CD's branden

Mariet

Hallo iedereen,

Via deze ng heb ik diverse messages over het zelf branden van cd's gelezen.
Persoonlijk heb ik daar wel wat moeite mee, want ik vind dat de kunstenaar
zijn geld waard is; bij klassieke muziek is dat zeker zo. En er is zoveel
voor zeer schappelijke prijzen in opruimingen en evt. bij het Kruidvat te
voorhanden.
De eerlijkheid gebied mij wel te zeggen dat ik geen enkele moeite heb met
het zelf branden van popmuziek voor zoonlief, want die popsterren hebben al
meer geld dan goed voor ze is!

Vriendelijke groet, Mariet de Hamer

Jan Hoving

"Mariet" <mar...@chello.nl> schreef in bericht

> [...]
> Vriendelijke groet, Mariet de Hamer

... want die popsterren hebben al meer geld dan goed voor ze is!

Maar veel (gevestigde) klassieke musici toch ook?

Ferd Op de Coul

Mariet schreef:

En nu maar hopen dat je weldra ook klassieke cd's voor zoonlief
mag branden....;-)

Peer Mankpoot

"Mariet" <mar...@chello.nl> schreef en/of citeerde op Mon, 12 Feb 2001
10:20:11 GMT in <vNOh6.47089$v%6.74...@nlnews00.chello.com>:

Excuseer mijn lompheid, maarre... wat een paradoxale kortzichtigheid
spreidt u hier ten toon!

Alsof er geen "rijke" klassieke sterren zijn;
Alsof er geen "arme" popsterren zijn;
Alsof er geen schappelijk geprijsde popmuziek is;
Alsof men zou kunnen _weten_ wie er wel of niet "meer geld heeft dan
goed voor ze is";
En wat/wanneer is dat dan: "meer geld dan goed voor ze is"?

Ik vind dat de kunstenaar, de componist, de handelaar, de
platenmaatschappij en wie al niet meer best aan mijn muziekliefde
mogen verdienen. Ik vind het dat waard. Soms ook niet: dan vind ik
bijvoorbeeld een cd te duur. Nou, dan koop ik hem niet.

Er zijn legio argumenten voor en legio argumenten tegen het huidige
prijspeil van cd's. Die discussie zal wel nooit helemaal uitrazen,
denk ik. Maar voor een standpunt als het bovenstaande kan ik geen
waardering opbrengen.

--
Kom een trap op

Franneke

Mariet:

> [...]
> het zelf branden van popmuziek voor zoonlief, want die popsterren hebben

Elke popster is arm begonnen, en velen eindigen ook zo.
Het zou een goed idee zijn om op elke cd het bruto jaarinkomen van de
betreffende artiest (pop of niet) te vermelden, en daarbij zijn of haar
vaste lasten. Dat maakt het voor de consument wat makkelijker om te bepalen
hoe immoreel het is om de betreffende cd over te branden.
De wet heeft overigens bepaald dat cd's kopiëren voor eigen gebruik NIET
strafbaar is. Maar ik weet het: het verband tussen wet en ethiek ligt niet
altijd voor de hand.

Frank

Jan Hoving

"Franneke" <frankvg...@dds.nl> schreef in bericht

> [...]
> altijd voor de hand.
>
> Frank
>
> Elke popster is arm begonnen, en velen eindigen ook zo.

Velen eindigen puissant rijk maar arm in de geest, toch?

Klaploper

On Mon, 12 Feb 2001 11:25:58 GMT, "Jan Hoving" <jho...@chello.nl>
wrote:

>-:> Elke popster is arm begonnen, en velen eindigen ook zo.
>-:
>-:Velen eindigen puissant rijk maar arm in de geest, toch?
Maak daar maar van een enkeling eindigt puissant rijk.

Klaploper (die weer oude discussies op ziet komen)

Klaploper

On Mon, 12 Feb 2001 12:12:40 +0100, "Franneke" <frankvg...@dds.nl>
wrote:

>-:De wet heeft overigens bepaald dat cd's kopiëren voor eigen gebruik NIET
>-:strafbaar is. Maar ik weet het: het verband tussen wet en ethiek ligt niet
>-:altijd voor de hand.
Maar dit houdt in, dat er dus alleen cd's gecopieerd mogen worden, als
je deze zelf in je bezit hebt. Zoals een aantal vrienden van mij hun
cd's voor in de auto branden, zodat ze niet hun halve cd-collectie
kwijt zijn, als er eens een onverlaat het nodig vindt om hun auto van
extra luchtverfrissing te voorzien.

Het kopiëren van van cd's van anderen voor jouw eigen gebruik is dus
niet toegestaan.

Klaploper (die zo nog wel wat redenen kan verzinnen).

Klaploper

On Mon, 12 Feb 2001 10:20:11 GMT, "Mariet" <mar...@chello.nl> wrote:

> [...]
>-:het zelf branden van popmuziek voor zoonlief, want die popsterren hebben al
Zo dat is duidelijk meten met twee maten. Klassiek is moreel
onverantwoord en popmuziek kan best.

Ik ben erg benieuwd of al die popsterren die voor zoonlief op cd
gebrand worden, wel meer geld dan goed voor ze is hebben.

Klaploper (die graag een lijstje met namen zag verschijnen)

Jan Hoving

"Klaploper" <ne...@klaploper.com> schreef in bericht

> Klaploper (die weer oude discussies op ziet komen)

'Maak daar maar van een enkeling eindigt puissant rijk'.

Ken jij iemand in de 'popscene', van The Allman Brothers t/m Zappa die arm
(d.i. niet in de geest) is gestorven?
Alvast bedankt voor de lijst...;-)

Joyce Maier

Klaploper:

NIET

> Maar dit houdt in, dat er dus alleen cd's gecopieerd mogen worden, als
> je deze zelf in je bezit hebt.

Wat dacht je van een cd'tje van de bieb waarvan je 1 exemplaar voor jezelf
brandt en hem daarna weer braaf terugbezorgt? Iets dergelijks had de
wetgever waarschijnlijk in gedachten.

Joyce Maier
www.ademu.com/Beethoven
---
return address is invalid, use:
jev at kabelfoon dot nl

Klaploper

On Mon, 12 Feb 2001 13:01:05 +0100, "Joyce Maier"
<jo...@nowhere.here.com> wrote:

>-:Wat dacht je van een cd'tje van de bieb waarvan je 1 exemplaar voor jezelf
>-:brandt en hem daarna weer braaf terugbezorgt? Iets dergelijks had de
>-:wetgever waarschijnlijk in gedachten.
Nee, dat mag niet.
De wetgever had in gedachten, het vroeger op cassette zetten van LP's.
Daardoor bleven je LP's beter en zo.

Het lenen van de bibliotheek of i.d. en het dan copiëren is niet
toegestaan. Net zo als het niet is toegestaan om een boek van de
bibliotheek te lenen en dit vervolgens onder de kopieermachine te
leggen voor eigen gebruik.

Eigen gebruik is alleen als je zelf de beschikking hebt over het
auteursrechtelijk beschermd werk (geldt dus voor alles waar
auteursrecht op bestaat).

Klaploper (die dit bijna zeker weet)

Klaploper

On Mon, 12 Feb 2001 11:48:52 GMT, "Jan Hoving" <jho...@chello.nl>
wrote:

> [...]

>-:
>-:Ken jij iemand in de 'popscene', van The Allman Brothers t/m Zappa die arm
Allereerst is niet puissant rijk, iets anders dan arm.
Ten tweede zal ik een tegenvoorbeeld geven: Nick Drake.

Klaploper (wil nog wel meer voorbeelden verzinnen)

Joyce van den Bogaard

Klaploper <ne...@klaploper.com> schreef:

Dan wil ik nog wel ff aanvullen dat ook Jimi Hendrix volgens mij straatarm
is gestorven. Hij werd door zijn manager bedrogen.
Voorwaar niet het minste voorbeeld, zou ik zeggen.

Joyce

Joyce van den Bogaard

Mike <_ya...@VALSENOOTweb.de> schreef:

> Zo kan ook Bill Gate$ het financiëel wel redden zonder bijv. de
> licentiekosten van particuliere gebruikers.
> De vraag is waarschijnlijk waar ligt de grens ..

Precies.
En daarom: een concern als de Free Record Shop of V&D zal, wanneer ik
besluit er een boek te jatten, dat boek ook heus niet missen of er een
gulden armer van worden, maar toch doe je zoiets niet. D.w.z. *ik* doe
zoiets absoluut niet, niet bij een groot concern en niet bij de buurtsuper
op de hoek.

Joyce

Mike

In article <968k0a$k4mkh$1...@ID-74406.news.dfncis.de>, jo...@wxs.nl says...
> Voorwaar niet het minste voorbeeld, zou ik zeggen..

