Geld gebrek nekt ziekenomroepen

Neis

Bron: Algemeen Dagblad van 24 december 2012:

Walter van Gennip van de Vereniging Huisomroepen Nederland: 'Jammer dat
nu ook een kweekvijver van talent opdroogt.'FOTO VHN WINSCHOTEN Steeds meer
ziekenomroepen moeten door bezuinigingen stoppen met de verzoeknummers en
praatjes met en voor de zieken. Vrijwilligers zien de teloorgang met lede
ogen aan. ,,Als de ziekenhuisdirectie geen geld voor ons over heeft, houdt
het echt op.''RENSKE BAARS Eergisteren kwam er weer zo'n mailtje binnen bij
Walter van Gennip, secretaris van de Vereniging Huisomroepen Nederland. Uit
Gouda dit keer.,,AGRO, een ontzettend leuke ziekenomroep, stopt. Enorm
zonde. Er was gewoonweg niet genoeg animo.'' De Goudse omroep is niet de
enige die de handdoek in de ring gooit. Van Gennip krijgt steeds vaker
opzeggingen binnen. ,,Té vaak,'' zegt de inwoner van Breda. ,,We zijn in een
paar jaar tijd al dertig omroepen kwijtgeraakt en er zijn er nu net iets
minder dan honderd bij ons aangesloten.'' De oorzaak van het failliet van de
ziekenomroep is simpel, denkt de secretaris. ,,Ziekenhuizen moeten
op alles bezuinigen en dus ook op de radio- of televisie-uitzendingen
die vrijwilligers voor de patiënten maken. Directeuren zeggen: er is
een tv bij elk bed en er is overal draadloos internet, dus jullie zijn
overbodig.'' En eigenlijk moet Van Gennip de ziekenhuisbesturen gelijk
geven. ,,Dan voeg je gewoon niet zo veel meer toe. Mensen luisteren toch
wel naar hun eigen muziek.Verzoekjes zijn niet meer nodig met een iPod bij
de hand.'En toch is het een enorm verlies,vindt Jan Boedeltje uit
Winschoten. Hij ligt op dit moment met een longontsteking in het ziekenhuis
waar hij jarenlang de uitzendingen verzorgde. Ook daar werd de
enthousiaste vrijwilligersclub overbodig. ,,Het is wat stilletjes zo.
Gelukkig heb ik mijn laptop op mijn bed zodat ik wat te doen heb.''Boedeltje
- al ruim 40 jaar verslaafd aan zijn ziekenomroep - denkt dat vooral de
medische vooruitgang zijn favoriete hobby de das om heeft gedaan. ,,Mensen
liggen veel korter in een ziekenhuis dan vroeger. Ik herinner me nog dat
hier een patiënt uit Rotterdam lag. Hij was ernstig ziek en moest lang
in Groningen blijven. Wij zijn toen met een paar medewerkers van de
huisomroep naar Rotterdam gegaan om vrienden en familie te filmen. Dat vond
die man geweldig leuk én wij natuurlijk ook.'' De meeste omroepen begonnen
in de jaren '60, maar de eerste bekende is toch wel de zenderclub
van de inmiddels overleden Rotterdammer Gerrit den Braber. Een goede vriend
van hem lag eind jaren '40 voor lange tijd in een plaatselijke hospitaal. Om
wat tegen de verveling te doen, nam Den Braber een cassetterecorder mee om
zijn vriend en medepatiënten te interviewen. Dit groeide uit tot een echte

huisomroep. Velen volgden daarna. ,,Het is ook jammer omdat nu een
kweekvijver van talent opdroogt,'' stelt Walter van Gennip die in 2007
afscheid nam van zijn geliefde knoppen. ,,Erik de Zwart, Lex Harding en
zelfs Giel Beelen...Allemaal bekende radiopresentatoren die bij de
ziekenomroep zijn begonnen.'' Maar er lijkt ook een sprankje hoop
te zijn. Boedeltje en zijn televisie- collega's gaan uitzendingen maken
voor negen verzorgingstehuizen in Winschoten en omgeving. ,,Daar is
nog wel behoefte aan onze aanwezigheid,'' vertelt hij terwijl een
verpleegster even een prikje in zijn arm geeft. ,,Groepen als
dementerenden hebben heel veel plezier aan oude beelden van hun
woonomgeving of een liedje als Daar bij die molen. Dat zegt ze
vaak meer dan hun zoon wiens naam ze zijn vergeten.''

RTL-nieuwspresentator Jan de Hoop (foto) begon zijn carrière net
als veel andere radio- en televisiepersoonlijkheden bij een
ziekenomroep. De Hoop kwam als 17-jarig broekie bij de Rotterdamse
ziekenomroep RANO terecht waar hij vanuit het Dijkzigt Ziekenhuis
uitzendingen maakte. ,,Ik wilde graag bij de radio werken en dit
was een goede plek om heel veel te leren,'' vertelde De Hoop eerder
tijdens een interview. ,,Het is een goede opstart voor het werken bij
de televisie. Ik kan heel goed improviseren omdat we dat bij de
ziekenomroep ook moesten doen. Dat is een voordeel.''De Hoop vindt het
logisch dat de zendingsruimtes uit ziekenhuizen verdwijnen. De tijden
veranderen en er zijn genoeg andere laagdrempelige omroepen.,,Dingen gaan
voorbij, net als met de stoomtrein.''