Free Access Providers; een beschouwing

Hans Bennink

Ik volg al een tijdje met belangstelling de discussie over gratis
inbellen. Hierbij wordt dan overigens steevast geroepen dat van
'gratis' helemaal geen sprake is, aangezien de teller gewoon doorloopt
en slechts de abonnementskosten niet in rekening worden gebracht Maar
feit blijft dat met de komst van de gratis dienstverlening er toch
sprake is van een verlaging van de kosten van het internet, waarbij de
provider geen directe betaling van de gebruiker krijgt.

Een van de aardigste aspecten van Free Access Providers (FAP's) is
denk ik de zeer beperkte klantentrouw. Iedere provider die een gratis
inbeltraject aanbiedt maakt momenten door waarop men 'the Flavor of
the Month' is. Een enkel gerucht doet de ronde dat er op dat moment
erg snel kan worden ingebeld bij provider X en massaal stapt inbellend
Nederland over op die provider die dan terstond volloopt en niet
voldoet aan de hoge verwachtingen van de inbellers. Als gevolg daarvan
komt er gelijk een tegenoffensief; 'Zo snel is provider X helemaal
niet', of een ongenuanceerder 'X is kut'. Teleurgesteld begint de
zoektocht van voren af aan, waarbij een deel van de inbellers bij X
achterblijft en weer langzaamaan verbetering ziet komen in snelheid en
bereikbaarheid. Vreemd genoeg doet men daar dan ook weer kond van,
zodat men zich even later weer flink in de vingers snijdt.

Aangezien 'gratis' internet dus helemaal niet helemaal zo kostenloos
is, kan beter de Engelse term 'Free Access' worden gebruikt, aangezien
hier de link wordt gelegd naar de Access waarvoor niet hoeft te worden
betaald. Op de markt zijn er momenteel een redelijk groot aantal FAP's
die stuk voor stuk met een redelijk groot marketingbudget de markt
benaderen. 'Zon' is daar een goed voorbeeld van, met een groot aantal
televisiespots gefilmd in een avant gardistisch interieur wordt de
modembezitter gewezen op het bestaan van deze dienst en men dringt er
subtiel op aan de voortrekkersrol te nemen in deze nieuwe -voordelige-
manier van communiceren, uiteindelijk gaat ook de zon voor niets op.
Noknok maakt op hun beurt weer reclame met ogenschijnlijk volstrekt
onbegrijpelijke spots, 'Hallo, ik ben Liesbeth!'. Noknok weet het
zeker, de consument heeft de verstandelijke vermogens van een
negenjarige en reclame hoeft alleen maar te blijven hangen om te
hoeven scoren.

De gevestigde providers daarentegen zagen hun lucratieve marktaandeel
ineen storten en begonnen niet lang daarna met een tegenoffensief.
Demon Internet gebruikte daar onder andere de krant voor. In
paginagrote advertenties werd nog eens fijntjes gewezen op de nadelen
van 'gratis' inbellen en wat je voor drie tientjes bij hen wel mocht
verwachten. Ook Planet Internet vermeldde in hun tv-commercials dat ze
'niet gratis' waren, maar dat je voor tien piek per maand van 'het
beste netwerk van Nederland' gebruik kon maken. Vreemd als je bedenkt
dat de gebruikers van de gratis dienst 'HetNet' gebruik maken van
hetzelfde KPN-netwerk.

Xs4all begon op hun beurt stukjes uit de algemene voorwaarden van o.a.
Noknok en Wanadoo over te nemen. Dit pikten de laatste twee niet en
een gang naar de rechter volgde. Hun verweer was dat men de
gegevensbestanden helemaal niet voor nare spam-doeleinden ging
gebruiken. De President van de Rechtbank stelde -overigens geheel
terecht- Xs4all in het gelijk, de algemene voorwaarden van de eisers
sloten niet uit dat het wel ging gebeuren en als zodanig wierp de club
uit Diemen zich op als dé consumentenvoorlichter op internetgebied.
Wanadoo heeft inmiddels geschrokken haar nieuwe algemene voorwaarden
op de site geplaatst.