Jimi is (veel te jong) gestorven aan de bijeenkomstige gevolgen van het
ster zijn, overgens net als Jim Morisson en meer recent Jaco Pastorius.

Een cd-tje branden moet echter wel kunnen, de artiesten verdienen
over het algemeen meer dan gemiddeld met alleen al de optredens
en waarom zou je de kas van vaan een platenmaaschappij, die
de cd-prijzen overdreven hoog houdt, aanvullen.

Zo kan ook Bill Gate$ het financiëel wel redden zonder bijv. de
licentiekosten van particuliere gebruikers.
De vraag is waarschijnlijk waar ligt de grens ..

Jongeren die overal worden verlokt met dure merken ed.
mogen mijns inziens schaamteloos een gekopieerde cd- danwel software-
(meer dan f 100,- voor een nieuwe game) collectie aanleggen.

groeten,
Mike

-------
it's not that life is short, it's that you're dead so long
-------

Bytemaster

"Mariet" <mar...@chello.nl> wrote in message
> [...]
Je kunt eenvoudigweg niet met iemands (kunst)creatie ervandoor gaan door
cd´s te kopieëren. Of dat nu om klassiek of popmuziek gaat. In beide
gevallen in sprake van een creatie (ja, zelfs het meest goedkope deuntje is
een creatie).
Hoe zou je het vinden dat wanneer je op je werk aan een project werkt dat na
een maand af is en net wanneer jij de resultaten bekend gaat maken komt een
ander bedrijf met soortgelijke resultaten. En nu wordt tegen jou gezegd:
Sorry, maar we hebben de resultaten al via via gekregen en je krijgt dus
geen salaris voor die maand.

Dimitri

Jan Hoving

> Klaploper (wil nog wel meer voorbeelden verzinnen)

Allereerst is niet puissant rijk, iets anders dan arm.
Ten tweede zal ik een tegenvoorbeeld geven: Nick Drake.

Ha, Nick Drake, een (overigens zeer goede!) uitzondering die de regel
bevestigt. Het gezamenlijk geschat vermogen van popartiesten beloopt in de
miljarden (geen verzinsel mijnerzijds).

Jan Hoving

"Joyce van den Bogaard" <jo...@wxs.nl> schreef in bericht

Jimi Hendrix straatarm gestorven? Waren al die peperdure limousines dan niet
van hem?

Joyce van den Bogaard

Jan Hoving <jho...@chello.nl> schreef:

> "Joyce van den Bogaard" <jo...@wxs.nl> schreef"

straatarm

> Jimi Hendrix straatarm gestorven?

Yup.

> Waren al die peperdure limousines dan niet van hem?

Nope. Zijn familie is niet voor niets nu bezig om zoveel mogelijk
Hendrix-opnames alsnog uit te brengen: na zijn overlijden bleef er aan geld
helemaal niks over voor hen, en zij willen nu alsnog een slaatje slaan uit
het muzikale talent van hun familielid.

Joyce

Klaploper

On Mon, 12 Feb 2001 13:16:00 GMT, "Jan Hoving" <jho...@chello.nl>
wrote:

>-:Ha, Nick Drake, een (overigens zeer goede!) uitzondering die de regel
>-:bevestigt. Het gezamenlijk geschat vermogen van popartiesten beloopt in de
>-:miljarden (geen verzinsel mijnerzijds).
En hoe staat het dan met het gezamelijk geschat vermogen van klassieke
artiesten?

Je wilt toch niet beweren, dat dit onder de miljard uit komt? Ik neem
aan dat die drie tenoren al een aardig eind in de buurt komen.

Klaploper (die nu wel eens van het vooroordeel af wil dat
popmuzikanten per definitie rijk zijn)

Ferd Op de Coul

Bytemaster schreef:

> [...]
> ander bedrijf met soortgelijke resultaten. En nu wordt tegen jou gezegd:
> Sorry, maar we hebben de resultaten al via via gekregen en je krijgt dus

Alles goed en wel, maar dat klonen van cd's is begonnen met behulp
van de fonografische industrie zelf. Als Philips en Sony of hoe ze
dan ook allemaal mogen heten, niet met die kloonmachines op de markt
gekomen waren, dan was dit hele gedoe over kopie- en auteursrechten
voor al die arme drommels in de pop-of klassieke muziek-"scene"
niet aan de orde geweest. Als die hele cd-markt, dus de hoog geprijsde
cd-categorie, op den duur gaat instorten, dan is dat niet
te danken aan Kruitvat etc, maar aan de firma's die niet alleen
deze dure cd's produceren maar ook de apparaten, waarmee je ze naar
hartelust kunt kopieren... Wie kan een dergelijke eigen ruiten ingooiende
markt-politiek nog volgen? Ik niet, maar misschien ben ik daar economisch
beschouwd, te simpel voor...

Ferd Op de Coul

Jan Hoving

"Jan Hoving" <jho...@chello.nl> schreef in bericht
> bevestigt. Het gezamenlijk geschat vermogen van popartiesten in de
> miljarden (geen verzinsel mijnerzijds).
>

> beloopt

Excuus: het gezamenlijk vermogen beloopt niet maar loopt in de miljarden.

Joyce van den Bogaard

Ferd Op de Coul <f.opd...@chello.nl> schreef:

> [...]
> gekomen waren, dan was dit hele gedoe over kopie- en auteursrechten
> voor al die arme drommels in de pop-of klassieke muziek-"scene"

Maar het is toch nooit zo geweest dat Philips heeft gezegd: jongens, hier is
een CD-brander, gaat u maar lekker muziek kopieren op CD's, zoveel u maar
wilt.
Het initiele doel van CD-branders was volgens mij om de diskette te
vervangen, en het makkelijker te maken om grote bestanden portable te maken.
Of backups te maken van programma's groter dan 1.44MB (diskette) of 100MB
(Zip-drive).

Joyce

Ferd Op de Coul

Joyce van den Bogaard schreef:

Best mogelijk, maar dan hadden ze een apparaat moeten ontwikkelen met
uitsluitend die functie en niet voor de consumptieve markt.

Ferd Op de Coul

Mark van Ketel

Als het goed is merken ze dat wel degelijk, of ze d'r armer van worden
is een tweede, maar als het goed is weten ze precies wat er een zaak
binnen komt aan producten en wat en wanneer er iets de zaak verlaat, dus
als als bij inventarisatie blijkt dat er iets mist, is de kans groot dat
het gejat is...

Mark
cp: London After Midnight - Hate

--
=========================================== ,_ o
Name - Mark van Ketel (aka Blizzard) ======= / //\, ==

Joyce van den Bogaard

Ferd Op de Coul <f.opd...@chello.nl> schreef:

> Best mogelijk, maar dan hadden ze een apparaat moeten ontwikkelen met
> uitsluitend die functie en niet voor de consumptieve markt.

Volgens mij is zoiets technisch onmogelijk, en het is bovendien de
omgekeerde wereld. De fabrikant is er toch niet schuldig aan dat de
consument het apparaat oneigenlijk gaat gebruiken?
Wat wel geprobeerd is, is CD's zelf 'onkopieerbaar' te maken (Herman Brood
deed ooit eens zoiets), maar ook daar zijn altijd wel weer oplossingen voor
te vinden.

Joyce

Ferd Op de Coul

Ze hadden dat oneigenlijk gebruik natuurlijk kunnen voorzien. En
technisch is zo'n ding zonder twijfel te maken. Ik heb n.b. vorige week een
nieuwe cd-speler van Philips aangeschaft, waar uitdrukkelijk op staat vermeld,
dat ie ook gekloonde cd's kan draaien...

F.OdC.

Joyce van den Bogaard

Ferd Op de Coul <f.opd...@chello.nl> schreef:

Brood

> Ze hadden dat oneigenlijk gebruik natuurlijk kunnen voorzien.

Uiteraard. Maar dan nog kan en mag dat nooit een vrijbrief zijn voor de
consument om hem dan ook maar zo te gaan gebruiken. En willen ze dat toch
doen, dan moeten ze daarvoor gestraft worden. Illegale praktijken zijn nu
eenmaal strafbaar.

> [...]
vermeld,
> dat ie ook gekloonde cd's kan draaien...

Dat is ook weer de omgekeerde wereld. Denk je zelf ook niet dat als het
technisch mogelijk was, dat Philips niet allang zo'n ding gemaakt had? Juist
zij zouden daar baat bij hebben, gezien de platenmaatschappijen die ze zelf
ook in hun bezit hebben (Polygram/Polydor volgens mij, en nog een paar).

Joyce

Merie

Mike wrote:

> Een cd-tje branden moet echter wel kunnen, de artiesten verdienen
> over het algemeen meer dan gemiddeld met alleen al de optredens

Ooit gehoord van 'recoupment' (ik hoop dat ik het goed gespeld heb?)?
dat een artiest eerst alle kosten voor opname en promotie moet terugbetalen aan
de platenmij voordat ze überhaupt een percentage van de daarna te maken winst
krijgen?
Het lukt alleen de grote jongens om goed te verdienen aan optredens. De kleinere
bands maken alleen maar meer kosten door een uitgebreide (club)tour te doen.

