Help, ik heb overgewicht!

fam.Rademaker

Nee geen Big diet, maar met de caravan.

Afgelopen weekend voor het eerst weggeweest, proefkamperen.
Ik heb een Beyerland Vitesse 400CT. Deze mag maximaal 850 kg. wegen in
beladen toestand.
Bij mijn zwager op de weegbrug (transportbedrijf) bleek dat het geheel 980
kg woog, 130kg te zwaar.
weer naar husi gereden, weegschaal erbij en 50 kg in de achterbak kunnen
proppen. Ben vervolgens met 80kg overgewicht gaan rijden. Je moet toch wat.

Mijn auto mag overigens 1500 kg trekken (opel Omega).

Mijn vraag aan jullie.

1. Hoe weegt de politie en wat is de boete/risico als ze me te zwaar vinden,
heeft iemand dat al eens meegemaakt.
2. Ik heb lichtgewicht stoeltjes, kleding, koelkastje enz uiteraard mee,
maar heb het gevoel niets meer weg te kunnen laten. Vergeet ik iets?
3. Als de politie langs de kant van de weg weegt, zullen ze wel de asdruk
wegen. Mag je dan 75 kg kogeldruk ervanaf trekken (dan ben ik misschien
gered met slechts 80 kg te zwaar)

Jullie reacties zijn van harte welkom.

Groeten,

Marcel Rademaker.

Bert W

"fam.Rademaker" <m.p.ra...@worldonline.nl> schreef in bericht

> [...]
> 3. Als de politie langs de kant van de weg weegt, zullen ze wel de asdruk
> wegen. Mag je dan 75 kg kogeldruk ervanaf trekken (dan ben ik misschien

Beste Marcel,
Een 10% tolerantie houdt men aan. Ze wegen met de caravan aangekoppeld, dus
die kogeldruk telt in principe bij de auto. Jouw bericht geeft maar weer
eens aan dat ondanks karige belading het laadvermogen van menig caravan veel
te weinig is, ondanks alle 'redelijk' verklaring door de testende media...
Voor een boete zou ik me dus geen zorgen maken. Wellicht is het wel zinvol
om eens de banden van de caravan te bekijken. Hoe oud zijn ze? ga er van uit
dat je ze na een jaar of vijf/zes voor de veiligheid gewoon moet vervangen.
Zet er banden onder met voldoende laadvermogen (bijv. C banden) De minimale
load-index van een band is 84 voor 500 kg. Heb je nu bijv. 80 (450 kg) x 2 =
900 + 10% = 990 zit je op de grens (en wat mij betreft er overheen, want je
Omega zal in de praktijk redelijk makkelijk omspringen met je caravan) en
da's vragen om een klapband.
--
Groet, Bert W (to reply to sender remove NOSPAM from emailadress)
not honoured, but enthousiast member of http://www.caravanclub.nl/

Peter Koning

"fam.Rademaker" <m.p.ra...@worldonline.nl> wrote in message news:<9i0014$o7v$1...@nereid.worldonline.nl>...

850 kg in beladen toestand woog mijn vouwwagen al:-)
Weet je zeker dat je het wel goed gelezen hebt, ik vindt het wel heel
erg licht voor 4 mtr caravan.
mijn caravan mag 1080kg wegen beladen en is 4.20 mtr.

Peter K

Hans & Ineke vW

Marcel, de maten en gewichten zijn in het leven geroepen
om redenen van veiligheid en niet om boete-risico en
politiecontroles te ontwijken.
Rijdt ook een stuk prettiger..........................!
Groetzz, Hawi.

Staf Gerrits

"fam.Rademaker" schreef:

Wat veel caravanners uit het oog verliezen is dat de kogeldruk bij het gewicht
van de auto wordt geteld. Haak je caravan aan de auto en weeg dan nog eens.
Scheelt je al gauw 75 kg. Je mag best iets overbeladen zijn, mits je wel de
juiste banden hebt uiteraard, zeg 40 kg, hoef je maar 25 kg ergens anders te
stoppen.
Bij een controle wordt de caravan ook altijd aangekoppeld gewogen en dan alleen
de as. Je begrijpt dat dan de kogeldruk niet wordt geteld, iets wat wij
caravanners meestal wel doen. Effe naar de weegbrug, afkoppelen en wegen die
zooi.
Niet nodig dus.
--

**Staf**

Bert

Hallo Marcel,

Wij hebben in het verleden ook soortgelijk probleem gehad met onze
Beijerland Vitesse 430 TM. Deze caravan bleek "leeg"al net zoveel te wegen
als het max. toegestane gewicht .

Via een dealer (van Vliet in Woerden) bleek het mogelijk om een nieuw
registratiebewijs te laten maken via RDW tegen betaling van een paar honderd
gulden. Wij hebben dit proces in gang gezet maar hebben zelf de afloop niet
meer afgewacht. Wij hebben na enige maanden wachten (op het reg.bewijs wat
maar niet kwam ) het registratiebewijs terug gevraagd bij RDW omdat wij de
caravan hebben ingeruild tegen een exemplaar met een ruimer laadvermogen..
Het bouwjaar van onze caravan was 1997.

Natuurlijk heeft alles te maken met het onderstel e.d. maar misschien loont
het de moeite om bij een beijerland dealer te informeren of deze
mogelijkheid ook voor jullie caravan bestaat.

