FAQ/VVV: Usenet jargon en begrippen

NL-lijsten

---- FAQ/VVV: Usenet begrippen ----

Document: FAQ/VVV: Usenet jargon en begrippen
Aangepast: 6 april 2002
Newsgroups: nl.internet.welkom,nl.newsgroups.help
Frequentie: twee-wekelijks

De betekenis van Usenet jargon en begrippen

Abuse:
misbruik van Usenet (zie ook: spam).

ACK - Ackowledged.

AFAIK - As far as I know.

AOL!
Synoniem voor 'Ik ook!', zinspelend op de legendarische gewoonte van veel
AOL klanten om op berichten te reageren met slechts de woorden 'Me,too!'.

Big8:
de belangrijkste acht internationale (lees: Noord-Amerikaanse) Usenet
hierarchiën, te weten: comp.*, humanities.*, misc.*, news.*, rec.*,
sci.*, soc.* en talk.*.

Binary:
nieuwsgroepbericht met een binair bestand als attachment, die in de
meeste nieuwsgroepen niet zijn toegestaan.

BTW - By the way.

Cabal:
een geheim genootschap dat achter de schermen de dienst uit zou maken op
Usenet. Populair bij aanhangers van complot theorieën (zie ook: Kook).
Synoniem voor 'de kliek'.

Cancel:
het annuleren van een nieuwsgroepbericht nadat het geplaatst is.

Cancelbot:
een programma dat posts met bepaalde kenmerken cancelt. Vooral gebruikt
tegen spammers. (Zie ook: Spam)

Cancelmoose:
een (anoniem) persoon die zich tot taak heeft gesteld om post, die niet
volgens de regels verstuurd wordt, te verwijderen. Meestal actief in de
strijd tegen spammers. (Zie ook: Spam)

Charter:
omschrijving van het onderwerp en de mores in de nieuwsgroep.

CFV - Call for Votes:
een stemoproep voor een op te richten nieuwsgroep, waarbij de uitslag van
de stemming bepaald of de nieuwsgroep in het leven zal worden geroepen.

Clueless user:
een gebruiker die van toeten nog blazen weet (soms ook: clueless luser of
clueless newbie).

Control message:
een Usenet bericht met een bijzondere functie. Control messages kunnen
verstuurd worden om geplaatste berichten te verwijderen uit nieuws-
groepen, maar ook om nieuwe nieuwsgroepen aan te melden bij Newsservers
(creëren van een nieuwsgroep) of te laten verwijderen van Newsservers
(opheffen van een nieuwsgroep). Niet alle Newsservers honeren ook zomaar
alle control messages. Echter de meeste Newsservers vangen control
messages wel af en zorgen ervoor dat deze niet in de nieuwsgroep terecht
komt waarnaar het gericht was.

Crosspost:
het in meer dan één nieuwsgroep plaatsen van een artikel, waarbij slechts
één copie van het artikel tussen nieuwsservers hoeft te worden uitge-
wisseld en lokaal opgeslagen.

CU - See you.

Dinosaur:
iemand met jarenlange Usenet ervaring, of iemand die niet met de tijd
meegaat. Al naar gelang de context. (Zie ook Usenet saint).

ECP - Excessive cross-posting:
een crossposting van een artikel in een te groot aantal nieuwsgroepen.

EMP - Excessive multi-posting:
plaatsing van een te groot aantal afzonderlijke exemplaren van een
artikel in verschillende nieuwsgroepen, meestal zonder crossposting te
gebruiken.

ERO - Eénregelige omschrijving
Verplicht onderdeel van een voorstel voor een nieuwsgroep. De ERO geeft
een korte omschrijving van het onderwerp van de nieuwsgroep. (Zie ook RFD
en CFV).

FAQ - Frequently Asked Question(s):
overzicht van Veel Voorkomende Vragen (VVV) en de bijbehorende antwoorden
over het onderwerp van de nieuwsgroep.

Flame:
letterlijk: 'vuurspuwen', is per e-mail of in een nieuwsgroep schelden,
beledigen en ruziemaken.

Flame bait:
een poging om een flame of zelfs een flame war uit te lokken.

Flame war:
Over en weer sturen van beledigende artikelen in Usenet of e-mail be-
richten. Het equivalent van een uit de hand gelopen ruzie waar zich ook
nog eens iedereen tegenaan bemoeit.

Follow-up:
een reactie (reply) op een verschenen bericht.

meer) ter zake doende nieuwgroep(en).