Samuel Vriezen

> [...]

>het zelf branden van popmuziek voor zoonlief, want die popsterren hebben al

Lang niet allemaal. Ook daar zitten ploeteraars tussen die heel veel
werk moeten doen voor ze het juiste geluid hebben, en dan voor kleine
zaaltjes en een fooi af en toe wat mogen laten horen. De overgrote
meerderheid, denk ik.

Ik zie in deze hele thread een nadruk liggen op 'grote namen', hetgeen
me totaal onterecht lijkt.

Ik ga trouwens niet schijnheilig lopen doen. Ik heb in het verleden
zat bibliotheek-CD's op bandjes gekopieerd, gekraakte
computerspelletjes gespeeld en speel het Italienisches Konzert en de
Klavierstuecke van Stockhausen nog steeds van een gekopieerde
partituur.

--
Samuel

** shameless selfpromotion tag ** My new piece 'Toccata Nr. 1' for piano to be played at
'Concerten Tot en Met - Concert XX: The Great Virtuoso Slugfest', Feb 25 2001 20:30, Posthoornkerk
(Haarlemmer Houttuinen 47, Amsterdam). Carl Rosman (clarinet), Mark Knoop (piano), Helen Bledsoe (flute)
playing Ferneyhough: Time and Motion Study #1, Barrett: the clarinet works (Knospend-gespaltener, CHARON
and Interference), Finnissy, me a.o. PLUS Ferneyhough Contest: win a book by Theodor Wiesengrund Adorno!!

Samuel Vriezen

On Mon, 12 Feb 2001 15:14:37 +0100, "Joyce van den Bogaard"
<jo...@wxs.nl> wrote:

>Volgens mij is zoiets technisch onmogelijk, en het is bovendien de
>omgekeerde wereld. De fabrikant is er toch niet schuldig aan dat de
>consument het apparaat oneigenlijk gaat gebruiken?

'Rayguns don't kill Zorbians, Zorbians kill Zorbians'. (~ Gary Larson)

>Wat wel geprobeerd is, is CD's zelf 'onkopieerbaar' te maken (Herman Brood
>deed ooit eens zoiets), maar ook daar zijn altijd wel weer oplossingen voor
>te vinden.

Meest elegante oplossing is, net zoals in de goede oude tijd van de ZX
Spectrum computerspelletjes, je spullen slim te verpakken. Twee
voorbeelden: De Kift brengt geen CD's maar halve kunstobjecten uit met
een CD erin; de compilatie 'Les Voix du Monde' bestaat uit 3 CD's in
een inforamtief boekje vol met toelichtingen, zonder welke de opnames
wel aardig zijn maar nog niet een derde van de waarde hebben.

Samuel Vriezen

On Mon, 12 Feb 2001 13:36:59 GMT, Ferd Op de Coul
<f.opd...@chello.nl> wrote:

> [...]
>van de fonografische industrie zelf. Als Philips en Sony of hoe ze
>dan ook allemaal mogen heten, niet met die kloonmachines op de markt

er iemand anders mee gekomen.

>Als die hele cd-markt, dus de hoog geprijsde
>cd-categorie, op den duur gaat instorten, dan is dat niet
>te danken aan Kruitvat etc, maar aan de firma's die

eindeloos de bestaande succesformules hebben geprobeerd uit te melken.
Hoeveel complete Mahler-cycli heeft deze planeet eigenlijk nodig?

Mike

merie schreef,

> [...]
> de platenmij voordat ze überhaupt een percentage van de daarna te maken winst

Dit ondersteund mijn punt lijkt me, de bands verdienen niet/nauwelijks
aan cd verkopen.En zullen dan ook niet veel inkomsten mis lopen,
sterker nog wel krijgen ze meer naamsbekendheid wat weer de
bezoekersaantallen bij concerten goed doet.Voornamelijk de
platenmaatschappij verdient aan cd verkoop bovendien door de hoge cd-
prijzen ook nog eens teveel.

> Het lukt alleen de grote jongens om goed te verdienen aan optredens. De kleinere
> bands maken alleen maar meer kosten door een uitgebreide (club)tour te doen.

Kleinere bands verdienen weldegelijk aan optredens,ook in het club
circuit, dat is tenslotte voor de meeste muzikanten de bron van
inkomsten.

Joyce van den Bogaard

> [...]

> Kleinere bands verdienen weldegelijk aan optredens,ook in het club
> circuit, dat is tenslotte voor de meeste muzikanten de bron van

Maar dat is behoorlijk niet waar, wat je hier schrijft. Ik weet van een band
als Marillion dat zij liever 1 maal in de Ahoy spelen dan 10 keer in
Paradiso, hoewel in het laatste geval meer mensen aanwezig kunnen zijn. De
kosten zijn echter dusdanig veel hoger, dat Ahoy wel rendabel is en Paradiso
niet. Kun je nagaan als een bandje maar net groot genoeg is om slechts 1
maal Paradiso te vullen.

Joyce

Klaploper

On Mon, 12 Feb 2001 16:07:45 +0100, E.M. <spamv...@deadspam.com>
wrote:

>-:http://www.cedar.nl/cgi-bin/zap?/thuiskopie/top|home (Stichting de
>-:Thuiskopie)
Goh?
Weer wat geleerd.

Dan heb ik toch minder illegale opnames dan ik dacht.

Klaploper (die vanavond maar eens naar de bieb moet)

Jan Hoving

"Ferd Op de Coul" <f.opd...@chello.nl> schreef in bericht
> [...]

> F.OdC.

'Ik heb n.b. vorige week een nieuwe cd-speler van Philips aangeschaft,'

Hoe klinkt ie?

Mike

> [...]
> niet. Kun je nagaan als een bandje maar net groot genoeg is om slechts 1

Een band als marilion verdient voldoende om van te leven, ze hoeven toch
niet met één concert binnen te zijn.Ik ga ook iedere dag naar mijn werk.
Een bandje dat nčt paradiso of een ander zaal kan vullen krijgt hiermee
inkomsten om een tijdje van te leven.Vele bands zouden met een vol
paradiso of welke andere concertzaal uitermate tevreden zijn.

Mijn statement was/is echter dat de voornaamste bron van inkomsten van
muzikanten de concerten/optredens zijn en een gekopieërde cd doet daar
weinig tot niets aan af,de exorbitante winsten die de grote
platenmaatschapijen(de heren Branson of Geffen) maken zijn schandalig.
Branden die cd's !!

Peer Mankpoot

"Joyce van den Bogaard" <jo...@wxs.nl> schreef en/of citeerde op Mon,
12 Feb 2001 15:55:37 +0100 in
<968thv$k4h7r$1...@ID-74406.news.dfncis.de>:

> [...]
> ook in hun bezit hebben (Polygram/Polydor volgens mij, en nog een paar).

Nee, Philips heeft geen PolyGram meer. PolyGram heeft zelfs geen
PolyGram meer! Het heet tegenwoordig Universal (na een korte periode
onder de naam Mercury).
De namen/labels Phonogram, Polydor, Philips en vele, vele andere
behoren nu dus tot de boedel van Universal. Tis een beetje verwarrend,
want Philips als "label" van elektrische apparaten, gloeilampen
enzovoort is uiteraard wel van Philips zelf.

--
Merkte po na po

Ferd Op de Coul

Jan Hoving schreef:

Uitstekend, moet ik zeggen.

F.OdC.

Peer Mankpoot

Merie <me...@luna.nl> schreef en/of citeerde op Mon, 12 Feb 2001
16:08:25 +0100 in <3A87FC3A...@luna.nl>:

> [...]
> de platenmij voordat ze überhaupt een percentage van de daarna te maken winst

Nou, het zit toch een ietsiepietsie anders. Een artiest krijgt een
voorschot (en hij zal zijn best doen om dat voorschot wel
verrekenbaar, niet terugvorderbaar te krijgen) van de
platenmaatschappij. Tegenprestatie: hij gaat een plaatje maken. Als
het plaatje verkocht wordt, krijgt hij een deel van de opbrengsten.
Echter, die verdiensten worden eerst verrekend met het reeds ontvangen
voorschot. Als het een succesvolle plaat is, zal de artiest dus op een
gegeven moment het voorschot volledig ingelopen hebben en voortaan
royalties ontvangen voor verkochte exemplaren.

_Hoeveel_ royalties? Dat hangt af van wat de artiest met zijn
platenmaatschappij heeft afgesproken. En dan moge het duidelijk zijn
dat een arrivé(e) als Jessye Norman of U2 in een betere
onderhandelingspositie zit dan een beginnerd. Aan de andere kant: ook
Norman en U2 waren ooit beginnerds.

