scalpers... eindelijk actie?

Mirella

'sNiek

Mirella schreef:

Het gaat idd richting Amerikaanse toestanden. Laten we hopen dat er snel
iets gebeurd.

--
Niek

Eddie Baby

"'sNiek" ...

Bij het optreden van Tom Waits in Antwerpen hadden ze daar wel wat op
gevonden. Bij het kopen van je kaartje moest je je nr van je
identiteitsbewijs (paspoort bijv) meenemen, deze werden op de kaartjes
gedrukt. Bij het concert zelf werd nr op het kaartje weer vergeleken met je
paspoort en kreeg je zo'n (festival)bandje. Beetje omslachtig, en een
redelijk gedoe bij het kaartjes halen (identiteitsnr's verzamelen van je
vrienden), maar het werkte wel. Maar zoiets moet je uiteraard alleen doen
als het uit de hand dreigt te lopen, zoals nu bij Arctic Monkeys bijv.

Eddie Baby
cp: Soulsavers - It's Not How Far You Fall It's The Way You Land

hans....@gmail.com

On Feb 19, 9:27 am, Mirella <mirell...@chello.nl> wrote:
> http://www.nu.nl/news/980946/52/SP_wil_actie_tegen_louche_onlinehande...

Heeft de SP geen echte problemen meer waar ze zich druk om kunnen
maken? Iedereen die kaartjes koopt van een scalper doet dat naar ik
aanneem zonder enige dwang. Betutteling, dat is het.

Groet, Hans

Mirella

On 19 Feb 2007 04:05:38 -0800, hans....@gmail.com wrote:

>Heeft de SP geen echte problemen meer waar ze zich druk om kunnen
>maken?

Dat doen ze ook al.

> Iedereen die kaartjes koopt van een scalper doet dat naar ik
>aanneem zonder enige dwang. Betutteling, dat is het.

Het is pure diefstal. De dwang bestaat hier uit dat de oplichters de
kaartjes hebben gekocht waardoor ze niet meer voor de normale prijs te
verkrijgen zijn. Ik zie geen enkele reden waarom die mensen zo geld zouden
mogen verwerven.
Het is nu al zo erg dat mensen die er geen verstand van hebben de indruk
krijgen dat die hoge prijzen normaal zijn en dat dit soort bedrijven
'gewoon' verkooppunt zijn. Als dat geen bedrog meer is weet ik niet wat
wel bedrog is. Nog zoiets: ze bieden dingen al te koop aan voordat de
gewone verkoop is begonnen. Puur inspelen op de onwetendheid van mensen op
wiens geld ze uit zijn.

groetjes,
Mirella :)

hans....@gmail.com

On Feb 19, 1:17 pm, Mirella <mirell...@chello.nl> wrote:
> Het is pure diefstal. De dwang bestaat hier uit dat de oplichters de
> kaartjes hebben gekocht waardoor ze niet meer voor de normale prijs te
> verkrijgen zijn.

Ik zie de dwang niet. Als je zo'n kaartje te duur vindt, dan koop je
het niet.

> Ik zie geen enkele reden waarom die mensen zo geld zouden
> mogen verwerven.

Het is gewoon handel. Iets goedkoop inkopen en duurder verkopen.

> [...]
> krijgen dat die hoge prijzen normaal zijn en dat dit soort bedrijven
> 'gewoon' verkooppunt zijn. Als dat geen bedrog meer is weet ik niet wat

Bedrog? Er wordt iets daadwerkelijk geleverd voor een van tevoren
afgesproken prijs. Waar zit het bedrog?

> Nog zoiets: ze bieden dingen al te koop aan voordat de
> gewone verkoop is begonnen.

Dat is dus ondernemersrisico voor de scalpers, want ze moeten nog maar
zien of ze tegen die tijd daadwerkelijk kunnen leveren.

> Puur inspelen op de onwetendheid van mensen op
> wiens geld ze uit zijn.

Het inspelen op onwetendheid van dom volk lijkt mij niet iets wat door
de politiek voorkomen moet worden. Ik zie best dat er een onfris
luchtje zit aan scalperspraktijken, maar ik speel hier toch even
advocaat van de duivel, en stel dat dit niet iets is waar de politiek
zich mee moet bemoeien.