Vervelend genoeg is het verweer van de FAP's hoogstwaarschijnlijk
geheel terecht en er zal er vast niet een zo dom zijn om inderdaad de
mailboxen van hun klanten te laten vollopen met commerciële uitingen.
Ook zullen er geen banners in browsers verschijnen, zoals bij
voorloper Wish placht te gebeuren. Volgens de FAP's komen de inkomsten
met name uit e-commerce-activiteiten en vanuit de 'kickback' van
KPN-Telecom. Deze doorsluizing van de beltikken naar de provider is al
jaren gemeengoed. Alle providers ontvangen tot 50% van de belkosten
van hun klanten op hun verzamelrekening, wat overigens aardig kan
oplopen bij een efficiënt gebruik van de inbellijnen.

De OPTA daarentegen is geen voorstander van die kickback en wil daar
dan ook een einde aan maken. Hiermee wordt voor de FAP's de spoeling
aanzienlijk dunner en de hoop zal dan gevestigd worden op de
bijverkoop via het internet. Nou staat dat laatste nog geheel in de
kinderschoenen in dit land, dus de vraag dient zich op of dat voor
voldoende inkomsten zal zorgen om de dienst te kunnen blijven
aanbieden. Aangezien dat erg onzeker is lijkt me dat dus niet het
geval.

Het grote geld zit 'm dan ook voornamelijk in het te vergaren
databestand dat gevormd is door de aanmelders bij deze service. Het
feit dat iedere FAP inmiddels zo ongeveer dezelfde gegevens heeft doet
daar niets aan af, dit maakt het alleen maar eenvoudiger om -indien
twee van dit soort bestanden over elkaar worden gelegd- de fouten er
uit te filteren en de waarde van het bestand te verhogen. Dit bestand
kan dan worden verkocht aan bedrijven die mensen willen benaderen die
in een bepaalde doelgroep zitten, zonder dat dit aanwijsbaar van de
FAP komt.

De zuiverheid van de database is dan ook het grote gevaar in het hele
verhaal. Het aantal aanwezige Pietje Puks in de database laat zich
raden aangezien men zich meestal niet hoeft te identificeren bij
aanmelding. Daarom zal de FAP moeten gaan checken of de gebruiker dan
ook wel echt bestaat. Dit kan op een directe manier zoals Worldonline
doet in haar Lite programma, door het sturen van een
machtigingsformulier onder het mom van 'indien u gebruik wenst te
maken van onze betaalde dienst, dan hoeft u alleen nog maar een
seintje te geven'. Maar het kan ook subtieler, bijvoorbeeld door het
geven van leuke extraatjes die men natuurlijk alleen maar krijgt als
men de antwoordkaart terug stuurt.

En zo wordt langzaam in kaart gebracht wie er in Nederland gebruik
maken van het internet. Dat dit een groep is met meer geld dan de rest
van Nederland is evident en reeds jaar en dag bekend. Maar het
consumentenprofiel van deze commercieel interessante groep wordt
zachtjes aan aangescherpt met als gevolg dat menig internetter na
verloop van tijd nog de nodige kleurige post in zijn of haar postbus
kan gaan verwachten. En degene die denkt dat die post hem via de email
zal bereiken zal bedrogen uitkomen. Ik denk dat de aandelen PTT Post
de komende jaren nog wel eens flink kunnen gaan stijgen...

Hans Bennink

Jan Ehrhardt

Hans Bennink in nl.internet.providers (Sun, 05 Dec 1999 14:33:22 +0100):

> Alle providers ontvangen tot 50% van de belkosten
>van hun klanten op hun verzamelrekening, wat overigens aardig kan
>oplopen bij een efficiënt gebruik van de inbellijnen.

Wederom datzelfde sprookje. Alle providers krijgen 15-50% van de
*interconnectiekosten*. Bij gemiddeld gebruik (22 uur in de maand) is dat
2 tot 6 gulden in de maand. Peanuts.