> Het lukt alleen de grote jongens om goed te verdienen aan optredens. De kleinere
> bands maken alleen maar meer kosten door een uitgebreide (club)tour te doen.

Optredens is een verhaal apart. Geld overhouden aan een tournee is
inderdaad moeilijk, zelfs voor wat bekendere artiesten. Maar _als_ het
lukt, kan het behoorlijk aantikken. Dan heb je het wel over echt grote
(vaak internationale) tournees.

--
Opoe, m'n parket!

Peer Mankpoot

Ferd Op de Coul <f.opd...@chello.nl> schreef en/of citeerde op Mon,
12 Feb 2001 13:36:59 GMT in <3A87E4C0...@chello.nl>:

> [...]
> gekomen waren, dan was dit hele gedoe over kopie- en auteursrechten
> voor al die arme drommels in de pop-of klassieke muziek-"scene"

De kloonmachines spelen een grote rol, da's waar - zie onder. Maar ook
zonder dergelijke klonen was het rechtenprobleem aan de orde gekomen,
namelijk door de relatieve eenvoud om cd's te rippen (om te zetten
naar bijvoorbeeld MP3) en de "computer-kopie" van die muziek
beschikbaar te maken voor anderen (bijvoorbeeld m.b.v. Napster).

> [...]
> markt-politiek nog volgen? Ik niet, maar misschien ben ik daar economisch

Ik geef je gelijk als je de schizofrenie van de entertainmentconcerns
aanhaalt als mede-oorzaak van het kloon-/rechtenprobleem. Ik ben erg
benieuwd hoe zo'n directie-overleg bij b.v. Sony eruit gezien heeft:
links zit de man die -mede namens "zijn" artiesten- het klonen de
wereld uit wil hebben, rechts zit de man wiens opdracht het is van de
kloonmachines een commercieel succes te maken. En dan zijn ze
_collega's_! Kom daar maar eens uit.

--
Pa komt roepen

Peer Mankpoot

12 Feb 2001 13:54:15 GMT in <3A87E8CD...@chello.nl>:

> [...]

(...)

> Best mogelijk, maar dan hadden ze een apparaat moeten ontwikkelen met
> uitsluitend die functie en niet voor de consumptieve markt.

Met dat laatste heeft de muziekindustrie eigenlijk een slechte
ervaring: de DAT. Deze digitale geluidsdrager is/was voorzien van een
kopieerbeveiliging en dat maakte het ding voor de consumentenmarkt
ongeschikt. Het werd vooral daardoor, ondanks de superieure
eigenschappen, niet het succes dat de cd later wel werd. Of de DAT
ooit net zo succesvol had kunnen zijn als de cd betwijfel ik, maar het
had in elk geval meer kunnen zijn dan wat het geworden is.

Overigens is de DAT in de professionele sfeer wel behoorlijk succesvol
geworden. Misschien is het met de opkomst van harddisk-recording en
cd-r inmiddels al beter om te zeggen dat de DAT succesvol is
_geweest_.

--
Arme poepkont

Peer Mankpoot

Mike <_ya...@VALSENOOTweb.de> schreef en/of citeerde op Mon, 12 Feb
2001 16:03:57 GMT in
<MPG.14f227e6b...@news.brabant.chello.nl>:

> Een band als marilion verdient voldoende om van te leven, ze hoeven toch
> niet met één concert binnen te zijn.

Je wilt gewoon niet geloven dat optredens _niet_ de belangrijkste bron
van inkomen vormen. Moet jij weten, maar daarmee diskwalificeer je
jezelf wel.

(...)

> Mijn statement was/is echter dat de voornaamste bron van inkomsten van
> muzikanten de concerten/optredens zijn

Dit is gewoon niet waar.

> en een gekopieërde cd doet daar
> weinig tot niets aan af,de exorbitante winsten die de grote
> platenmaatschapijen(de heren Branson of Geffen) maken zijn schandalig.

Wanneer vind jij een winst exorbitant? En wanneer is dat schandalig?
Kun je voorbeelden geven?

> Branden die cd's !!

Ja! In de hel! ;-)

--
Oom pakt 'n reep

Mike

In article <4m2g8tkuqe7fc1hkh...@4ax.com>,
peer.m...@euronet.nl says...

> Wanneer vind jij een winst exorbitant? En wanneer is dat schandalig?
> Kun je voorbeelden geven?

Als een scholier een week een krantenwijk moet lopen om een cd-tje te
kopen waarmee een rijke platenbaas zijn ballonvlucht om de
wereld sponsort.

Mike

Eric Maas

Dit is natuurlijk grote onzin. Inmiddels moge toch duidelijk zijn dat de
artiest op het podium iemand anders kan zijn dan degene die royalties krijgt
op verkoop van CD's.

Uitvoerende artiesten hadden tot voor kort weinig baat bij verkoop van hun
CD's behalve dat het vaak een als consequentie had, dat ze meer optredens
kunnen doen en dus meer inkomsten kregen. De SENA heeft sinds een paar jaar
ook geld beschikbaar voor muzikanten die op een CD of zo gespeeld hebben.
Maar denk nou niet dat dat een vetpot is (we hebben het hier over dubbeltjes
en kwartjes in plaats van guldens en briefjes van 10).

De Bill Gates stelling gaat beter op. Een particulier kan het nooit rendabel
krijgen om dergelijke programma's te kopen. Het bedrijfsleven kan het zich
wel permitteren en verdient het ook terug (uiteindelijk bij diezelfde
eindgebruiker)

Als muzikant kan ik me prima vinden in het principe van Napster en
CD-copieen. Voor particulieren zou het allemaal een stuk goedkoper mogen
zijn dan voor degenen die geld verdienen met het openbaar maken van die
muziek. Napster toont aan hoe muziek gebruikt kan en mag worden. Ik ben geen
tegenstander van de auteurswet, maar ik werd wel helemaal warm toen ik
merkte dat de muziek weer rechtstreeks de luisteraar kon bereiken zonder dat
daar een moloch van een platenmaatschappij tussenin kwam staan. Wat dat
betreft ben ik wel benieuwd hoe dat vandaag afloopt met die rechtzaak.

Groet
Eric

Jan Hoving

"Peer Mankpoot" <peer.m...@euronet.nl> schreef in bericht

> [...]
> wereld uit wil hebben, rechts zit de man wiens opdracht het is van de
> kloonmachines een commercieel succes te maken. En dan zijn ze

(bijvoorbeeld m.b.v. Napster)

Maar hoe lang nog? Ben benieuwd of de rechter toegeeft aan de ongebreidelde
zucht naar winst van de luid weeklagende platenmaatschappijen. Gemakshalve
vergeten ze maar even dat de meeste Napster-gebruikers (waaronder ikzelf)
juist op grond van de gedownloade nummers overgaan tot aanschaf van cd's.

.

Joyce van den Bogaard

"Mike" <_ya...@VALSENOOTweb.de> wrote:

De
Paradiso

> Een band als marilion verdient voldoende om van te leven, ze hoeven toch
> niet met één concert binnen te zijn.

Hoe *kom* je daar nou toch weer bij? Jij wordt ook niet gehinderd door enige
kennis van zaken he? Marillion verdient helemaal niet genoeg, sterker nog,
hun nieuwe CD zal gefinancierd worden door geld van de fans zelf. Beter je
best doen dus.

> Mijn statement was/is echter dat de voornaamste bron van inkomsten van
> muzikanten de concerten/optredens zijn

En dat is dus pertinente onzin. Zelfs een band die Paradiso uitverkoopt,
verdient daar nog amper aan. Zij moeten het hebben van bijv. de
t-shirtverkoop en andere merchandise.

Joyce

Samuel Vriezen

On Mon, 12 Feb 2001 16:32:26 GMT, Mike <_ya...@VALSENOOTweb.de> wrote:

> [...]
>
>Als een scholier een week een krantenwijk moet lopen om een cd-tje te
>kopen waarmee een rijke platenbaas zijn ballonvlucht om de

Maar wat te denken van die krantenbaas? Of de uitgever van die
schoolboeken? En zo'n ballon, moet dat nou echt zoveel kosten?

Mike

> [...]
> hun nieuwe CD zal gefinancierd worden door geld van de fans zelf. Beter je

Je hebt gelijk van Marillion weet ik inderdaad niets .alhowel het wel een
grote naam is (geweest)..dat die geen platenmaatschappij kunnen vinden ..

> En dat is dus pertinente onzin. Zelfs een band die Paradiso uitverkoopt,
> verdient daar nog amper aan. Zij moeten het hebben van bijv. de
> t-shirtverkoop en andere merchandise.