Groet, Hans

Joop

On Mon, 19 Feb 2007 13:17:19 +0100, Mirella wrote:

> [...]
>wel bedrog is. Nog zoiets: ze bieden dingen al te koop aan voordat de
>gewone verkoop is begonnen. Puur inspelen op de onwetendheid van mensen op

Of is het gemakzucht van de kopers?? iedereen kan er voor zorgen om de
eerste dag van de voorverkoop in de rij te gaan staan om de (beste)
kaarten te bemachtigen.
Ik zag een deel van het gesprek op de TV en hoorde de verkoper zeggen
dat hij vooral de betere plekken heeft van de concerten die nog niet
uitverkocht zijn... dus kaarten zijn er wel het is alleen de keuze
welke kaarten/plaatsen wil je hebben.
Maar het zijn wel woekerprijzen die ze rekenen.
Maarja ze staan wel lange tijd in de rij voor de kaarten.

Joop

'sNiek

hans....@gmail.com schreef:

> Ik zie de dwang niet. Als je zo'n kaartje te duur vindt, dan koop je
> het niet.

> Het is gewoon handel. Iets goedkoop inkopen en duurder verkopen.

Het is niet gewone handel: de scalpers maken het immers onmogelijk om
voor de reguliere prijzen bij de reguliere verkooppunten iets in te kopen.

Let wel dat er scalpers zijn die kaartjes bemachtigen alvorens ze
verkrijgbaar zijn. Als dat geen oplichterij is....

> Bedrog? Er wordt iets daadwerkelijk geleverd voor een van tevoren
> afgesproken prijs. Waar zit het bedrog?

De tevoren afgesproken prijs staat op het kaarte en die prijs wordt dus
verveelvoudigd.

> Dat is dus ondernemersrisico voor de scalpers, want ze moeten nog maar
> zien of ze tegen die tijd daadwerkelijk kunnen leveren.

Nog iets; die scalpers betalen natuurlijk niet de belastingen die de
vvk-punten moeten betalen, makkelijke winst dus!

> Het inspelen op onwetendheid van dom volk lijkt mij niet iets wat door
> de politiek voorkomen moet worden.

Oh, dat lijkt me nu net wel iets wat de politiek moet doen.

--
Niek

hans....@gmail.com

On 19 feb, 13:46, 'sNiek <niekem...@netscape.net> wrote:
> Het is niet gewone handel: de scalpers maken het immers onmogelijk om
> voor de reguliere prijzen bij de reguliere verkooppunten iets in te kopen.

Onzin. iedereen kan zich vervoegen bij een verkooppunt, en als je op
tijd bent, heb je kaarten.

> Let wel dat er scalpers zijn die kaartjes bemachtigen alvorens ze
> verkrijgbaar zijn. Als dat geen oplichterij is....

Dat lijkt me een probleem van de concertorganisator. Iemand die dat
juridisch niet mag verkoopt die kaarten kennelijk aan scalpers.

> De tevoren afgesproken prijs staat op het kaarte en die prijs wordt dus
> verveelvoudigd.

En je punt is? Jij als koper en de scalper als verkoper maken als twee
volwassen mensen een nieuwe overeenkomst, die helemaal los staat van
de face value van het kaartje.

> Nog iets; die scalpers betalen natuurlijk niet de belastingen die de
> vvk-punten moeten betalen, makkelijke winst dus!

Dat is de verantwoordelijkheiod van de scalper in kwestie; als ie
controle van de Fiod krijgt heeft ie wat uit te leggen.

> Oh, dat lijkt me nu net wel iets wat de politiek moet doen.

Nou, mij niet.

Groet, Hans

Ron Abbink

Joop wrote:

> Of is het gemakzucht van de kopers?? iedereen kan er voor zorgen om de
> eerste dag van de voorverkoop in de rij te gaan staan om de (beste)
> kaarten te bemachtigen.

Artic Monkeys (apart gevalletje, maar toch..)
"Om te voorkomen dat Engeland opnieuw infiltreert, zijn kaarten vanaf
zaterdag 17 februari 11.00 uur alleen te koop aan de kassa van de
Amsterdamse Melkweg. De verwachting is dat die kaarten er om 12 uur
allemaal de deur uit zijn. En dat de eerste gegadigden vanavond al
aansluiten in de rij. Lullig voor de Maastrichtenaar die wel heel ver
moet reizen." http://3voor12.vpro.nl/artikelen/artikel/33257131

> Ik zag een deel van het gesprek op de TV

Vara's Kassa neem ik aan?:

"Via Onlineticketshop.nl, Budgetticket.nl en bijvoorbeeld Tickets4u.nl
zijn kaarten te krijgen voor concerten, theatervoorstellingen en
sportwedstrijden, maar wel tegen woekerprijzen.
Een avondje in een poptempel kan zo een dure grap worden. Terwijl de
officiële kaarten vaak nog voor een veel lager bedrag verkrijgbaar zijn.
Maar er zijn zóveel bureaus op het internet en ze presenteren zich zó
professioneel, dat je niet door hebt dat het om een officieus bureau
gaat. Ook de artiesten balen ervan. Zij worden aangekeken voor de dure
kaartjes, terwijl ze daar niets aan kunnen doen. André Rieu bijvoorbeeld
heeft geen goed woord over als het gaat om de verschillen van ongeveer
80% die worden betaald voor kaartjes van zijn concerten in het
Maastrichtse theater de Vrijthof.

In de studio van Kassa is Jan ten Hoopen van het CDA het met ons eens
dat het hier gaat om collectieve misleiding en dat de markt bij lange na
niet transparant genoeg is. Tijd voor actie, en hij verwijst direct naar
de Consumentenautoriteit. Ook Luuk Blom van de PvdA is in de studio en
op verzoek van Kassa stelt hij voor om een nieuw onderdeel op te nemen
in het initiatief wetsvoorstel ‘wet op de eerlijke prijzen’: op de site
van online ticketbureaus moet in één oogopslag duidelijk zijn wat de
officiële prijs is, en welke toeslag er wordt gevraagd. Pas dan kun je
spreken van een transparante markt. Het CDA en de SP steunen ons
voorstel, waarmee we een Kamermeerderheid hebben.

Helaas is de reactie van de Consumentenautoriteit een teleurstellende.
We hebben de afgelopen weken meerdere malen contact gehad met de
Consumentenautoriteit over dit onderwerp. Per slot van rekening is dat
dé instantie die dit onderwerp zou kunnen oppakken. In hun schriftelijke
reactie noemt de Consumentenautoriteit de praktijk van de ticketshops
“ergerlijk voor de consument”, maar de werkwijze van de bedrijven is
“geen inbreuk op het consumentenrecht”. En daarom doet de autoriteit er
niets aan, ook omdat ze “onvoldoende juridische mogelijkheden” ziet.

Ten Hoopen en Luuk Blom zijn net zo verbaasd en verbolgen als wij en Ten
Hoopen stelt voor om een debat aan te vragen over het functioneren van
de Consumentenautoriteit. ‘Het gaat hier niet om juridische
fijnslijperij’ aldus Ten Hoopen, ‘hier moet wat aan gebeuren’. Een ook
Blom laat weten dat de Consumentenautoriteit op zijn minst gebruik had
kunnen maken van haar signaalfunctie.

Rogier van der Heijden van Ticketunlimited.nl erkent dat zijn bureau
hogere prijzen vraagt voor concerten. Maar als mensen hun kaartje willen
terugsturen, dan kan dat. Hij hoopt niet dat ze worden verplicht tot het
tonen van de originele prijs, want ‘dan koopt niemand meer een kaartje’.

In de Verlenging van Kassa wordt verder gesproken met kijkers die vinden
dat ze teveel hebben betaald voor hun tickets, en vanuit de hoek van de
artiesten is concertorganisator Mojo aanwezig. Zij organiseren een groot
deel van de optredens en festivals in Nederland. Woordvoerder Marjanne
Manders van Mojo vertelt dat artiesten zich net als consumenten ook
bestolen voelen.

Tot slot, voor iedereen die van plan is kaartjes te kopen, hieronder een
lijst met enkele officiële bureaus, en een aantal officieuze bureaus,
waar je dus vooral NIET moet kopen.

Officieel:
Ticketservice
ticketbox
Top Ticket Line
Ticketpoint
Nationale Theater Kassa
AUB Uitburo
Of aan de kassa van het theater

Officieus:
Budget Ticket
Online Ticket Shop
Ticket Unlimited
Tickets4u
Easytickets"
http://kassa.vara.nl/portal?_scr=kassa_artikel&number=3175906
<de beide streams -van uitzending en erna- krijg ik niet afgespeeld,
schijnt bij meer mensen voor te komen>

> [...]
> welke kaarten/plaatsen wil je hebben.
> Maar het zijn wel woekerprijzen die ze rekenen.
> Maarja ze staan wel lange tijd in de rij voor de kaarten.

