kleine wielen vouwwagen

m207d

Kan een van jullie mij misschien de voor en nadelen van kleine wielen op
een vouwwagen uitleggen?

Corné

* Peter *

"m207d" <cl...@home.nl> schreef in bericht

> Kan een van jullie mij misschien de voor en nadelen van kleine wielen op
> een vouwwagen uitleggen?

Al hep elluk nadeel se foordeel volluggus jauhan, voor mij heb je bij kleine
wielen alleen maar nadelen.
1] Het zijn vaak van die wieltjes, waarvoor geen enkele bandenboer banden in
huis heeft.
2] Die kleine wieltjes zoeken elk kuiltje en knallen daar dan ook hard in,
met gekneusde banden als gevolg.
3] Door al dat gestuiter rijdt de combinatie onrustig, dus minder veilig.

Laat ik nou tóch nog een voordeel vinden............:
Het reserve wiel is lekker klein ............

succes,
Peter

--
http://www.mldk.myweb.nl/caravaninfo

Posted by news://news.nb.nu

Tom

"* Peter *" <p.waalbo...@convolution.nl> schreef in bericht

> Al hep elluk nadeel se foordeel volluggus jauhan,

En? Hoe was het kamperen Peter, dit weekend? Grrrrmbll... wat een buien...
ik dacht nog aan je...

Groeten,
Tom.

Janneke

> "* Peter *" <p.waalbo...@convolution.nl> schreef in bericht

Hij heeft het niet zo goed gehad, zo te lezen. Vast errug koud.-:))Hij kan
niet meer zo goed praten. Dat zijn we niet van je gewend, Peter. Neem een
stevige borrel dan gaat het wel weer!
Janneke

* Peter *

"Janneke" <maupe...@planet.nl> schreef in bericht

Hoi Tom en Janneke,
jullie gebruiken ook werkelijk elke draad om te beppen, in plaats van die
Corné eens van een uitstekend en technisch onderbouwd rijtje voor-en nadelen
van kleine vouwwagenbandjes te geven.
Hoewel, een technisch advies van Tom leidt op z'n hoogst tot aanvaringen met
Bert W. te V, die het vast niet op zich zal laten zitten als Tom die
autopedbandjes recht het paradijs in jubelt.
Gelukkig kan Corné dan ook nog rekenen op Peter K. te L, maar jullie denken
alleen maar aan de gezondheid van iemand, die per caravan naar een
rugzakkersweekend toog.

Dank voor jullie bezorgdheid!
Groeten,
Peter

--
Posted by news://news.nb.nu

peter koning

Peter je hebt gelijk wat de wieltjes betreft:-)
Maar het gaat ook over drank en dan kan ik wel meepraten.

Wat de wieltjes betreft je moet er vooral veel lucht indoen Corne anders
zijn ze vaak plat.
Maar ik zou er 1 zoeken met grotere wielen.

Peter K

Tom

> Hoi Tom en Janneke,
> jullie gebruiken ook werkelijk elke draad om te beppen,

Nou... *bijna* elke draad.

> [...]
> Bert W. te V, die het vast niet op zich zal laten zitten als Tom die
> autopedbandjes recht het paradijs in jubelt.

Ik zat eerder te denken aan een of andere vorm van hoovercraft-tractie. Dan
slijten de bandjes ook niet... ;-))

> Gelukkig kan Corné dan ook nog rekenen op Peter K. te L, maar jullie
denken
> alleen maar aan de gezondheid van iemand, die per caravan naar een
> rugzakkersweekend toog.

Andersom zou ook wel apart zijn geweest: met een rugzak naar een
caravanweekend. Ben benieuwd hoe dat in Wanroy gaat.

Groeten,
Tom.

Harry

"m207d" <cl...@home.nl> schreef in bericht
> Kan een van jullie mij misschien de voor en nadelen van kleine wielen op
> een vouwwagen uitleggen?
>
> Corné

Corné,

Het grootste probleem van kleine wielen is dat ze verhoudingsgewijs veel
meer omwentelingen maken als normale banden, (3:1) daardoor ontstaat
bij te hoge snelheden veel wrijving-warmte. Dat deze banden zouden
stuiteren of zoals beweerd wordt "kuilen opzoeken" is pure onzin,
dat is vaak een kwestie van te hard oppompen of een slechte vering.

Het is wel zo dat dit geen courante maten zijn, en niet elke
Kwikfit-achtigen je direct kunnen helpen aan vervangers,
wat een nadeel kan zijn op vakantie.