Dus als ik het goed begrijp leeft van t-shirt verkoop en merchandise ..
zoals posters en cd-verkoop ?

groeten,
Mike

Chel van Gennip

Eric Maas wrote:
<knip>

> [...]
> daar een moloch van een platenmaatschappij tussenin kwam staan. Wat dat
> betreft ben ik wel benieuwd hoe dat vandaag afloopt met die rechtzaak.

De rechter heeft inmiddels Napster gestopt (jammer voor Bertelsmann BMG). Ik denk
echter dat de opzet van MP3.com leuker voor de muzikant is.

Chel van Gennip
Luister altijd ook even naar http://www.mp3.com/SergvanGennip

Ferd Op de Coul

Joyce van den Bogaard schreef:

Even voor de goede orde: dit is een nieuwsgroep, die over klassiek
moet gaan en in genen dele over pop en deszelfs protagonisten, al dan niet
in goeden doen als gevolg van hun klank- en cd-produkties, hun
t-shitverkopen en andere "merchandises"...

Ferd Op de Coul

Chel van Gennip

Bij NOS-Teletekst blijkt dat de zaak iets genuanceerder ligt:
http://teletekst.nos.nl/cgi-bin/tt/nos/page/t/128
SAN FRANCISCO Het federale beroepshof
in San Francisco heeft de zaak tegen
Napster,het bedrijf dat gratis muziek
verspreidt via internet,teruggestuurd
naar de rechter.Het hof bevestigt het
verbod op distributie van muziek waar
copyright op rust,maar vindt dat het
vonnis moet worden toegespitst.Napster
blijft tot die tijd toegankelijk.

Jan Hoving

"Chel van Gennip" <ch...@vangennip.nl> schreef in bericht

> [...]
> Luister altijd ook even naar http://www.mp3.com/SergvanGennip

Ik denk echter dat de opzet van MP3.com leuker voor de muzikant is.

Maar niet voor de gewone muziekliefhebber. Verdomd, hebben bep.
kapitaalkrachtige, invloedrijke lobby's binnen
de o zo noodlijdende muziekindustrie toch weer hun zin.

Jan Depondt

"Ferd Op de Coul" <f.opd...@chello.nl> wrote in message

> [...]
niet
> in goeden doen als gevolg van hun klank- en cd-produkties, hun
> t-shitverkopen en andere "merchandises"...

Je hebt weer pech, Ferd. Ergens in deze draad is iemand "nl.muziek" gaan
toevoegen aan de nieuwsgroepen, en nu zit je (zitten we) weer met de
gebakken t-shit peren. Een nieuwe draad beginnen kan je ervan verlossen.
Maar er meer mogelijkheden.

Jan Depondt

Klaploper

On Mon, 12 Feb 2001 20:40:39 +0100, "Jan Depondt" <jd...@wanadoo.nl>
wrote:

>-:Je hebt weer pech, Ferd. Ergens in deze draad is iemand "nl.muziek" gaan
>-:toevoegen aan de nieuwsgroepen,
Excuses.
Had ik even moeten vermelden.

>en nu zit je (zitten we) weer met de

>-:gebakken t-shit peren. Een nieuwe draad beginnen kan je ervan verlossen.
>-:Maar er meer mogelijkheden.
Of je gaat hieronder door.
Want nu is nl.muziek weer verwijderd.

Klaploper (die zich diep schaamt)

Mike Schenk

> [...]
> is gestorven. Hij werd door zijn manager bedrogen.
> Voorwaar niet het minste voorbeeld, zou ik zeggen.

Volgens mij is de Hendrix estate inmiddels toch vele miljoenen waard. En
zijn manager heeft hem op zich ook niet echt bedrogen maar gewoon veel
geld in eigen zak gestoken. Niet helemaal onterecht want zonder hem was
Hendrix ook nooit echt bekend geworden...

Mike

--
Support your right to arm Bears!
Visit: http://www.arm-bears.com

Jan Hoving

"Mike Schenk" <m...@planet.nl> schreef in bericht

Ja, en de famile van Hendrix is druk doende een graantje van die
miljoenen-nalatenschap mee te pikken door allerlei niet door hem
geautoriseerde opnamen uit te brengen. Denk je overigens echt dat dit
gitaarwonder zonder die manager nooit echt bekend zou zijn geworden?

Peer Mankpoot

"Jan Depondt" <jd...@wanadoo.nl> schreef en/of citeerde op Mon, 12 Feb
2001 20:40:39 +0100 in <3a883c25$0$28525@reader5>:

> niet
>
> Je hebt weer pech, Ferd. Ergens in deze draad is iemand "nl.muziek" gaan
> toevoegen aan de nieuwsgroepen,

En terecht, ofschoon potser in kwestie het even had kunnen vermelden.
Maar daar wasti zelf ook al achter.

> en nu zit je (zitten we) weer met de
> gebakken t-shit peren.

Nix gebakken peren. Dit draadje is nmbm volledig on-topic in nmk.

--
Poepte 'n kar om

Peer Mankpoot

"Jan Hoving" <jho...@chello.nl> schreef en/of citeerde op Mon, 12 Feb
2001 17:00:43 GMT in <%EUh6.3543$gZ.58...@amsnews02.chello.com>:

(...)

> [...]
> juist op grond van de gedownloade nummers overgaan tot aanschaf van cd's.

Ik ben benieuwd of daar nu al eens _echt_ goed onderzoek naar gedaan
is: een echte, gefundeerde weging van het aankoop-bevorderende en
aankoop-verminderend effect van Napster, iMesh en dezulken. De cijfers
die ik er tot nu toe van gezien heb, spreken elkaar tegen. De
onderzoeken in kwestie waren dan ook allemaal niet bijster grondig.

--
Pakte 'n moer op

Mirella

wrote:

>Mariet:

>al
>
>Elke popster is arm begonnen, en velen eindigen ook zo.

niet elke popster begint arm, tenzij je onder 'arm' alles verstaat
behalve puissant rijk, maar zelfs dan klopt het niet. Maar dit terzijde.

> [...]
>vaste lasten. Dat maakt het voor de consument wat makkelijker om te bepalen
>hoe immoreel het is om de betreffende cd over te branden.

gaat het om de nood bij de artiest, of gewoon om het betalen voor wat je
koopt? Ik geef zelf alleen geld uit aan dingen die ik het geld waard
vind, en dat de artiest daaraan verdient, is niet meer dan fair. Of het
geld nu nodig is of niet. Ik vergelijk het met de trein: ik betaal voor
mijn vervoer, of ik nu gecontroleerd word of niet. Sorry, de laatste
vergelijking is minder duidelijk dan me voor ogen stond. Toch blijf ik
er bij: het doet er niet toe of iemand rijk of arm is: als het product
goed is, wil ik er voor betalen, en zal ik het niet stelen. Daarnaast
ben ik een verzamelaar die nu eenmaal 'echt' wil bezitten in plaats van
nep.
Los daarvan vind ik te hoge cdprijzen diefstal door de winkels. Daarom
koop ik op platenbeurzen en bij zaken die wel redelijk prijzen.

groetjes,
Mirella :)

Johan van Veen

E.M. wrote:

> [...]
>
> Wie moet er betalen?
> Importeurs en fabrikanten van blanco beeld- of geluidsdragers. Het
> gaat onder meer om audiocassettes, minidisc, audio-cd-r/rw's,
> data-cd-r/rw's, VHS-banden en super-VHS banden.
> De wetgever heeft er bewust voor gekozen de vergoeding niet te laten
> incasseren bij de detaillist of de consument. De uitvoering van de
> regeling zou dan praktisch onuitvoerbaar worden. Aangenomen wordt dat
> de importeur of fabrikant de thuiskopievergoeding doorberekent, zodat
> de consument de thuiskopievergoeding betaalt.--
>
> En nog veel meer over dit onderwerp.....