Jan

jan van thiel

Hans Bennink <ha...@vuurwerk.nospam.nl> wrote in message

> Ik volg al een tijdje met belangstelling de discussie over gratis
> inbellen

Beste Hans,
Prima analyse, maar ik denk dat het heel eenvoudig is: er komen 2 klassen
voor Internet-toegang. net als in de trein, als ik rustig wil zitten betaal
ik wat meer.
De enige fout in deze vergelijking: zowel in 1e als 2e klas loop je in de
trein dezelfde vertraging op.
Maar verder geloof ik echt in dit systeem, de FAP's vervullen een nuttige
rol om mensen aan het Internet te laten ruiken, de providers nemen daarna de
zaken over indien gewenst.
Dat er intussen zakken vol ongewenste e-mail in je gratis mailboxje rollen,
och.........er zijn ergere zaken op deze wereld.

Abcazgnn

Jan Ehrhardt wrote in message <384a6a4e...@news.a2000.nl>...

>Alle providers krijgen 15-50% van de *interconnectiekosten*.

Bewijs?

>Bij gemiddeld gebruik (22 uur in de maand) is dat
>2 tot 6 gulden in de maand. Peanuts.

Geen peanuts, bij een aantal providers kost het abonnement ongeveer een
tientje per maand. Daarbij staat helemaal niet vast dat het gemiddeld maar 6
gulden per klant is. Tot slot kan de kickback ook nog "in natura" (bij ISP's
bijvoorbeeld in de vorm van infrastructuur, met name inbelpoorten en
voorrang bij de uitrol van ADSL) uitgekeerd worden.

Abcazgnn.

Jan Ehrhardt

Abcazgnn in nl.internet.providers (Sun, 5 Dec 1999 19:58:07 +0100):

>Bewijs?

Van Cistron is het bekend: 15% van de interconnectiekosten. Voor Cistron
is dan ook al maanden terug berekend dat het om circa 2 gulden per abonnee
per maand gaat. Ook van KPN-providers als XS4ALL is bekend dat het om een
percentage van het interconnectietarief gaat. Welk interconnectietarief
zul je zeggen? Wel: het interconnectietarief, dat de ene KPN-poot
(Telecom) aan de andere KPN-poot (Internetdiensten o.i.d.) betaalt.
En van Freeler weet ik ondershands dat het om bedragen in die orde van
grootte gaat.

>Geen peanuts, bij een aantal providers kost het abonnement ongeveer een
>tientje per maand.

Voor 1 tientje per maand per abonnee zonder andere inkomstenbronnen kun je
geen volwaardige ISP in de lucht houden.

>Daarbij staat helemaal niet vast dat het gemiddeld maar 6 gulden per
>klant is.

Ja, dat zei je hierboven ook al. Kom maar eens met cijfers op de proppen.

> Tot slot kan de kickback ook nog "in natura" (bij ISP's
>bijvoorbeeld in de vorm van infrastructuur, met name inbelpoorten en
>voorrang bij de uitrol van ADSL) uitgekeerd worden.

Hoe de kickback uitbetaald wordt zal me worst wezen. Ik bestrijd gewoon
het sprookje dat het om 50% van de telefoontikken gaat. Dat is echt pure
onzin.
En overigens kan de KPN het zich absoluut niet veroorloven om bapaalde
ISP's voorrang bij de uitrol van ADSL te geven. Het was eerder andersom:
XS4ALL heeft veeeele maanden moeten wachten op extra ISDN-capaciteit in
Amsterdam. Ze moesten zelfs uitwijken naar A2000 voor extra capaciteit. En
niet voor niets kwam de KPN pas met hun FAP, nadat alle andere grote
partijen dat al gedaan hadden.

