TV pirates | Televisie piraten

m1z

TV pirates, who knows more about them? | TV piraten, wie weet er nog wat
over?

[in english at the bottom of this post]

In de jaren 80/90 waren er vele televisie piraten in Nederland.
Die waren via sommige kabelnetten te zien, omdat ze uitzonden op
frequenties van officiele TV zenders, nadat deze snachts uit de lucht
gingen.
Toen kabelmaatschappijen ook voor deze uitzendingen verantwoordelijk
werden gesteld, (auteursrechten enzo)
gingen de meeste kabelexploitanten over op een 'piraten slot' , oftewel
een automatisch testbeeld i.p.v sneeuw/ruis na zendersluiting van legale
stations.

Sindsdien lijkt het afgelopen met TV piraterij in Nederland.
Wie weet er geschiedenis over TV piraten in Nederland?
Bestaan ze echt niet meer in Nederland? Wat was dan de laatste
televisiepiraat?
Zijn er mensen die dit lezen die zelf TV piraat zijn geweest en daar nu
eens wat over kunnen vertellen?
Welke websites gaan hierover?

Ik kan er eigenlijk nauwelijks iets over vinden online...
(op internet rijkt de geschiedenis vaak niet verder dan de geschiedenis
van het internet zelf...)

In Amsterdam bijvoorbeeld werd flink gepiraat begin jaren 80:
O.a. "Amsterdam TV", "Mokum TV" "Staats TV" "Rabotnik TV" en "Vrije
Keyser TV" zijn namen van toenmalige illegale stations.
Dit zijn allemaal legale programma's geworden op de SALTO tv kanalen.

Verder in Noord-Holland waren er ook veel, waaronder de "Eerste Vrije
Egmondse Televisie"
Alkmaar & omgeving: "Orion tv", "Pleasure tv", "Star tv", "Olympus tv",
"Nova TV", "Atlantic TV", "TRIX", "Alkmaarse Omroepstichting", "Promise
Tv", "Berger" "Omroepstichting", "RTV 2000", "MI-AMIGO TV", "Albatros",
"Nikkon TV" "Promise TV" (Heerhugowaard), "Satellite" (Hoorn)

In Twente waren er onder meer "De Boekaniers" in Enschede en "Kanaal 0"
en "Zero TV" in Hengelo/Borne, de laatste zond nog zeker t/m begin jaren
90 af en toe uit 's nachts. 2,3 jaar geleden ofzo waren er ook weer
berichten over een tv piratenstation in Enschede.

Ook op Terschelling was een tv piraat, en op veel meer plaatsen in 't
land.

Op de Noordzee was het R.E.M. eiland (werd later de TROS)

Wie weet meer?
Welke websites /nieuwsgroepen gaan over tv-piraten?
En verder in Europa?
Alvast bedankt voor aanvullende reakties!

:-)
m1z

Enkele gevonden links:

Amsterdam Televisie
http://www.amsterdamtelevisie.nl

Mokum TV
"Geschiedenis lokale TV in Amsterdam"
http://www.mokumtv.nl/geschied.htm

"In september 1963 hadden zes mensen onder leiding van Verolme een
organisatie opgericht die zich de Reclame Exploitatie Maatschappij (REM)
noemde."
http://www.geocities.com/TelevisionCity/Set/7014/boek6.html

"Sinds enkele weken experimenteert de drijvende kracht achter de Eerste
Vrije Egmondse Televisie met testuitzendingen op Internet."
http://people.zeelandnet.nl/lievense/pages-tvpiraat.htm

"De experimentele televisieprogramma's van Centraal's CTV werden
ingestraald op de antenne van de kabelmaatschappij"
http://www.yele.demon.nl/radio25/r25item13.html

STAR TV
"In 1980 hadden we in Nederland maar twee TV zenders, Nederland 1 en 2.
In sommige gemeenten kon je via het centraal antennesysteem Duitsland en
Belgiė ontvangen. In Heerhugowaard echter niet. Dit was de reden dat er
in de omgeving Alkmaar een groot aantal privé TV stations ontstonden. "
http://www.vermeulens.nl/fred/video/piraten.htm

Kranten knipsels:
"Honderden radio- en tv- zenders uit de lucht geplukt"
"7 tv-piraten gepakt"
"Dubbel offensief tegen tv-piraten"
http://www.radiomiranda.nl/verleden.htm

ENGLKISH:

Who knows about Television pirates ?
Do they still exist somewhere?
Wich TV-pirates existed in the past?
Wich was the last broadcasting TV pirate?
Wich newsgroups or websites are about TV pirates?
Thanks in advance for your serious replies!