Maar als je je houdt aan de normale snelheid van 80 km/u, én niet met
130 km/u gaat racen op de Péage (zoals de meeste leden van deze
nieuwsgroep niet doen, zeggen ze) zal het best meevallen. Ik heb me
laten vertellen dat de meeste klapbanden ontstaan bij banden met
binnenband, dit omdat bij te hoge snelheden de binnenband niet
de snelheid van de buitenband kan bijhouden. Waarschijnlijk
daardoor is tegenwoordig alles tubeless. (ook in Formule1)

--
Harry.
http://net.clubs.nl/occ

Jaap Wesselius

"* Peter *" <p.waalbo...@convolution.nl> wrote in message

> [...]
> met gekneusde banden als gevolg.
> 3] Door al dat gestuiter rijdt de combinatie onrustig, dus minder veilig.

Ik sta er altijd wel van te kijken dat die Fransozen altijd wel kleine
wieltjes eronder hebben zitten en er ook nog eens gruwelijk hard mee rijden.
De reden dat ze van die kleine ahw-tjes hebben is bekend, die worden niet
geteld bij de Peage. Maar waarom er nou van die kleine wieltjes onder
moeten....

Ze zijn blijkbaar wel goed verkrijgbaar daar.

Jaap Wesselius

Hans & Ineke vW

"Jaap Wesselius" <jaap.we...@xs4all.nl> schreef in bericht

> [...]
> moeten....
> Ze zijn blijkbaar wel goed verkrijgbaar daar.

Jaap, dat van de tolweg is volgens mij niet juist.

Als je (vanaf dit jaar), op de Franse tolwegen onder
de 2 meter (hoog) blijft betaal je het personenauto-tarief.
Met of zonder aanhangwagen.

Daarom zijn de Rapido caravans met het opklapdakje
zo populair aan het worden. (ą1,90m hoog)

Ook in het verleden maakte de wielomtrek geen verschil in prijs.
Toen betaalde je cat. 2

De reden van deze aanpassing is de klaagzang van de Fransen over
kleine aanhangertjes en de intrede van de "ruimtewagens"

Groetzz, Hawi

Bert W

"peter koning" <pete...@hetnet.nl> schreef in bericht

> [...]
anders
> zijn ze vaak plat.
> Maar ik zou er 1 zoeken met grotere wielen.

Leuk samengevat niet?

IK GA voor grote wielen. Daar heb ik natuurlijk m'n (onzalige) redenen
voor. Ik
ben genegen ze toe te lichten. Hoppa:

Klein is fijn, echter een klein wiel draait sneller rond. So what? Oeps
daar heb
je me. Ff nadenken......................................

Slijtage? Warm worden? Mwâ.... Als die bandjes met kleine diameter de
JUISTE
load-index hebben en voldoende op spanning gebracht zijn... dan zal het
allemaal
wel mee vallen. Echter veel van die bandjes hebben nog de goede
loadindex, nog de goede spanning. Gevolg: klapbandjes.

Drank en Banden.

In een leeg reservewiel passen meer plastic zakken sterke drank en/of
andere
drugs, als de inhoud daarvan groter is. Nog een reden om te gaan voor
groter banden.

--
Groet, Bert W (to reply to sender remove NOSPAM from emailadress)
not honoured, but enthousiast member of http://www.caravanclub.nl/

Frank en Alma Abspoel

m207d <cl...@home.nl> schreef in berichtnieuws
cd6p7.63043$U31.7...@zwoll1.home.nl...

> Kan een van jullie mij misschien de voor en nadelen van kleine wielen op
> een vouwwagen uitleggen?
>
> Corné

Ik heb zes jaar lang veel plezier gehad van mijn Camp-Let vouwwagen met 8''
wielen - nooit problemen met de banden. Die hadden wel een normale
autobandbreedte; het waren dus niet van die stepwieltjes die je onder
bagagekarretjes ziet. Naast Camp-Let past ook Combi-Camp deze wielen toe.

Voorwaarde voor veilig rijden is alleen dat je ze hard genoeg oppompt (3
ato).

Voordelen van kleine wielen zijn de kleine wielbakken (dus minder
ruimtebeslag in de vouwwagen) en het lage zwaartepunt van de vouwwagen. Een
Camp-Let heeft dan bovendien dezelfde spoorbreedte als een kleine auto.
Zwaartepunt en spoorbreedte zijn veel belangrijker voor het weggedrag en de
stabiliteit dan de grootte van de banden; laat je dus niet bang maken.

Frank

Driesl

Bert W <bert....@hccnet.nl> schreef in berichtnieuws
9o4j7s$b7p$4...@news.hccnet.nl...
> Slijtage? Warm worden? Mwā.... Als die bandjes met kleine diameter de

>knip

Weliswaar out off-topic, maar m'n eerste auto in '68 was een Mini. Cooper
wel te verstaan. Daar zitten zoals de meesten wel weten ook kleine bandjes
onder. 10.000 km en weer nieuwe banden, omdat ze vanwege het aantal
omwentelingen dan afgesleten zijn. Voordeel bij kleine banden is dat je dan
niet op de bandscheurtjes hoeft te wachten. En een paar duizend kilometer
rij je wel als je naar het zuiden van Europa gaat.