Jan

Vincent Schonau

In <82e7hl$5bk$1...@news1.xs4all.nl>, jan van thiel <ja...@xs4all.nl> wrote:

>Hans Bennink <ha...@vuurwerk.nospam.nl> wrote in message

>Beste Hans,
>Prima analyse,

(ook al heb ik 'm niet gelezen)

> [...]
>ik wat meer.
>De enige fout in deze vergelijking: zowel in 1e als 2e klas loop je in de

(en voor de 2e klas worden alleen kaartjes verkocht als je een railmiles
kaart hebt, die je eerst thuis moet laten sturen, en dubbelt als
betaalmiddel voor koffie in de trein)

> [...]
>Dat er intussen zakken vol ongewenste e-mail in je gratis mailboxje rollen,
>och.........er zijn ergere zaken op deze wereld.

Hans verwacht nu juist *niet* dat die reclame via email komt.

Ik hoop dat je je andere bronnen beter leest.

Vince.

Vincent Schonau

In <80qk4skn9693gfga4...@4ax.com>,
Hans Bennink <ha...@vuurwerk.nospam.nl> wrote:

[...]

> [...]
>bereikbaarheid. Vreemd genoeg doet men daar dan ook weer kond van,
>zodat men zich even later weer flink in de vingers snijdt.

Dit beschrijft aardig de situatie in nl.internet.providers - ik denk niet
dat je dat zomaar op de rest van gratis internettend Nederland kunt
loslaten. Volgens mij wordt daar de keus toch vooral bepaald door waar de
klant van de FAP zoal winkelt: Free Record Shop voor Zonnet, Shell voor
(hm... wie ook al weer?), etc.

[...]

>De gevestigde providers daarentegen zagen hun lucratieve marktaandeel
>ineen storten en begonnen niet lang daarna met een tegenoffensief.

Is er al uit onafhankelijke (of: traditionele providers) bron bevestigd
dat er een uitstroom is ontstaan in de richting van FAP's.

> [...]

>voorloper Wish placht te gebeuren. Volgens de FAP's komen de inkomsten
>met name uit e-commerce-activiteiten en vanuit de 'kickback' van

*welke* e-commerce[1]-activiteiten? Dat banners op de homepage/portal van
een provider veel geld opbrengen omdat de meeste
klik-klak-klaar-internetters die tot in de eeuwigheid als homepage instellen
is bekend - maar dat deden traditionele providers ook al. Wat is er nu extra
te verdienen uit 'e-commerce' voor de FAP's?

Vince.
[1] En wat *is* dat e-commerce nu eigenlijk? Ik heb al zoveel verschillende
interpretaties van die term gezien dat het me duizelt.

Hans Bennink

Jan Ehrhardt

Vincent Schonau in nl.internet.providers (5 Dec 1999 21:55:25 GMT):

>Is er al uit onafhankelijke (of: traditionele providers) bron bevestigd
>dat er een uitstroom is ontstaan in de richting van FAP's.

De groei bij de traditionele ISP's is wel voorbij:

http://www.webwereld.nl/nieuws/dysta/3124.phtml

> [...]
>is bekend - maar dat deden traditionele providers ook al. Wat is er nu extra
>te verdienen uit 'e-commerce' voor de FAP's?

De ING Groep heeft tientallen miljoenen uitgetrokken voor het bevorderen
van E-commerce in Nederland. In hun geval gaat het dan om bancaire en
verzekeringsdiensten via het Web. Maar uiteindelijk zullen ze ook bij
andere transacties via het Web wel hun graantje meepikken.

Een deel van die tientallen miljoenen pompen ze in Freeler. Doel: zo veel
Nederlanders online krijgen, dat electronische handel voldoende omvang
krijgt. Natuurlijk zit er niet alleen een offensieve, maar ook een
negatieve kant aan hun inspanningen op dit gebied. Als ze zelf niet actief
worden op het Internet, worden anderen het wel. Al een paar jaar is
zonneklaar dat het traditionele bankkantoor om de hoek zijn langste tijd
gehad heeft. Een jaar of vier, vijf leefde binnen de Postbank al de angst
dat bijvoorbeeld MS in zijn expansiedriften ook bancaire diensten zou gaan
aanbieden. Het is (nog) niet zo ver gekomen, maar dat bancaire diensten
steeds meer via Internet afgehandeld zullen worden zal duidelijk zijn.

