Klussen op de site freelancer.nu

Jeroen J.J. Eck

to nl.markt.freelance
Beste mede freelancers,

ik kreeg van een detacheringbureau het verzoek om de oproepen voor
freelancers op de site http://www.freelancer.nu te plaatsen. Nu weet
ik wat het algemene gevoel is van freelancers over detacheringbureaus
is maar dat is niet mijn vraag :-)

Is bij de mede freelancers in deze nieuwsgroep interesse om naast
plaatsing van hun CV op de site, ook opdrachten te kunnen vinden.

Een van de voordelen van opdrachten via de een site beschikbaar te
stellen in plaats van via een nieuwsgroep is dat er een het zoeken
veel eenvoudiger wordt. Je zou behalve op functie / branche / regio
ook iets kunnen doen met welke opdrachten zijn sinds mijn laatste
bezoek nieuw geplaatst.

Zoals bekend ben ik geen intermediair maar "gewoon" freelancer. Ik
wens mijn geld hier ook niet mee te verdienen. Voor mij spreekt het
voor zich dat zolang het data verkeer op m'n site niet de spuigaten
uitloopt ik alles volgens dezelfde condities wil doen als het plaatsen
van CV's (dus kosteloos). Gelukkig heeft mijn provider (Vuurwerk) pas
de data limiet weer opgeschroefd :-) :-).

Hoe en/of een en ander technisch gemaakt zou kunnen worden is op dit
moment niet relevant. Ik ben geďnteresseerd of jullie interesse hebben
en / of principiële bezwaren.

mvg Jeroen J.J. Eck

Beheerder van http:/www.freelancer.nu (de site voor en over
freelancers)
e-mail: mailto:freel...@iteck.nl

Tom

Jeroen J.J. Eck <freel...@iteck.nl> schreef in berichtnieuws
388376d0.39723200@iteck01...

> [...]
>
> Is bij de mede freelancers in deze nieuwsgroep interesse om naast
> plaatsing van hun CV op de site, ook opdrachten te kunnen vinden.

<knip>

> mvg Jeroen J.J. Eck
>
> Beheerder van http:/www.freelancer.nu (de site voor en over
> freelancers)
> e-mail: mailto:freel...@iteck.nl

Begrijp ik hieruit, Jeroen, dat je nu ook opdrachten van detacheringbureaus zou
willen plaatsen? Zo ja, dan krijg je hetzelfde probleem als in deze nieuwsgroep,
dat je aan begripsvervuiling gaat doen. Je site wordt dan wel net zo'n rommeltje
als deze nieuwsgroep. Zo nee, als het dus alleen om 'echte' beschikbare
opdrachten gaat voor zelfstandigen door bedrijven of collega-freelancers, dan
zou ik zeggen: doen.

Groeten,
Tom.
*een freelancer is geen uitzendkracht*

Jeroen J.J. Eck

to nl.markt.freelance
On Mon, 17 Jan 2000 23:15:33 +0100, "Tom" <ttt...@wegspam.wxs.nl>
wrote:

Tom,

Ik weet niet of jij, René (en ik) voor de hele groep spreken als je
het over detacheringsbureau's hebt (no offence). Mogelijkerwijs zijn
er freelancers die wel een positieve ervaring hebben. Mijn mening is
gebaseerd op één negatieve ervaring...

Mogelijkerwijs is bij het invoeren van nieuwe opdrachten het mogelijk
om de opdrachten te classificeren. Ik weet niet of een systeem met
classificatie alleen maar werkt als een derde deze uitvoert. In gewoon
Nederlands; ik weet niet of er misbruik van het systeem gemaakt gaat
worden... Bij misbruik kun je de "klus" verwijderen, en eventueel deze
spammer uitsluiten. (zolang hij / zij geen nieuwe identiteit aan neemt
:-( )

mvg

Jeroen de Lang

Ik vind het op zich een goed idee, maar zoveel opdrachten kom ik in de
nieuwsgroep ook niet tegen. Waar ik tot nu toe op gereageerd heb bleken
stiekem toch dienstverbanden te zijn. Als je op de site het kaf van het
koren kunt scheiden, lijkt het mij een geweldig idee.

Jeroen de Lang

Tom

Jeroen J.J. Eck <freel...@iteck.nl> schreef in berichtnieuws
388424a0.84226765@iteck01...

Dat is natuurlijk je eigen verantwoordelijkheid, het is jóuw site. Maar
detachermingsbureaus zijn wat mij betreft gewone uitzendbureaus, overigens
ongeacht de vraag of ze goed of slecht zijn. Men houdt doorgaans sociale lasten
en belasting in van een door hen betaald salaris et cetera, soms met afrekening
achteraf als een zelfstandigenconstructie toch handiger blijkt te zijn. Dat
heeft dus met freelancen en zelfstandige beroepsuitoefening allemaal niets van
doen: basis voor freelancen is immers het voor eigen risico ondernemen en het
accepteren/uitvoeren van opdrachten van collega-ondernemers/opdrachtgevers.
Zelfs classificeren van opdrachten zou er in dit opzicht toe leiden dat er
spraak- en begripsverwarring op je site optreedt, waardoor je de 'echte'
freelancers van je vervreemdt. Bijvoorbeeld 6 pagina's met 150
detacheringsbureaus en 1 pagina met moeizaam 10 bijeengescharrelde 'echte'
freelance-opdrachten. Door de dan optredende onevenwichtigheid kun je meteen de
naam en doelstelling van je site wijzigen.

