zgn. teveel vuile voertuigen geimporteerd werden (maar van dat
drogargument kan de Bovag zichzelf natuurlijk ook fijntjes meester hebben
gemaakt).

Maar dat is eigenlijk ook niet zo verrassend, het hele systeem van BPM
(voorheen BVP, daarvoor Weeldebelasting) is ontsproten uit het brein van
de HH handelaren zelf, en defacto niets anders dan de overgangstermijn
van 10 jaar die ze nu *weer* in gedachten hebben:

<http://groups.google.com/groups?hl=en&lr=&ie=UTF-8&oe=UTF-8
&safe=off&scoring=d&q=bpm+weeldebelasting+1968>

Willem

On Sun, 20 Oct 2002 07:44:14 GMT, du...@dummy.nl wrote:

> [...]
>caravan officieel worden uitgevoerd om de daarop geheven belasting(en)
>terug te krijgen en in Nederland worden ingevoerd.

Beste Dummy, je lult uit je nek.
Binnen de EU is vrij verkeer van goederen en diensten.
De ENIGE uitzondering is voor accijnsgoederen (behoudens kleine
hoeveelheden voor persoonlijk gebruik) en voor NIEUWE motorvoertuigen.

(Hoe zou jij trouwens in Duitsland (of in een ander land) als
partikulier eenmaal betaalde belasting terug willen krijgen?)
__

Cu,
Willem
_Wil...@geenspam.zeelandnet.nl

@d Greiner

"Willem" <_Wil...@geenspam.zeelandnet.nl> schreef in bericht

Willem
Je verkondigt net als Ton halve waarheden. Het geldt niet alleen voor NIEUWE
motorvoertuigen, maar ook voor 2e handsjes. Jij denkt toch niet dat onze
overheid de BPM wil missen hé?
Ook 2e handsjes invoeren en dus langs de douane, keuren en BPM betalen en
BTW betalen!!!
Als je hem inclusief BTW betaald hebt zal je of via de handelaar de BTW
terug moeten zien te krijgen (uitvoeraangifte
(ausfuhrbescheinigung)Duitsland) of je zult zelf aan de bak moeten en die
aangifte moeten doen. Wel door de Duitse douane af laten tekenen. de
aangifte die afgetekend is op stiuren en op je euro's wachten.

Gini Westera

> Je verkondigt net als Ton halve waarheden. Het geldt niet alleen voor
NIEUWE
> motorvoertuigen, maar ook voor 2e handsjes. Jij denkt toch niet dat onze
> overheid de BPM wil missen hé?

da's iets anders dan BTW..........

> [...]
> aangifte moeten doen. Wel door de Duitse douane af laten tekenen. de
> aangifte die afgetekend is op stiuren en op je euro's wachten.

Mijn ervaring leert echt dat dat dus niet hoeft.
In een ander berichtje vroeg jij of ik de auto niet had laten keuren.
Natuurlijk wel, hoe denk je anders dat ik een NL kenteken op een duitse auto
krijg?
BPM hoefde ik niet te betalen, want hij was (in NL) omgebouwd naar grijs, en
er heeft echt niemand gerept over BTW.

Dag,

Gini

Willem-Jan Markerink

Willem <_Wil...@geenspam.zeelandnet.nl> wrote in

> [...]
> De ENIGE uitzondering is voor accijnsgoederen (behoudens kleine
> hoeveelheden voor persoonlijk gebruik) en voor NIEUWE motorvoertuigen.

Alle vlieg/vaar/voertuigen met eigen voorstuwing overigens.

Willem

On Sun, 27 Oct 2002 00:24:13 +0200, "@d Greiner"
<A.Grein...@chello.nl> wrote:

> [...]
>motorvoertuigen, maar ook voor 2e handsjes. Jij denkt toch niet dat onze

Het gaat hier over de btw. Bij invoer van een gebruikte auto (of
caravan) vanuit het vrije verkeer binnen de EU land betaal je hier
GEEN btw meer.. Evenmin heb je als partikulier de mogelijkheid om de
al in Duitsland betaalde BTW terug te vorderen.

Sorry maar ik weet het zeker (voer meerdere gebruikte auto's per maand
in, ook vanuit Duitsland).

>Ook 2e handsjes invoeren en dus langs de douane, keuren en BPM betalen en
>BTW betalen!!!

De juiste volgorde is keuren, douane/BPM. BPM zal (niet bij
caravans overigens, dus hier OT) inderdaad betaald moeten worden.

> [...]
>aangifte moeten doen. Wel door de Duitse douane af laten tekenen. de
>aangifte die afgetekend is op stiuren en op je euro's wachten.

Precies. Maar wel alleen bij een nieuw motorvoertuig (nieuw volgens
de douanedefinitie, ik dacht jonger dan 6 maanden én minder dan 3000
km, maar zou dat ff precies moeten nazoeken)).