Full Quote:
het aanhalen van de volledige tekst uit een ander bericht.

fup - follow-up

fup2 - followup-to

FYI - For your information

<g> - grin

HAND - Have a nice day

Header:
een soort brievehoofd bovenaan een nieuwsgroepartikel, met o.a. de
afzender, de nieuwsgroep(en) waarin het gepost is, de followup-to, het
onderwerp en het pad langs verschillende news-servers.

Hoax:
een nepbericht, bedoeld als grap of om paniek te veroorzaken (zie ook
troll). Meest voorkomend zijn meldingen van niet bestaande virussen.

HTH - Hope this helps.

ID10T:
de gebruiker gedraagt zich als een idioot.

IIRC - If I remember correctly.

IMHO - In my humble opinion.

IMNSHO - In my not so humble opinion.

IRL - In real life.

JFTR - Just for the record.

KIBO - Knowledge in, bullshit out.

Killfile:
een bestand in (sommige) newsreaders waarmee je kunt instellen dat
sommige personen of onderwerpen niet op je beeldscherm verschijnen.

KISS - Keep it simple, stupid.

Kook:
Mafkees. Soms iemand die denkt dat ie deel uitmaakt van de Cabal of zich
enigszins zo gedraagt. Soms iemand die het normaal functioneren van een
nieuwsgroep verhindert of probeert te verhinderen, maar altijd iemand die
verdacht wordt van allerlei machinaties.

LART - Luser attitude readjustment tool.

LOL - Laughing out loud.

Lurker:
iemand die alleen maar leest en nooit zelf een bijdrage levert in nieuwsgroepen of op mailinglists.

Luser:
een weinig gewaardeerde gebruiker.

MMF - Make money fast:
kettingbriefachtige oplichterij, meestal in de vorm van spams.

Moderation:
berichten aan een gemodereerde nieuwsgroep worden niet rechtstreeks in
een nieuwsgroep geplaatst, maar eerst naar het e-mailadres van de
moderator gestuurd, die nadat het bericht is goedgekeurd het bericht in
de nieuwsgroep plaats voor verdere verspreiding. In het Nederlandse
jargon wordt vaak van moderatie en modereren gesproken i.p.v. moderation.

Multiposting:
hetzelfde (of nagenoeg het zelfde) artikel posten in meerdere nieuws-
groepen als afzonderlijke berichten (zie ook: Crosspost).

Netiquette:
een verzameling van regels, richtlijnen en gedragsuitingen waarover min
of meer consensus bestaat, en die tot doel heeft de onderlinge
communicatie in goede banen te leiden.

Netnews:
een andere benaming voor Usenet news.

Newbie:
een nieuweling, een groentje met soms naieve vragen of verkeerde
postings, die op Usenet geflamed of vriendelijk de weg gewezen wordt.

Nieuwsgroep:
een Usenet nieuwsgroep is een openbaar forum waarin je vragen kunt
stellen, antwoorden geven of discussiëren over de meest uiteenlopende
onderwerpen. Nieuwsgroepen zijn hierarchisch georganiseerd en te raad-
plegen met een newsreader die contact maakt met een newsserver om be-
richten uit op te halen of naar te verzenden. (zie ook: NNTP en Usenet).

nl-admin:
het officiële orgaan dat binnen de Usenet nl-hierarchie belast is met het
aanmaken van nieuwe nieuwsgroepen (zie ook: CFV en RFD).

NNTP - Network News Transfer Protocol:
een protocol dat gebruikt wordt om berichten over servers te trans-
porteren in het Usenet Internet news systeem. Berichten kunnen dan
opgehaald worden door NNTP-clients. NNTP werkt over TCP poort 119.

Off topic:
niet ter zake, niet behorend tot het eigenlijke onderwerp van een
nieuwsgroep.

OJ - Obligatory joke.

On topic:
wel ter zake, wel behorend tot het eigenlijke onderwerp van een
nieuwsgroep.

OT - Off topic.

OTOH - On the other hand.

PLONK:
Ook wel ploink. Het geluid waarmee iemand aangeeft dat de poster waarop
gereageerd wordt in iemands killfile is terecht gekomen (zie ook:
Killfile).

Pointer:
een verwijzing naar een artikel of een lopende discussie in een andere
nieuwsgroep.

Posting:
openbaar bericht in een nieuwsgroep of ander forum.

