Over nut of onnut van verzamelde klassieke werken op cd!

arievaand...@gmail.com

COLUMN Of je nou Bach, Britten of Boulez heet, als groot componist komt je verzamelde werk een keer volledig op cd terecht. De liefhebber smult.

En dan heb je het compleet gekocht, je beurs binnenstebuiten gekeerd, en dan verschijnt er tien of vijftien jaar verder een nieuwe uitgave.
Wat is dat toch met de artistieke nalatenschappen van beroemde kunstenaars? Hoe completer een overzicht is, hoe drukker de rijen, hoe overweldigender de belangstelling. Zo hebben het Munch Museum en het Nationaal Museum - beide in Oslo - maar liefst 271 werken van de 150 jaar geleden daar in Oslo geboren Edvard Munch bij elkaar weten te brengen. De expositie 'Munch 150' opende vorige maand en is het grootste overzicht van Munchs werk dat ooit te zien is geweest. Dan gaat het bij de ware kunstliefhebber toch eventjes kriebelen. Retourtje Oslo dan maar?

Het gevoel en het idee iets compleets te kunnen ondergaan, een afgerond oeuvre van begin tot eind te kunnen beoordelen, appelleert in hoge mate. Alsof we dan pas grip krijgen op zo'n oeuvre, het dan pas kunnen doorgronden.

142 cd's
In de wereld van de muziek gaat het al net zo. Zeker sinds de komst van de cd als geluidsdrager is het makkelijker geworden om een compleet oeuvre van een componist in handzame verpakkingen bijeen te brengen. Zo kan de liefhebber voor een redelijke prijs naar huis met het complete levenswerk van een componist onder de arm. Het heeft ook wel iets arrogants en aanmatigends om met zo'n volledige set thuis te komen, maar het verkoopt goed.

We hebben al heel wat langs zien komen. De complete sonates van Domenico Scarlatti op 34 cd's, de complete opnamen van pianist Artur Rubinstein op 142 cd's, of die van dirigent Arturo Toscanini op 84 schijfjes. Alle 600 Schubert-liederen, de honderdvier symfonieën van Haydn en alle cantates, alle orgelwerken, of überhaupt alles van Johann Sebastian Bach.

En dan heb je het compleet gekocht, je beurs binnenstebuiten gekeerd, en dan verschijnt er tien of vijftien jaar verder een nieuwe uitgave waarbij historische geluidskwaliteit met nieuwe technieken nog beter is opgeknapt. Daar kun je behoorlijk beteuterd door raken.

Gedegen box
En dan nog iets: je kunt voor alle onderdelen van elk van de 200 Bach-cantates op YouTube waarschijnlijk wel een clipje vinden. Alles is onder handbereik, één muisklik ver. En toch geeft dat de liefhebber geen gevoel van compleetheid, eerder een intimiderende sensatie van chaos. Je wilt er toch ook een goed geschreven inleiding bij hebben, een duiding van zo'n oeuvre. En ja, dan dat geluid dat bij die filmpjes hoort! Meestal belabberd.

Dus nee. We kopen liever een gedegen box. Wat dacht u van de oeuvres complètes van Pierre Boulez? Net uitgekomen op het prestigieuze label Deutsche Grammophon. Achter op de box staat work in progress, dus of dit helemaal compleet zal blijken te zijn? Boulez (1925) leeft immers nog, dus er kan zo maar wat bijkomen. Zoals bekend schaaft Boulez jaren lang aan een stuk totdat hij het rijp vindt voor het nageslacht. Dat verklaart ook het relatief geringe aantal cd's van dit complete oeuvre: dertien.

Benjamin Britten
Dat getal steekt wat mager af tegen de hoeveelheid cd's (zo'n 170) die je nodig hebt voor het gehele werk van Bach. Boulez doet er weliswaar veel naast, hij dirigeert over de hele wereld (niet alleen zijn eigen werken), hij schrijft essays, maar Bach had ook een zware dagtaak. Zit het verschil dan misschien in de veel ingewikkelder muziek van Boulez, de veel grotere partituren? Hebben hedendaagse componisten sowieso minder opusnummers dan die in de barok?

Moeilijk om daar een vinger op te leggen. Want iemand als Benjamin Britten (we blijven in het telefoonboek even bij de b's), ook een 'moderne' componist, was maar twaalf jaar ouder dan Boulez. Geboren in 1913 en gestorven in 1976, liet Britten een enorm oeuvre achter, dat in zijn 100ste geboortejaar natuurlijk veel aandacht krijgt. Decca komt met een grote box waarin al zijn composities verzameld zijn. Maar liefst 65 cd's zijn daar voor nodig. Een groot verschil dus met de Boulez-box, terwijl Britten toch ook veel dirigeerde, opera's voorbereidde, een festival runde, zangers op de piano begeleidde en kamermuziek speelde. Een rijk gevuld leven dus, waarvan een deel nu in een rijk gevulde box voor het nageslacht bewaard is.