__

Cu,
Willem
_Wil...@geenspam.zeelandnet.nl

robbo

"a.krikke4" <a.kr...@chello.nl> wrote in message news:<2Qwr9.39155$6%.7828169@amsnews02.chello.com>...

stappenplan.

1) Caravan kopen bij duitse dealer(bij voorkeur een die weet hoe de
nederlandse wet in elkaar zit.)
2) Je krijgt een fahrzeugbrief mee.( germaans kentekenbewijs)
3) Even je aanhanger ( wit of gelb macht nichts aus bis september 2003
) nummerbord plaatsen( verzekeren !!)
4) Afspraak maken bij rdw.
5) Keuren en wegen (tijd ca 1,5 uur) kosten ca. € 90,00
6) RDW neemt fahrzeug brief in en zorgt voor de afhandeling met het
duitse kentekensysteem.
7) Na 7 dagen ligt uw nederlandse kentekenbewijs op de mat.

Dit is misschien een van de weinige zaken waar je als individu (nog)
baat hebt bij de EU

resume 2 x naar duitsland, 1 x bestellen en 1 x ophalen en een
middagje bij de rdw ( besparing ca 20 %)

Ton Bloothoofd

"Hoera" <tij...@home.nl> schreef in bericht

Beetje late reactie, maar toch.........

Citaat uit boekje over invoer van auto's c.a. in het buitenland:

"Als u een personenauto of motorrijwiel in een EU-land koopt, hoeft u geen
douanerechten te betalen. BTW moet u als particulier alleen betalen als het
gaat om een nieuwe personenauto of een nieuw motorrijwiel."

Lijkt mij duidelijk!

Ton

--
Posted by news://news.nb.nu

Ton Bloothoofd

> [...]
op
> deze posting te reageren)
> Verwijder NOSPAM uit adres bij directe beantwoording

Dan denkt je werkgever er anders over Ad: mijn citaat komt uit een boekje
werkje van diezelfde dienst. Kijk maar uit bij functioneringsgesprekken in
de toekomst ;-))

@d Greiner

"Ton Bloothoofd" <a.bloo...@chello.nl> schreef in bericht

Ton,
Uit welke bewering trek jij de conclusie dat mijn werkgever er anders over
denkt dan ik? Ik dacht dat ik in mijn berichtgeving (oké de eerste was niet
duidelijk genoeg) wel duidelijk was!
Jouw berichtje uit het boekje is dan ook niet compleet, je hebt de BPM!!!!
vergeten te vermelden. En die moet je toch echt wel betalen, zowel op nieuw
als 2e hands!
--
Groetjes
Ad

Ton Bloothoofd

"@d Greiner" <A.Grein...@chello.nl> schreef in bericht

Ad,

ik heb die bewust er buiten gelaten; het gaat namelijk om de invoer van een
caravan. En daarvoor is de bpm niet van toepassing!
Ik realiseer me overigens, maar het ging uiteindelijk over de discussie
invoerrechten en BTW, dat de omschrijving wijst op invoer van
motorvoertuigen c.a. En ik heb dan ook aangenomen, en jij bevestigt dit
mijns inziens impliciet, dat de regels met betrekking tot invoerrechten/BTW
onverkort van toepassing zijn op invoer van bijvoorbeeld een caravan.

Met altijd vriendelijke groeten,

@d Greiner

"Ton Bloothoofd" <a.bloo...@chello.nl> schreef in bericht

Knipperdeknip

Ton,
Je hebt gelijk dat het in eerzte instantie om een caravan ging en vervolgens
werd er de auto ook eens bij gehaald.
Ik volsta met mijn verwijzing naar mijn bericht van 24-10 om 8.44 uur. Daar
staat het verhaal van auto en de caravan.

JeffClaassen

Ik heb ook een klein onderzoekje gedaan naar de prijsverschillen.
allereerst viel het me op dat in Dtl de "afleverkosten" behoorlijk
hoger waren dan in Nederland. Vaak heeft een caravanmerk 3
uitvoeringen, de standaard, de luxe en de superdeluxe zal ik maar
zeggen. Ik heb gemerkt dat de prijsverschillen tussen Duitsland en
nederland niet constant zijn, maar bijvoorbeeld bij de standaard
afwijken van de luxe en ook weer van de superluxe. Dit betekent dat de
prijzen niet gebaseerd zijn op de kostprijs, maar dat de importeurs
maar wat aanrommelen.
Ik weet overigens niet hoe de dealers in Dtl zijn met het geven van
korting? In Nederland kun je vooral bij de "superluxe" caravans toch
een behoorlijke korting lospeuteren, al dan niet in de vorm van tent
/mover etc.