Levensduur banden

Joost

"*Peter*" <pie...@puk.invalid> schreef in bericht
news:3ff41347$1...@news.nb.nu...

> [...]
banden
> te vervangen en er in ieder geval geen duizend kilometer meer mee te
rijden.

> Veel later heb ik het er eens over gehad met mijn bandenboer, die het er
> helemaal mee eens was. Hij dacht ook aan invloed van alle industrie.......
> Sinds die tijd koop ik dus banden die óf een bepaalde tijd óf een bepaalde
> kilometrage goed moeten blijven.
> Dat betekent, dat ik onder de caravan schaamteloos goede goedkope banden
doe
> en dat er onder de auto gewoon een merkband moet zitten.

Ik begrijp niet dat volwassen mensen met gezond verstand hun veiligheid en
die van hun mede passagiers in de waagschaal durven te zetten door de
levensduur vanu hun banden rekken en om op zo een manier misschien een paar
rotcenten goedkoper uit te zijn, terwijl ze daar dan ook echt alle smoezen
voor uit de kast halen.. Stel dat je met het hele circus achterin met
100/120km/h (ooit een caravan gezien die zich aan de max snelheid houdt?)
linksvoor een klapband krrijgt en je rijdt het hele spul te barsten... wat
zeg je dan?.."mijn 10 jaar banden konden nog veeeel langer mee."
Onverantwoord cheapo gedrag is het. Dat dat soms goed gaat is mooi mee
genomen en dan heb je veeeel geluk gehad.

Joost

Joost

Ng een keer, als de vakhandel je adviseert dat je banden vervangen moeten
woden.. doen!. niet eigenwijs zijn en met k*tsmoesje het weer beter weten,
natuurlijk denkt hij aan zijn portemonee, daar is hij immers ondernemer
voor, maar ZEKER ook aan jouw veiligheid. Wat denk je dat er gebeurt als jij
je te barsten rijdt met oude banden en men komt er achter dat hij jou
geadviseerd heeft om met die oude banden door te rijden? ooit aan gedacht?
bekijk het ook eens van die kant.... idioot.

Wil je met zo'n ding rijden, hou het dan veilig en probeer niet op de
essentiele punten te bezunigen

Joost

Nondisputandum

On Thu, 1 Jan 2004 15:46:11 +0100, "Joost" <manc...@yahoo.com>
wrote:

Hoad ooit klapband op autostrade.. tweedehandscamper... niet
afgesleten dus dacht ik ok,.. maar door ouderdom verduurde banden
achteraan, zelfs geen 10 jar oud maar wel enkele winters buiten
gestaan.. tegen amper 110 km uur volledig uit lood.... vrouw en twee
kinderen in de camper... gelukkig maar dat ik m'n stuur op dat moment
stevig vastknelde en geen verkeer naast me had want ik gebruikte
binnen de seconde de drie rijvakken om 3,5 ton terug stabiel te
krijgen... Anders zat ik hier nu niet te posten.

Ik vervang mijn banden van zodra er enige sleet of anomalie is.
1 band kapot,... twee vervangen. Ik speel niet (meer) met veiligheid.

nondisputandum
--
de gustibus et coloribus non est disputandum

Joost

"Nondisputandum" <nondisputadum@removethis_pandora.be> schreef in bericht

virtus post fata verescit!

Nondisputandum

On Thu, 1 Jan 2004 21:04:43 +0100, "Joost" <manc...@yahoo.com>
wrote:

De deugd komt (niet)... als je het (niet) geloofd?
Tja... nochtans is het geen valse interessantdoenerij.
Je denkt er maar het jouwe van... ik zal heus niet de enige zijn die
al een klapband kreeg (aan 110 per uur) met de camper... als ik
sommigen zie voorbij vliegen hou ik m'n hart vast... maar natuurlijk
heb jij ongetwijfeld zo'n blinkend nieuw geval van 50,000 Euro... de
mijne (Konings - Citroen) heeft zijn communie gedaan en "serves me
well"... maar ook op nieuwe banden. Da's alles wat er nieuw aan is
trouwens ;-)

almera

"Joost" <manc...@yahoo.com> schreef in bericht

> [...]