:-)
m1z

Peter de Vries

In Leiden en omgeving had je de zender Nederland 3, die meer serieuze
programma's uitzond. Deze werden meestal met publiek erbij opgenomen in
cafe's in Leiden, en zagen er professioneel uit. De presentatie was soms in
handen van Jan Bemer, die later journalistiek- en pr-werk deed. De
technische kant werd verzorgd door Lion Keezer, die in de zeventiger jaren
betrokken is geweest bij Radio Caroline en later bij Radio Unique in
Amsterdam. Volgens mij is hij tegenwoordig actief bij de VARA en de andere
Nederland 3-omroepen.
Ook bestond PTV, die films uitzond. De uitzending van de film Soldaat van
Oranje door PTV zorgde ervoor dat Casema een boete van 50.000 gulden kreeg
omdat het auteursrecht door de illegale uitzending werd geschonden. Dat was
de aanzet voor het afsluiten van de tv-kanalen (piratenslot) wanneer er geen
uitzending was.
Darnaast waren er nog de nodige 'amateur'-piratenzenders, die veelal sex en
porno uitzonden. De kwaliteit hiervan was vaak matig tot slecht (zowel wat
de uitzending als de porno betreft!).

PETER.

in artikel 3F086F19.553F7DD8@-NOSPAM-live.nu schreef m1z op
radio@-NOSPAM-live.nu op 06-07-2003 20:48:

Wilco

In Rotterdam waren er ook een aantal aktief in de jaren 80
op de kabel ging heel makkelijk de namen zijn me
even ontschoten of wil me even niet herinneren ;-)

Nou goed dan Metropool tv , Centrum tv ,
Wereld stad en nog wel een aantal .
Waar ik echt de namen niet meer van weet.
En ze zelf dan ook niet persoonlijk ken .

Maar leuk was het wel .
Gewoon met een video met een kleine versterker
en een richt antenne
op cai antenne's op het kanaal van Belgie en Duitsland .

Ik weet nog er waren zelfs omroepsters al dan niet,
met pruik om niet herkend te worden .

en om te testen met vervelende video spelletjes
je kent ze nog wel met 2 van die vlakjes
ping pong hete dat geloof ik en Atari Ahum slecht's om te testen dan he ;-)

Ik weet nog de video banden werden toen geleend bij videotheek Jumbo
Kan dat makkelijk zeggen bestaat niet meer als ik het goed had
Waren die van Miep Brons ook geen onbekende in dat vak .

gr,

Wilco

"Peter de Vries" <old_pjmva...@wanadoo.nl> schreef in bericht

ReindeR Rustema

m1z <radio@-NOSPAM-live.nu> wrote:

> In Twente waren er onder meer "De Boekaniers" in Enschede en "Kanaal 0"
> en "Zero TV" in Hengelo/Borne, de laatste zond nog zeker t/m begin jaren
> 90 af en toe uit 's nachts.

Ja, dat was van Mauzz. Ik sprak hem vanmiddag nog. Hij doet nu de
streaming beelden van lezingen en dergelijke in De Balie. En binnenkort
ga ik een televisieprogramma met hem maken dat ik als werktitel ook weer
kanaal 0 heb gegeven. Puur per toeval, toen ik dat zei vertelde hij dat
hij in het verleden ook dingen heeft gedaan onder de naam kanaal 0.

Hij weet veel van de tv-amateurs, hij heeft ook een keer live beelden
uit Amsterdam van het een of ander via een keten van tv-zendamateurs
doorgezonden naar een bevriend bedrijf dat zorgde voor de uplink van die
beelden naar de satelliet. Ik geloof dat de live-beelden toen twee hops
maakten voor ze aankwamen.

De zendamateurs hebben nu een eigen frequentie gekregen. Ergens bij de
2Gigahertz ofzo? en zijn daar nog wel actief in, maar meestal in een
omtrek van een kilometer of 30 rond de zender. De uitzendingen zijn
inhoudelijk weinig interessant begreep ik. Iedereen kan ze met de juiste
ontvangstapparatuur ontvangen.

--
ReindeR

Amsterdammertje

Omega TV, Einstein TV, Einstein Radio, PTA (Porno TV Amsterdam)

[knip]

--
RobK

Als je serieus wilt mailen haal dan de tekst
.HAALDITWEG en .invalid uit het e-mail adres.

http://www.binnepretje.nl

Mark

"m1z" <radio@-NOSPAM-live.nu> schreef in bericht

> TV pirates, who knows more about them? | TV piraten, wie weet er nog wat
> over?
>
> [in english at the bottom of this post]

[KNIP interessant tv-piratenverhaal]

Waar blijven de Internet-tv-piraten?