Propagation:
de snelheid en de mate waarin een nieuwsberichten in een nieuwsgroep over
het Internet verspreid worden.

Quoten:
tekst aanhalen, citeren uit een eerder bericht.

Quote sign:
meestal het '>' teken aan het begin van een regel waarmee standaard wordt
aangeduidt dat de tekst een quote is (zie ook: Quoten en Full quote).

Retro-moderatie:
een methode van nieuwsgroepbeheer waarbij een moderator achteraf vast-
stelt dat een bericht niet in een nieuwsgroep had mogen verschijnen. De
moderator verstuurt daarop een cancel-opdracht voor zo'n ongewenste
posting. De methode is gebaseerd op het recht van een moderator om
andermans berichten te cancelen in de groep waarvoor hij of zij moderator
is. (Zie ook Moderation en Cancel).

ROT13:
Een simpele codering van tekst waarbij iedere letter vervangen wordt door
een letter die 13 posities verder ligt in het alfabet, waarbij na 'z'
weer verder gegaan wordt bij 'a'.

RFD - Request for Discussion:
de uitnoding tot een discussie over een voorstel tot het oprichten van
een nieuwe nieuwsgroep.

ROTFL - Rolling on the floor laughing.

ROTFLMAO - Rolling on the floor laughing my ass (arse) off.

RTFM - Read the fucking manual
Reactie op een overbodige vraag, die bijvoorbeeld al in de FAQ van de
groep beantwoord wordt.

Rogue cancel:
rogue cancelen is het cancelen van andermans berichten. Meestal als het
gevolg van een 'flame war' of een persoonlijke vete. Het woord 'rogue'
wordt gebruikt om tot uitdrukking te laten komen dat deze vorm van be-
richten cancelen niet is toegestaan. Dit in tegenstelling tot het
cancelen van eigen berichten en 'spam cancelen'. (Zie ook: Cancel en Spam
cancel).

Scorefile:
een verbeterde killfile, waarbij aan de hand van criteria een posting een
aantal punten bij elkaar sprokkelt en aan de hand van de uiteindelijke
score wel of niet op het beeldscherm van de gebruiker getoont zal worden
(zie ook: Killfile).

Sig:
(.sig) signature file, bestand(je) met een digitale handtekening in
tekstformaat dat automatisch onderaan mail- of nieuwsberichten ver-
schijnt.

S/N (Signal to Noise ratio):
de verhouding tussen on topic en off topic bijdragen in een nieuwsgroep.

Spam:
een overlast bezorgende grote hoeveelheid postings meestal van het type
ECP, EMP of MMF. (Met dank aan Monty Python).

Spam cancel:
het cancelen van een spam bericht. Voor spam cancels bestaan richtlijnen
die kunnen verschillen voor verschillende Usenet hierarchiën (Zie ook:
Cancel en Rogue cancel).

Spew:
het herposten van berichten in een nieuwsgroep door een verkeerd gecon-
figureerde nieuwsserver. Niet te verwarren met flooding (zie ook: Usenet
flooding).

Spewer:
een persoon die zich gericht schuldig maakt aan spam, trolling en flame
baits.

Spoiler:
een artikel die het einde van een boek of film verraad, of die het ant-
woord op een puzzel of raadsel bevat. Netiquette schrijft voor dat zo'n
artikel het woord 'spoiler' opneemt in het onderwerp van de posting. Vaak
bevat zo'n artikel een lap lege regels waarna de ontboezeming volgt: de
spoilerspace.

TANSTAAFL - There Ain't No Such Thing As A Free Lunch (Robert Heinlein,
sci-fi auteur).

op hetzelfde oorspronkelijke artikel.

TINC - There is no Cabal.

TOFU (Text Oben, Fullquote Unten):
een impopulaire stijl van quoten, die in feite tegen de Netiquette
indruist (zie ook: Quoten en Netiquette).

Troll:
in het Usenet jargon is een "troll" niet een slechtgehumeurd mythologisch
monster dat onder bruggen leeft en onschuldige voorbijgangers belaagd,
maar een provocerende bijdrage in een nieuwsgroep met als enig doel een
groot aantal niet ter zake doende reacties uit te lokken. Een "Troll" is
iemand die zich schuldig maakt aan het plaatsen van "trolls" (zie ook:
Kook).

Trolling:
het gedrag vertonen van een troll.

TNX - Thanks.