"De verkoopbureaus willen hun methodes niet prijsgeven, maar NLpop kent
de verhalen wel. Op vrijdagavond worden jongeren geworven in de grote
steden met de vraag of ze een dag later gratis willen stappen. De deal:
ga op zaterdag om 9.00 uur in de rij zitten voor een populair concert.
Koop het maximaal aantal kaarten, het bureau schiet die prijs voor. Na
afloop krijg je 25 euro voor een uurtje wachten. Er zijn heel wat
baantjes waarmee je minder geld verdient. En voor die 25 euro kun je 's
avonds 8 biertjes kopen. Ga je met een hele groep in de rij zitten, dan
heb je dus ook meer te besteden op zaterdagavond.

De SP, fervent voorstander van een gezonde popcultuur en -industrie,
stelde al eerder kamervragen. Staatssecretaris Medy van der Laan gaf
toen nul op het rekest. Er zou voldoende marktwerking zijn, de grote
vraag naar concertkaarten kwam door schaarste. Eens zien wat het nieuwe
kabinet met deze kamervragen doet. NLpop volgt het op de voet. Hopelijk
pakt Den Haag in de slipstream dan ook dat asociaal dure Ticketservice
eens aan."
http://nlpop.blog.nl/algemeen/2007/02/19/sp_bijt_zich_vast_in_zwarthandel_concertkaarten

gr, Ron

binnenkort vast meer nieuws via
http://news.google.nl/news?hl=nl&ned=&ie=UTF-8&q=concertkaarten+OR+concertkaartjes

Ferdinand

On Mon, 19 Feb 2007 13:46:01 +0100, 'sNiek <niek...@netscape.net>
wrote:

>Nog iets; die scalpers betalen natuurlijk niet de belastingen die de
>vvk-punten moeten betalen, makkelijke winst dus!

hier sla je de plank even mis

cut & paste van cupido.nl

Vraag: Zwarthandel is toch illegaal?
Antwoord: We hebben het opgezocht (we zijn zelf geen zwarthandelaren
maar kaartverkopers), maar het antwoord is nee, zwarthandel is niet
illegaal. Zie het Wetboek. Er wordt keurig belasting betaald over de
opbrengst.

--
www.theuntuned.com
http://www.myspace.com/theuntunedcom

'sNiek

Ferdinand schreef:

> hier sla je de plank even mis
>
> cut & paste van cupido.nl

Heb je die site goed bekeken? Er worden alleen kaartjes voor het WK van
2006 verkocht...

> [...]
> maar kaartverkopers), maar het antwoord is nee, zwarthandel is niet
> illegaal. Zie het Wetboek. Er wordt keurig belasting betaald over de

Dergelijke info kan ik op bijvoorbeeld budgetticket.nl niet vinden, maar
je hebt gelijk.
Maar de mannetjes die bij de grote concerten met kaartjes lopen te
zwaaien hebben niet dergelijke disclaimers mag ik aannemen.

--
Niek

'sNiek

hans....@gmail.com schreef:

> Onzin. iedereen kan zich vervoegen bij een verkooppunt, en als je op
> tijd bent, heb je kaarten.

En dat is nu net het punt: dat wordt door die scalpers dus net
onmogelijk gemaakt.

> Dat lijkt me een probleem van de concertorganisator. Iemand die dat
> juridisch niet mag verkoopt die kaarten kennelijk aan scalpers.

Klopt, blijkbaar geldt de regel "Money talks", puur de
verantwoordelijkheid bij de concertorganisator neerleggen werkt niet.
De concertorganisator is overigens niet gelijk aan de
kaartberkoop-organisatie.

> En je punt is? Jij als koper en de scalper als verkoper maken als twee
> volwassen mensen een nieuwe overeenkomst, die helemaal los staat van
> de face value van het kaartje.

Op www.013web.nl:
De toegangsbewijzen zijn en blijven eigendom van 013. Het is verboden om
de toegangsbewijzen door te verkopen aan derden of deze voor commerciële
doeleinden op enigerlei wijze aan derden te verstrekken.

> Dat is de verantwoordelijkheiod van de scalper in kwestie; als ie
> controle van de Fiod krijgt heeft ie wat uit te leggen.

> Nou, mij niet.

Dat zegt veel over je: je vindt dus dat de belangen van 'dom volk' niet
behartigd hoeven te worden.