En naar verschillen tussen Britten, Boulez en Bach moeten we misschien maar niet te veel zoeken. Je oeuvre is compleet als je ermee klaar bent. Simpel.

Hans III

<arievaand...@gmail.com> schreef in bericht
COLUMN Of je nou Bach, Britten of Boulez heet, als groot componist komt je
verzamelde werk een keer volledig op cd terecht. De liefhebber smult.

>etc

Van wie heb je dit uitstekende verhaal gecopieerd? Je lijkt me niet zo
snugger en ook te proleterig om dit zelf te verzinnen!

arievaand...@gmail.com

Op dinsdag 9 juli 2013 14:58:28 UTC+2 schreef Hans III het volgende:
Ja Hans ik ben een proleet die van klassieke muziek houdt: daar schrik jij van hé!!!

Hans III

<arievaand...@gmail.com> schreef in bericht
Geeft niks hoor, proleten vind je ook onder beroemde dirigenten en musici.
Maar zij zijn meestal wel zo slim om dat niet te laten merken.

arievaand...@gmail.com

Op dinsdag 9 juli 2013 20:27:26 UTC+2 schreef Hans III het volgende:
> <arievaand...@gmail.com> schreef in bericht

> Geeft niks hoor, proleten vind je ook onder beroemde dirigenten en musici.
>
> Maar zij zijn meestal wel zo slim om dat niet te laten merken.

hans, je lijkt wel een strontvlieg!!

Hans III

> Geeft niks hoor, proleten vind je ook onder beroemde dirigenten en musici.
>
> Maar zij zijn meestal wel zo slim om dat niet te laten merken.

>hans, je lijkt wel een strontvlieg!!

Ja Arie, ik ben een strontvlieg die van klassieke muziek houdt, moet kunnen.

arievaand...@gmail.com

Op woensdag 10 juli 2013 08:54:00 UTC+2 schreef Hans III het volgende:
> <arievaand...@gmail.com> schreef in bericht

> Ja Arie, ik ben een strontvlieg die van klassieke muziek houdt, moet kunnen.

Wist jij Hans, dat mijn moeder Alphons Diepenbrock nog heeft gekend? Daar sta jij van te kijken hé? Jij hebt niet in de gaten dat ik voor proleet speel. Helaas was ik te klein om mij bewust te zijn van Diepenbrocks bezoeken aan ons huis. Je moest eens weten jochie!

Hans III

> [...]

>speel. Helaas was ik te klein om mij bewust te zijn van Diepenbrocks
>bezoeken aan ons >huis. Je moest eens weten jochie!

Om in jouw stijl te blijven: heeft je moeder ook liggen wippen met Alphons?
Dit is een vraag die ons allen nu bezighoudt, dat begrijp je.

Hans III

<arievaand...@gmail.com> schreef in bericht
Overigens: het spelen voor proleet duidt meestal op een onbedwingbare hang
naar ruw, ongepolijst, onbeschaafd gedrag in een milieu wat waarschijnlijk
te veel beperkingen oplegt en remmingen op diverse gebieden veroorzaakt. Wij
psychologen noemen dat inhibitie of verdringing. Dat wil zeggen de onbewuste
onderdrukking van gedrag of gevoelens. Dit aspect van inhibitie is verbonden
met de theorie van de psychoanalyse. Het zou tot uiting kunnen komen in
versprekingen, vergissingen, onrust of angst.
-De bewuste en onbewuste controle van gedrag. Dit principe speelt een
belangrijke rol in het dagelijks leven. Het kan verschillende vormen
aannemen, zoals het onderdrukken van afleidende prikkels, om zich beter op
een specifiek aspect of gebeurtenis te kunnen concentreren (zie ook
executieve controle en aandacht). Of het afremmen c.q. afbreken van een
beweging. Een ander voorbeeld is zelfbeheersing: de bewuste beheersing of
onderdrukking van emoties of gedachten (zie ook delay discounting). Er zijn
aanwijzingen dat verschillende gebieden in de prefrontale cortex hierbij een
specifieke rol vervullen. Zo zouden de rechter gyrus frontalis inferior en
gyrus frontalis medius vooral een rol spelen bij het remmen van
respectievelijk motoriek en geheugenprocessen. De ventromediale prefrontale
cortex bij het remmen van angst. De inhibitie door de prefrontale cortex kan
rechtstreeks of indirect plaatsvinden, bijvoorbeeld door activatie van
remmende structuren diep in de hersenen zoals de nucleus subthalamicus.
Tensotte blijkt inhibitie vanuit de prefrontale cortex ook onbewust plaats
te kunnen vinden, bijvoorbeeld in stoptaken waarbij een motorische reactie
op onverwachte momenten moet worden afgebroken. - -Sociale of seksuele
geremdheid. Alcohol kan bijvoorbeeld deze vorm van inhibitie verminderen