UBD - User brain damage:
een aanduiding waarmee probleemmeldingen worden verworpen van duidelijke
clueless users.

UDP - Usenet Death Penalty:
een maatregel die providers massaal nemen tegen een bepaalde provider of
domein, zodat alle berichten die daarvan afkomstig zijn de newsservers
niet meer bereiken.

Usenet:
dat deel van het Internet en aanverwante netwerken dat zorg draagt voor
de verspreiding van nieuwsgroepen en berichten middels NNTP (zie ook:
NNTP).

Usenet flooding
het overstromen van een nieuwsgroep met een groot aantal berichten met
het doel, of het gevolg, dat het normale gebruik van de nieuwsgroep wordt
verstoord of verhinderd (zie ook: Spew).

Usenet hierarchie:
de opdeling van de nieuwsgroepen in verschillende groepen volgens een
hierarchisch systeem. Zo onderscheid men bijvoorbeeld de toplevel alt-,
comp- en nl-hierarchiën doordat de nieuwsgroepnamen respectievelijk met
alt., comp. en nl. beginnen.

Usenet Saints
Een uitstervend ras van gebruikers die newbies vriendelijk op weg helpen
op Usenet.

WOMBAT - Waste of money, brains, and time.

xpost - crosspost.

YHBT - You have been trolled.

© 2000-2002

---------- Einde FAQ/VVV ----------

Peter Elderson

NL-lijsten schreef:

> ACK - Ackowledged.
>
> AFAIK - As far as I know.

HEL - Het Echte Leven

IVVMSVHL - Ik viel van mijn stoel van het lachen

WEGKOMT - Weer een golf koffie over mijn toetsenbord

RvB

On Fri, 16 Jul 2004 09:40:16 +0200, Peter Elderson <elde...@xs4all.nl>
wrote:

>HEL - Het Echte Leven

Die stond al een tijdje op de nominatie, maar ik kwam er maar niet aan
toe om deze toe te voegen. Ik moet nodig eens tijd maken.

>IVVMSVHL - Ik viel van mijn stoel van het lachen
>
>WEGKOMT - Weer een golf koffie over mijn toetsenbord

Deze twee zie ik hier en nu voor het eerst gebruikt worden.

Bedankt voor de input.
--
Ronald

Bart Dinnissen

> [...]

> toe om deze toe te voegen. Ik moet nodig eens tijd maken.

> Deze twee zie ik hier en nu voor het eerst gebruikt worden.

Ik ken ze beide al langer. Daarnaast zijn deze ook vrij gangbaar, VZIW:

VZIW - voor zover ik weet

AIMGH - als ik mij goed herinner

--
Bart

RvB

On Fri, 16 Jul 2004 18:42:20 +0200, Bart Dinnissen <dinn...@chello.nl>
wrote:

IZEEON AUBWIB
--
Ronald

Christa

Fri, 16 Jul 2004 23:37:17 +0200 tikte dan wel citeerde RvB:

>IZEEON AUBWIB

Ik zal er eens over nadenken?

--
Christa

RvB

Ja, en: Als u begrijpt wat ik bedoel.

De lijst van acronymen is groot. Maar sommige zijn zodanig ingeburgerd
dat ze zonder twijfel tot begrip zijn verheven op Usenet, bij andere
acronymen is dat minder duidelijk.
--
Ronald

Dolfy

NL-lijsten <use...@dev.null> wrote:

> AOL!
> Synoniem voor 'Ik ook!', zinspelend op de legendarische gewoonte van veel
> AOL klanten om op berichten te reageren met slechts de woorden 'Me,too!'.

Of me2

> Binary:
> nieuwsgroepbericht met een binair bestand als attachment, die in de
> meeste nieuwsgroepen niet zijn toegestaan.

Handig:
In meervoud ook bekend als binaries.

> BTW - By the way.

Of Bij the weg of bij de weg :-)

> Crosspost:
> het in meer dan één nieuwsgroep plaatsen van een artikel, waarbij slechts
> één copie van het artikel tussen nieuwsservers hoeft te worden uitge-
> wisseld en lokaal opgeslagen.

In het Nederlands ook gekend als een kruistpost

> meer) ter zake doende nieuwgroep(en).

In het Nederlands ook gekend als Opvolging-Naar

> een bestand in (sommige) newsreaders waarmee je kunt instellen dat
> sommige personen of onderwerpen niet op je beeldscherm verschijnen.

In het Nederlands ook gekend als Nieuwslezer...

