Brandweer & doedelzakmuziek

J. Donders

Wie kan mij vertellen waar de traditie vandaan komt, dat tijdens de
begrafenis van brandweermannen altijd doedelzakmuziek wordt gespeeld.
(Vooral in Amerika).

Jan Donders
BRW Valkenburg a/d Geul

Tillie

Omdat er vooral in Amerika vreselijk veel brandweerlui vooral van Ierse
afkomst zijn. (Net als politie trouwens)
Kijk maar eens naar de film Backdraft.

Groetjes
Tillie

"J. Donders" <jan-d...@wxs.nl> schreef in bericht

ballenbak

"Tillie" <til...@geen-spam.nl> wrote in message news:<a19a6u$9p7$1...@news1.xs4all.nl>...

Doedelzakken en Ieren ????? Dacht dat dat toch iets van de Schotten was hoor!!
en dat die ieren meer op van die fluitjes blazen.

gr Bbak

Tillie

"ballenbak" <ball...@hotmail.com> schreef in bericht

Nou enof Ieren doedelen op de zak! Zoek maar eens met Google naar: Ieren
doedelzak, dan vind je al 23 sites, en dan heb ik de buitenlandse Google
niet eens laten zoeken.
Zomaar van een van die sites geplukt: "Ierland. Het huidige instrumentarium
bestaat vooral uit uilleann pipes (elleboogpijpen, een Ierse doedelzak die
complexer is dan de Schotse variant), ".
Dus.

Groetjes
Tillie

René de Caluwé

"J. Donders" <jan-d...@wxs.nl> schreef in bericht

Via de volgende links kom je op sites met meer informatie over de oorsprong
van de doedelzakmuziek bij de brandweer in de USA.

http://www.fdnypipesanddrums.com/
http://www.nyfd.com/emerald/emerald.html
http://www.nando.net/special_reports/terrorism/impact/story/165659p-1584208c
.html

De laaste pagina geeft wat meer informatie over de herkomst en de link met
de culturen van Schotland en Ierland.

Met vriendelijke groet,

René de Caluwé
Heerhugowaard