Het probleem van het thuiskopiëren heeft inderdaad heel wat kanten en plaatst
alle betrokkenen voor een aantal dilemma's.
Allereerst: het meest rigide standpunt is uiteraard dat kopiëren verboden is.
Maar hoe wil je hard maken dat het vervaardigen van een kopie voor eigen gebruik
illegaal zou zijn? Dus kiest men voor een andere opstelling: kopiëren mag wel,
maar alleen voor eigen gebruik. Dat is niet te controleren en dus niet
realistisch. Vandaar de heffingen. En dan zitten we al gelijk met het dilemma.
Waar moet die heffing op komen: op het materiaal (CDs bv.) of op
opname-apparatuur en -software of op het materiaal dat voor het kopiëren
gebruikt wordt? Om geen beslissing te hoeven nemen - en aangezien in alle
gevallen helemaal niet vaststaat dat het voor het kopiëren van auteursrechtelijk
beschermd materiaal gebruikt wordt kun je daar natuurlijk ook geen beslissing
over nemen - wordt de toeslag op alledrie geheven. De kopiërende consument wordt
dus driemaal aangeslagen. En wie helemaal niet kopieert - behalve zelf
geproduceerd of zelf gekocht materiaal - wordt drie keer "getild".
Het probleem is natuurlijk dat door die heffingen niemand zich meer geremd
voelt. Ik begrijp de verontwaardiging van enkele scribenten dan ook niet: het
feit dat je heffingen betaalt die - althans dat is de bedoeling - ten goede
komen aan de auteurs van beschermd materiaal - geeft in feite een vrijbrief voor
het kopiëren. Wie een heffing betaalt ter compensatie van het verlies aan
inkomsten door kopiëren en vervolgens toch niet kopieert, betaalt die heffing
voor nop.
Er is in deze hele discussie nog een aspect dat vaak vergeten wordt. Dat speelt
zeker ook bij het kopiëren van software. Men doet het voorkomen alsof het
kopiëren altijd leidt tot het verminderen van de inkomsten van de producent. Dat
is echt onzin. Veel mensen die kopiëren hebben niet de keus tussen kopiëren en
kopen, maar tussen kopiëren en niets. Veel software is zo duur dat er genoeg
mensen zijn die zich de aanschaf daarvan helemaal niet kunnen veroorloven. Dus
als ze niet kunnen kopiëren, kopen ze niets. In beide gevallen heeft de
producent geen inkomsten. Ik kopieer regelmatig CDs die ik bij de fonotheek
leen. Maar die CDs zou ik niet kopen - in elk geval niet tegen de volle prijs -
als ik ze niet zou kunnen kopiëren. Dus de artiesten worden in beide gevallen
van mij niet rijk. Overigens ben ik er zeker van dat - zeker in het geval van
software - de hoge prijzen mede zijn ingegeven door de wetenschap dat er
gekopieerd wordt.
Ik voel me dus in geen enkel opzicht moreel bezwaard bij het kopiëren. De audio-
en video-industrie zou er verstandig aan doen het kopiëren als een 'fact of
life' te accepteren dan zich te beijveren methoden te ontwikkelen om het
kopiëren tegen te gaan. Dat is de prijs die men voor de technische vooruitgang
op dit gebied betaalt.
Ik las overigens pas dat allerlei pogingen CDs van een bescherming tegen
kopiëren te voorzien, jammerlijk hebben gefaald. Ik geloof dat BASF zoiets heeft
geprobeerd en toen bleek dat de aldus geproduceerde CDs in CD-spelers in auto's
niet meer te lezen waren. Ze hebben de CDs moeten terugnemen en de gedupeerde
consumenten schadeloos gesteld. In andere gevallen bleek CloneCD zwaar
beveiligde CDs in no time te kunnen kraken.
De meeste audio-CD-recorders hebben een voorziening die het onmogelijk maakt een
al gekopieerde CD nogeens digitaal te kopiëren (analoog kan wel). Maar in Duitse
audiobladen wordt openlijk geadverteerd met technische voorzieningen om dat
probleem te omzeilen. De redacties nemen die voorzieningen zelfs in hun
overzichten van aanbevolen apparatuur op. Ik bedoel maar: vechten tegen kopiëren
is vechten tegen de bierkaai.
Ondertussen kopieer ik lustig verder en ik slaap er geen minuut minder om.

--
Johan van Veen
Utrecht (Netherlands)

ubi deus ibi pax

Joyce van den Bogaard

"Mike Schenk" <m...@planet.nl> wrote:

> [...]
> geld in eigen zak gestoken. Niet helemaal onterecht want zonder hem was
> Hendrix ook nooit echt bekend geworden...

Dat laat niet onverlet dat de heer Hendrix zelf toch echt arm gestorven is.

Joyce

Joyce van den Bogaard

> [...]

niet
> in goeden doen als gevolg van hun klank- en cd-produkties, hun
> t-shitverkopen en andere "merchandises"...

Integendeel, heer Op de Coul, u post hier nu toch echt in nl.muziek, alwaar
het wel degelijk over popmuziek en aanverwante artikelen mag gaan. Ook over
klassieke muziek trouwens. Daar doen wij hier niet moeilijk over <schalkse
knipoog>.

Joyce

Mike Schenk

In article <969pak$frcos$1...@ID-74406.news.dfncis.de>,
geenma...@wxs.nl says...

Hij had in de laatste drie jaar van zijn leven toch anders genoeg geld
om zich zeer goed te vermaken...

Jay

Ferd Op de Coul wrote:
> [...]
> in goeden doen als gevolg van hun klank- en cd-produkties, hun
> t-shitverkopen en andere "merchandises"...

Hejje hem ook weer. Ksssst joh, af. Gaat heen.

Jay [f'up nmk]
--
Maar weet waar je aan begint, mijn hart is een labyrint...

Jay : http://abbapolls.tripod.com/teepcirkel/
Encore Une Fois : http://encore.mypage.org

w8in

On Mon, 12 Feb 2001 18:13:44 GMT, Ferd Op de Coul
<f.opd...@chello.nl> threw this on our screens:

> [...]
>in goeden doen als gevolg van hun klank- en cd-produkties, hun
> t-shitverkopen en andere "merchandises"...

Leer je dan niets ? Vanaf deze kant lees ik dit bericht in een
nieuwsgroep die over muziek moet gaan.

w8in
cp : -
http://TVMuziek.cjb.net (overzicht reclame- en tv-muziek)
http://DutchUSA.cjb.net (Nederlandse invloeden in de VS)
Although it would be a strong strategery, the above text does not contain subliminable messages.

Jan Hoving

"Joyce van den Bogaard" <geenma...@wxs.nl> schreef in bericht

Oh my dear, you won't give up uh? (al die dure limousines...;-)
JH

Joyce van den Bogaard

Jan Hoving <jho...@chello.nl> schreef:

> is.

> Oh my dear, you won't give up uh? (al die dure limousines...;-)

Mensen moeten eens leren een draad goed te lezen. De vraag was welke
popartiesten arm gestorven zijn, niet of zijn nabestaanden er alsnog rijk
van zijn geworden. Sugt.

Joyce

Ferd Op de Coul

w8in schreef:

Ik schrijf alleen voor NL KLASSIEK en niet voor nl muziek, dus al dat
geleuter over pop zal mij een rotzorg zijn.

F.OdC.

Ferd Op de Coul

Jay schreef:

Kijk, dit soort reacties is nu precies wat ik bedoel: het typische
botte bijl-jargon dat kennelijk in het rockwereldje past. Nogmaals:
ik schrijf alleen voor nl klassiek. En of jij, of wie dan ook in
nl muziek daarin willen mee-koekeloeren, laat mij koud, maar blijf
wel goede omgangsvormen hanteren als je daartoe in staat bent.

F.OdC.

Joyce van den Bogaard

Joyce van den Bogaard <jo...@wxs.nl> schreef:

> [toch weer een fl'upje gezet]

Ik bedoel uiteraard een X-post. Voor de goede orde.

Joyce

Joyce van den Bogaard

> [...]

> nl muziek daarin willen mee-koekeloeren, laat mij koud, maar blijf
> wel goede omgangsvormen hanteren als je daartoe in staat bent.

He, jammer, nu post je dit weer alleen in nl.muziek.klassiek, zodat de
doelgroep van de posting het niet leest...
Hoe dan ook, vergeefse hoop, Ferd: het zijn werkelijk barbaren daar in
nl.muziek, en eerlijk gezegd vrees ik met grote vreze dat het taalgebruik in
die laveloze nieuwsgroep het niveau van bovenstaande met geen mogelijkheid
ooit zal ontstijgen. Maar ja, zo gaat het in de wereld, toch? De
intelligente mensen houden van goede muziek (lees: klassiek) en de proleten,
het uitschot, uiteraard van slechte muziek (lees: popmuziek). What can you
do?

Joyce [heeft zich daar allang bij neergelegd]

Ferd Op de Coul

> [...]
> do?
>
> Joyce [heeft zich daar allang bij neergelegd]

Ik (met waardering voor je ironie) zou me daar ook bij neerleggen als die
pop-bubers en klimbim-kleuters de muziekgroep nl klassiek niet voortdurend
zouden verstoren met hun kretologie over gestoorde en gestoonde gitaar-beukers
die geen noot kunnen lezen zo groot als een koe en toch pretenderen met hun tot
gigantische decibellen versterkte dreunen "muziek" te maken. Nou, vergeet het
maar, Joyce. Om die reden
ben ik dan ook voorlopig een dag of tien weg, naar een eiland, met
klassieke cd's. Verlost van figuren als "Jay" en anderen die hun ware
naam niet willen noemen. Om in jouw termen te spreken: even weg van
het "pop-proletariaat", naar een omgeving waar het je bovendien niet
voortdurend door de strot (lees: de gehoorgang) wordt geboord in winkels en
horeca-tenten. PS: Mocht je in dit stukje enige subjectieve opvattingen of een
zekere mate van generaliseren aantreffen, dan is dat een juiste constatering. Ik
sta er niettemin volledig achter. Kort samengevat: popherrie is terreur! Ppss:
ik stuur dit stukje alleen naar
de klassieke nieuwsgroep...