In die zin kun je een club als Freeler zien als de vervanger van het
bankkantoor om de hoek. Een vervanger die bovendien stukken goedkoper is
dan het traditionele kantorennet.

Jan

Jan Ehrhardt

Hans Bennink in nl.internet.providers (Sun, 05 Dec 1999 23:23:24 +0100):

[knip Dezelfde 113 regels]

Vond je je verhaal zo belangwekkend, dat je het vanaf nu om de 12 uur gaat
posten?

Jan

Rob Janssen

> [...]
>zeker, de consument heeft de verstandelijke vermogens van een
>negenjarige en reclame hoeft alleen maar te blijven hangen om te

Als je het toch over infantiele reclames hebt, vergeet dan vooral
Wanadoo niet!

Rob
--
+----------------------------------+--------------------------------------+
| Rob Janssen pe1...@amsat.org | WWWhome: http://www.pe1chl.demon.nl/ |

Exception

nom...@pe1chl.demon.nl (Rob Janssen) wrote:

* Als je het toch over infantiele reclames hebt, vergeet dan vooral
* Wanadoo niet!

Maakt XS4ALL trouwens al reclame op TV?

---
Computers are Creative Wonder Machines

throw new Exce...@MailCity.Com

Chest Rockwell

On Sun, 05 Dec 1999 14:33:22 +0100, Hans Bennink
<ha...@vuurwerk.nospam.nl> wrote:

> [...]
>beste netwerk van Nederland' gebruik kon maken. Vreemd als je bedenkt
>dat de gebruikers van de gratis dienst 'HetNet' gebruik maken van

Het zelfde netwerk? Vertel! Waarop is deze bevinding gebaseerd?

> Alle providers ontvangen tot 50% van de belkosten
>van hun klanten op hun verzamelrekening, wat overigens aardig kan
>oplopen bij een efficiënt gebruik van de inbellijnen.

Ik vond de 15% van Cistron al erg veel!!

Naja, ik zet nog wel meer vraagtekens bij je verhaal.

Probeer eens een stapje vooruit te denken. Participerende
profit-organisaties van een FAP hebben een winstoogmerk. Zo ook de
nieuwe activiteit FAP.
Ik ga ervan uit (zie voorlopende landen) dat inkomsten als 'kickback'
of andere interconnectie-inkomsten in de toekomst te verwaarlozen zijn
(voor zover dat nu nog niet het geval is).
Het gaat meer om "Internet toegepast". Wat spoken klanten uit op
Internet? Of beter nog, wat moeten klanten uitspoken op Internet?
Waarom betaal ik voor telebankieren, terwijl ik de bank handelingen
bespaar?! Ze zien je echt niet liever naar de balie lopen!! Daar gaat
geld op verdiend worden.

Database-marketing (waar je het ook over had) kent momenteel (met
huidige juridische regelingen) twee toepassingen: profiling en
advertising. Deze eerste is vrij algemeen.

[Advertising] Je moet als provider kunnen vertellen _wie_ de
advertentie ziet, om meer geld voor de advertentie te vragen. Dit is
nu nog vergelijkbaar met advertenties in de traditionele media. Plaats
maar eens een advertentie in de VI. Ze kunnen je waarschijnlijk zeer
veel vertellen over de lezer (lees: meer geld vragen als de lezergroep
tot jouw prospects behoort).

[Profiling] Behandel goede klanten goed. En zorg dat de rest goede
klanten worden (lees een boek van curry als je geinteresseerd bent).
En allerlei andere marketing-dingen waar ik niet zoveel van weet.

En natuurlijk kan je bestanden koppelen! En daar ben je waarschijnlijk
bang voor.

Ciao!

Chest (voormalig dataminer)

Jan Ehrhardt

Chest Rockwell in nl.internet.providers (Mon, 06 Dec 1999 01:07:07 GMT):

>Het zelfde netwerk? Vertel! Waarop is deze bevinding gebaseerd?