Succes
Margot

tin

"fam.Rademaker" <m.p.ra...@worldonline.nl> schreef in bericht
als ik het goed lees, mag je binnen de marge van de wet, nog 80 kilo laden.

10% boven max, is dus nog 5 kilo
kogeldruk niet meegewogen, 75 kilo
dus 80 kilo.
nou das toch mooi.
gr. Tin.

Ad

"fam.Rademaker" <m.p.ra...@worldonline.nl> schreef in bericht

Ik zou de caravan een kuurtje van www.herbalife.com willen adviseren, dat
helpt :-)

Ad (At the feast of ego, everyone leaves hungry)

Bert W

"Staf Gerrits" <Staf.G...@Chello.nl> schreef in bericht

> [...]
> de as. Je begrijpt dat dan de kogeldruk niet wordt geteld, iets wat wij
> caravanners meestal wel doen. Effe naar de weegbrug, afkoppelen en wegen

Overbodige reply, want met zoveel woorden reeds aangegeven.

Groet, Bert W

Staf Gerrits

Bert W schreef:

Ik mag toch aannemen dat jij niet bepaalt of ik wel of niet ergens een reply op
geef?
--

**Staf**

fam.Rademaker

Beste mensen.

Hartstikke bedankt voor jullie reacties.
Ik ga weer met een gerust hart op vakantie.

Ik zal wel even de banden nakijken op draagvermogen, veiligheid voor alles.

Marcel

Bert W

> Ik mag toch aannemen dat jij niet bepaalt of ik wel of niet ergens een
reply op
> geef?

Nee hoor. Maar jij weerhoudt mij er niet van commentaar te leveren op die
reply.

Groet, Bert W
(we gaan niet flamen, want zóó belangrijk is het ook weer niet)

Hans & Ineke vW

"Bert W" <bert....@hccnet.nl> schreef in bericht
> (we gaan niet flamen, want zСС belangrijk is het ook weer niet)

Ik vind dat Bert een beetje gelijk heeft
Zonder de overige berichten in de draad te lezen
met eenzelfde oplossing komen komt meer voor.
Kijk bv ook in de draad over de ringweg Parijs
Daar worden zelfs 3 a 4 keer dezelfde antwoorden
gegeven.

Groetzz, Hawi

Driesl

Ik vind het prima dat ter ondersteuning van een bepaald argument
verschillende NG'ers hetzelfde antwoord geven. Dan krijg je de indruk dat
het argument breed gedragen wordt. Het hoeft toch niet zo te zijn dat jouw
of mijn antwoord per definitie het enige zaligmakende is.

Dries

Singles45

"Hans & Ineke vW" <Ha...@wanadoo.nl> schreef in bericht

> [...]

> met eenzelfde oplossing komen komt meer voor.
> Kijk bv ook in de draad over de ringweg Parijs
> Daar worden zelfs 3 a 4 keer dezelfde antwoorden

Onze provider geeft niet alle berichten gelijk door(kan wel eens 3 uur
tijdverschil in zitten), velen geeft hij zelfs helemaal niet.
Het kan bij mij wel eens gebeuren dat er een discussie heeft plaatsgevonden
een dag te voren waarvan ik van de 10 reacties , 2 losse reacties een dag
later op mijn scherm krijg.
Door dit soort gevallen kan het dus gebeuren dat op diverse berichten
dezelfde antwoorden komen.
Dit is dan ook helaas niet te voorkomen.
Bert e.a. antwoorden ook wel eens met berichten zonder extra toevoeging(vb.
ben het ermee eens) ook dit is volgens de netetiquette niet gebruikelijk.
Als we dat allemaal zouden doen, als we met een bericht eens zijn, dan
worden de postings ver 50 voudigd in die trant.

Jan

Hans & Ineke vW

> [...]
> Als we dat allemaal zouden doen, als we met een bericht eens zijn, dan
> worden de postings ver 50 voudigd in die trant.

Als zo'n onderwerp van diverse kanten belicht wordt wordt het
vaak een heel ander verhaal en ook te verklaren.
Bedankt, Hawi

Singles45

> Als zo'n onderwerp van diverse kanten belicht wordt wordt het
> vaak een heel ander verhaal en ook te verklaren.
> Bedankt, Hawi

Dit is ook de reden waarom ik de ene keer met news://news.kabelfoon.nl post
en de andere keer met news://nl-news.euro.net
Dit deed ik in het verleden ook met news://news.nb.nu maar hierop ben ik als
illegaal verwijderd.

M.vr.gr.
Jan

Staf Gerrits

Bert W schreef:

> "Staf Gerrits" <Staf.G...@Chello.nl> schreef in bericht

> reply op
>
> Nee hoor. Maar jij weerhoudt mij er niet van commentaar te leveren op die
> reply.

Oke, maar als je het over een onnodige reply hebt dan was die van jou een
onnodige reply.
Prettige vakantie.

--

**Staf**

Badmuts

> Overbodige reply, want met zoveel woorden reeds aangegeven.
>
> Groet, Bert W

Nee, dit is nuttig...

Bm...

* Peter *

"Badmuts" <badmuts.remov...@weirdness.com> schreef in
bericht news:994586578.28223....@news.demon.nl...

Droeg hij tot onze vreugde bij aan deze diepgaande
Blijf nou eens gewoon met je tengels van je toetsenbord af als je
niks te melden hebt.

Peter

--
Posted by news://news.nb.nu