Ferd Op de Coul

Joyce van den Bogaard

Ferd Op de Coul <f.opd...@chello.nl> schreef:

> Joyce van den Bogaard schreef:

> Ik (met waardering voor je ironie)

Dank je.

> zou me daar ook bij neerleggen als die
> pop-bubers

Eh?

> en klimbim-kleuters

Was dat niet 'klimbin'?

> PS: Mocht je in dit stukje enige subjectieve opvattingen of een
> zekere mate van generaliseren aantreffen, dan is dat een juiste
constatering.

Dat mag hoor, we zitten hier immers op Usenet, een discussieforum waar je je
mening mag ventileren. Of hij dan vervolgens serieus genomen wordt, tja, dat
kan ik natuurlijk niet garanderen!

> sta er niettemin volledig achter. Kort samengevat: popherrie is terreur!
Ppss:

Een s lijkt me hier genoeg.
Gelukkig maar dat je volledig achter je mening staat. Dan weten we in elk
geval zeker dat de (veelal negatieve) mening die mensen in nl.muziek over je
hebben gebaseerd is op feiten en niet op meningen.

> ik stuur dit stukje alleen naar de klassieke nieuwsgroep...

Geeft niks hoor. In nl.muziek nemen ze je denk ik toch niet heel erg
serieus. En juist daarom heb ik weer ff een x-postje gezet. Even een luchtig
moment op de zware dinsdagochtend.

Joyce
cp: helemaal niks

Merie

Mike wrote:

> Dus als ik het goed begrijp leeft van t-shirt verkoop en merchandise ..
> zoals posters en cd-verkoop ?

Veel - minder bekende - bands wel ja, want dat is een stukje waar de platenmij
weinig of niks mee te maken heeft en daar kan de band dus geld mee verdienen.
Het is een van de redenen waarom ik van onbekendere bands vaak toch een T.shirt
koop bij het concert. Of een CD als ze ze zelf staan te verkopen (wel even
laten signeren dan ook natuurlijk ;-).

Maar goed. Klassiek of pop. Voor de overgrote massa muzikanten is het
artiestenleven geen vetpot. Ze doen het allemaal (nou ja, bijna allemaal) uit
liefde voor hun vak, en da's het belangrijkst denk ik.

M, die haar hart vasthoudt voor de gevolgen van de nieuwe belastingwet.

Joyce Maier

Joyce van den Bogaard vroeg zich af:

> Was dat niet 'klimbin'?

Nee hoor, echt, heus, klimbim. Heeeeeel oud woord, minstens 25 jaar.

En dank voor de amusante discussie met Ferd. De gag is weliswaar niet echt
running, maar wel geregeld returning.

Joyce Maier
www.ademu.com/Beethoven
cp: een afschuwelijk ordinair stuk Offenbach (maar ik ben even te lui om
naar de radio te lopen en iets beters te zoeken).

Joyce Maier

Ferd Op de Coul mopperde:

> Om die reden
> ben ik dan ook voorlopig een dag of tien weg, naar een eiland, met
> klassieke cd's.

Niet doen, Ferd, het werd juist zo leuk.

> Verlost van figuren als "Jay" en anderen die hun ware
> naam niet willen noemen.

Heb je wel eens overwogen dat "Jay" misschien zijn eigen naam is, gewoon de
naam dus die z'n vader en z'n moeder hem hebben gegeven? Het niet noemen van
achternamen is ook geregeld in nl.muziek.klassiek te ontwaren en ik denk
niet dat dat iets te maken heeft met het door jou veronderstelde verschil in
beschavingsniveau tussen liefhebbers van klassiek en liefhebbers van pop.
Mensen kunnen veel redenen hebben hun achternaam niet te vermelden en
Propaganda (als ik me goed herinner) heeft een tijdje geleden uitvoerig
gewezen op de mogelijke gevaren ervan. Ik zit er niet mee, maar helemaal
ongelijk had hij niet.

Joyce Maier
www.ademu.com/Beethoven

Joyce van den Bogaard

Joyce Maier <j...@kabelfoon.nl> schreef:

> Joyce van den Bogaard vroeg zich af:

> Nee hoor, echt, heus, klimbim. Heeeeeel oud woord, minstens 25 jaar.

Ik zou toch zweren...... ;-)

> En dank voor de amusante discussie met Ferd. De gag is weliswaar niet echt
> running, maar wel geregeld returning.

Verbaas jij je daar ook zo over?

Joyce [wel]

Joyce van den Bogaard

Joyce Maier <j...@kabelfoon.nl> schreef:

> Ferd Op de Coul mopperde:

> Niet doen, Ferd, het werd juist zo leuk.

Zeg dat wel. Eindelijk weer eens wat leven in de brouwerij.

> [...]
in
> beschavingsniveau tussen liefhebbers van klassiek en liefhebbers van pop.

Precies. Wie zegt mij bijvoorbeeld dat jij wel Ferd Op de Coul heet, Ferd Op
de Coul? Bewijs dat maar eens.

Joyce [heet echt Joyce]

Joyce Maier

Joyce van den Bogaard vroeg zich af:

> Ik zou toch zweren...... ;-)

De eerste keer dat ik het woord tegenkwam, was in de functie van titel voor
een ontzettend melige Duitse tv-serie en dat is bijna 25 jaar geleden. Het
stond toen al rap voor alles wat ordinair, om niet te zeggen vulgair was.

> Verbaas jij je daar ook zo over?

Eigenlijk niet. Men heeft zich ingegraven in de eigen egelstellingen en dat
schiet niet op. Ach, dit soort discussies is al zo oud als de wereld. De
slechte smaak van de jeugd van tegenwoordig, zorgwekkend, mevrouwtje. Van
die dingen dus. Bij de meeste mensen slijt het wel, beiderzijds. Soms niet.
Overigens las ik net, een uurtje geleden, in Ferds "eigen" Luister een
beschouwing over het feit dat de klassieke muziek z'n elitaire air een
beetje begint te verliezen, waaraan componisten als Part en Gorecki hun
populariteit te danken zouden hebben, in ieder geval gedeeltelijk, want ze
vallen in de smaak bij de jeugd. En zie, ik zet bij thuiskomst de computer
aan en lees die discussie en Ferds heftige uitval. Komisch wel.

Joyce Maier
www.ademu.com/Beethoven

Joyce van den Bogaard

> [...]

> stond toen al rap voor alles wat ordinair, om niet te zeggen vulgair was.

Aha. Nee, dan is het inderdaad uitstekend van toepassing op nl.muziek. ;-)

> Eigenlijk niet. Men heeft zich ingegraven in de eigen egelstellingen en
dat
> schiet niet op. Ach, dit soort discussies is al zo oud als de wereld.

Uiteraard. Alleen, op het gevaar af dat ik Ferd weer op mijn dak krijg: het
valt me wel op dat mensen in nl.muziek nooit zo denken over mensen in nmk,
maar andersom is dat veelvuldig het geval. Nu weet ik wel dat Ferd, en ook
EM, (gelukkig) niet symbool staan voor de rest van nmk, en gelukkig zijn er
in nmk ook mensen die er anders over denken, maar het is wel een fenomeen
dat me al vaker opgevallen is.

> slechte smaak van de jeugd van tegenwoordig, zorgwekkend, mevrouwtje. Van
> die dingen dus. Bij de meeste mensen slijt het wel, beiderzijds. Soms
niet.

Nope. Maar meestal heeft dat dan niet eens zo veel met de inhoud van de
mening te maken, als wel met het feit dat sommige mensen helemaal niet open
kunnen staan voor andere meningen en andere opvattingen en hun eigen mening
als de enige juiste zien. Ik zou me bijna schuldig gaan maken aan Godwin's
Law in deze.

> [...]
> vallen in de smaak bij de jeugd. En zie, ik zet bij thuiskomst de computer
> aan en lees die discussie en Ferds heftige uitval. Komisch wel.

Het is jammer dat journalisten van tegenwoordig niet wat meer objectief
hoeven te zijn. Een *echte* muziekliefhebber houdt namelijk niet slechts van
1 soort muziek, maar kan openstaan voor alle andere vormen van muziek waar
mensen door geboeid worden.

Joyce

w8in

On Tue, 13 Feb 2001 08:56:29 GMT, Ferd Op de Coul

<f.opd...@chello.nl> threw this on our screens:

> Ik schrijf alleen voor NL KLASSIEK en niet voor nl muziek, dus al dat

> geleuter over pop zal mij een rotzorg zijn.