Je krijgt als je bij HetNet inbelt gewoon een dial.wxs IP-nummer en je
kunt bijvoorbeeld ook bij news.wxs.nl en je Planet-abonneegegevens. En die
staan beiden alleen maar open voor inbellers op het Planet netwerk.

Jan

Jan Ehrhardt

Jan Ehrhardt in nl.internet.providers (Sun, 05 Dec 1999 23:25:36 +0100):

>De ING Groep heeft tientallen miljoenen uitgetrokken voor het bevorderen
>van E-commerce in Nederland. In hun geval gaat het dan om bancaire en
>verzekeringsdiensten via het Web.

Dat doen ze in het buitenland dus ook:

| ING gaat netbankieren in de Verenigde Staten

| ING heeft in Canada naar eigen zeggen in korte tijd 250.000 klanten
| binnengehaald die in totaal voor 5,5 miljard gulden gestort hebben in de
| diverse ING-fondsen. In Spanje trok ING 26.000 klanten die voor 400
| miljoen gulden in beheer gaven aan ING.
| Bankieren via de telefoon heeft overigens de voorkeur van ING, maar het
| belang van Internet groeit.

http://www.planet.nl/multimedia/1999/0612/h.shtml

Jan

Rob Janssen

Als je bij Quickonline inbelt krijg je gewoon een nl.uu.net IP-nummer en
kun je bij de news servers van UUnet.

Is dat nou ook gewoon het UUnet netwerk? Of zou er toch nog wat van
Quickonline tussen zitten om mee te kijken met je surfgedrag?

(ik moet zeggen de performance is best goed, maar helaas hebben ze geen
ISDN compressie)

Hans Konings

Hans Bennink :

[hele grote knip van stuk dat wel terdege gelezen is]

> [...]
> zal bereiken zal bedrogen uitkomen. Ik denk dat de aandelen PTT Post
> de komende jaren nog wel eens flink kunnen gaan stijgen...

Naar mijn mening is het offensief dat kapitaalkrachtige bedrijven hebben
ingezet om Nederland massaal aan het internet te koppelen vooral ook
ingegeven door de wens om het zogenaamde e-commerce eens goed en wel van
de grond te krijgen. Want je kunt wel enorme aantallen websites met
winkelwagentjes-scripts online brengen, maar er moeten natuurlijk ook
kopers zijn die die websites bezoeken.
Dus het in kaart brengen van de internetconsument is maar één stap in
dit plan. Binnenkort volgt het tweede offensief, nl. het wantrouwen
tegen online-winkelen wegnemen en de mensen vertrouwd maken met de
voordelen van digitaal boodschappen doen.
De "gratis" internetaccounts dienen dus gezien te worden als het
uitdelen van winkelwagentjes aan voorbijgangers op de stoep van een
winkelcentrum.
Ik persoonlijk deel Hans' verwachting niet dat onze traditionele
brievenbus binnenkort zal uitpuilen van de reclamefolders. Ik verwacht
wel een reclameoffensief via de Sterreclame en de dag- en weekbladen om
de mensen aan te sporen online te gaan winkelen.

groet-hans

Chest Rockwell

On Mon, 06 Dec 1999 11:45:36 +0100, mon...@monitor.nl.X (Jan
Ehrhardt) wrote:

>Je krijgt als je bij HetNet inbelt gewoon een dial.wxs IP-nummer en je
>kunt bijvoorbeeld ook bij news.wxs.nl en je Planet-abonneegegevens. En die
>staan beiden alleen maar open voor inbellers op het Planet netwerk.

Dus??

Wat versta je onder netwerk? Ik denk dat de meeste pijn ligt bij het
pijpje naar AMSIX. Wordt deze ook gedeeld?

Jan Ehrhardt

Chest Rockwell in nl.internet.providers (Mon, 06 Dec 1999 19:44:09 GMT):

De keren dat ik het heb vergeleken was HetNet niet merkbaar trager dan PI.
Dus zelfs als ze een verschillend pijpje naar M6 gebruiken, dan nog is het
verschil niet groot.