> Multiposting:
> hetzelfde (of nagenoeg het zelfde) artikel posten in meerdere nieuws-
> groepen als afzonderlijke berichten (zie ook: Crosspost).

In het Nederlands ook gekend als multi-posten

> [...]
> porteren in het Usenet Internet news systeem. Berichten kunnen dan
> opgehaald worden door NNTP-clients. NNTP werkt over TCP poort 119.

Usenet Internet systeem? WTF? NNTP is gewoon een toegangspoort om op
Usenet te komen.

> Propagation:
> de snelheid en de mate waarin een nieuwsberichten in een nieuwsgroep over
> het Internet verspreid worden.

In het Nederlands ook gekend als propagatie

> Quoten:
> tekst aanhalen, citeren uit een eerder bericht.

In het Nederlands ook gekend als citeren

> Quote sign:
> meestal het '>' teken aan het begin van een regel waarmee standaard wordt
> aangeduidt dat de tekst een quote is (zie ook: Quoten en Full quote).

In het Nederlands ook gekend als citeertekens

> ROTFL - Rolling on the floor laughing.

Of over

> ROTFLMAO - Rolling on the floor laughing my ass (arse) off.

Of over

> Trolling:
> het gedrag vertonen van een troll.

In het Nederlands ook gekend als trollen

> TNX - Thanks.

Ook wel thnxs

> Usenet:
> dat deel van het Internet en aanverwante netwerken dat zorg draagt voor
> de verspreiding van nieuwsgroepen en berichten middels NNTP (zie ook:
> NNTP).

Fout, Usenet is geen deel van het Internet maar kan wel onderdeel zijn
wat consumenten als internet krijgt aangeboden. En Usenet bestaat niet
alleen uit NNTP servers...

Ohja WTF : What The Fuck

--
Dolfy
- Webstek : http://www33.brinkster.com/dolfy1978

Peter Elderson

Dolfy schreef:

> In meervoud ook bekend als binaries.

Binary's, in het nederlands.

> In het Nederlands ook gekend als een kruistpost

Kruispost, kruisposten.

> In het Nederlands ook gekend als propagatie

Verspreiding

> In het Nederlands ook gekend als citeren

Ook: aanhalen, kwoten.

FAQ: Oorspronkelijk diende de Q uitgesproken alsof je de letter Q (in
het engels) spelde. Zodat het klonk als: [zelf invullen]. Dit drukte de
gevoelens uit die de opstellende BOFH de beoogde doelgroep (ordinaire
onwetende gebruikertjes) behoorde toe te dragen. In die tijd,
natuurlijk. Nu is dat allemaal hייייl anders....

Taco

"Peter Elderson" <elde...@xs4all.nl> schreef in bericht

> [...]
> onwetende gebruikertjes) behoorde toe te dragen. In die tijd,
> natuurlijk. Nu is dat allemaal hייייl anders....

:-)

--
Groeten
Taco

Qui habet aures audiendi audiat

RvB

Mijn dank aan Christa, Dolfy en Peter voor hun nuttige tips en
aanvullingen die ik hoop te verwerken in de volgende versie.
--
Ronald

RvB

On Sun, 18 Jul 2004 20:12:02 +0200, dolfyG...@hotpop.com (Dolfy)
wrote:

>Fout, Usenet is geen deel van het Internet maar kan wel onderdeel zijn
>wat consumenten als internet krijgt aangeboden. En Usenet bestaat niet
>alleen uit NNTP servers...

Het eerste wordt met zoveel woorden gezegd, en het tweede is wel waar
maar definiëert niet wat Usenet is. Als echter een helderder formulering
mogelijk is (die wel beknopt blijft) dan hoor ik die graag.
--
Ronald

Dolfy

RvB <not-fo...@dev.null> wrote:

> Het eerste wordt met zoveel woorden gezegd, en het tweede is wel waar
> maar definiëert niet wat Usenet is. Als echter een helderder formulering
> mogelijk is (die wel beknopt blijft) dan hoor ik die graag.

Me zal eens gaan kijken of ik wat kan verzinnnen, zal wel na de tour
komen dan, nou als ik helderer weet laat ik het wel horen..

Dolfy

RvB <not-fo...@dev.null> wrote:

> Mijn dank aan Christa, Dolfy en Peter voor hun nuttige tips en
> aanvullingen die ik hoop te verwerken in de volgende versie.

Graag gedaan..