> linksvoor een klapband krrijgt en je rijdt het hele spul te barsten... wat
> zeg je dan?.."mijn 10 jaar banden konden nog veeeel langer mee."

Vanaf nieuwkoop werden de banden vanaf het 3e jaar door de autodealer
(onderhoudsbeurt caravan gelijk met de auto)
geinspecteerd. Ik heb ze na 9 jaar laten vervangen hoewel de autodealer dat
toen nog niet nodig vond.

J. J. Lodder

Joost <manc...@yahoo.com> wrote:

> Ng een keer, als de vakhandel je adviseert dat je banden vervangen moeten
> woden.. doen!.

Als je zo slim bent om het aan iemand anders te vragen
dan aan degeen die je de banden wil verkopen
heb je de kans een verstandig advies te krijgen,

Jan

Rusty

"almera" <nis...@hotmail.com> schreef in bericht
Die kerel speelt met levens door zoiets te zeggen ,ik heb een klapband gehad
met 5 jaar oude banden en 65000km.
Ze zagen er ook perfect uit tot ik er 2 vuisten kon inleggen ,ben er
gelukkig met de schrik en een geschaafde velg vanaf gekomen .
Het leven van mijn gezin is me meer waar dan de prijs van een stel banden en
als je ergens opknalt door een klapband ben je direct al veel meer kwijt.
Jullie doen maar ik heb mijn lesje wel geleerd,ik hoop alleen als je band
knalt je niemand anders meepakt in je stommiteit.
Ik weet het iedereen is van hetzelfde gedacht,zoiets gebeurd alleen een
ander.

Groeten Rusty

Case

Bv aan J. J. Lodder .....

--
Groeten, Case

Vrije Camper

> [...]
> Ze zagen er ook perfect uit tot ik er 2 vuisten kon inleggen ,ben er
> gelukkig met de schrik en een geschaafde velg vanaf gekomen .

Volledig mee eens, na onze ervaring met een afgelopen loopvlak met 120 Km.
Had de hele 2 baans autoweg nodig. Ook hier was het advies van de garage,
nog niet nodig.

Voor E 450 kun je toch weer vele veilige jaren rijden met gezonde Km's.

® in cirkel

"Vrije Camper" <cam...@home.nl> schreef in bericht

450 euro? Voor 2 banden????
Dan koop jij zeker banden met een gouden draad in plaats van staal.

®oel

"E.S.®"

Ž in cirkel wrote:

> Žoel

Ik denk dat "Vrije Camper" uit de ng nl.reizen.camper komt.
Die hebben meestal 4 (5) banden. :-)

Eric

Nondisputandum

Ge hebt groot gelijk.
Blijkbaar beseffen we pas het gevaar na de ervaring.
Campers zijn geen limousines maar extra zware vehickels die bollen op
banden voor camionettes.

Eén raad aan iedereen,.. zie je kleine barstjes in het (zijkant)
oppervlak of elke tekening van veroudering (niet alleen sleet) dan
vervang je best de banden.

Zie je een "verdikking" in de zijkant van de overigens smetteloze
band... denk dan aan een verzwakking en verander.

Verder doet iedereen maar zoals hij het denkt. Wie hier ervaring
uitwisselt krijgt toch meestal nog één of andere giftige opmerking -
lees deze draad maar eens door.
Gelukkig zijn er mensen (zoals Rusty) die nog spontaan blijven
reageren en het enig verstandige zeggen:

ttz: Speel niet met levens! Je knalt mogelijk evenzeer op een ander
voertuig en maakt extra slachtoffers.

Een klapband met een camper is echt beangstigend.