Of, beter nog, de legale internet-tv-piraten.
In de VS een bekend verschijnsel.
Pay per view via Internet. Of een abonnement, zoals movieflix
(www.movieflix.com). Daar kun je voor vijf dollar per maand honderden films
en klassieke VS-tv-series online bekijken of downloaden en op schijf zetten.
De films zijn weliswaar niet allemaal top, maar van een zeer acceptabele
kwaliteit. Veel B-films, heel veel klassiekers en honderden tv-series.
Je kunt er ook nog eens heel veel gratis bekijken. Registreren en draaien
maar.

Mark

R de Man

Tja zoals je zelf al aangeeft: er werd gebruik gemaakt van
(ether-)frequenties die 's nachts niet in gebruik waren.
Nu iedereen kabel heeft ligt dat wel even anders natuurlijk, het is
technisch oneindig veel lastiger om nog illegaal uit te zenden.
En waarom zou je ook, je kan toch gewoon je videotje bij Salto afleveren?
Die zenden het echt wel uit hoor!

Enzo

On Sun, 06 Jul 2003 20:48:57 +0200, m1z <radio@-NOSPAM-live.nu> wrote:

> [...]
>Wie weet er geschiedenis over TV piraten in Nederland?
>Bestaan ze echt niet meer in Nederland? Wat was dan de laatste

deze misschien ?
De pornopiraat laat zich niet zomaar kisten 16-03-2001
http://members1.chello.nl/~m.vanree/media/piratennews.htm

>Zijn er mensen die dit lezen die zelf TV piraat zijn geweest en daar nu
>eens wat over kunnen vertellen?

Eind jaren '70 had je in Amsterdam snachts op de kabel "Professor
Ruud" die les gaf over inbreken op de kabel. ;)

>Welke websites gaan hierover?

Geschiedenis lokale TV in Amsterdam
http://www.mokumtv.nl/geschied.htm

groet,
Enzo
Sharia News Watch # 66 msg-id
<7gh7iv0a7fjcumeuh...@4ax.com>

Ed@home©

"m1z" <radio@-NOSPAM-live.nu> schreef in bericht
> TV pirates, who knows more about them? | TV piraten, wie weet er nog wat
> over?

KUNIP

> Thanks in advance for your serious replies!
>
> :-)
> m1z

Op 23 cm redelijk actief | On 23 cm some activity!

Ed | Drs. E

Aamer

hi
ik denk dat VERONICA daar meer over kan vertellen ;-)
mzl Aamer

"Ed@home©" <motorola(noshit)@12move.nl> wrote in message

ayamceman...@gmail.com

Salima tv en later Airport Tv

Zender over genomen van Omega tv. Uit zendingen waren op woensdag ,vrijdag en zaterdag op Duitsland 2 vanuit Disteldorp in Amsterdam Noord . Signaal 1 watt werd ingestraald op de Hemweg in Amsterdam. In begin zonden wij recente films uit later hadden wij eigen programma's zoals racen op de motor in Zandvoort en een eerste tv optreden van Drukwerk. Verder het kwartiertje voor het slapen gaan. In 1982 was er een inval van 10 politie mensen en alle apparatuur werd in beslag genomen. 3 dagen later weer in de lucht op een andere locatie in Amsterdam Oost tot dat het niet meer mogelijk was om in te stralen op de centrale op de Hemweg. Leuke tijd die nooit meer terug komt.
Cor

j...@tv-kult.com

Hier is een (Duitstalige) video-verslag over de vroegere tv-piratenzender "Kanaal Nul" uit Hengelo.

https://www.youtube.com/watch?v=ZQ4TMQOg31M

hamp...@gmail.com

In begin jaren tachtig had je in Maaarssen twee TV piraten. IjsbeerTV en LTM Lokale Televisie Maarssen. Beide hebben ongeveer vijf winter seizoenen tv programma's uitgezonden. Ook hier gebeurde dat na de reguliere tv uitzendingen van RTBF etc. Maarssen had toen een eigen centrale antenne systeem. De vakwerkmast voor tv ontvangst staat nog steeds in Maarssen noord, maar wordt nu voor andere communicatie gebruikt. De piraten maakten eigen informatieve programma's dat meestal werd afgesloten met een speelfim. Het einde van de TV-piraten is volgens mij niet alleen doordat de kabelaars de systemen sloten voor 'indringers', maar ook omdat commerciële station over de kabel systemen werden toegestaan. De tv piraten wilden gewoon niet dat zuiltjes gedrag uit Hilversum, maar wat meer..... In de huidige tijd is die behoefde door techniek en commercië ingevuld. Ruime keuze met steeds minder 'betutteling' uit Den Haag en Hilversum. Er is geen website over de tv piraten uit maarssen. Inmiddels is er wel RTV Stichtse Vecht die radio en tv programma's verzorgd. Tijdens het komende winter tv seizoen2015/16 zijn er oude tv opnames te verwachten uit de piraten tijdperk op RTV SV.

chikan...@gmail.com

Orion tv was van mijn ouders uit alkmaar..