Arbeidsrecht & salaris

Dirk

Graag wat input over de volgende kwestie.

Werkgever: Een Duits bedrijf zonder vestiging in Nederland maar wel een
Nederlands correspondentie adres.
Werkplek: Nederland.
Werktijden: 8.00-17.00 (d.i. 40 uur per week)
Functie: Vertegenwoordiger.
Nationaliteit werknemer: Nederlander
Woonachtig in: Nederland
Leeftijd: >23jaar

Er is een arbeidsovereenkomst aangegaan die naar Duits model en recht is
opgesteld.
Een vertegenwoordiger heeft meestal een vast en een variabel salaris
deel zo ook in dit geval.
Het vaste deel (Fixum) bedraagt Euro 1000,- bruto per maand het
variabele (Provisie) gedeelte is een percentage van de behaalde omzet.
De variabele beloning komt bovenop het vaste gedeelte van Euro 1000,-
Verder betaald werkgever een netto vergoeding voor gebruik van
communicatie aparatuur, d.i.(Mobiele) telefoon en fax, gebruik van eigen
auto e.d. van Euro 350,-.

In tegenstelling tot Nederland kent Duitsland geen wettelijk minimum
loon.
Een Nederlands bedrijf zou verplicht zijn een vast salaris deel van
minimaal Euro 1265,- per maand te betalen en daarna pas het variabele
gedeelte daarboven op.Ook mogen de netto onkosten vergoedingen geen
onderdeel uitmaken van het vaste basis salaris.

De vraag is.

-Moet deze Duitse werkgever zijn werknemer hetzelfde basis salaris
betalen als zijn Nederlandse concurenten dit zouden moeten doen voor
hetzelde werk?

Het bureau voor rechtshulp stelt dat met het zetten van een handtekening
het contract, ondanks de afwijkende beloning, een rechtsgeldige
overeenkomst is tussen partijen het is immers naar Duits recht
opgesteld.

M.i. zou het wel moeten omdat dit anders concurentie vervalsing in de
hand werkt. Verder vermeldt het arbeidsrecht in Nederland dat enige
bepaling in een arbeids contract welke in strijd is met dit arbeidsrecht
nietig is.

Graag jullie onderbouwde mening.

Groeten Dirk

Han Cremer (t-online)

U heeft een arbeidsovereenkomst met een duitse werkgever (statutair
gevestigd in Duitsland) naar Duits recht.
Dit betekend dat de werkgever u moet behandelen als een 'Duits'-werknemer
met alle lusten en lasten.
Dus hetzelfde loon voor dezelfde functieschaal, gelijk aantal vakantiedagen
enz.
Als EU-Inwoner heeft u als Nederlander geen werkvergunning nodig om voor een
Duits bedrijf te werken.
U zult naar alle waarschijnlijkheid ook in Duitsland uw belasting
(Inkomstenbelasting) betalen.
Dit is weer nadelig voor de hypotheekrente-aftrek.
Ik weet niet waar u nu woont maar misschien het overwegen waard om naar
Duitsland te verhuizen ?? (Eigenheimzulage)

Met vriendelijke groet

Johan Cremer

"Dirk" <n...@mail.com> schreef in bericht

Dirk

"Han Cremer (t-online)" <johan.a...@t-online.de> schreef in bericht

Han,
Je speelt een beetje advokaat van de duivel maar dat is niet erg voor de
discussie.

> [...]
> gevestigd in Duitsland) naar Duits recht.
> Dit betekend dat de werkgever u moet behandelen als een

Verwijzend naar mijn opmerking over concurentie vervalsing zou dit
beteken dat iedere werkgever die lage lonen wil betalen zich nu in
Duitsland moet gaan vestigen om het Nederlandse minimumloon beleid te
omzeilen?

Betekend dit verder dat met de toetreding van nieuwe EU landen als
Polen, Hongarije, Tsjechie etc. de mensen uit deze landen indien zij in
Nederland werkzaam zijn overeenkomstig lager beloond mogen worden dan
hun Nederlandse evenknie?

> Dus hetzelfde loon voor dezelfde functieschaal, gelijk aantal
vakantiedagen
> enz.

In Duitsland zijn er meer feestdagen dan in Nederland (zoals Kerst,
Pasen etc) ongeveer 15 per jaar.
Gek genoeg moet ik die dagen wel werken omdat ze in Nederland niet
erkend zijn.