Vrije Camper

> Ik denk dat "Vrije Camper" uit de ng nl.reizen.camper komt.
> Die hebben meestal 4 (5) banden. :-)

4x Fiat Ducato (C)amping banden

"E.S.®"

Vrije Camper wrote:

Euh..., reservewiel? ;-)

Robert

"Joost" <manc...@yahoo.com> schreef in bericht

Per saldo ben ik, denk ik, niet goedkoper uit met een set goede banden per
10 jaar dan een ander met banden van het merk Hemelvaart per 6 jaar. Maar
die goedkope rotzooi hoef ik niet meer en dan moeten ze maar wat langer mee.
Voorop staat wel dat de boel voor vertrek grondig geļnspecteerd wordt.
Verder woon ik niet aan zee of in een industriegebied en de caravan staat
binnen, dus weersinvloeden ondergaan de banden ook niet. Mochten er
beschadigingen of droogtescheurtjes zichtbaar zijn, dan gaan ze er
natuurlijk alsnog af.
De banden die ik laat monteren hebben altijd een overcapaciteit
(bestelwagenbanden), dus ze hoeven nooit het maximum te dragen wat ze
kunnen.
Verder spreek ik hier over caravanbanden en niet over autobanden. Die zijn
bij mij elke twee jaar aan vervanging toe omdat het loopvlak versleten is.

Groet,
Robert

Hans

"J. J. Lodder" <nos...@de-ster.demon.nl> schreef in bericht
Jij zegt dus letterlijk "de handelaar geeft je per definitie geen goed
advies omdat hij een financieel belang heeft bij dat advies"

Dan hoef je dus naar geen enkele vakman meer te gaan omdat het bovenstaande
dan altijd geldt.
Dus niet meer naar de garage, dus niet meer naar de kapper, dus niet meer
naar de verzekeringsagent, dus niet meer naar de aannemer, dus niet meer
naar de tandarts, enz.enz.

Als je dan niet bij de vakman te raden kan gaan dringt zich meteen de vraag
op: bij wie dan wel? Je hebt blijkbaar ook geen vertrouwen in
consumentenorganisaties als de ANWB, of vakorganisaties als de BOVAG (bij
dat laatste kan ik me overigens nog wel wat voorstellen). Wie blij er dan
nog over? De verzekeringsmaatschappij? Maar die zegt ook hetzelfde als de
bandenvakman.

Moeten we jou dan maar geloven Jan? Maar jij hebt nog nooit iets anders
gezegd dan dat de "bandenmafia" achter je geld aanzit en verder onderbouw je
helemaal niets. Waarom noem jij de bandenhandel trouwens de "bandenmafia"?
Is het misschien op een enkele slechte ervaring? Of heb je gewoon een hekel
aan caravans die je door bewust gegeven verkeerde adviezen in de problemen
wilt brengen?

Hans.

*Peter*

Driewieler! ;-)

maxi

hoe lang mag ik er vanuit gaan dat er met een set camperbanden dan effektief
veilig gereden mag worden alvorens
ze moeten vervangen worden?

"Joost" <manc...@yahoo.com> schreef in bericht

J. J. Lodder

Case <IkW...@GeenSpam.Invalid> wrote:

Message-ID waarin ik mij uitgeef voor bandenkeurder?

Jan

J. J. Lodder

Nondisputandum <nondisputadum@removethis_pandora.be> wrote:

Ja, en de mijne stond een keer al leeg
op de ochtend nadat hij nieuw gemonteerd was.
Volg mijn enig juiste raad: rijdt -nooit en te nimmer-
op welke autoband dan ook, zelfs niet op een helemaal nieuwe.
Het is levensgevaarlijk.

> Ge hebt groot gelijk.
> Blijkbaar beseffen we pas het gevaar na de ervaring.
> Campers zijn geen limousines maar extra zware vehickels die bollen op
> banden voor camionettes.

Gelukkig maar. Die bestelwagenbanden zijn een stuk steviger
dan het spul wat onder een personenwagen zit.

> Eén raad aan iedereen,.. zie je kleine barstjes in het (zijkant)
> oppervlak of elke tekening van veroudering (niet alleen sleet) dan
> vervang je best de banden.

Licht craquelé is normaal in banden, na soms al een paar maanden.
Zolang het fijn en oppervlakkig is kan het geen kwaad.

> Zie je een "verdikking" in de zijkant van de overigens smetteloze
> band... denk dan aan een verzwakking en verander.

Dat is een karkasbreuk, en inderdaad wel reden om direct te vervangen.