Wat ook van belang zou kunnen zijn is de CIR die UDS beschikbaar heeft
voor HetNetters resp. PI-ers. In de plannen voor HetNetPlus was er nog
sprake van dat die bij HetNet de helft zou zijn van die bij PI. Maar ook
dat merk je in de praktijk niet.

Jan

Chest Rockwell

On Mon, 06 Dec 1999 23:43:30 +0100, mon...@monitor.nl.X (Jan
Ehrhardt) wrote:

>De keren dat ik het heb vergeleken was HetNet niet merkbaar trager dan PI.
>Dus zelfs als ze een verschillend pijpje naar M6 gebruiken, dan nog is het
>verschil niet groot.

Jan je beht vast bij allebei een account, kan je aan een traceroute
wat zien?

Marco v. Loon

In article <slrn84lt0j...@linux.pe1chl.ampr.org>,
Rob Janssen <dontm...@pe1chl.demon.nl> wrote:

>Als je het toch over infantiele reclames hebt, vergeet dan vooral
>Wanadoo niet!

Ik vraag me af of de 'eigenaars' van domeinen zoals helpdesk.nl , help.nl
europa.nl etc. al geklaagd hebben over het feit dat hun domains zomaar
in de reclames van wanadoo gebruikt worden...

Marco van Loon

Rob Janssen

Marco v. Loon <veri...@stack.nl> wrote:

>Ik vraag me af of de 'eigenaars' van domeinen zoals helpdesk.nl , help.nl
>europa.nl etc. al geklaagd hebben over het feit dat hun domains zomaar
>in de reclames van wanadoo gebruikt worden...

Klaagt Veritech dan niet over het gebruik van hun geregistreerde merknaam
in jouw e-mail adres?

n/a

Ik denk dat je op dat gebied van handel in gegevens en adressen
tamelijk fout zit.

Als er bij mij wordt gejunkmaild op basis van gegevens van de ISP's
dan heb ik dat direct door.
Namelijk ik schrijf een ander op mijn adres is.
Dat komt er met geen enkele truc uit.

Maar: ik heb ik in al die jaren nog nooit wat gezien, en dat
inschrijven op die manier deed ik al toen Freeaccess nog maar net was
begonnen.

Wat is iedereen toch benauwd voor het prijsgeven van deze
onbenulligheden.
Als dat zo winstgevend zou kunnen zijn, dan waren daar ook betaalde
providers voor te vinden.

Hans Konings

Hans Konings :

> Ik verwacht
> wel een reclameoffensief via de Sterreclame en de dag- en weekbladen
om
> de mensen aan te sporen online te gaan winkelen.

Voila, De Volkskrant, papieren editie Amsterdam 9 december 1999, blz 8,
beeldvullend:

"De Winkelplaza van Het Netwerk. Meer dan 6000 winkels bij elkaar.
De verleiding om op de Winkelplaza eens flink uit te pakken is erg
groot. Want hier kun je in alle rust rondkijken bij meer dan 6000
winkels [knip bla]
Gratis internet bij Het Netwerk* Net wat je zoekt."

saludos-lagarto

* Iedere gelijkenis met de echte advertentie is enigszins weggepoetst.

Erik van Geene

Voorlopig heb ik met al die FAP's plus mijn eigen 3 accounts zo'n 10
verschillende inbelnummers die allen op zondag en maandagavond om de minuut
een disconnect geven of in gesprek zijn of wat dan ook.
Zelfs een betaalde IPS zoals demon kan je een goede verbinding niet
garanderen en daarbij zitten dan ook 8800, 7500, 7300 nummers bij (dus geen
KPN maar andere telecominst.) maar ook die van KPN zelf.....
Het wordt een beetje vol, zal ik maar zeggen.

Hans Bennink <ha...@vuurwerk.nospam.nl> schreef in berichtnieuws
80qk4skn9693gfga4...@4ax.com...