Ja, maar zeg dan niet dat "deze nieuwsgroep" over klassiek gaat. En
leer quoten, stuk tuig.

w8in

Joyce Maier

"w8in" maakt zich kwaad op Ferd OdC

> Ja, maar zeg dan niet dat "deze nieuwsgroep" over klassiek gaat. En
> leer quoten, stuk tuig.

Ferd heeft hoogstwaarschijnlijk het X-postje niet in de smiezen gehad, want
hij is nu eenmaal landskampioen (en met stip genoteerd voor de
wereldkampioenschappen) digibetisme. Hij werd ineens overvallen door
nl.muziek en vond dat niet leuk. Kan ik me wel iets bij voorstellen. Goed
quoten kan Ferd helaas ook nog steeds niet, ondanks vele pogingen in
nl.muziek.klassiek het hem aan te leren, hoewel er de laatste waarachtig
enige verbetering te bespeuren. Ondertussen is het wel jammer dat de
discussie afdaalt tot het niveau van schelden.

Joyce Maier
www.ademu.com/Beethoven

Ferd Op de Coul

Joyce van den Bogaard schreef:

Ik zal je mijn geboortebewijs opsturen, ok? En wat die Jay betreft,
ik dacht onmiddelijk aan "DJ" d-jay, zo'n olijkerd achter de knoppen van
zo'n house-dreun-danstent waar je, geheel op basis van vrijwilligheid,
definitief van je gehoor-organisme verlost kunt worden, jammer, maar het was
toch zó gezellig....samen hossend allemaal "door
het lint"...maar ik draaf weer door, excuus. Als Jay Jay is ok, maar
wel even de achternaam melden svp. Et maintenant: je suis chemin...
(ik ben weg)..;-)

Ferd Op de Coul

wel laten weten hoe je volledig
van mij

w8in

On Tue, 13 Feb 2001 13:36:26 +0100, "Joyce Maier" <j...@kabelfoon.nl>

threw this on our screens:

> [...]

>enige verbetering te bespeuren. Ondertussen is het wel jammer dat de
>discussie afdaalt tot het niveau van schelden.

Alhoewel ik er bewust geen smiley achter plaatste, moet je mijn "stuk
tuig" hier met een korrel zout nemen, natuurlijk.
Koekje van eigen deeg. Heeft dat nut ? Ik weet het niet. Maar Ferd
ontpopt zich als een grote clown en dan kan ik het af en toe niet
laten :)

Het niveau van schelden is destijds door Op de Coul zelf
geintroduceerd. Daar wilde ik hem nog even aan herinneren.

w8in (postte weer eens onverstandig)

Joyce Maier

Ferd Op de Coul:

> Als Jay Jay is ok, maar
> wel even de achternaam melden svp.

Waarom? Is dat betrouwbaarder? Welnee, het maakt geen snars uit. Ik vind dat
we niet moeilijk moeten doen over mensen die kennelijk prefereren min of
meer anoniem te blijven. Namen betekenen niets, helemaal niets op het
internet.

> Et maintenant: je suis chemin...
> (ik ben weg)..;-)

Blijf nou toch gewoon hangen!

Joyce Maier
www.ademu.com/Beethoven

Ferd Op de Coul

Joyce Maier schreef:

Nou ja, ik ben dol op egel-stellingen (ego-stellingen?) en op het
aanspannen cq. -wakkeren van dit soort discussies, waaraan overigens een diep
gefundeerde socio-culturele kritische opstelling ten grondslag ligt. Want de
verloedering enz enz.(om niet weer te beginnen...) tot
over ca 10 dagen.

Ferd Op de Coul

Joyce van den Bogaard

Ferd Op de Coul <f.opd...@chello.nl> schreef:

Ferd Op

> Ik zal je mijn geboortebewijs opsturen, ok?

Hoeft niet hoor. Je mag ook gewoon ophouden met het 'zeuren' over de
nicknames van anderen. Dat is genoeg.

> En wat die Jay betreft,
> ik dacht onmiddelijk aan "DJ" d-jay,

Hm. Ik dacht dat ik redelijk op de hoogte was van de hedendaagse muziek,
maar DJ d-jay ken ik echt niet.

> wel even de achternaam melden svp. Et maintenant: je suis chemin...
> (ik ben weg)..;-)

Ik spreek Frans ja, dank u.

> wel laten weten hoe je volledig
> van mij

Watteh?

Joyce

Ferd Op de Coul

Dat was een correctie die is blijven hangen. Had iets
met die familienaam te maken... groetjes.

Ferd

Jan Hoving

"Joyce Maier" <j...@kabelfoon.nl> schreef in bericht

> [...]

> Joyce Maier
> www.ademu.com/Beethoven

'want ze vallen in de smaak bij de jeugd'

Niet alleenbij de jeugd hoor geachte mevrouw Maier, tenzij ik bij de
bejaarde jeugd hoor. Hm...niet eens zo gek.

Jan Hoving

> Joyce

Een *echte* muziekliefhebber houdt namelijk niet slechts van 1 soort muziek,
maar kan openstaan voor alle andere vormen van muziek waar
mensen door geboeid worden.

Waarvan akte!!

Jan Hoving

"w8in" <w8...@visto.com> schreef in bericht

> [...]
> http://DutchUSA.cjb.net (Nederlandse invloeden in de VS)
> Although it would be a strong strategery, the above text does not contain

'stuk tuig'

Gaat dat niet wat ver?

Joyce Maier

Jan Hoving::

(knip)

> zie, ik zet bij thuiskomst de computer

> 'want ze vallen in de smaak bij de jeugd'

> Niet alleenbij de jeugd hoor geachte mevrouw Maier, tenzij ik bij de
> bejaarde jeugd hoor. Hm...niet eens zo gek.

Weet ik, meneer Hoving, maar het ging hier natuurlijk om het "verrassende
feit" (?) dat ook (zelfs?) de jeugd deze componisten waardeert en dat zou
kunnen betekenen dat er een zekere (her)waardering op komst zou kunnen zijn
(ik druk me expres zeer voorzichtig uit) van de kant van de jeugd voor
klassieke muziek in z'n algemeenheid. Via Part tot Bach dus. Ik persoonlijk
ben niet kapot van de heren Part en Gorecki, maar ja, ik ben dan ook al
heeeeel oud.

Joyce Maier
www.ademu.com/Beethoven

Jan Hoving

> [...]

> Joyce Maier
> www.ademu.com/Beethoven

Goed quoten kan Ferd helaas ook nog steeds niet

Maar er zijn zoveel dingen die hij wel goed kan, toch?

Jan Hoving

> [...]
subliminable messages.

Het niveau van schelden is destijds door Op de Coul zelf

Is dat echt zo? Hm, toch eens aan hem vragen.

Joyce Maier

Jan Hoving vraagt zich af:

(knip)

> Goed quoten kan Ferd helaas ook nog steeds niet
>

> Maar er zijn zoveel dingen die hij wel goed kan, toch?

Ik zou het niet wagen te betwijfelen! Hij weet heel veel van klassieke
muziek, dat is wel zeker.

Joyce van den Bogaard

> [...]

muziek,
> maar kan openstaan voor alle andere vormen van muziek waar

Die mag je uitleggen.

Joyce [snapt hem niet]

Jan Hoving

> Die mag je uitleggen.

Joyce [snapt hem niet]

Snap je die niet????? Ok, daar komt ie:

Jay

Joyce Maier wrote:
> Ondertussen is het wel jammer dat de discussie afdaalt tot het niveau van
> schelden.

Ik haak even in hoor. Ik heb, met dank aan uw naamgenote, al kunnen zien
dat dhr. Op De Coul hier zich ook al aan bezondigde richting mij. (*)
Bij de vorige x-post discussie met nmk heb ik me ook al uitermate
gestoord aan het sujet en het is deze keer niet anders. Sommige mensen
leren blijkbaar nooit hun eigen ivoren torentje te verlaten en dat is
jammer, maar dat er meteen verketterd wordt accepteer ik dus niet,
vandaar mijn reactie ("Gaat heen") die ik nog redelijk netjes
formuleerde. Heer Op De Coul ontbreekt het aan fatsoen.

Jay, die een opmerkelijke cp heeft voor een klimbim-kleuter, een
bijzonder goede reden heeft voor het niet neerzetten van de echte naam
en die niet tot een proletariaat behoort met een dergelijke opleiding.
cp : Cristina Branco - Abalara

(*) - Quotes : pop-bubers en klimbim-kleuters , Verlost van figuren als
"Jay" en anderen die hun ware naam niet willen noemen ,
"pop-proletariaat"
--
Maar weet waar je aan begint, mijn hart is een labyrint...

Jay : http://abbapolls.tripod.com/teepcirkel/
Encore Une Fois : http://encore.mypage.org

It is loading more messages.