> mvg
>
> mvg Jeroen J.J. Eck
>
> Beheerder van http:/www.freelancer.nu (de site voor en over freelancers)
> e-mail: mailto:freel...@iteck.nl

Groeten,
Tom.

Jeroen J.J. Eck

to nl.markt.freelance
On Tue, 18 Jan 2000 11:13:21 +0100, "Tom" <ttt...@wegspam.wxs.nl>
wrote:

>Jeroen J.J. Eck <freel...@iteck.nl> schreef in berichtnieuws

[knip]

[knip]

: verwachting voornamelijk detachermingsbureaus die gebruik maken v/h systeem

> [...]
>freelance-opdrachten. Door de dan optredende onevenwichtigheid kun je meteen de
>naam en doelstelling van je site wijzigen.

Dit in combinatie met de opmerking van Jeroen de Lang:

[...]

en mijn eigen ervaring; kom ik tot de voorlopige conclusie dat
freelance opdrachten (nog?) niet via het net verspreid worden.

Natuurlijk is het mogelijk dat een site bijdraagt aan het verstrekken
van opdrachten via internet. Persoonlijk heb ik daar een niet al te
postief verwachtingspatroon over. Misschien moeten we het idee over
een halfjaar nog maar eens bekijken...

A.J. de Kok

Jeroen de Lang wrote:

> [...]
> stiekem toch dienstverbanden te zijn. Als je op de site het kaf van het
> koren kunt scheiden, lijkt het mij een geweldig idee.

KNIP

Mag ik hieruit concluderen dat deze nieuwsgroep wat opdrachten betreft
net zo goed niet gelezen kan worden? Ik ben benieuwd naar de ervaringen
van de freelancers betreffende het vinden van opdrachten, en in hoeverre
deze NG (of internet) nu bijdraagt aan het vinden van een opdracht.

Zit na volgende week weer even zonder, dus ik kan wel wat tips
gebruiken.

--
vrgr Ton

Arnie

[gepost en gemaild]

Jeroen J.J. Eck schreef op Mon, 17 Jan 2000 20:35:01 GMT:

>Is bij de mede freelancers in deze nieuwsgroep interesse om naast
>plaatsing van hun CV op de site, ook opdrachten te kunnen vinden.

Zeker!

>Zoals bekend ben ik geen intermediair maar "gewoon" freelancer. Ik
>wens mijn geld hier ook niet mee te verdienen.

Waarom kun je geen bijdrage aan de kosten vragen? Het lijkt me anders
nogal een goedkope manier voor opdrachtgevers.

>Hoe en/of een en ander technisch gemaakt zou kunnen worden is op dit
>moment niet relevant. Ik ben geďnteresseerd of jullie interesse hebben
>en / of principiële bezwaren.

Ik zou zelf wel interesse hebben, want het aanbod is verder vrij
mager. Belangrijk is dat de site up to date is en dat er niet alleen
maar lok-advertenties staan waar geen daadwerkelijke opdracht achter
hangt.

Ik ben zelf freelancer op P&O gebied en ik wil je er graag bij helpen.

Arnie

Peter Fokker

In article <388376d0.39723200@iteck01>

freel...@iteck.nl "Jeroen J.J. Eck" writes:

> ik kreeg van een detacheringbureau het verzoek om de oproepen voor
> freelancers op de site http://www.freelancer.nu te plaatsen.

Mijn eerste reactie: niet doen, om niet het zendingswerk van
Tom (en anderen) in een klap ongedaan te maken.

Mijn tweede reactie: waarom niet ook een http://www.detacheerder.nu
opzetten? Uiteraard is dat een betaalde klus die iemand voor de
branchvereniging van detacheerders (bestaat die eigenlijk?)
zou kunnen uitvoeren. Eventueel zou je vanaf www.freelancer.nu
een link kunnen zetten naar www.detacheerder.nu maar daar moet
't dan maar bij blijven...

Mijn 0.02

--Peter Fokker

--
Verontruste Ouders strijden voor buurtonderwijs - http://back.to/buurtschool

Arnie

A.J. de Kok schreef op Tue, 18 Jan 2000 13:34:58 +0100:

> [...]
>van de freelancers betreffende het vinden van opdrachten, en in hoeverre
>deze NG (of internet) nu bijdraagt aan het vinden van een opdracht.

Ik lees deze ng niet voor de opdrachten. Ik ben er op mijn vakgebied
(P&O) nog geen één tegengekomen.
Ik haal hier wel info over verzekeringen, administratieve zaken en
belastingen e.d.

Arnie

Tom

A.J. de Kok <k...@ipsd.nl> schreef in berichtnieuws 38845DF2...@ipsd.nl...

> [...]
> deze NG (of internet) nu bijdraagt aan het vinden van een opdracht.
>
> Zit na volgende week weer even zonder, dus ik kan wel wat tips

Bij mij heeft de nieuwsgroep als acquisitiemiddel nul en generlei waarde (ik
werk als freelancer in de PR/journalistiek). Dat hoeft voor mij ook niet, ik heb
het al druk genoeg en vind de ng voornamelijk interessant als platform voor
discussie over freelance werk, zakelijke kwesties, juridische zaken,
verzekeringen en al die andere dingen die het freelancen zo mateloos boeiend
maken.

Groeten,
Tom.