[(My)SQL] Freeware of kopen?

Tim Stoop (CVD)

Hoi,

Omdat ik binnenkort een redelijk uitgebreide database ga opzetten met
SQL (voor de bedrijfs-NT-server), ben ik eens even mijn opties aan het
verkennen. SQL is op dit moment aanwezig, maar voor mijn privé gebruik
wil ik ook nog zoiets proberen.

Is MySQL (oor mijn Linux-machine) dan een goeie vervanging? En is dit
nou freeware, Open Source, GNU, of moet ik het gewoon kopen? In geval
van dat laatste: Is dat aan te raden? Of kan ik dan beter SQL kopen?

Met vriendelijke groet,
Tim Stoop
aka Count Vladimir Dracula

Hans Wolters

Tim Stoop (CVD) <tst...@eHRM.com> found a keyboard
and could not resist the temptation ....

>Is MySQL (oor mijn Linux-machine) dan een goeie vervanging? En is dit
>nou freeware, Open Source, GNU, of moet ik het gewoon kopen? In geval
>van dat laatste: Is dat aan te raden? Of kan ik dan beter SQL kopen?

Zolang je het niet commercieel inzet mag je het zonder licentie te
kopen draaien (onder linux). Er zijn bepaalde voorwaarden waarmee je
het ook commercieel mag gebruiken zonder een licentie te kopen.

Ze hebben een eigen licentie. Als het niet duidelijk is kan je ze
gewoon een mailtje sturen met de vraag, je krijgt binnen een dag
antwoord.

Groet, Hans
| Boeken Recensie DB http://nl.linux.org/boeken/ |
| Linux / Com21 http://linux.gelrevision.nl/ |

John Bokma

Hans Wolters <nomail...@linux.gelrevision.nl> wrote in article
<slrn89tu5r.j6...@cp223cc1.gelrevision.nl>...

> Tim Stoop (CVD) <tst...@eHRM.com> found a keyboard
> and could not resist the temptation ....

> Zolang je het niet commercieel inzet mag je het zonder licentie te

D.w.z. als je het niet bundelt bij je eigen software, en mySQL is daar
een essentieel onderdeel van. Dus je mag het zondermeer gebruiken
voor een commerciele website als b.v. orderdatabase/gegevensopslag.

Echter, als je een programma maakt dat samenwerkt met mySQL (misschien
dat dit sterker is, dus *alleen* mySQL) en je bundelt het voor de verkoop,
dan is een licentie noodzakelijk.

> Ze hebben een eigen licentie. Als het niet duidelijk is kan je ze
> gewoon een mailtje sturen met de vraag, je krijgt binnen een dag
> antwoord.

Precies. En als je het geld er voor over hebt, koop dan support (ik
raad dat mijn klanten aan, = steun aan de verdere ontwikkeling. Zodra
lageprijzen.nl gaat lopen koop ik ook support, ook al is het niet direct
een noodzaak c.q. verplichting).

John

--

C A S T L E A M B E R http://www.castleamber.com/
software * development mailto:jo...@castleamber.com

Hans Wolters

John Bokma <postm...@castleamber.com> found a keyboard

/Me wrote:

> [...]
>
>Echter, als je een programma maakt dat samenwerkt met mySQL (misschien
>dat dit sterker is, dus *alleen* mySQL) en je bundelt het voor de verkoop,

Volgens mij moest je zelfs een licentie kopen als je voor _alleen_
mysql een commercieel programma maakt en je verkoopt dat programma los.

> [...]
>raad dat mijn klanten aan, = steun aan de verdere ontwikkeling. Zodra
>lageprijzen.nl gaat lopen koop ik ook support, ook al is het niet direct

Ze hebben veel toekomst plannen en het is beresnel. En zo duur is die
licentie nu ook weer niet. Er is trouwens ook een gpl versie te
krijgen maar die is al behoorlijk oud.