Dries B(uit E)

Driesl

> [...]
cd6p7.63043$U31.7...@zwoll1.home.nl...
> Kan een van jullie mij misschien de voor en nadelen van kleine wielen op

Met name een snelle slijtage. De banden zijn kleiner in diameter en maken
dus veel meer omwentelingen.
Ik vind wel dat je niet moet vergelijken met de over het algemeen (of
meestal) grotere caravanbanden.

Dries

Driesl

Jaap Wesselius <jaap.we...@xs4all.nl> schreef in berichtnieuws
9o482r$ih4$1...@news1.xs4all.nl...

Maar waarom er nou van die kleine wieltjes onder
> moeten....
>
> Ze zijn blijkbaar wel goed verkrijgbaar daar.
>
> Jaap Wesselius

Jaap,

Als iets snel slijt heb je het/ze vaker nodig. En "vaker nodig" daar valt
geld aan te verdienen. En als ergens geld aan valt te verdienen is iets goed
verkrijgbaar. Een snelle doorstroming van kleine banden zal ik maar zeggen.

Dries

peter koning

> [...]

> stuiteren of zoals beweerd wordt "kuilen opzoeken" is pure onzin,
> dat is vaak een kwestie van te hard oppompen of een slechte vering.

Harry de kleine wieltjes moet je juist wel hard oppompen!
Het is normaal minimaal 4 atmosfeer en ja dan gaan ze stuiteren niks aan te
doen.
Veel lucht in de band geeft ook koeling o.a. omdat de band minder vervormt.

Peter K

Jaap Wesselius

"Hans & Ineke vW" <Ha...@wanadoo.nl> wrote in message

> Jaap, dat van de tolweg is volgens mij niet juist.
>
> Als je (vanaf dit jaar), op de Franse tolwegen onder
> de 2 meter (hoog) blijft betaal je het personenauto-tarief.
> Met of zonder aanhangwagen.

Maar die kleine karretjes werden toch niet geteld voor de tol? En onder een
klein karretje zitten nu eenmaal kleine wieltjes.

> Ook in het verleden maakte de wielomtrek geen verschil in prijs.

Dat beweer ik ook niet. Maar er schijnen nu eenaal onder die kleine ahw-tjes
ook kleine wieltjes te moeten zitten.
Maar nogmaals, ik hoorde zoiets, ik weet het niet zeker.

Jaap Wesselius

Michael Hoogkamer

4 ATO ??????

mijnn camp-let bandjes mogen (staat op de band) niet harder dan 2,8
ato hebben.......

let dus wel op wat je zegt niet alle banden mogen kneiterhard
opgepompt worden.

stelregel = KIJK op de BAND voor de spanning.........

michael

Hans & Ineke vW

> [...]
ahw-tjes
> ook kleine wieltjes te moeten zitten.
> Maar nogmaals, ik hoorde zoiets, ik weet het niet zeker.

Jaap

Verleden personenauto + aanhangwagen, groot of klein. cat 2

Nu personenauto + aanhanger <2meter hoog cat.1
personenauto + aanhanger een van bijde >2 meter cat 2

Geen verschil tussen grote ahw met grote wielen
en kleine ahw met kleine wielen. (andersom ook niet)

Overigens zijn er kleine ahw met grote wielen en andersom.
Onder een kleine ahw zitten per definitie geen kleine wielen.

En zo zou ik nog wel een tijdje door kunnen gaan.

Hawi -:)

OscarZ

> [...]
cd6p7.63043$U31.7...@zwoll1.home.nl...
> Kan een van jullie mij misschien de voor en nadelen van kleine wielen op

Zij hebben geen noemenswaardige nadelen, tegenover die van een caravan zijn
ze inderdaad erg klein maar de caravan is dan ook vlink groter en zwaarder
dan een vouwwagen.

Omdat een vouwwagen veel lichter is en bovendien een ander veersysteem heeft
kunnen er ook kleinere (lichtere) wielen gemonteerd worden.
Voordeel van een vouwwagen met grote wielen is ten opzichte van een
vouwwagen met kleine wielen dat deze minder springerig is.
Maar als je snelwegen rijdt zul je zien dat er qua wegligging weinig tot
geen verschil is, al heb ik het idee dat bij kleine wielen het zwaartepunt
lager ligt en de vouwwagen iets strakker meekomt.

OscarZ.