Wasmachineafvoer

Johnny

Goedendag,
Ben bezig met een badkamer te verbouwen en nu dient zich de vraag aan :
Hoe hoog behoord de wasmachineafvoerbuis eigenlijk te zijn ?
Is daar een minimale hoogte voor ? Zo, Ja waarom ?
Wellicht kan iemand mij een nuttige tip geven.

Hoe staat het er nu voor:
Oude wasmachine afvoerpijp is tot een +/- 10 cm van de bodem afgezaagd.
Buis 40 doorsnede bleek dikwandig te zijn en niet geheel rond, buis is
verwarmd geweest om hem te buigen. Helaas, heb haakse sok gekocht met
rubber manchet en deze er overheen geschoven. Hopelijk waterdicht. ;-))
Ga nu een 30 cm opzij, iets op afschot en dan met een haakse bocht met
manchetten omhoog. Zo vlak mogelijk naast de wasmachine en condensdroger
(staat op de wasmachine) Maar hoe hoog behoor ik te gaan.

Alvast bedankt voor de klustip(s)
Johnny

bestweter

"Johnny" <geen@idee> schreef in bericht

Paar centimeter lager dan de bovenkant van de wasmachine is altijd goed.

Roely

"Johnny" <geen@idee> schreef

> [...]
> Is daar een minimale hoogte voor ? Zo, Ja waarom ?
> Wellicht kan iemand mij een nuttige tip geven.

Volgens mij staat dat wel in de gebruiksaanwijzing van de wasmachine.

groeten,
Roely

willem tjaffer

"Johnny" <geen@idee> schreef in bericht
Goedendag,
De afvoer dient zo hoog te zitten , dat hij de machine niet leeghevelt. Dit
betekent , in ieder geval hoger dan het max. waterniveau in de trommel.
Succes met de klus
Willem

Johnny

"willem tjaffer" <willem...@home.nl> schreef in bericht

> [...]
> De afvoer dient zo hoog te zitten , dat hij de machine niet
> leeghevelt. Dit betekent , in ieder geval hoger dan het max.

Willem en andere bedankt, hoger dan het maximale waterniveau in de
trommel. Dat valt op te meten.
Zou ook nog even de gebruiksaanwijzing van de wasmachine erbij pakken.

Piet

Misschien verstandig om eerst ff een sifon ertussen te plaatsen, tegen de
stank en zo

en als de buis verwarmd is om te buigen ( ik ga er vanuit dat het gewoon pvc
is) even opnieuw verwarmen en de buis hersteld zich naar de oude vorm.

//Piet

"Johnny" <geen@idee> schreef in bericht

Fons Moors

Johnny schreef

> Hoe hoog behoord de wasmachineafvoerbuis eigenlijk te zijn ?

Kijk op welke hoogte de afvoerslang uit uw wasautomaat vertrekt.
Vertrekt die heel laag aan de grond dan moet uw afvoerbuis rond de 70 cm
geplaatst worden (maar kan tot 150 cm)

Vertrekt uw afvoerslang op een hoogte van meer dan 60 cm, dan speelt
de hoogte van uw afvoerbuis geen enkele rol meer. (niet veel hoger dan 150
cm gaan)

Zorg er zeker voor dat er een sifon tussen staat.

Fons Moors.