--
Niek

hans....@gmail.com

On 19 feb, 16:05, 'sNiek <niekem...@netscape.net> wrote:

> En dat is nu net het punt: dat wordt door die scalpers dus net
> onmogelijk gemaakt.

Ook die scalpers moeten gewoon mensen inhuren die in de rij gaan staan
hoor. Als je maar zorgt dat je eerder bent, is er niets aan de hand.

> Klopt, blijkbaar geldt de regel "Money talks", puur de
> verantwoordelijkheid bij de concertorganisator neerleggen werkt niet.

Da's dan jammer maar helaas. de verantwoordelijkheid naar de overheid
verschuiven vindik wel een heel makkelijke oplossing van
belanghebbenden.

> De concertorganisator is overigens niet gelijk aan de
> kaartberkoop-organisatie.

Dat besef ik, maar voor de overzichtelijkheid benoem ik deze als één
partij.

> [...]

> de toegangsbewijzen door te verkopen aan derden of deze voor commerciële
> doeleinden op enigerlei wijze aan derden te verstrekken.

Ach ja.. schattig hoor, zo'n bepaling. Benieuwd of zoiets stand houdt
vij een rechtbank als ik ziek word en mijn kaartje aan m'n buurman
doorverkoop..

> Dat zegt veel over je: je vindt dus dat de belangen van 'dom volk' niet
> behartigd hoeven te worden.

Ik vind dat het een ieders eigen verantwoordelijkheid is om zich
deugdelijk te (laten) informeren voor ie een zakelijke transactie
aangaat. Anders kunnen we de Biostabil en nachtelijke belspelletjes
ook wel verbieden.
Overigens denk ik dat de meeste kopers van zwarte-markt-kaartjes dit
niet per ongeluk, maar bij hun volle verstand doen hoor.

Ferdinand

On Mon, 19 Feb 2007 15:51:47 +0100, 'sNiek <niek...@netscape.net>
wrote:

>Heb je die site goed bekeken? Er worden alleen kaartjes voor het WK van
>2006 verkocht...

maar in het verleden ook berucht van de concertkaartjes.

Mirella

On 19 Feb 2007 04:27:36 -0800, hans....@gmail.com wrote:

>Ik zie de dwang niet. Als je zo'n kaartje te duur vindt, dan koop je
>het niet.

'als je voedsel te duur vindt, koop het dan niet'. Misschien ontgaat je
hier het onderwerp? Als je ergens heen wilt, is dat de drijfveer. En
dankzij die scalpers kun je geen gewoon kaartje meer kopen (of weet je dat
niet).

>Het is gewoon handel. Iets goedkoop inkopen en duurder verkopen.

Concerten zijn geen goederen en kaartjes niet bedoeld als
speculatiemiddelen. Je moet zoiets kopen om er bij te kunnen zijn, niet
uit winstbejag. Dat is verderfelijk, immoreel en crimineel (zo, paar
labeltjes ;)).

>Bedrog? Er wordt iets daadwerkelijk geleverd voor een van tevoren
>afgesproken prijs. Waar zit het bedrog?

Misleiding over hoe niet eerlijk die prijs is.

>Dat is dus ondernemersrisico voor de scalpers, want ze moeten nog maar
>zien of ze tegen die tijd daadwerkelijk kunnen leveren.

Daar zorgen ze wel voor.

> [...]
>luchtje zit aan scalperspraktijken, maar ik speel hier toch even
>advocaat van de duivel, en stel dat dit niet iets is waar de politiek

Wie anders? Juist de politiek kan hier iets betekenen.

groetjes,
Mirella :)

Mirella

On Mon, 19 Feb 2007 13:31:10 +0100, Joop <popj...@hotmail.com> wrote:

>Of is het gemakzucht van de kopers?? iedereen kan er voor zorgen om de
>eerste dag van de voorverkoop in de rij te gaan staan om de (beste)
>kaarten te bemachtigen.

Als er alleen mensen in de rij gaan staan die naar de concerten willen
zijn er langer kaarten te krijgen.

> [...]
>welke kaarten/plaatsen wil je hebben.
>Maar het zijn wel woekerprijzen die ze rekenen.
>Maarja ze staan wel lange tijd in de rij voor de kaarten.