Jan

J. J. Lodder

Hans <Debo...@coldmail.invalid> wrote:

> [...]
> >

> Jij zegt dus letterlijk "de handelaar geeft je per definitie geen goed
> advies omdat hij een financieel belang heeft bij dat advies"

Ik zei -letterlijk- : (het staat er zelfs nog boven)

Ben je echt zo dom?

Jan

Hans

"J. J. Lodder" <nos...@de-ster.demon.nl> schreef in bericht

De vraag of ik al of niet dom ben lijkt me hier off-topic. Ik denk ook niet
echt dat jij in het antwoord geďtereseerd bent. Als je me wilde beledigen,
is je dat niet gelukt. Immers deze manier van beledigen hangt zeer samen met
de achting die de beledigde partij heeft voor de ander. En die is nul komma
nul. Je had je dus de moeite kunnen besparen.
Waar ik blij om ben dat je inhoudelijk op geen enkele manier reageert en dus
zwijgt. En wie zwijgt stemt toe.
Wat jou dus meteen tot de grootste krulschoen van Use-net maakt.

Hans.

*Peter*

maxi wrote:
> hoe lang mag ik er vanuit gaan dat er met een set camperbanden dan
> effektief veilig gereden mag worden alvorens
> ze moeten vervangen worden?

www.leerquoten.nl
Ik verving mijn vrachtwagenbanden vóór of achter, zodra er één bij twee
millimeter terechtkwam.
Bij de bestuurde wielen deed ik het nogal eens eerder, tot ongenoegen van
mijn baas ;-)
Gelukkig maakte ik zoveel kilometers, dat die banden geen kans kregen om te
verouderen...

Maar als ik het nu zou moeten bekijken voor een caravan, dan zou ik met acht
jaar langs de bandenboer gaan voor vernieuwing, maar al veel eerder voor
veiligheidsinspectie.

Voor een camper tellen de punten wat harder. Daar schat ik de uiterlijke
leeftijd toch wel op zes jaar met een eerste veiligheidsinspectie uiterlijk
bij vier jaar.

En uiteraard kijk je zelf dagelijks langs je banden naar steentjes in het
profiel, keien tussen dubbellucht, bulten op de banden, en wekelijks naar
ongelijke slijtage van elke band afzonderlijk en tweewekelijks naar de
bandenspanning.

Kortom, wie veilig wil rijden, heeft voortdurend aandacht voor zijn spullen.
Dat geldt bijvoorbeeld ook voor controle van de vloeistoffen, die niet mag
stoppen bij inspectie van de spiritualiën in het woongedeelte ;-)

Overigens zag ik vandaag weer eens twee stilgevallen campers langs de A2. Ik
wil wedden, dat zij op zomerdiesel reden............. Er was vandaag veel
wind en een beetje vorst. Samen met de rijwind geeft dit een flinke
afkoeling van de brandstoftank en leidingen en is vlokvorming niet
denkbeeldig....... Of niet soms?

Bert W

Nogmaals, een klapband of gewoon een lekke band kun je krijgen op elk
moment. Is dat reden voor paniek? Nee, het is wel reden om kritisch te
kijken naar je banden.

Je moest eens weten hoeveel caravanners na 500 meter de eerste stoeprand
pakken......................................................................

Groet, Bert W

Bert W

Hans <Debo...@coldmail.invalid> wrote:
> "J. J. Lodder" <nos...@de-ster.demon.nl> schreef in bericht

Hans, laat je nu niet opnaaien door die trol. Nondeju!

Groet, Bert W
lodder begint met een ter zake doende opm. (die iedereen met een bepaalde
intelligentie kan verzinnen) en gaat dan trollen. Standard-procedure.....

Bert W

maxi <ma...@pandora.be> wrote:
> hoe lang mag ik er vanuit gaan dat er met een set camperbanden dan
> effektief veilig gereden mag worden alvorens
> ze moeten vervangen worden?

2 weken. Misschien ook wel 10 jaar.

Groet, Bert W
- how dum answers can be -

maxi

proficiat bert, je hebt de eerste prijs wat betreft domste antwoord tot
dusver voor 2004

"Bert W" <SNEE...@lelijkeSPAMMER.invalid> schreef in bericht

maxi

bedankt, hier heb ik tenminste iets aan!