> [...]
voor een
> Duits bedrijf te werken.
> U zult naar alle waarschijnlijkheid ook in Duitsland uw belasting

Ik betaal in Nederland belasting en de werkgever draagt in Nederland
sociale premies af.
Op het loonafschrift staat ook keurig het Nederlandse wettelijk
minimumloon vermeld.
Tevens is men bij een Nederlandse Bedrijfs vereeniging aangesloten (BV
41)

> Dit is weer nadelig voor de hypotheekrente-aftrek.
> Ik weet niet waar u nu woont maar misschien het overwegen waard om
naar
> Duitsland te verhuizen ?? (Eigenheimzulage)

Lijkt me geen goed plan.

Han Cremer (t-online)

Poink ...??? ....hier is meer aan de hand.

Een Duits bedrijf aangesloten bij een Nederlandse bedrijfsvereniging ?
BV41 is volgens mij die van Groothandel I ??
Hieruit lees ik dat de werkgever wel de lusten van het Nederlands recht wil
genieten maar niet de lasten...

Om eerlijk te zijn ben ik wel heel benieuwd naar de inhoud van je
arbeidscontract en om welk bedrijf het gaat want hier klopt iets niet..
(maar dat had je zelf ook al geconstateerd).

Als je wil kan ik jgeheel vrijblijvend voor je kijken wat er niet spoort als
je mij wat meer info geeft.

"Duitsland te verhuizen ?? (Eigenheimzulage)
Lijkt me geen goed plan"

Hierover zijn de meningen verschillend .......(maar dat terzijde)

Met vriendelijke groet

Han
www.jurilan.nl

Dirk

> [...]
> arbeidscontract en om welk bedrijf het gaat want hier klopt iets
niet..
> (maar dat had je zelf ook al geconstateerd).

Ja inderdaad er klopt iets niet maar wat niet en hoe is het nu juridisch
geregeld?

Han Cremer (t-online)

Om dat ook inhoudelijk te kunnen beantwoorden is de inhoud van je
arbeidscontract nodig en een kopie loonstrook.
Je mag mij deze wel sturen dan kijk ik er geheel vrijblijvend naar.

Met vriendelijke groet

Johan Cremer
www.jurilan.nl

Dirk

> Om dat ook inhoudelijk te kunnen beantwoorden is de inhoud van je
> arbeidscontract nodig en een kopie loonstrook.
> Je mag mij deze wel sturen dan kijk ik er geheel vrijblijvend naar.

Beste Han,

Bedankt voor je reactie(s). Ben ook even wezen kijken op de jurilan
site. Ziet er goed en betrouwbaar uit, zelfs de uurprijs is niet
verkeerd. Ik ben ervan overtuigd dat je mijn "zaak" goed zou kunnen
behartigen mocht het daarop uitdraaien. Jouw aanbod om vrijblijvend (In
mijn vak, verkoop, is n.l. niets vrijblijvend) naar de details te kijken
kan ik echter niet aannemen omdat ik een goede rechtsbijstand
verzekering heb en ik wil je niet nodeloos werk bezorgen om het daarna
aan een ander over te dragen. Mijn vraag in deze NG is dan ook mijn
eigen "voorwerk" om uit te zoeken of ik een kans van slagen maak.

Met vriendelijke groet,

Dirk

Peter

> [...]

> BV41 is volgens mij die van Groothandel I ??
> Hieruit lees ik dat de werkgever wel de lusten van het Nederlands recht

Een Duits bedrijf met een werknemer in Nederland moet bij een Nederlandse
bedrijfsvereniging worden aangesloten. De werknemer valt onder de
Nederlandse sociale wetten. Indien het bedrijf geen vaste inrichting in
Nederland heeft is er geen inhoudingsplicht voor de loonheffing en zal de
werknemer zelf zijn inkomen in Nederland moeten aangeven.

Peter

J. van Aalderen

Om een rechtsbijstandverzekeraar tot effectieve bijstand te dwingen, zul
je waarschijnlijk een advokaat nodig hebben. Zelf doen kost doorgaans
minder tijd en moeite, en dan moet het uiteraard gaan over zaken die je
ook zelf *kunt* doen.

--
Vriendelijke groet,
Jan van Aalderen, Amstelveen