Dat doen ze heus niet zelf meer. En dan nog, ze staan er in de rij met
oneigenlijke motieven. Maken de rij onnodig langer over de ruggen van de
mensen achteraan (of thuis).

groetjes,
Mirella :)

Mirella

On Mon, 19 Feb 2007 15:29:21 +0100, Ron Abbink <m...@privacy.net> wrote:

>Tot slot, voor iedereen die van plan is kaartjes te kopen, hieronder een
>lijst met enkele officiële bureaus, en een aantal officieuze bureaus,
>waar je dus vooral NIET moet kopen.

als beheerder van bandsites krijg ik regelmatig mail met het verzoek links
naar hun sites te plaatsen. Tegen betaling. Nu is dat tegen mijn principes
maar kijk maar eens hoeveel mensen er (helaas) wel aan meedoen...

Bedankt voor het artikel,

groetjes,
Mirella :) (en ik had je nog niet teruggemaild maar daar zat geen onwil
bij hoor! gewoon slechte organisatie hier)

Mirella

On 19 Feb 2007 06:04:08 -0800, hans....@gmail.com wrote:

>En je punt is? Jij als koper en de scalper als verkoper maken als twee
>volwassen mensen een nieuwe overeenkomst, die helemaal los staat van
>de face value van het kaartje.

Hier is niet bepaald sprake van gelijkheid. De verkoper kan puur op basis
van zijn kostbare bezit overdreven prijzen vragen. Ik vind dat dat bezit
op zich al onrechtmatig is (want niet waar het voor bedoeld is).

groetjes,
Mirella :)

Docter Kubaki

nee. dat is marktmechanisme. als jij een kaartje hebt voor een
priveconcert van - ik noem maar wat - Pearl Jam voor 100 man en ik geef
je 10.000 euro voor het concert blijf jij lekker thuis en dan luister ik
naar 'alive'. puur theoretisch natuurlijk want ze moeten mij 10.000 euro
betalen om naar een peal jam concert te gaan :)

Docter Kubaki

de grootste scalpers zijn MOJO en ticketbasterd. en de artiesten
natuurlijk. 80 euro voor een fokking kaartje! 176 gulden !!!

zijn ze helemaal gek geworden. 10 jaar geleden betaalde ik nog 60 gulden
en dat was al FOKING DUUR!!!

maar gelukkig krijg ik de dvd en cd gratis!

Lolo

On Mon, 19 Feb 2007 09:27:54 +0100, Mirella <mire...@chello.nl>
wrote:

>http://www.nu.nl/news/980946/52/SP_wil_actie_tegen_louche_onlinehandel_concertkaartjes.html

Dat zouden ze wmb ook wel tegen legale verkoop actie mogen ondernemen
met die hele vreemde bedragen die je bovenop een ticket worden gelegd,
of in ieder geval die bedragen ook meenemen (voorverkoop, lidmaatschap
en zo) in het te vermelden bedrag. Kocht een tijdje terug 5 kaartjes
voor 16 euro en mocht over de 100 euro afrekenen. Dat is toch bar dat
riekt ook naar zwendel.

Louis

Ron Abbink

Mirella wrote:

> als beheerder van bandsites krijg ik regelmatig mail met het verzoek links
> naar hun sites te plaatsen. Tegen betaling. Nu is dat tegen mijn principes
> maar kijk maar eens hoeveel mensen er (helaas) wel aan meedoen...

Ik was mij toen niet direct van kwaad bewust, grote quote uit het Kassa
artikel.

> Bedankt voor het artikel,

Zoals te verwachten was wordt de rest van de media nu ook wakker, zie
vorige google link, 30+ volgers.
Het belangrijkste artikel maar weer integraal overgenomen, omdat daarin
veel details staan èn aanknopingspunten voor (hier soms al genoemde)
argumenten voor- en mogelijkheden tot regulering:

"Het ziet ernaar uit dat de politiek officieuze online ticketshops gaat
aanpakken. De PvdA stelt voor om de wet op eerlijke prijzen aan te
passen zodat de ticketshops worden gedwongen openheid van zaken te geven
over prijzen en de toeslagen die zij rekenen. De SP wil meer: zij wil
het liefst dat er een einde wordt gemaakt aan de koehandel in
concertkaartjes. Arda Gerkens (SP): "Als dat niet kan binnen de huidige
wetgeving, dan moet de wet maar aangepast worden."