Rusty

"Bert W" <SNEE...@lelijkeSPAMMER.invalid> schreef in bericht

Is dat paniek zeggen dat de banden op zijn na 5 jaar en 65000km??
De reden van de klapband was gewoon dat de helft van de staalbanden
doorgeknakt waren van oxydatie en de klappen die een band vangt tijdens het
rijden.
Je kan idd met een nieuwe band een klapband krijgen ,allezins als je alle
stoepranden meeneemt die je tegenkomt.
Als ex-vrachtwagenchauffeer kan ik al een klein beetje rijden dus die
stoepranden vallen wel mee.
Maar als ik zie dat ik gevraagd wordt in spanje door iemand met een caravan
die net zijn banden van de caravan geblazen heeft en nu de banden van de
auto wil blazen om uit de kant te gaan zodat hij een rondje kan maken, omdat
meneer niet eens 3meter achteruit kan rijden als er iets achter zijn auto
hangt dan weet ik al genoeg.
Enne de banden zagen er perfect uit van buiten maar de binnenkant ziet er
daarvoor niet goed uit.

Groeten Rusty

J. J. Lodder

Hans <Debo...@coldmail.invalid> wrote:

Goh, je bent echt dom.

Leer eerst eens te reageren op wat ik echt schrijf,
inplaats van op je eigen navertelsels daarover,

Jan

J. J. Lodder

maxi <ma...@pandora.be> wrote:

> hoe lang mag ik er vanuit gaan dat er met een set camperbanden dan effektief
> veilig gereden mag worden alvorens
> ze moeten vervangen worden?

Ieder verhaal wat van een vast aantal km,
of een vast aantal jaren uitgaat is onzin.

Domme en gevaarlijke onzin zelfs,
want het brengt de een ertoe prima banden weg te gooien,
en de ander om te lang door te blijven rijden
op onvoldoende gecontroleerde banden.

Alleen feitelijke inspectie
(liefst door iemand die er geen financieel belang bij heeft)
kan deugen,

Jan

PS Merk overigens op de de rondzingende onzin hioerover aan inflatie
onderhevig is. Nog maar een paar maanden geleden zwoor men hier bij 7
jaar, het is 6 jaar geworden, en de echte malafiden roepen al 5.

Peter Koning

"maxi" <ma...@pandora.be> schreef in bericht

> proficiat bert, je hebt de eerste prijs wat betreft domste antwoord tot
> dusver voor 2004

Lullig in deze is dat hij wel gelijk heeft:-)

Peter K

---
is misschien virusvrij

Bert W

Rusty <PPG...@hotmail.com> wrote:
[...]

> [...]
> rondje kan maken, omdat meneer niet eens 3meter achteruit kan rijden
> als er iets achter zijn auto hangt dan weet ik al genoeg.

??

Bert W

maxi <ma...@pandora.be> wrote:
> proficiat bert, je hebt de eerste prijs wat betreft domste antwoord
> tot dusver voor 2004
>
> "Bert W" <SNEE...@lelijkeSPAMMER.invalid> schreef in bericht

Hier heb ik weinig aan toe te voegen, behalve dan dat dum verkeerd gespeld
is. ;-)

Groet, Bert W
- nee, jíj kan slimme vragen stellen -

"E.S.®"

*Peter* wrote:

> Driewieler! ;-)

Ai... nooit aan gedacht.
Een tot camper omgebouwde Reliant. :-)

Eric

Hawi

"E.S.Ž" <N...@ookniet.nl> schreef in bericht

Als dat een Reliant Scimmitar GTE is..................:-))

http://www.automusea.nl/classiccars/occasions.cgi/detail?ID=353

Met cordiale groet, Hawi

"E.S.®"

Hawi wrote:

Die bedoelde ik niet. :-)

"Deze" Scimitar figureerde vroeger in een Engelse misdaadserie op tv
naar de boeken van Dick Francis.
Hoe de naam van de serie was weet ik niet meer. Hoofdpersoon was ene Sid
welke ex-jockey was.

Eric (begint zich een beetje oud te voelen). ;-)