Nadat de discussie vorige week woensdag werd aangewakkerd in het 3VOOR12
programma De Gevestigde Orde, waar naast Gerkens ook Mojo boeker Ron
Euser te gast was, onvlamde het onderwerp afgelopen zaterdag in het
consumentenprogramma Kassa. Daar zaten naast twee politici en Mojo
woordvoerster Marjanne Manders ook de eigenaar online ticketshop
Ticketunlimited.nl. Die pareerde alle aanvallen redelijk laconiek met de
verwijzing naar de werking van de markt: "Het is een simpele kwestie van
vraag en aanbod." Hij wond er ook geen doekjes om dat hij de kaarten via
tussenpersonen opkoopt. Binnen de huidige wet kan alleen de allereerste
doorverkoper aangepakt worden.

Volgens Gerkens is er echter duidelijk sprake van misleiding en
oplichting bij dit soort bureaus: "Ze doen alsof concerten al
uitverkocht zijn terwijl de kaarten fysiek nog niet bestaan. Ook doen
sites het voorkomen dat concerten al uitverkocht zijn terwijl dat niet
zo is." Mensen die niet maandelijks een kaartje kopen, worden misleid
door het officiële voorkomen van de sites, vindt Gerkens: "Als je via
Google zoekt op concertkaartjes, krijg je als eerste hit
budgetticket.nl. Pas wanneer een gekocht kaartje thuis op de mat valt,
beseffen mensen dat er iets niet klopt." Gerkens vindt transparantie
niet genoeg, zij wil de doorverkoop van kaartjes zonder toestemming van
de organisator onmogelijk maken.

Dat dat nu nog niet kan, weet Manders als geen ander. "We hebben het de
afgelopen tien jaar al een aantal keer geprobeerd via de rechter.
Telkens horen we hetzelfde: Mojo leidt geen economische schade en dus
hebben we geen zaak."

Dat het wel kan, bewijzen andere landen, zegt Manders: "In Amerika is er
in de helft van de staten iets geregeld. Dat kan gaan van een verbod op
doorverkoop, maar er zijn bijvoorbeeld ook staten die zeggen dat de
winstmarge bij doorverkopen niet meer dan vijf procent mag zijn." In
België heeft dochteronderneming Live Nation een convenant gesloten met
de overheid. Daar draait een proef waarbij kaarten op naam gekocht
worden. Manders: "Als ze daar kaarten onderscheppen, is in principe te
achterhalen wie ze heeft doorverkocht."

Of de Kamervragen die Gerkens heeft gesteld, daardwerkelijk zullen
leiden tot de benodigde wetsaanpassing, wordt op zijn vroegst duidelijk
binnen drie weken. Dat is de tijd die de minister heeft om een antwoord
te formuleren."
http://3voor12.vpro.nl/artikelen/artikel/33269644

> groetjes, Mirella :)

gr, Ron
--
cp: Elektrisch Licht Orkest - Telefoon Lijn

DirkJan

"Mirella" <mire...@chello.nl> schreef

> http://www.nu.nl/news/980946/52/SP_wil_actie_tegen_louche_onlinehandel_concertkaartjes.html

Had je deze al eens gezien?

http://video.google.nl/videoplay?docid=-8922705712370489406&q=black+crowes+amsterdam

Ik heb later die middag 75 gulden
voor een kaartje betaald om de
bootleg verder te schieten.

Ik had mijn camera in een tas zitten
en over die tas droeg ik mijn jack.
Niemand die bij de controle wat
zag. Ik naar boven, naar het balkon.
En precies op de eerste rij, in het
midden is nog een stoeltje vrij.

Ik installeer mij en laat mijn camera
onder mijn jas zitten. Pas op het
allerlaatste moment waarschuw ik de
mensen om mij heen dat ik zo een
camera aan ga zetten. Sorry voor het
mogelijke ongemak, maar verder
mondje dicht...

Toen het licht doofde, snel de camera
gepakt en bij de eerste klanken liep
de camera en moest ik stil houden en
scherp stellen.

Voor de liefhebbers.

Maar het gaat om het eerste kwartier.

DJ

Hans de Heer

Mirella wrote:

> Hier is niet bepaald sprake van gelijkheid. De verkoper kan puur op
> basis van zijn kostbare bezit overdreven prijzen vragen.

Net als een Ferrari-dealer. Marktwerking in optima forma. Laten we nou niet
doen alsof concertbezoek een eerste levensbehoefte is of zo, het is en
blijft een luxegoed.

Groet, Hans

'sNiek

Ron Abbink schreef:

Mooi, bedankt voor deze - wederom - uitgebreide info Ron!

--
Niek